2018-12-12, 22:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kattmatsburk
Handlar inte mycket av detta om 2 välutbildade vuxna som gjort lyckad karriär och som ser att deras döttrar inte kommer att prestera detsamma? Att hemundervisning 3 dagar i veckan och med en svår sjukdom kommer de aldrig att ”bli något” i föräldrarnas ögon. Att ett liv med lägre jobbstatus, lägre utbildningsnivå och med delvis sjukskrivning så tyckte de inte att barnen skulle få ett gott liv. Undrar just hur deras syn på gravt handikappade såg ut? Hur deras syn på rullstolsburna såg ut? Hur deras syn på olika handikapp såg ut?

Svårt att veta. Det vi vet är att deras döttrar led av ME/CFS vilket är en omstridd sjukdom som många läkare i Sverige vägrar acceptera trots att de är skyldiga att underkasta sig Socialstyrelsens regelverk. De begår alltså tjänstefel som drabbar patienter som Agnes och Moa och gör livet till ett helvete även för föräldrar. Sannolikt hade lälarna om de gav sig till känna IRL på ett tydligt sätt, blivit fråntagna sina legitimationer.

I Region Skåne finns det inget samlad kunskap, ingen vårdplanering, inga remissrutiner för 5000 patienter med ME/CFS. Redan 2016 uttryckte Hälso- och Sjukvårdsnämnden i en rapport monumental kritik mot detta undermåliga omhändertagande för patientgruppen. 2018 har ingenting fortfarande hänt! Vi har således en gigantisk vårdskandal i full blom under samma tid som Agnes och Moa skulle fått vård för sin ME/CFS-diagnos. Självfallet ger detta inte föräldrarna rätt att döda sina barn, men sjukvårdens pågående misslyckande är sannolikt det som fick bägaren att rinna över.

Vi har en skyldighet gentemot dessa två oskyldiga flickor att tillse att varken föräldrar eller sjukvård får skada minderåriga barn igen!

Lex Agnes och Moa
Citera
2018-12-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Tror du har helt rätt. Den där hyllningen fick nog en bitter bismak.

Jag tycker att det kunde städas korrigeras lite på nätet nu när polisen slutligen nu sagt sitt och avslutat utredningen.
Till exempel något tillägg om att Oskar mördat sina barn och sin hustru skulle ju kunna vara på sin plats i den här personbeskrivningen:

https://www.nj.se/experter/oskar-henkow
Jag googlade på Oskar. Där får jag upp orden "A tribute to Oskar". Klickar man på länken, Linkedin, så får jag "Page not found". Så den är borttagen. Jag undrar när den försvann.

Edit: Fast hela hans Linkedin är borta. Precis som Hannas.
Senast redigerad av Picasso2 2018-12-12 kl. 22:14.
Citera
2018-12-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Det måste ha varit väldigt deprimerande för barnen. Tänk att vara i tidiga tonåren och missa allt med vänner och pojkvänner och sådana saker som händer i den åldern...

Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det kanske var så föräldrarna tänkte.

Det tror jag absolut att föräldrarna tänkte och jag är lika övertygad om att flickorna själva kände det ändå mer betungande. Att inte orka, inte kunna...
Citera
2018-12-12, 22:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinbergssnacka
Fem familicide med samförstånd har jag hittat. Alla familjer tillhör medelklass eller övre medelklass.

Höga förväntningar till livet med vällyckad familj, bra karriär och/eller ekonomisk välstånd kan vara gemensamt. Och sen blev livet inte så som man hade drömt om /förväntad sig. Utan jobb, utan hus, med kraschad ekonomi eller utan friska barn är livet inte värt att leva mer. Meningslöst.

Höga förväntningar, brist eller brist på vilja att anpassa sig till någon av livets stora utmaningar samt brutalitet och aggressivitet att kunna genomföra dådet. Jag tror inte ens det är brist på problemlösningsförmåga. Man hadde kunnat få ganska mycket hjälp om man hade bett om det. Men man vill inte ha hjälp. Och så ignorerar man totalt sina barns mest elementära rättighet: rätten att leva och ge chansen att bestämma själva vad som är värt att leva för (med vilken ålder får man egentligen bestämma själv över sin medicinering?)

Jag frågar mig om man egentligen kan föra ett helt oagressiv liv och sen strypa sina barn.

Edit: postar igen ett av fallen. Där kan man se vilka bevis som kan finnas https://www.yourtango.com/2018312755/what-happened-griffith-family-murder-suicide-terminal-cancer-emails-relatives
Intressant men horribel läsning.
Har du de andra fallen tillgängliga också?
Livet blir meningslöst. Inte som man tänkt sig. Höga förväntningar. Dålig anpassningsförmåga. Ja, det känns som om det är en komponent som saknas i detta fall likaväl, frågan är vad.
Citera
2018-12-12, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant men horribel läsning.
Har du de andra fallen tillgängliga också?
Livet blir meningslöst. Inte som man tänkt sig. Höga förväntningar. Dålig anpassningsförmåga. Ja, det känns som om det är en komponent som saknas i detta fall likaväl, frågan är vad.

