2018-12-12, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazz16
Jag tolkar det som att brevet var skrivet på dator.

"Namnteckningarna har jämförts med föräldrarnas tidigare underskrifter på andra papper och det är också klarlagt att avskedsbrevet var utskrivet innan det skrevs under."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/A21ljj/inga-varningsklockor-fore-familjen-i-bjarreds-dod
Brevet var handskrivet. Det skriver användaren Scheele tidigt i tråden. Bara ett par veckor in i tråden. Och Scheele hade ytterst sällan fel då han/hon fick info direkt från polishuset. Men även där blev det fel info ibland, men ganska sällan.
Citera
2018-12-12, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Sluta upp med att tala om för andra postare vad deras problem är.
Sköt du dina egna problem.

Det är väl självklart att Oskar ska avskys för sina gärningar. Liksom Hanna för sina.
Hanna syns dock inte på nätet med mängder av bilder och hyllande sammanställningar av vetenskaplig produktion.

Det finns ingen anledning att dra in Oskar vetenskapliga artiklar eller forskningsresultat - vetenskapen måste få ta tillvara även en mördares vetenskapliga framsteg.
Men det finns all anledning att korrigera och lägga till vad han gjort i beskrivningen om honom.

I Hannas fall finns inget alls på nätet eller publicerat. Hade Hanna varit lika offentlig och produktiv med publikationer vore det väl rimligt att göra samma sak med hennes eftermäle.

Inte heller har vi några bevis för att Hanna var kapabel att handgriplige strypa/kväva någon - men det vet vi med säkerhet att Oskar var. Vi vet inte ens om Hanna kanske ångrade sig och inte ville dö , men Oskar i alla fall ströp henne.
Jag kan helt enkelt inte tro att Hanna ville bli strypt/kvävd. Det vill ingen människa.

Tycker du att Oskars mord på barnen är mindre vidriga för att han kommit överens med Hanna om det?

Föräldrarnas handlande är fel men det ursäktar inte dina angrepp på drabbade och anhöriga i ME/CFS.

Det är oförlåtligt att förminska sjuka och svaga för att förstärka din personliga aversion mot Oskar. Du använder offren som slagträ för din verbala misshandel.

Att både gärning och metod var gemensamt överenskommet ändras inte för att du inte vill tro på det.
Citera
2018-12-12, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag tycker det är så fruktansvärt att dom minimerade sina barn till något som världen kunde vara utan. De tyckte inte det ens vara värt att vänta i några år på att forskningen kanske skulle hitta något bot, eller åtminstone en rejäl lindring. De ansåg inte att de ens kunde sätta sina liv på lite sparlåga under ett par år. Bara för att Moa fick diagnosen så tyckte de inte att livet var värt att leva. De flesta föräldrar kämpar ända in i kaklet för sina barn. Men inte Henkows-Brenton. De ströp ungarna istället. Ströp. Någon lugn död fick dom inte.
Precis. De mördade sina barn utan någon annan anledning än att de inte orkade offra sina karriärer för dem och att de förstod att den fina fasaden skulle rämna om de lämnade bort sina barn. Stackars barn som miste sina liv bara för de hade oturen att födas till föräldrar som aldrig borde fått ta hand om krukväxt ens.
Senast redigerad av nantale 2018-12-12 kl. 22:48.
Citera
2018-12-12, 22:42
Medlem
Citat:
Brevet var handskrivet. Det skriver användaren Scheele tidigt i tråden. Bara ett par veckor in i tråden. Och Scheele hade ytterst sällan fel då han/hon fick info direkt från polishuset. Men även där blev det fel info ibland, men ganska sällan.

