Flashback bygger pepparkakshus!
2018-11-15, 17:35
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Klart att det är mer våld än nöden kräver att handfängsla idioten. Lika klart som att han är en man vars blotta uppsyn väcker avsky i Sverige idag.

Jag ser framåt. Undrar hur det kommer att gå för honom i fängelset. Kommer han att åka på däng?
Man gillar inte uppblåsta typer där, lika lite som man gillar våldtäktsmän. Det gäller nog både för anställda och medfångar.
Nån kåkfarare här eller personal som har tips om hans karriär inom f-vården?

(Och ja, jag vet att domen inte har fallit än)
Han gjorde lumpen, dvs fransk militärtjänstgöring, som ung. Så himla skör kan han inte vara.
Citera
2018-11-15, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
I Sverige har vi sedan gammalt en rättspraxis som lyder: Om en kvinna säger att hon blivit våldtagen, så har hon blivit våldtagen. Som feminist är jag mycket nöjd med den rättsordningen.
Det intressanta är inte om JC Arnault vekligen begått någon våldtäkt, utan det viktigaste är att man statuerar exempel genom att döma honom skyldig till våldtäkt.

Domen är viktig eftersom den visar att man kan dömas skyldig till våldtäkt på ren ryktesspridning och hörsägen. En seger för svensk rättssäkerhet.
Jo och han tillhör ju dessutom fula äldre eller medelålders män så då är det ju bara att kasta in honom eller göra honom arbetslös och fördriven.
Citera
2018-11-15, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Min bedömning är att det hänt. Alltså inte att hon ljugit för ett antal personer.
Att hon blivit våldtagen och sedan kommit tillbaka till mannen igen för att åter bli våldtagen är lika trovärdig som att Billy Butt våldtog en tjej med pojkvän som sedan skulle följa med honom till London och dela säng med honom för att åter bli våldtagen. Jävla efterhandskonstruktioner när inte livet blev som männen lovat kvinnorna!
Citera
2018-11-15, 18:23
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Han gjorde lumpen, dvs fransk militärtjänstgöring, som ung. Så himla skör kan han inte vara.
Om det nu är sant . När det gäller JCA är allt och inget möjligt, verkar det som.

Det är intressant med alla JCA-kramare i tråden. De övertygas rakt av utav JCA:s uppenbarelse på väg in i HovR.
Det borde inte vara så svårt att inse att JCA spelar på alla strängar han kan. Just nu är det rollen som försvagad och harmlös gammgubbe som gäller. Kanske kan den väcka sympati i rätten. Det är hans tanke.
JCA är allt annat än skör.
Citera
2018-11-15, 18:30
Medlem
Domen ligger på nätet, och är precis så tunn som jag trodde.

Sju vittnen, förutom BO och Arnault.

Flera av vittnen har hört BO berätta saker åratal efter 2011. Flera vittnen hänger inte alls ihop med krogkvällen och närliggande grejer.

Flera vittnen kände inte ens BO år 2011, om jag fattat rätt.
Citera
2018-11-15, 18:39
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Jo och han tillhör ju dessutom fula äldre eller medelålders män så då är det ju bara att kasta in honom eller göra honom arbetslös och fördriven.
Han är 72 och har fått svensk ålderspension i sju år. När började pensionärer klassas som arbetslösa? Eller egenföretagare som han var tills han och frun la ner den verksamhet där han bedrivit sexuella trakasserier, låtit anställda jobba gratis, minderåriga servera vin utan utskänkningstillstånd och som nu utreds för ekobrott. Vem har gjort honom arbetslös, anser du? Ska han inte behöva ta några konsekvenserna alls för sitt handlande?
Senast redigerad av outoftheblue 2018-11-15 kl. 18:54.
Citera
2018-11-15, 18:52
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Om det nu är sant . När det gäller JCA är allt och inget möjligt, verkar det som.
Uppgiften om militärtjänstgöringen kommer från en artikel om honom i Le Monde publicerad ungefär när rättegången i Tingsrätten inleddes, om jag minns rätt. De hade talat med folk i Frankrike som kände till honom och familjen, så uppgiften verkar inte komma från honom själv. Sen kan man ju undra om de de talade med hade uppfattat saken rätt eller om de blev förda bakom ljuset redan då. Enligt artikeln ska han ha utbildat sig till elektriker (typ yrkeslinje på gymnasiet), gjort lumpen, jobbat i sin fars företag, gjort en leverans till Sverige och stannat.
Senast redigerad av outoftheblue 2018-11-15 kl. 18:56.
Citera
2018-11-15, 19:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Flera av vittnen har hört BO berätta saker åratal efter 2011. Flera vittnen hänger inte alls ihop med krogkvällen och närliggande grejer.

Några av dem har dock hört målsäganden berätta om övergrepp i rätt mycket närtid efter händelsen.

På gott och ont är det så här det ser ut som standard i dag. I egentlig mening är det faktum att målsäganden på ett trovärdigt säger sig ha blivit våldtagen till personer inget bevis för att så skett.

Att det skullle stå utom ringt tvivel att en våldtäkt ägt rum i det här och liknande fall är helt enkelt inte sant. Med nuvarande beviskrav kommer fler skyldiga att dömas, men ofelbart kommer också en hel del oskyldiga att dömas. De senaste lagändringarna innebär att detta kommer att bli ännu mer märkbart. Rättsäkerhetsprinciper som tidigare var självklara har slängts på sophögen.

Arnault kommer säkerligen att dömas. Det är inte svårt att tänka sig att att han gjort vad målsäganden påstår med vilje, men att det skulle vara nästan helt säkert är knappast en ärlig uppfattning från någon, och defintivt inte från domarna i målet. Det är socialpolitiskt betingat och har inte längre mycket med skapandet av rättvisa att göra.
Citera
2018-11-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Några av dem har dock hört målsäganden berätta om övergrepp i rätt mycket närtid efter händelsen.

