2018-06-14, 17:36
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Ett ganska naivt inlägg. Verkar som att många inte förstår hur kulturvärlden ser ut, och hur vissa kvinnor beter sig i densamma. Arnault hade massor av kvinnor efter sig, och det var långt ifrån nödbedda att vare sig hjälpa honom, eller ha sex med honom. Att Carina Rydberg var en av dem, borde inte förvåna någon. Jag tycker MÅ:s berättelse är oerhört märklig. Inte minst att hon kommer tillbaka till honom. Det där med psykoanalysen visar också rätt tydligt att det inte är någon stabil människa vi har med att göra här. Ser egentligen inget i hennes berättelse som låter som en våldtäkt. På sin höjd brutalt beteende, vilket förhoppningsvis inte är olagligt. Fast i dessa tider, vem vet?
Ledsen, men du skjuter dig själv i foten. Du verkar både fördomsfull och okunnig.
På vilket sätt visar psykoanalysen att målsägaren inte är en stabil människa menar du?
Citera
2018-06-14, 18:07
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Ledsen, men du skjuter dig själv i foten. Du verkar både fördomsfull och okunnig.
På vilket sätt visar psykoanalysen att målsägaren inte är en stabil människa menar du?

Du verkar besatt av att försvara psykoanalys av någon anledning. Det är i vilket fall väldigt gott om instabila sköra kvinnor i den här sfären, så det var, som sagt, en perfekt hunting ground för JCA och många andra. Oftast till alla parters belåtenhet. Efter att ha hört MÅ i radioinslaget så befästs min syn på henne än mer.

Om det här var det starkaste fall de kunde skaka fram mot Arnault, så torde han inte ha så mycket att frukta. Förutsatt att rätten kan hålla sig kall och följa lagen, och inte dras iväg i någon känslostorm.
Citera
2018-06-14, 18:14
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Javisst, det finns privatpraktiserande analytiker som inte är anslutna till högkostnadsskyddet. Precis som det finns helt privat sjukvård för den som vill och kan betala.
Menar du att målsäganden gick hos en sådan analytiker? Med tanke på att du skriver i just den här tråden.
Nej det vet jag inget om. Jag talade i allmänhet.
Citera
2018-06-14, 18:54
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ett ganska naivt inlägg. Verkar som att många inte förstår hur kulturvärlden ser ut, och hur vissa kvinnor beter sig i densamma. Arnault hade massor av kvinnor efter sig, och det var långt ifrån nödbedda att vare sig hjälpa honom, eller ha sex med honom. Att Carina Rydberg var en av dem, borde inte förvåna någon. Jag tycker MÅ:s berättelse är oerhört märklig. Inte minst att hon kommer tillbaka till honom. Det där med psykoanalysen visar också rätt tydligt att det inte är någon stabil människa vi har med att göra här. Ser egentligen inget i hennes berättelse som låter som en våldtäkt. På sin höjd brutalt beteende, vilket förhoppningsvis inte är olagligt. Fast i dessa tider, vem vet?

Brutalt beteende kan vara olagligt, jo. Den typen av brutalt oralsex som beskrivs och som inte är överenskommet i förväg kan såvitt jag förstår klassas som våldtäkt. Det är också olagligt idag att ha sex med någon som sover, i synnerhet då det i förväg ska ha garanterats att något sex inte skulle förekomma.
Hela den här diskussionen om instabilitet och känslopjunk (om det nu var du som skrev om känslopjunk) tycker jag vittnar om fördomsfullhet, förakt mot kvinnor och kanske även det JCA:s försvarare brukar peka på - kulturhat? Menar du att den som går i psykoanalys bör betraktas som otillräknelig? Så är det absolut inte. Så varför skulle det vändas emot målsägaren?
Jag håller i viss mån med om att berättelsen är märklig. Det gäller kanske i synnerhet Parisresan. Jag blir också nyfiken på hur en kvinna som "Helena" resonerar. Om JCA skriver hon att han är "egensinnig" - det torde syfta på att han tafsar. Kvinnors psyken är inte alltid lätta att förstå sig på. Men ansvaret är den uppenbarligen väldigt mäktige JCA:s. För det framgår mer och mer vilken makt han hade i svenskt kulturliv.
Jag gissar att det här kommer att bli en lång process, flera rättegångar, och att en stor del av kultureliten kommer att kallas till förhör. Det verkar mycket sannolikt att åtal kommer att väckas även mot Forum och paret Arnault/Frostenson i andra sammanhang.
Citera
2018-06-14, 19:18
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Det är i vilket fall väldigt gott om instabila sköra kvinnor i den här sfären, så det var, som sagt, en perfekt hunting ground för JCA och många andra. Oftast till alla parters belåtenhet.
Här beskriver du problemet du och Jean-Claude är. Tillvaron är en hunting-ground där någons instabilitet och skörhet minskar den andre partens ansvar.