Nja, jag väljer att tro på polisen. Men jag kan ju ha misstolkat.
Citera
2018-12-12, 22:44
Medlem
Citat:
Nja, jag väljer att tro på polisen. Men jag kan ju ha misstolkat.
Eller så har journalisten som skrev artikeln misstolkat.
Citera
2018-12-12, 22:46
Bannlyst
Citat:
Det spelar ingen roll om de ville dö. De är inte myndiga. Dessutom är det föräldrarna plikt att ta dem ur en dödsönskan genom att skaffa hjälp. Genom att kämpa för sina barns väl och ve. När vi blir föräldrar så går vi (de flesta i alla fall) in i en roll där vi skall hjälpa barnen genom barn- och ungdomen för att de som vuxna skall klara sig själv. Händer det tråkigheter på vägen, så får vi försöka bära dom genom det. Man tar för fan inte livet av ungen för att framtiden inte blev som man tänkt sig!

Sant. Sannolikt drabbades båda barnen av livsleda till följd av deras sjukdomar och det är inte alls omöjligt, utan snarare sannolikt att nån av dem eller båda upplevde en dödslängtan stundtals. Då finns det en skyldighet att som förälder ge allt. Det kunde inte dessa föräldrar pga av sina tillkortakommanden. De brast å det grövsta i sitt föräldraansvar. Inte heller samhällets lagstadgade skydd mot barn lyckades rädda barnen som följd av sina tillkortakommanden. Inte skolan, inte socialtjänsten och inte sjukvården. De brast å det grövsta i sitt myndighetsansvar för barn. De enda som är att betrakta som helt oskyldiga i denna tragedi är Agnes och Moa, resten måste orka att ta på sig sin del av ansvaret, inte bara skjuta den ifrån sig. Föräldrarna betalade med sina liv, kommunen betalade med nya kostsamma rutiner för hemmasittare.
Sjukvårdens bot återstår.
Citera
2018-12-12, 22:50
Medlem
Citat:
Eller så har journalisten som skrev artikeln misstolkat.

Det ser ut som orden kommit ordagrant från polisen men det är klart den möjligheten finns också. Det är kanske inte så viktigt att veta heller om det var handskrivet eller ej.
Citera
2018-12-12, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Sant. Sannolikt drabbades båda barnen av livsleda till följd av deras sjukdomar och det är inte alls omöjligt, utan snarare sannolikt att nån av dem eller båda upplevde en dödslängtan stundtals. Då finns det en skyldighet att som förälder ge allt. Det kunde inte dessa föräldrar pga av sina tillkortakommanden. De brast å det grövsta i sitt föräldraansvar. Inte heller samhällets lagstadgade skydd mot barn lyckades rädda barnen som följd av sina tillkortakommanden. Inte skolan, inte socialtjänsten och inte sjukvården. De brast å det grövsta i sitt myndighetsansvar för barn. De enda som är att betrakta som helt oskyldiga i denna tragedi är Agnes och Moa, resten måste orka att ta på sig sin del av ansvaret, inte bara skjuta den ifrån sig. Föräldrarna betalade med sina liv, kommunen betalade med nya kostsamma rutiner för hemmasittare.
Sjukvårdens bot återstår.
Det är märkligt att sjukvården kan flyga under radarn hela tiden, all fokus ligger på skolan och kommunen som hade ansvar enligt skollagen att tillhandahålla utbildning. Landstinget och sjukvården som skulle tillhandahålla vården till de sjuka barnen nämns knappt i rapporteringen. Vad gjorde man, vilken vård erbjöd man? Varför kände föräldrarna sig tvingade utomlands för att få hjälp? Det hade varit en gigantisk skandal om skolan hade svikit barnen, men sjukvården får inte ens frågan.

Det är oerhört märkligt!
Citera
2018-12-12, 22:55
Medlem
Citat:
Det ser ut som orden kommit ordagrant från polisen men det är klart den möjligheten finns också. Det är kanske inte så viktigt att veta heller om det var handskrivet eller ej.
Jag minns att han sade att bläcket fanns på papperet innan dokumentet skrevs under. Just bläcket reagerade jag på. Kanske hade man sagt det även om det varit en utskrift på en skrivare, men då hade man kanske sagt "texten".
Nä, det är nog inte så viktigt. Så vi släpper det.
Citera
2018-12-12, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskinutid
Är man psykopat kan man tvinga läkare att skriva intyg på att ens barn har den sjukdom man vill att de ska ha. Kvinnan i familjen är enligt mig skyldig. Jag tror att hon dödade barnen, mannen kom hem och såg detta, ströp kvinnan och hängde sig själv. Hade han något val? På den här sajten är man mycket präglad av metoorörelsen och vill att mannen ska vara skyldig till allt. Tror att mannen här var mycket orolig för sina barn och därför arbetade mycket hemma sista tiden.