På gott och ont är det så här det ser ut som standard i dag. I egentlig mening är det faktum att målsäganden på ett trovärdigt säger sig ha blivit våldtagen till personer inget bevis för att så skett.

Att det skullle stå utom ringt tvivel att en våldtäkt ägt rum i det här och liknande fall är helt enkelt inte sant. Med nuvarande beviskrav kommer fler skyldiga att dömas, men ofelbart kommer också en hel del oskyldiga att dömas. De senaste lagändringarna innebär att detta kommer att bli ännu mer märkbart. Rättsäkerhetsprinciper som tidigare var självklara har slängts på sophögen.

Arnault kommer säkerligen att dömas. Det är inte svårt att tänka sig att att han gjort vad målsäganden påstår med vilje, men att det skulle vara nästan helt säkert är knappast en ärlig uppfattning från någon, och defintivt inte från domarna i målet. Det är socialpolitiskt betingat och har inte längre mycket med skapandet av rättvisa att göra.

Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Detta är mer politik än juridik, och liknande saker har hänt förr.
Citera
2018-11-15, 20:11
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men det är väl ändå domaren som skriver domen? Jag tycker tycker det är synnerligen viktigt att det framgår av en dom varför den dömde har blivit dömd. I det bör ingå att beröra alla relevanta fakta i fallet. Att en omständighet som borde vara relevant bara nämns i förbigående(i domen, som skrivs av domaren) ger på mig ett ganska nonchalant intryck.

Vad gäller Hurtig så kanske var han hur aktiv som helst under rättegången, det är är bara lite svårt att dra några slutsatser om detta utufriån själva domen.

Anående Alexandras eventuella existens, tre tänkbara förklaringar:

1. MÄ är helt sanningsenlig. Alexendra finns och var med på Paris-resan, och det är dessutom sant att MÄ berättade för henne om övergreppen. I så fall är det väldigt mystiskt att hon inte blev kallad till rättegången av åklagaren. Detta skulle kunna förklaras med att hon har dött eller gått under jorden, men det borde väl i så fall framgå av domen?

2. Alexandra finns, men MÄ har inte varit helt sanningsenlig, dvs hon har ljugit om att hon berättat för Alexandra om JCA's övergrepp. I så fall vore hon(Alexandra) ett mycket intressant vittne för försvaret. I riktigt torpedskott in i MÄ's trovärdighet. I så fall är det också konstigt att hon inte blev kallad till rättegången, av försvaret. En tänkbar förklaring är då att detta med unga flickvänner med självskadebeteende är ett så pinsamt ämne för JCA att han hellre går i fängelse än att låta någon domstol rota i detta ämne. Men hur troligt känns det?

3. Alexandra finns inte. Hon är en total fantasi från MÄ's sida. Personligen lutar jag åt den förklaringen. Tycker att de olika beskrivningarna av henne i media och i denna Flashback-tråd känns så osannolika, som om hon rymt från någon Jesus Franco-rulle från början av 70-talet. Misstänker att om hon verkligen finns ser hon ut precis som Soledad Miranda.

1 Nej
2 inte alls
3 varför har inte försvaret använt detta?
Citera
2018-11-15, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bullfetta
I Sverige har vi sedan gammalt en rättspraxis som lyder: Om en kvinna säger att hon blivit våldtagen, så har hon blivit våldtagen. Som feminist är jag mycket nöjd med den rättsordningen.
Det intressanta är inte om JC Arnault vekligen begått någon våldtäkt, utan det viktigaste är att man statuerar exempel genom att döma honom skyldig till våldtäkt.

Domen är viktig eftersom den visar att man kan dömas skyldig till våldtäkt på ren ryktesspridning och hörsägen. En seger för svensk rättssäkerhet.
Jag håller inte alls med.
Det gynnar inte alls ett rättssamhälle att man tar bort spärrar och baserar en dom på ryktesspridning och hösrsägen.
Om en kvinna anser sig våldtagen så bör det iofs gälla, men inte styrkt med rykten. Om det skulle åberopas som prejudikat i andra typer av mål då lever vi farligt.

Som feminist (av en anna riktning dock) anser jag det långt viktigare att gränserna för det manliga "privilegium" som hittills gällt, framför allt ur det maktperspktiv som visas så tydligt i detta fall, suddas ut. Dessvärre ser jag inte någon vettig lösning på det. I väntan på en juridisk vändning, får det här fallet ses som ett bedrövligt men ack så behövligt mellanspel, där skammen får ta huvudrollen.
Det går kanske framåt, om än med myrsteg. Tänk nu på att tidigare anmälningar mot JCA inte tagits på allvar och att anmärkningarna rörande arbetsförhållandena på Forum inte lett till just mer än ett indraget ekonomiskt bidrag. Så mycket för kvinnors beroendeställning/underläge! De här något sent påkomna anmälningarna har trots allt krävt mod och starkt stöd från en större grupp kvinnor. Till och med om JCA frikänns i denna instans är åtminstone något vunnet i det perspektivet.
Det här fallet är inte något som juridiken kan lägga bakom sig när nästa dom fallit. Problemet måste stötas och blötas och samhällsklimatet måste ändras, stureplansfasoner är inte acceptabla och blir inte tjusigare av att de förekommer i ännu "finare" miljöer.
Citera
2018-11-15, 20:47
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0

Jesus Kristus, en inkompetent extremfeminist får sitta och döma en lebeman till fängelse på skit och ingenting. Det enda bärande är hörsägen och efterhandskonstruktioner och en korrupt domstol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in