För min del är det en skev verklighetsuppfattning p.g.a. en extrem livsåskådning (scientologi) som är den saknade pusselbiten.
Citera
2018-12-12, 22:12
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag googlade på Oskar. Där får jag upp orden "A tribute to Oskar". Klickar man på länken, Linked in, så får jag "Page not found". Så den är borttagen. Jag undrar när den försvann.

Efter polisens presskonferens enligt någon postare här i tråden, samma kväll.
Hittar inte inlägget nu.

En del mördare ex Anders Eklund får ju svenska Wiki-sidor pga vad de gjort.
Tycker att en sådan sida om biträdande lektor/ Bjärredsstryparen OH också kunde upprättas.

Oskar finns väldigt mycket på nätet redan nu.
Fullt av bilder och vackra beskrivningar om kompetens.
Det kanske var det han städade och sorterade när han raderade annat före sin död.

Det vore någon form av högre rättvisa om hans eftermäle skulle handla mer om hans mord en innehållet i vetenskapliga artiklar.
Citera
2018-12-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Lägg ner nu "Armstark". Du behöver inte göra dig så här dum.
Nej jag tycker inte om ME-sjukdomen. Inte cancer eller förkylningar heller.

Att strypa eller kväva en person man-mot-man är fullkomligt vedervärdig. Jag vet att en del här har försökt "skydda" Oskars eftermäle och den damage kontrollen pågår fortfarande kring hur jobbigt föräldrarna ska ha haft det.

Men det har ingen betydelse i relation till vad de gjorde!

Det har lika liten betydelse hur jobbigt Ander Eklund hade det eller hur han mådde innan han ströp Engla. Skälet - "inget liv i egentlig mening" - såg han nog också framför sig om han skulle åka dit om hon hade kunnat vittna.

Att man har det jobbigt och tungt, går ner sig är beskrivningar på varför en individ under längre tid kan ha varit på väg mot suicid. Men inte varför denna person ströp eller kvävde tre andra personer.

Man ska inte försöka linda in dessa vedervärdiga mord och mordplaner i något barmhärtighetsskimmer. Det är rent strunt. Det var brutala mord! Inget annat!
Det ska inte komma några beklagande hyllningsreportage om några andra personer än om de mördade barnen.

Ditt problem är inte att du inte tycker om ME/CFS, det är att du förminskar människor drabbade av ME/CFS. Det strider mot läkareden. "Aldrig skada, om möjligt bota, ofta lindra, alltid trösta."

Du låter ditt hat mot Oskar förmörka dina sinnen och ditt förstånd. Oskar som gjorde det han och Hanna kommit överens om.
Citera
2018-12-12, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Cancer och hjärtinfarkt är sjukdomar som idag har biomarkörer, det fanns en tid när dom inte hade det.

Din poäng om händelsen får du naturligtvis ha, den delar du nog med i stort sett alla. Jag har hängt i tråden i ett år nu och under det året har jag inte sett ett endaste inlägg som hävdar att föräldrarna gjorde rätt. Jag tror inte att det kommer heller. Med undantag för något eventuellt troll som vill provocera.

Men man behöver inte förminska ME/CFS som sjukdom för att säga att föräldrarnas handlande var fel. Det hade varit lika fel om det hade handlat om hjärncancer med 1 månad kvar att leva. Man får aldrig mörda sina barn.

Inte ens om Agnes, som påstås varit självmordsbenägen och som önskade dö, får man uppfylla hennes önskan.

Den här tråden handlar inte om ME. Men det är inte helt riskfritt att skaffa barn. Även om två välbeställda akademiker önskar sig en perfekt familj med friska barn så kan drömmen redan från början, eller småningom gå i kras. Lösningen är inte att döda sig själva och sina barn bara för att barnen inte motsvarar förväntningarna utan har fötts med sjukdom eller handikapp eller blivit sjuka senare och att situationen kräver att föräldrarna offrar sina karriärer och sina framtidsdrömmar för att ta hand om sina barn under en obestämd tid.
Citera
2018-12-12, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Även där var pappan med.
Agnes var då 12 år och kan, helt normalt, ha tyckt det var pinsamt att ha pappa med.
Då fick hon sluta med sin fotboll.
Kanske hände samma med Moa kring samma ålder och med hennes pianolektioner, att hon tyckte det var jobbigt och pinsamt att pappa satt bredvid och hela tiden lade sig i?
Då fick hon sluta med det.