Men det genemsamma dokumenten/filmen då? Jag trodde så också i början, finns argument för och emot. Men håller med om att mamman inte var så "manipulerad" som man vill tro. Däremot tror jag mannen var den som var den genomdrivande typen
Citera
2018-12-12, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Fanns det något av de fem fallen där det inte fanns tidigare mental ohälsa hos någon av föräldrarna?

Fallet du länkade har till ytan många likheter men mamman hade tydligen sedan länge problem med mental ohälsa och pappan hade varit våldsam i tidigare relationer.

En tanke som slår mig är: undrar om Hannas och Oskars mail angående morden varit lika bisarra? Det hade varit mycket intressant att ta del av hur deras kommunikation med varandra sett ut. Utåt verkade de som jag förstått mer än normala: omtyckta och uppskattade.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Intressant men horribel läsning.
Har du de andra fallen tillgängliga också?
Livet blir meningslöst. Inte som man tänkt sig. Höga förväntningar. Dålig anpassningsförmåga. Ja, det känns som om det är en komponent som saknas i detta fall likaväl, frågan är vad.

Kommer inte ihåg detaljerna hur det var med psykiska sjukdomar.
Ja, horribelt läsning, det är ett horribelt ämnet.

Här några länkar:

1. Finns bara på tyska. Föräldrarna bestämmer att avsluta sitt liv och barnets som har en funktionsnedsättning. Kanske det fungerar med Google translate om det behövs. Tror det var inga kände psykiska sjukdom. Men här var det lock på direkt och det locket släpptes inte senare. Socialen inte inkopplat. Familien verkade ha det bra. Hittades alla 3 gemensam död i sängen. Gemensam avskedsbrev. Dödsorsaken blev inte meddelat.

https://www.welt.de/vermischtes/article4321887/Eltern-toeten-behindertes-Kind-und-sich-selbst.html

2. Har precis hänt. Föräldrarna har överlevd. Finns mer info på tyska. Lock delvis på. Men rättssak kommer hållas. Föräldrarna hade stora ekonomiska problem. Mannen hade missat sin legitimation. Kvinnan var anklagad för förfalskning av räkningar. Dådet anses som speciellt grovt i och med att barnen hade tillit till sina föräldrar (gm).

https://vaaju.com/austriaeng/morlenbach-in-hesse-childrens-bodies-were-found-parents-suspected-of-murder/

3. Fallet i Kanada. Googla man på namn så hittar man mer.

https://www.cbc.ca/news/canada/quebec-couple-s-suicide-pact-led-to-deaths-of-father-3-children-police-1.806206

https://www.educaloi.qc.ca/en/news/abandoning-murder-suicide-pact-case-cathie-gauthier-supreme-court-canada

4. Fallet i Utah som jag har postat ovan.
Citera
2018-12-12, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanesa
Problemet om du låter din ilska över två personer som planerat för och i samförstånd dödat sina barn gå ut i hat, reduktion och raljerande över en patientgrupp som flickorna tillhörde, är att du gör mer skada än nytta när man summerar din gärning. Det borde rimligtvis inte kännas så bra.
Enligt polisen så hade man även nämnt just att båda flickorna hade ME och att det var orsaken till deras beslut. Och DET var nytt, åtminstone för mig, att man nämnt det i avskedsbrevet.
Tillägg:
https://www.expressen.se/kvallsposten/foraldrarna-planerade-doda-barnen-i-manader/

Anledningen är att båda barnen fått diagnosen på sjukdomen ME, kroniskt trötthetssyndrom. I sitt brev skriver föräldrarna att "ingen av oss kommer att kunna leva något egentligt liv", säger Stefan Svensson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in