2018-12-12, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Fotbollsträningen var innan Agnes blev sjuk, den slutade hon sedan med. Samma sak med Moas pianolektioner.

När barnen blev sjuka verkar skolgången ha varit prio ett, dock i hemmet och inte i själva skolan. Media har uppgivit att föräldrarna "drev på" för att det skulle bli hemundervisning.

Även där var pappan med.
Agnes var då 12 år och kan, helt normalt, ha tyckt det var pinsamt att ha pappa med.
Då fick hon sluta med sin fotboll.
Kanske hände samma med Moa kring samma ålder och med hennes pianolektioner, att hon tyckte det var jobbigt och pinsamt att pappa satt bredvid och hela tiden lade sig i?
Då fick hon sluta med det.

Det är ju inte barnen som själva isolerat sig i hemmet och inte heller var det dessa båda döttrar som var drivande i att en omfattande hemundervisning skulle till.
Inte heller var någon av flickorna psykiskt sjuka och gillade Mind på Facebook.
Inte heller var det döttrarna som på sina respektive skolor beskrev hur svårt sjuka de båda var, det var mest Oskar som gjorde.
Flickorna ströp heller inte sig själva.
Wikipedia beskriver hederskultur ganska bra. Hedersrelaterat våld innebär att en person, i de flesta fall en kvinna, blir begränsad i de mest vardagliga formerna. Hon får till exempel inte bestämma klädval, socialt umgänge, utbildning eller framtida make. Kvinnorna är då under ständig bevakning av en manlig familjemedlem när hon lämnar hemmet. I denna kultur är mannens heder mycket viktig och genom detta blir kvinnan i fråga frihetsberövad.
Även kvinnor deltar i förtrycket, vanligen mödrar eller kvinnliga släktingar som förtrycker unga kvinnor.
Citera
2018-12-12, 12:38
Medlem
[quote=Picasso2|66097488]
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Att redovisa en hel förundersökning på 20 min är ogörligt. För att besvara alla frågor vi har skulle krävas att hela FUP:en offentliggjordes. Detta lär inte göras. De anhöriga har vetorätt just i detta fall. DE vet allt. De och polisen har alla svar de måste ha för att nu lägga det bakom sig. Det enda svar ingen kommer få är HUR man mentalt klarar av att strypa och kväva sina egna barn. Detta tog man med sig ända in i döden.

Edit: vi ska komma ihåg att både O och H hade rejält med lugnande preparat i kroppen.

Fetat av mig.

Jag antar att du med vetorätt menar att polisen, om det kommer en begäran om att få ut handlingar ur förundersökningen, ska göra en s.k. menprövning utifrån lagen om offentlighet och sekretess. Enligt reglerna ska polisen ta hänsyn till om närstående löpa "skada eller men" av att uppgifterna lämnas ut. Ett avslag kan överklagas i domstol. Gissningsvis finns det journalister som redan har begärt eller tänker begära ut handlingarna ur förundersökningen. Hur det slutar återstår att se.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Det låter katastrofalt. Är fallet anmält till Socialstyrelsen?

Det verkar ju mycket möjligt att flickorna fått fel diagnos.

Myalgisk Encefalomyelit - vad jag vet har aldrig några laboratoriefynd förenliga med encephalomyelit gjorts. Namnet i sig är somatiserade.

Psykiatriska diagnoser som skall behandlas med knark eller där fysiskt friska skall "vila sig i form" är bara en del av en geopolitisk attack mot Sverige och västvärlden.

Dina åsikter och argument delas av Scientologkyrkan. Det har spekulerats i om dom även delades av Bjärredsföräldrarna och bidrog till deras beslut att livskvaliteten försvann. Barnen var ju uppenbarligen sjuka i något som enligt den sjuka sekten inte existerar. Samma gäller dom olika bokstavskombinationer som du kanske menar ”behandlas med knark”.

Det är en förolämpning mot alla som lever med sjukdomarna och även får en lindring av medicinerna som du och Scientologerna kallar för knark.

