2018-06-16, 11:14
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det fetade håller jag med om; det är subtila saker som kan fungera mer eller mindre som utpressning, men den reservationen måste också göras, att man inte behöver försätta sig i en situation som erfordrar en våldtäktsanmälan, särskilt inte om man känner till de olika turerna kring JCA. - Sedan när det gäller trovärdigheten, är det flera saker som spelar in:
- Vad är det som rent objektivt har hänt? - Skulle två personer uppfatta samma händelse likadant? Vidare: alkoholens, hämndens, inbillningskraftens, fantasins, minnesbildernas ev. omstöpning samt tidsperspektivets betydelse. - Och säkert ytterligare faktorer.

MÄ har gått i psykoterapi/psykoanalys under lång tid: 1 gång/vecka under två år före den första påstådda våldtäkten 5 okt 2011; därefter i psykoanalys 4 ggr/vecka under 4 års tid. Hon berättar för sin första terapeut den 19 okt (således med viss fördröjning).

2 dec äter hon middag och super ihop med sin våldstäktsman; han får t.o.m. krama om henne och "tafsa" på hennes axel; följer sedan med honom hem och kryper ned i hans säng, endast iförd BH, trosor och en påstådd t-shirt. - En eller ett par veckor senare äter hon återigen middag med sin "hotfulle" våldstäktsman, för att därefter gå på konstutställning hemma i hans och hans hustrus lägenhet. Hon befinner sig i omedelbar närhet av sängen och JCA behövde bara peta till henne lite så hamnar hon i halvliggande ställning med benen utanför sängen.. Han placerar sig därefter över henne och hon tror det kommer att bli en klassisk våldtäkt. - Men där bedrar hon sig för inte ett enda klädesplagg får hon avslitet, och han låser inte heller hennes armar. I stället ringer han efter en taxi åt henne eftersom hon då fått för sig att åka hem. - Efter jul och nyår bjuds hon och hennes dotter ned till Paris - och förmodligen är hon då så rädd för JCA att hon inte vågar annat än att tacka ja - hur hon nu ska få domstolen eller någon annan att tro på detta.

Du går mycket långt här för att försämra det rättsliga läget för våldtäktsoffer. Vad ska det här föreställa, t.ex?
"försätta sig i en situation som erfordrar en våldtäktsanmälan".
Dessutom misstänkliggör du målsägaren. "En påstådd t-shirt".

Juridiskt är det svårt, det håller jag med om. Det har gått en hel del tid och anmälan kom efter tidningsskriverierna. Men för den sakens skull behöver man väl inte backa tillbaks till "skylla-sig-själv-epoken".
Citera
2018-06-16, 11:17
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Det finns exempel på hovrätter som friat i dylka fall när kvinnan,oftast en jkvinna men ibland ibland har det faktiskt varit ombytta roller, vaknat sagt nej och nejet då respekterats. Så jo detta blir en tolkningsfråga. Sedan skulle väl ett tydligt nej innan man somnat avgöra saken.

Dessuom en rejäl uppförsbacke för en åklagare. Närmast nittio grader skulle jag tro. Försvaret kommer att ställa frågan. Men varför lägger man sig naken tillsamans med någon i dennes säng för att sova? Inte i första hand för att detta skulle skapa något tolkningsutrymme gentemot ovanstående utan för att det sår tvivel om hur det gick till.