Göran Lindberg visste vad han letade efter. Jean-Claude visste vad han letade efter. Göran Lindberg visste nog att han gjorde fel för han dolde det. Förstår du och Jean-Claude på något plan att ni gör fel?
Citera
2018-06-14, 19:21
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Brutalt beteende kan vara olagligt, jo. Den typen av brutalt oralsex som beskrivs och som inte är överenskommet i förväg kan såvitt jag förstår klassas som våldtäkt. Det är också olagligt idag att ha sex med någon som sover, i synnerhet då det i förväg ska ha garanterats att något sex inte skulle förekomma.
Hela den här diskussionen om instabilitet och känslopjunk (om det nu var du som skrev om känslopjunk) tycker jag vittnar om fördomsfullhet, förakt mot kvinnor och kanske även det JCA:s försvarare brukar peka på - kulturhat? Menar du att den som går i psykoanalys bör betraktas som otillräknelig? Så är det absolut inte. Så varför skulle det vändas emot målsägaren?
Jag håller i viss mån med om att berättelsen är märklig. Det gäller kanske i synnerhet Parisresan. Jag blir också nyfiken på hur en kvinna som "Helena" resonerar. Om JCA skriver hon att han är "egensinnig" - det torde syfta på att han tafsar. Kvinnors psyken är inte alltid lätta att förstå sig på. Men ansvaret är den uppenbarligen väldigt mäktige JCA:s. För det framgår mer och mer vilken makt han hade i svenskt kulturliv.
Jag gissar att det här kommer att bli en lång process, flera rättegångar, och att en stor del av kultureliten kommer att kallas till förhör. Det verkar mycket sannolikt att åtal kommer att väckas även mot Forum och paret Arnault/Frostenson i andra sammanhang.

Den här diskussionen är gammal och dyker oftast upp i dessa sammanhang, men det är och förblir konstigt att klassa åsikter om att kvinnor som beter sig på ett irrationellt sätt och har konsekvenstänkande som en omogen tvååring bör hållas ett minimum ansvariga för sina handlingar och bedömas som om de har ett fritt val som fördomsfullhet och förakt mot kvinnor. Snarare är det väl om något att bedöma dem efter samma måttstockar som man skulle använda för en man och behandla dem som fria handlande subjekt i sin egen rätt.

Förklaringarna att målsäganden på något sätt är mer eller mindre tvingad av omständigheterna att handla som hon gör är tveksamt om de håller streck. De går ju ut på att hon står i viss beroendeställning till Arnault, men det är ju i så fall på slingriga vägar, hon är inte hans underlydande, och att rädsla för hans informella makt skulle förklara Parisbesök, trevlig middag och besök på tu man hand i den misstänktes våning efter våldtäkt är rätt svårsmälta, även med ett öppet sinne för psykologiska mekanismer.

Vad gäller psykoanalys är det inte långsökt att den har samband med upplevd psykisk skörhet och det är väl i kombination med målsägandens övriga framtoning man kan spekulera i om det inte finns ganska betydande problem med något relaterat till psyket. Det gör givetvis inte någon i sig till en sämre människa.

Vad gäller våldtäkt och övergrepp definieras de ju av faktiska omständigheter och inte av de inblandade personernas bakgrund och personlighetsdrag men det tillhör givetvis bakgrunden till fallet och här är det ju i vanli ordning bland annat fråga om vad som faktiskt hänt i förhållande till hur de inbladade uppfattat detta. Det gäller ju här eventuellt samtyckande sex som förvandlats till ett övergrepp under akten och det är i princip omöjligt att uppdaga en sanning kring. Det finns inga direkta skäl att misstro målsäganden i bedömningen att Arnaults uppträdande var avsiktligt och att han avsåg att tvinga målsäganden på något oönskat, samtidigt som man därför inte bara kan anta att så var fallet för att hon uppger det och ersätta bevis med antagandet. Speciellt med bakgrund i att det är lätt att göra ett sådant antagande i ljuset av den bild som framställts av Arnault i media.
Citera
2018-06-14, 20:43
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Du verkar besatt av att försvara psykoanalys av någon anledning. Det är i vilket fall väldigt gott om instabila sköra kvinnor i den här sfären, så det var, som sagt, en perfekt hunting ground för JCA och många andra. Oftast till alla parters belåtenhet. Efter att ha hört MÅ i radioinslaget så befästs min syn på henne än mer.

