Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Det finns ingen information om hur deras äktenskap var, annat än att de isolerade sig.
Fast med tanke på det utåtagerande beteende Oskar har uppvisat överallt, indikerar det att det var hans show, typ cirkus Oskar. Det var ju en heltidssyssla att visa upp sig som en engagerad och beundransvärd pappa, där alla gick på den lögnen. Jag tror faktiskt att Hanna också var ett offer i Oskars minisekt.
Massakern i Jonestown är ett liknade fall, fast i större skala. Sinnessjuka personer som ser på omgivningen som ett hot när deras världsbild kraschar. De tar med sig oskyldiga barn in i döden. Kvinnor som lever med män som Oskar bryts ner fort. Därför tror jag på att morden skedde i samförstånd. Men visst är Hanna konstig eftersom hon borde ha stoppat detta när hon inser att hennes man planerar att mörda barnen.
Är det Arbogakvinnan som spökar, eftersom du tror hustrun är den drivande? Att de gör upp skriftliga dokument tror jag endast beror på juristen i dem. Och på Oskars fåfänga om eftermälet där han i sin enfald vill att omgivningen ska förstå.
Morden i Arboga är ett ovanligt fall där det är en kvinna som planerar mord på sina "fiender", och hon har sina barn och unga afghanhanar som lydiga redskap. Det visar i alla fall att det finns kallsinniga föräldrar, där barn far mycket illa av deras framfart.
Ja som du skriver så finns väldigt lite information ännu tillgänglig kring hur de var som personer och vilka roller de hade i sitt äktenskap. Jag vill nog påstå att Arbogafallet inte påverkar mig det minsta kring hur jag ser på detta fallet men hur det än är med det så är jag självklart medveten om att jag kan ha fel. Men som jag ser det så tyder ändå det mesta på att det snarare var Hannas värld som kollapsat än Oskars. Det känns som om det var hon som gick och bar på den tunga depressionen och oftare är det kvinnan som tar misslyckanden med barnen hårdast. Oskar verkar väl ha haft framgång inom jobbet och syns på bilder där han förefaller bekväm. Samtidigt går det inte att hitta en enda bild på Hanna annat än på någon uråldrig videosnutt, i alla fall som jag fattat det. Inga bevis så klart men hon verkar mer ha dragit sig undan in i sin bittra bubbla. Jag skulle vilja påstå att inom den samhällsklass och etnicitet som dessa tillhör så är det vanligare med kvinnan som dominerande, speciellt när barn kommer in i bilden. I min teori är hon den som dominerat äktenskapet och sakta genom åren fått denna lösning att förefalla mer och mer rimlig. Jag tror också, som jag skrivit flera gånger tidigare, att hon, han eller de båda tillsammans manipulerat fram en andra diagnos på Moa. Med henne som initiativtagare passar det bra in att hon gjort det i hemlighet även för Oskar för att få den nattsvarta bilden ännu svartare. Sen att han beskrivs som en narcissist ser jag inte som något hinder, grunden till narcissism sägs ju vara dålig självkänsla. En starkare och mer beräknande narcissist kan nog med tiden bryta ner och dominera den svagare.