Tyvärr severus så har nattdräkten ingen juridisk betydelse.
inte ens om din sängkamrat klär sig som att kan kom direkt ifrån en Tom of Finland-episod, så innebär inte detta att det är fritt fram för dig.
Citera
2018-06-16, 11:22
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sillynamnam
Men alltså, Husvagnsprofilen blandar ihop grejer tycker jag.
Rent juridiskt: om det gått till som MÄ säger, hon vaknar av att han penetrerar henne, och det var överenskommet att det skulle vara inget sex, så spelar det ingen roll att hon "bara" har en T-shirt och underbyxor. Det ska inte spela någon roll. Det är så numera. Kvinnor har rätt att sova utan att bli penetrerade. Lyssna på radiodokumentären, det där verkar vara ett mönster. En anonym författarinna, försöker luska fram vem det kan vara men hittills har ingen känt igen rösten. Sen kan man tycka det ena med det andra. Och jag tycker att Parisresan är too much. Hon är så skitskraj för hans makt att hon måste bli bjuden till Akademiens lägenhet i Paris. Fast hon kanske inte hade blivit rädd än. Här kan jag tycka: stopp och belägg. Men hon kan säkert ha varit förvirrad i det läget. Har några bekanta som är bekanta med FUP-Helena som är ute på krogen med Kulturprofilen. Enligt dem spelar hon mycket på sin "skörhet" men klättrar medvetet, alltså det är rätt bekvämt att kunna falla tillbaks på sin skörhet men ändå ha kakan och äta den på nåt vis. Hjälp jag är en stackars kvinna som knappt kan stå på mina egna ben och bara måste hänga med kulturprofiler! Men det finns alltid ett systerskap och då blir det puss och kram och jag stödjer stackars dig osv.
Sånt kan jag tycka är jävligt irriterande. Men fortfarande: JCA drog till sig kvinnor pga sin makt och att han lockade med resor, vin och kontakter i kulturvärlden. Det är ju han som är åtalad och även om man kan önska att det ska vara ett slut med att makt är en fittmagnet. Så måste ansvaret placeras där det ska vara.
Apropå Akademien, och användningen av deras lägenhet i Paris. Det kan säkert finnas fler som "överanvänt" den.

Hm, dina bekanta kanske helt enkelt är avundsjuka på "FUP-Helena". Jag antar att det handlar om samma Helena Boberg som skrivit den ganska avslöjande recensionen av Källarhändelser i Expressen, vad gäller arbetsförhållandena på Klubben. En enastående vacker kvinna. Mitt hjärta smälter omedelbart - jag föreställer mig att en del elakt prat bland andra kvinnor kan uppstå nästan per automatik. Dessutom kan man hävda att hon stod i beroendeförhållande till Kulturprofilen. Forums flickor verkar ha arbetat ideellt, den här resan kan ha varit ett slags betalning.
Men ja, jag är nog inte ensam om att drabbas av en släng av misogyni när jag ser hur kvinnor dras till makt. Men detsamma gäller väl för män också.
Citera
2018-06-16, 11:53
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Du har väl knappast svårt att tänka dig situationer där par som potentiellt kan tänkas ha sex lägger sig i samma säng och ändrar sig och har samtyckande och frivilligt sex trots att de kanske inte hade tänkt dig det från början?

Du tjatar om samma sak utan att se det viktiga. Offret sa tydligt att hon inte ville ha sex och sedan sov hon. Om ett par ligger i samma säng och den ena vill inte ha sex så kan de naturligtvis ändra sig.

Det förutsätter att båda är vakna.

Ingen kan hävda att hen tror att den som sover helt plötsligt har ändrat sig under sömnen.
Citera
2018-06-16, 12:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Tyvärr severus så har nattdräkten ingen juridisk betydelse.
inte ens om din sängkamrat klär sig som att kan kom direkt ifrån en Tom of Finland-episod, så innebär inte detta att det är fritt fram för dig.
För det första betackar jag mig för dina personliga insinuationer. Och för det andra så det som har betydelse är om kontexten är sexuell eller inte.I det samnhanget så har det betydelse var man sov om man sov naken eller inte deras tidigare och så vidare. Det är nämligen så att såväl hennes trovätrdighet som hans uppsåt skall bedömas. Att du inte sedan kan hålla isär dessa bevisfrågor från rätten att säga nej även i en sexuell kontext är ditt bekymmer.
Citera
2018-06-16, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du tjatar om samma sak utan att se det viktiga. Offret sa tydligt att hon inte ville ha sex och sedan sov hon. Om ett par ligger i samma säng och den ena vill inte ha sex så kan de naturligtvis ändra sig.