Det är ju inte barnen som själva isolerat sig i hemmet och inte heller var det dessa båda döttrar som var drivande i att en omfattande hemundervisning skulle till.
Inte heller var någon av flickorna psykiskt sjuka och gillade Mind på Facebook.
Inte heller var det döttrarna som på sina respektive skolor beskrev hur svårt sjuka de båda var, det var mest Oskar som gjorde.
Flickorna ströp heller inte sig själva.
Wikipedia beskriver hederskultur ganska bra. Hedersrelaterat våld innebär att en person, i de flesta fall en kvinna, blir begränsad i de mest vardagliga formerna. Hon får till exempel inte bestämma klädval, socialt umgänge, utbildning eller framtida make. Kvinnorna är då under ständig bevakning av en manlig familjemedlem när hon lämnar hemmet. I denna kultur är mannens heder mycket viktig och genom detta blir kvinnan i fråga frihetsberövad.
Även kvinnor deltar i förtrycket, vanligen mödrar eller kvinnliga släktingar som förtrycker unga kvinnor.

Många ord, men har jag kokat ner det på rätt sätt, så menar du att flickorna var fullt friska och hålls inlåsta och isolerade p.g.a.någon traditionell helsvensk hederskultur?
Citera
2018-12-12, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nantale
Den här tråden handlar inte om ME. Men det är inte helt riskfritt att skaffa barn. Även om två välbeställda akademiker önskar sig en perfekt familj med friska barn så kan drömmen redan från början, eller småningom gå i kras. Lösningen är inte att döda sig själva och sina barn bara för att barnen inte motsvarar förväntningarna utan har fötts med sjukdom eller handikapp eller blivit sjuka senare och att situationen kräver att föräldrarna offrar sina karriärer och sina framtidsdrömmar för att ta hand om sina barn under en obestämd tid.
Jag tycker det är så fruktansvärt att dom minimerade sina barn till något som världen kunde vara utan. De tyckte inte det ens vara värt att vänta i några år på att forskningen kanske skulle hitta något bot, eller åtminstone en rejäl lindring. De ansåg inte att de ens kunde sätta sina liv på lite sparlåga under ett par år. Bara för att Moa fick diagnosen så tyckte de inte att livet var värt att leva. De flesta föräldrar kämpar ända in i kaklet för sina barn. Men inte Henkows-Brenton. De ströp ungarna istället. Ströp. Någon lugn död fick dom inte.
Citera
2018-12-12, 22:21
Medlem
Anabellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
.... Det vore intressant att veta hur det var långt innan: hur föräldrarna var som personer, hur familjen levde, vilka värderingar och drömmar man hade, hur stresskänsliga alla i familjen var, och så vidare. Familjens historia, de enskilda individernas historia.. Men sådana frågor får vi nog inga svar på...

När jag såg namnet O---r H----w var min första reaktion: jag har hört det förut. Så sakta började en minnesbild växa fram, och den vill jag gärna dela av med mig. (Om de som känner familjen tycker att jag fabulerar - får ni säga till). Det är iaf min "novell".

Waldemarsudde på Djurgården, Pianopedagogförbundets årliga elevkonsert. Det borde vara våren 1987 (plus/minis ett år), strax före skolavslutningen. Sist i programmet spelar en ung violinist, ackompanjerat av någon av de äldre pianoeleverna. Han är där som gästartist. Pianopedagogförbundets ordförande var gift med en känd violinprofessor som hade de bästa eleverna och undervisade på Kgl Musikhögskolan. Pojken är i 15-års åldern. Lång, med yvigt mörkblont hårsvall. Bilden fastnar på näthinnan när man intensivt och på nära håll iakttar någon under 5-7 minuters speltid.
Han spelade riktigt bra, moget, med inlevelse. Inte som duktig elev utan som musiker. Det fanns något hos honom, han hade åhörarna i sitt grepp.
Mingel på terrassen efter konserten.
De kände inte folk där och höll lite för sig själva med sin lärare, oberörda av allas blickar. En lillasyster som jag uppfattade som ganska liten och betydlig yngre en pojken. En stolt reslig familj, de bar sig med stil och värdighet, återhållsamt. Fin familj, fin pojke.

Det blir något stort av honom, vi ska lägga namntet på minnet - sa vi till varandra och tittade i programbladet. Och jag tror, jag är så gott som säker att det står O---r H----w där. Jag hade sparat en tjock bunt med programblad från elevkonserterna genom åren. Det var roligt att bläddra ibland och se vad som har blivit av dessa unga förmågor. Barnstjärnor som försvann, medelmåttor som har blivit stjärnor. Bunten med alla dessa programblad åkte i soptunnan vid flytten, så jag kan inte ens komma med bevis.

Oskar fick chansen att börja på Musikhögskolan som 16-åring - ganska spektakulärt på den tiden. När man tittar på årtal, det är kanske då, i slutet av den här vårterminen beslutet om O’s framtid skulle fattas. Det blev ekonomistudier istället. Var det hans eget val eller familjens?
Tänk om han ändå skulle satsat på fiol!
Senast redigerad av Anabella 2018-12-12 kl. 22:46.
Citera
2018-12-12, 22:22
Medlem
meiis avatar
[quote=Rosamund|66099297]Tack för att du berättar. När jag skrev att Agnes berättade för sina föräldrar att hon ville dö haglade det påhopp på mig i tråden och i PM om att jag ljuger.[/QUOTE

Okej vart har du hört eller läst om att hon gjorde det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in