Om det här var det starkaste fall de kunde skaka fram mot Arnault, så torde han inte ha så mycket att frukta. Förutsatt att rätten kan hålla sig kall och följa lagen, och inte dras iväg i någon känslostorm.

Sköra hur då? Vad fan har en psykoanalys med våldtäkter och övergrepp att göra? Sätter du fjärrdiagnoser på dom här människorna eller vad sysslar du med? Förklara nu din syn på instabil skörhet i detta sammanhanget som våldtäkt.
Kan du dessutom förklara vem mer som jagat och hur insatt du är i allas belåtenhet vore det superbra.
Känslostorm?
Citera
2018-06-14, 20:48
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Haha 😀! Jag har klarlagt några missförstånd kring under vilka villkor psykoanalys bedrivs, på vilket sätt är det att försvara och vara besatt psykoanalysen? I

Som jag skrev tidigare verkar du både fördomsfull och okunnig.
Om det är några som har ett intresse för psykoanalys är det kretsen kring Forum samt filosoferna ( samt närliggande ämnen) vid Södertörn.
Åtminstone en psykoanalytiker medverkar i "Källarhändelser" och andra har skrivit om psykoanalys i andra sammanhang. Om jag inte minns fel har Iréne Matthis även medverkat i Forums verksamhet även i övrigt.

Vad gäller Södertörn har Nicolas Smiths avhandling har titeln Towards a Phenomenology of Repression: A Husserlian reply to the Freudian challenge. Avhandlingen, som fokuserar på Husserls senare genetiska fenomenologi, utgår från Freuds bestämning av det dynamiskt omedvetna och fr.a. bortträngningens problematik.
Doktoranden i filosofi Erik Bryngelsson arbetar på en avhandling om det moderna subjektet efter den franska psykoanalytikern Jacques Lacan. Flera av de som är verksamma inom institutionerna för filosofi och estetik ägnar sig bl a åt filosofiska undersökningar av psykoanalytisk teori.
Det finns ingenting som säger att intresset för psykoanalytiskt tänkande inte också omfattar egen psykoanalys.

Så vad är det som säger att en doktorand i filosofi inte är intresserad av psykoanalytisk teori och genomgår egen psykoanalys dels som en del av en filosofisk gärning och dels för personlig utveckling, " en hjälp till inre förändring och frigörelse från invanda livsmönster, vilket ger möjlighet att möta livets svårigheter och ta ansvar för sitt eget liv"?

Så vitt jag vet finns det inga belägg för att målsägaren skulle lida av psykisk ohälsa.
Citera
2018-06-14, 20:51
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Här beskriver du problemet du och Jean-Claude är. Tillvaron är en hunting-ground där någons instabilitet och skörhet minskar den andre partens ansvar.

Göran Lindberg visste vad han letade efter. Jean-Claude visste vad han letade efter. Göran Lindberg visste nog att han gjorde fel för han dolde det. Förstår du och Jean-Claude på något plan att ni gör fel?

Du jämför en höggradigt kriminell person som Göran Lindberg med det här? Som dessutom kunde gömma sin verksamhet bakom sin feministiska fasad. Och var i helvete kom jag in i bilden? Bortsett från bisarr att du drar tråden bisarrt OT så har jag, mig veterligen inte beskrivit någonting som jag har gjort. Jag kan ha räddat tjejer från typer som är betydligt värre än JCA. Det vet du inte ett skvatt om. Arnault hade mängder av tjejer efter sig. Det finns betydligt mindre attraktiva män som inte drar sig för att utnyttja kvinnor rejält

Jag konstaterar bara hur tillvaron ser ut. Det finns otroligt många bisarra kvinnor i den här världen. Allt från sinnessvaga tjejer på skrivarverkstäder på folkhögskolor, till märkliga kvinnor ända upp i Svenska akademien. Om du går på valfri kulturell tillställning och det finns kvinnor runt dig som inbillar sig att man kan vara till nytta för dem, så kan man snart vara omringad av dem. Att förvåna sig över att det finns män som utnyttjar den situationen är, med förlov sagt korkat.

