Citat:
I somras publicerades ett par andra versioner av hur JCA kom att hamna i Sverige så uppgiften att han ska ha gjort fransk militärtjänstgöring bör man nog ta med en skopa salt.Uppgiften om militärtjänstgöringen kommer från en artikel om honom i Le Monde publicerad ungefär när rättegången i Tingsrätten inleddes, om jag minns rätt. De hade talat med folk i Frankrike som kände till honom och familjen, så uppgiften verkar inte komma från honom själv. Sen kan man ju undra om de de talade med hade uppfattat saken rätt eller om de blev förda bakom ljuset redan då. Enligt artikeln ska han ha utbildat sig till elektriker (typ yrkeslinje på gymnasiet), gjort lumpen, jobbat i sin fars företag, gjort en leverans till Sverige och stannat.
Citat:
https://www.svd.se/jean-claude-arnau...-anklagelserna
Arnault har berättat att det var hans inblandning i den våldsamma franska vänstern som gjorde att han i princip fick fly till norra Sverige. Huruvida det är sant har inte gått att fastslå. Dels ansågs det, i vänsterkretsar, häftigt att ha varit med på barrikaderna i Paris, dels kom han till Sverige tre år före majrevolten -68, berättade han i födelsedagsintervjun i DN:
– Jag var i Umeå 1965 och arbetade som timmerflottare. Där lärde jag mig tala svenska.
Att vara flottare var ett fysiskt hårt och farligt arbetarklassyrke, med ett romantiskt skimmer över sig. Arnault ska ha fått idén på grund av att hans pappa ägde skog i norra Sverige, men inte heller de uppgifterna har gått att bekräfta.
Till andra personer har Jean-Claude Arnault sagt att han flyttade till Sverige för att han hade en bror här, som jobbade som kock. Och i ett DN-reportage från februari 1992 sa Arnault att han kom till Stockholm i slutet av 1960-talet för att hälsa på en svensk vän som var konstnär.
– Jag var i Umeå 1965 och arbetade som timmerflottare. Där lärde jag mig tala svenska.
Att vara flottare var ett fysiskt hårt och farligt arbetarklassyrke, med ett romantiskt skimmer över sig. Arnault ska ha fått idén på grund av att hans pappa ägde skog i norra Sverige, men inte heller de uppgifterna har gått att bekräfta.
Till andra personer har Jean-Claude Arnault sagt att han flyttade till Sverige för att han hade en bror här, som jobbade som kock. Och i ett DN-reportage från februari 1992 sa Arnault att han kom till Stockholm i slutet av 1960-talet för att hälsa på en svensk vän som var konstnär.
I målet har JCA också gett motstridiga och svävande svar. Till skillnad mot MÄ och vittnena, vars utsagor är mer konsekventa och detaljerade. Ännu tydligare är förmodligen skillnaden för poliserna, domaren och nämndemännen som har erfarenhet av att lyssna till div utsagor.
Jag tror inte att Hurtig lyckas förändra TR:s bedömning utan domen står fast.