Citat:
Ursprungligen postat av
Oliveira
Du verkar besatt av att försvara psykoanalys av någon anledning. Det är i vilket fall väldigt gott om instabila sköra kvinnor i den här sfären, så det var, som sagt, en perfekt hunting ground för JCA och många andra. Oftast till alla parters belåtenhet. Efter att ha hört MÅ i radioinslaget så befästs min syn på henne än mer.
Om det här var det starkaste fall de kunde skaka fram mot Arnault, så torde han inte ha så mycket att frukta. Förutsatt att rätten kan hålla sig kall och följa lagen, och inte dras iväg i någon känslostorm.
Haha 😀! Jag har klarlagt några missförstånd kring under vilka villkor psykoanalys bedrivs, på vilket sätt är det att försvara och vara besatt psykoanalysen? I
Som jag skrev tidigare verkar du både fördomsfull och okunnig.
Om det är några som har ett intresse för psykoanalys är det kretsen kring Forum samt filosoferna ( samt närliggande ämnen) vid Södertörn.
Åtminstone en psykoanalytiker medverkar i "Källarhändelser" och andra har skrivit om psykoanalys i andra sammanhang. Om jag inte minns fel har Iréne Matthis även medverkat i Forums verksamhet även i övrigt.
Vad gäller Södertörn har Nicolas Smiths avhandling har titeln
Towards a Phenomenology of Repression: A Husserlian reply to the Freudian challenge. Avhandlingen, som fokuserar på Husserls senare genetiska fenomenologi, utgår från Freuds bestämning av det dynamiskt omedvetna och fr.a. bortträngningens problematik.
Doktoranden i filosofi Erik Bryngelsson arbetar på en avhandling om det moderna subjektet efter den franska psykoanalytikern Jacques Lacan. Flera av de som är verksamma inom institutionerna för filosofi och estetik ägnar sig bl a åt filosofiska undersökningar av psykoanalytisk teori.
Det finns ingenting som säger att intresset för psykoanalytiskt tänkande inte också omfattar egen psykoanalys.
Så vad är det som säger att en doktorand i filosofi inte är intresserad av psykoanalytisk teori och genomgår egen psykoanalys dels som en del av en filosofisk gärning och dels för personlig utveckling, " en hjälp till inre förändring och frigörelse från invanda livsmönster, vilket ger möjlighet att möta livets svårigheter och ta ansvar för sitt eget liv"?
Så vitt jag vet finns det inga belägg för att målsägaren skulle lida av psykisk ohälsa.