Man måste kunna analysera en situation utan känslopjunk, och nu när tråden mest tycks handla om åtalet om JCA, snarare än allmänt skvaller om honom, så blir det såklart tankar om vad som finns i FUP. En del tror att det räcker till en fällande dom, andra inte. Nog är du smart nog att förstå att den senare gruppen inte nödvändigtvis är våldtäktsmän?
Citera
2018-06-14, 20:54
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Är det här ett skämt, eller en terapeutisk härdsmälta..?

5 okt Bägge alkoholpåverkade: Oralsex som spårar ur; dock fortsatt sex. Förmiddagen därpå lämnar de JCA:s lägenhet i taxi.
JCA är artig och trevlig och ger henne komplimanger. Taxin släpper av henne vid en t-banestation och de utväxlar telefonnummer.

2 dec Trevlig middag. - Ej stressad av JCA; han kramar om henne och lägger en hand på hennes axel; allt OK. - Vidare till en bar - mycket dricka - hem till JCA; de lägger sig i samma säng för att sova. - Vaknar av att JCA (utan varken skriftligt eller muntligt samtycke) försöker få till ett samlag. Hon är fyllsjuk och reser sig vingligt upp för att åka hem. - Gentlemannen JCA erbjuder sig att snabbt fixa fram en taxi.

.

Det ser extremt förenklat ut då du staplar upp det så här, men på fetmarkerad punkt ska tilläggas att det uttryckligen sades att inget sex skulle förekomma.

Citat:
Efter middagen så gick de alla tre vidare till Riche. Helena försvann iväg då hon träffade
någon hon kände. Sedan var ensam kvar med Jean-Claude. Klockan var mycket
och tunnelbana hade slutat gå och på den tiden hade hon inte så mycket pengar
att hon tyckte det var värt att ta en taxi hem. Jean-Claude började tjata och tjata på
om att hon skulle följa med honom hem. Han ville verkligen att skulle följa med hem men egentligen ville hon inte det. Han lovade henne dyrt och heligt att INGET sex skulle förekomma. Detta lovade han henne innan taxin kom, på vägen hem i taxin
och på väg upp i trapphuset. ville känna sig försäkrad om att han verkligen
förstod och respekterade henne och att det bara handlade om att hon skulle sova över hos
Jean-Claude och ingenting annat.
Väl hemma hos Jean-Claude ville inte sova i bara sin BH hemma hos honom så
hon fick låna en T-shirt att sova i och sen hade hon sina trosor på sig. Dom la sig för att sova
i samma säng. låg på sidan och somnade. Hon vaknade kort där efter av att hon
känner hur Jean-Claude juckar mot henne och drar hennes trosa åt sidan och tränger in i
henne. beskriver att hon till och med känner hur troskanten följde med in. Hon
reste sig upp direkt och gick ur sängen. började gråta och var jätteupprörd. Hon
ville åka hem mitt i natten och då beställde Jean-Claude en taxi åt henne.

Psykoterapeuten är kallad som vittne, så det finns mer att vittna om än journalanteckningen även dom det står i klartext om våld. Domstolen kommer avgöra dess värde.
Det finns sällan tunga bevis i dom här typerna av mål.
Senast redigerad av Moosky 2018-06-14 kl. 21:03.
Citera
2018-06-14, 21:19
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Du jämför en höggradigt kriminell person som Göran Lindberg med det här? Som dessutom kunde gömma sin verksamhet bakom sin feministiska fasad. Och var i helvete kom jag in i bilden? Bortsett från bisarr att du drar tråden bisarrt OT så har jag, mig veterligen inte beskrivit någonting som jag har gjort. Jag kan ha räddat tjejer från typer som är betydligt värre än JCA. Det vet du inte ett skvatt om. Arnault hade mängder av tjejer efter sig. Det finns betydligt mindre attraktiva män som inte drar sig för att utnyttja kvinnor rejält

Jag konstaterar bara hur tillvaron ser ut. Det finns otroligt många bisarra kvinnor i den här världen. Allt från sinnessvaga tjejer på skrivarverkstäder på folkhögskolor, till märkliga kvinnor ända upp i Svenska akademien. Om du går på valfri kulturell tillställning och det finns kvinnor runt dig som inbillar sig att man kan vara till nytta för dem, så kan man snart vara omringad av dem. Att förvåna sig över att det finns män som utnyttjar den situationen är, med förlov sagt korkat.