Om föräldrarna var insnärjda i sekten så var dom helt inkapabla att hantera sjukdomen som drabbade döttrarna. Det kan vara orsaken till morden.
Citera
Medlem
Geggamojas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det ska finnas en bild på medbrottslingen också, om du letar lite till.
Nej, det finns inga bilder på medbrottslingen. Det som finns är en intervju från valvakan 1994 i SVT:s öppna arkiv.
Citera
2018-12-12, 12:43
Medlem
[quote=Clarabesched|66097600]
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2

Fetat av mig.

Jag antar att du med vetorätt menar att polisen, om det kommer en begäran om att få ut handlingar ur förundersökningen, ska göra en s.k. menprövning utifrån lagen om offentlighet och sekretess. Enligt reglerna ska polisen ta hänsyn till om närstående löpa "skada eller men" av att uppgifterna lämnas ut. Ett avslag kan överklagas i domstol. Gissningsvis finns det journalister som redan har begärt eller tänker begära ut handlingarna ur förundersökningen. Hur det slutar återstår att se.
Citaten har trasats till här. Med början av mig. Sorry.
Ett domstolsutslag kan göra FUP:en offentlig. Men eftersom man i detta fall tar mer hänsyn till familjernas integritet än folkets skrik på svar så lär det inte hända.
Några journalisters krav på utdrag ur FUPen lär inte hörsammas.
Tillägg; citera inte detta. Allt blir fel. Dra i så fall ur texten till nytt om du svarar. Citaten har trasats sönder.
Senast redigerad av Picasso2 2018-12-12 kl. 12:45.
Citera
2018-12-12, 12:44
Medlem
[quote=Picasso2|66097488]
Citat:
Att redovisa en hel förundersökning på 20 min är ogörligt. För att besvara alla frågor vi har skulle krävas att hela FUP:en offentliggjordes. Detta lär inte göras. De anhöriga har vetorätt just i detta fall. DE vet allt. De och polisen har alla svar de måste ha för att nu lägga det bakom sig. Det enda svar ingen kommer få är HUR man mentalt klarar av att strypa och kväva sina egna barn. Detta tog man med sig ända in i döden.

Edit: vi ska komma ihåg att både O och H hade rejält med lugnande preparat i kroppen.

Ja egentligen fick vi inte veta mycket. Hur alla dött är bara onödigt att gå in på.
Har för mig att någon nämnde åklagare innan sändningen men en sån existerar väl inte eller?
Har anhöriga vetorätt? Konstigt att mördares släktingar skall bestämma.
Ingen kommer se den här utredningen, på ert bra tag i alla fall.

FRÅGAR DIG OCH ALLA, IGEN OCH IGEN:

VARFÖR ANSER INTE POLISEN ATT HANNA LEVDE DEN 3 JANUARI? Det är polisen som meddelar Skatteverket. Hannas o Moas uppgifter saknas.
Citera
2018-12-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Så vilka andra bevis finns det som visar att allt skedde i samförstånd?
Allt finns i polisens uttalande.
Citera
2018-12-12, 12:45
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Det (av mig) fetade: De sökte aldrig vård. Försök att läsa in dig litet på fallet innan du skriver en massa politisk smörja.
Så föräldrarna har alltså ställt diagnosen själva, skolan har accepterat denna som grund för hemundervisning och familjen har aldrig träffat läkare?
Citera
2018-12-12, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
hade nån av dem funnits i närheten hade detta inte hänt. Vad skönt för A och M om de haft nån äldre släkting hemma som inte brydde sig om karriär eller livspress.

På ett sätt är denna familj ett förstoringsglas av hur Sveriges familjer fungerar idag. Som små öar med släktingar långt borta, ska klara sig själv utan hjälp från andra medmänniskor.
En väckarklocka!

Ja det är det. Hade de haft bättre kontakt och varit delaktiga i sina barnbarns liv kanske man hade undvikit detta. Tror de känner sig skamsna och skuldbelagda nu.. nu är det för sent.

I min balkanfamilj hade detta aldrig kunnat hända, mina föräldrar hade hoppat in direkt och låtit mig vet ett och annat om jag misskött mitt barn.
Citera
2018-12-12, 12:47
Medlem
[quote=Rosamund|66097456]
Citat:

Det fanns testamente, avskedsbrev samt dokument med praktiska beskrivningar eller dylikt till anhöriga.