Man måste kunna analysera en situation utan känslopjunk, och nu när tråden mest tycks handla om åtalet om JCA, snarare än allmänt skvaller om honom, så blir det såklart tankar om vad som finns i FUP. En del tror att det räcker till en fällande dom, andra inte. Nog är du smart nog att förstå att den senare gruppen inte nödvändigtvis är våldtäktsmän?

Du är verkligen inte objektiv i din bedömning av kvinnor och lägger således skuld på brottsoffret genom att tilldela dom titlar som sinnessvaga. Hur vore det om du tittar på dom som är misstänkta och fällda och som i detta fallet då det handlade om 18 stycken från början. Är dom sinnessvaga menar du eller?

Jo, man kan jämföra Lindberg eftersom även han tvingade sig till oralsex. Oralsexet i detta fallet blev alltså ett tvång och med inslag av våld. Man måste försöka vara fri från fördomar och sluta nervärdera brottsoffer som du gör.

Vilka sprang efter grodätaren? Källa tack. Det handlar inte om att bli förvånad över att män utnyttjar tillfällen utan om brottsliga handlingar därav åtal. Är det något annat du anser vara svårt att förstå?
Citera
2018-06-14, 21:35
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, det är inte bara korkat utan gör även att man tappar i sympati. Nu vill jag inte köra victim-blaming alls men man undrar ju hur kvinnan är funtad?

Hela grejen är så äcklig, allt från hur slemmig JCA är till hur professorer och akademiledamöter hållit honom om ryggen. Förmodligen pga hans upphöjda hustru, utan henne hade han inte varit någonting.
Jag håller verkligen inte med om att det är korkat utan jag skrev svårsmält, som i svårt att förstå.
Våldtäktsmål är väl ofta just så här komplexa. Jag tror att det krävs att man tänker till om hur omständigheterna ser ut och hur människan fungerar för att man ska kunna göra en någorlunda rättvis bedömning.
Just i det här fallet spelar vem den misstänkte är en nyckelroll. JCA var inte vemsomhelst utan en man som hade makten att förstöra målsägarens karriär och delvis liv om han så ville. Det tycker jag framkommer av förundersökningen.
Jag lånar srinivasas inlägg, som jag tycker förklarar väldigt bra vad det var som fick målsägaren att först inte bryta med JCA och vänta med polisanmälan :
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Grejen är väl, och det är det EMF behöver visa, att priset för att anmäla en våldtäkt utförd av Arnault hade blivit oerhört högt för MÅ. Saken är tyvärr den att det troligtvis blir högt även idag när hon väl har anmält...

Bortsett från alla de vanliga mentala hindren för att anmäla en våldtäkt, dvs skamkänslorna, den eviga frågan om vad som kan läggas offret till last, den ofta nedlåtande behandlingen av rättsamhället, den verkligt osäkra utgången i ett sådant här fall där ord står mot ord så tillkommer här ytterligare en aspekt.
Hela MÅ:s framtid står på spel inklusive hennes arbete. Hur kommer en våldtäktsanmälen av en central figur i MÅ:s miljö att tas emot av denna omgivning?

Vi ser hur t. om. hennes handledare, professorn som har presenterat henne för Arnault, inleder en mail-korrespondens med Arnault om har denne bör försvara sig i pressen etc . Professorn uppger att ingen på institutionen har drabbats av Arnault. Och så agerar Ruin idag, efter DN:s artiklar och hela Metoo-uppropet.

Då är det lätt att tänka sig vilken behandling MÅ hade fått 2011 innan allt det här blev offentligt (i en större krets). Helt bortsett från det rättsliga utslaget hade hennes framtid inom det område MÅ satsat sitt liv på varit stäckt. Man kan tänka sig konversationen "grabbarna" emellan, dvs Engdahl och resten. T o m Ruin som verkligen borde veta bättre faller tydligen in i det här.

Det hela påminner alltså till viss del om frågan varför en kvinna som misshandlas inte bara tar sitt pick och pack och går...

Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Eller inte anstränga dig!
Mja du, jag har knåpat mig igenom dina drygt 130 inlägg i tråden om avhopp ur SA, och inte direkt hittat något svar på frågan.
Du kan förstå det som att jag inte är tillräckligt intresserad
Senast redigerad av DoraF 2018-06-14 kl. 21:48.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in