Det som fanns på datorerna tydde på samförstånd och samplanering. Du får nog titta på repris av presskonferensen igen.

Hannas anhöriga hade aldrig gått med på att polisen säger att hon var medskyldig om hon inte var det.

Nej det verkar som du som måste titta på pressträffen igen. Det polisen hittat i datorerna styrker ME. Polisen kanske pratar om Gottfrieskliniken?

Hannas anhöriga kanske inte orkar prata med polisen och litar på Oskars anhöriga men du rätt i att det står mycket på spel.
Citera
Medlem
Rosamunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorsandors
Även där var pappan med.
Agnes var då 12 år och kan, helt normalt, ha tyckt det var pinsamt att ha pappa med.
Då fick hon sluta med sin fotboll.
Kanske hände samma med Moa kring samma ålder och med hennes pianolektioner, att hon tyckte det var jobbigt och pinsamt att pappa satt bredvid och hela tiden lade sig i?
Då fick hon sluta med det.

Det är ju inte barnen som själva isolerat sig i hemmet och inte heller var det dessa båda döttrar som var drivande i att en omfattande hemundervisning skulle till.
Inte heller var någon av flickorna psykiskt sjuka och gillade Mind på Facebook.
Inte heller var det döttrarna som på sina respektive skolor beskrev hur svårt sjuka de båda var, det var mest Oskar som gjorde.
Flickorna ströp heller inte sig själva.
Wikipedia beskriver hederskultur ganska bra. Hedersrelaterat våld innebär att en person, i de flesta fall en kvinna, blir begränsad i de mest vardagliga formerna. Hon får till exempel inte bestämma klädval, socialt umgänge, utbildning eller framtida make. Kvinnorna är då under ständig bevakning av en manlig familjemedlem när hon lämnar hemmet. I denna kultur är mannens heder mycket viktig och genom detta blir kvinnan i fråga frihetsberövad.
Även kvinnor deltar i förtrycket, vanligen mödrar eller kvinnliga släktingar som förtrycker unga kvinnor.

Jag förstår inte hur du kan jämställa kvinnoförtryck med när O och/eller H tittar på när barnen spelar fotboll, eller väntar under pianolektionen för att man inte hinner komma iväg någonstans innan lektionen är slut.

Jag förtrycker också mitt barn då när jag går på hens tennis och pianolektioner. Att vara en engagerad förälder skulle jag kalla det.
Citera
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Så polisen släpper uppgifter pga att man vill få slut på spekulationerna på sociala medier. Och anhöriga har godkänt detta.

Polisen vill stoppa spekulationer kring familjetragedin https://www.tv4.se/nyheterna/klipp/polisen-vill-stoppa-spekulationer-kring-familjetragedin-11956965

Ingenting sägs om vem som dödat vem mer än att logiken anger att OH bör vara sista man. Det betyder inte att man ska spy ur sig om hur vidrig han är utan polisen konstaterar att dom var överens. Alltså i samförstånd dödat barnen och sedan sig själva. I ett tilltänkt åtal hade båda fått livstids fängelse.

Så det var alltså inte förgiftning som påstods med envishet i tråden.
Ingen drev på den andre av parterna trots påstående om detta.
Ingenting tyder på att mamman hade svår cancer en annan trådsanning. Ingenting tyder på att dom var psykiskt sjuka eller medlemmar i någon sekt. För att inte tala om incest påståendet vilket svävar på gränsen för grovt förtal.
Inte heller var den toxikologiska rapporten klar efter 3 dagar trots att krösamajor minsann visste detta. Inget talar för barmhärtighetsmord. Ingenting om glas, knivar eller annat groteskt. Inte heller fanns det en video. Ingenting om vaccin.
Egentligen ingenting nytt mer än planeringen och dödsorsakerna.
Så kommer spekulationerna sluta? Nej det spelar ingen roll vad polisen lämnar utan det finns alltid dom som vill ha MER.

Föräldrarna är formellt misstänkta för att ha dödat sina barn, även om det inte kommer bli några vidare åtgärder i fallet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/8wdBJ1/polisen-sa-dog-familjen-i-bjarred

Alltså en klar anledning att sluta lägga skuld på en av dom. Case closed!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in