Ingen kan hävda att hen tror att den som sover helt plötsligt har ändrat sig under sömnen.
Jovisst men ta dig vidare från truismenas värld till bevisens.
Citera
2018-06-16, 12:20
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Rent juridiskt: om det gått till som MÄ säger, hon vaknar av att han penetrerar henne, och det var överenskommet att det skulle vara inget sex, så spelar det ingen roll att hon "bara" har en T-shirt och underbyxor. Det ska inte spela någon roll. Det är så numera. Kvinnor har rätt att sova utan att bli penetrerade. Lyssna på radiodokumentären, det där verkar vara ett mönster. En anonym författarinna, försöker luska fram vem det kan vara men hittills har ingen känt igen rösten. Sen kan man tycka det ena med det andra. Och jag tycker att Parisresan är too much. Hon är så skitskraj för hans makt att hon måste bli bjuden till Akademiens lägenhet i Paris. Fast hon kanske inte hade blivit rädd än. Här kan jag tycka: stopp och belägg. Men hon kan säkert ha varit förvirrad i det läget. Har några bekanta som är bekanta med FUP-Helena som är ute på krogen med Kulturprofilen. Enligt dem spelar hon mycket på sin "skörhet" men klättrar medvetet, alltså det är rätt bekvämt att kunna falla tillbaks på sin skörhet men ändå ha kakan och äta den på nåt vis. Hjälp jag är en stackars kvinna som knappt kan stå på mina egna ben och bara måste hänga med kulturprofiler! Men det finns alltid ett systerskap och då blir det puss och kram och jag stödjer stackars dig osv.
Sånt kan jag tycka är jävligt irriterande. Men fortfarande: JCA drog till sig kvinnor pga sin makt och att han lockade med resor, vin och kontakter i kulturvärlden. Det är ju han som är åtalad och även om man kan önska att det ska vara ett slut med att makt är en fittmagnet. Så måste ansvaret placeras där det ska vara.
Apropå Akademien, och användningen av deras lägenhet i Paris. Det kan säkert finnas fler som "överanvänt" den.

Nu är ju inte jag som blandar ihop olika saker, tvärtom. Vad jag påstår är raka motsatsen till att blanda ihop något; att Arnaults ansvar för sin moral och beteende inte påverkar målsägandens ansvar för sin moral och sitt beteende.

Det finns inget modernt eller nytt med att man inte får ha sex med någon som inte vill det och som sover. Det är självklart ett övergrepp i alla händelser och i alla tider och ingenting som ursäktas av att den sovande vistas i samma rum som förövaren. Givetvis inte. Var har någon påstått något sådant?
Citera
2018-06-16, 12:27
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Javisst, det förutsätter att målsäganden var vaken och ändrat sig. Det är väl inte speciellt otroligt? Fysisk närhet kan leda till att fysisk lust uppstår och att sexuell samvaro uppstår som är mindre övertänkt och som man ångrar efteråt och som man instinktivt uppskattar med sinnena men egentligen vill avstå från i ett mer reflekterande tillstånd. Speciellt om alkohol är inblandad.

Därav att det är en lämplig moralisk regel att inte lägga sig i samma säng som högst potentiella sexpartners allmänt. Jag förstår egentligen inte varför det är kontroversiellt.
Citera
2018-06-16, 12:34
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severus
Det finns exempel på hovrätter som friat i dylka fall när kvinnan,oftast en jkvinna men ibland ibland har det faktiskt varit ombytta roller, vaknat sagt nej och nejet då respekterats. Så jo detta blir en tolkningsfråga. Sedan skulle väl ett tydligt nej innan man somnat avgöra saken.

Dessuom en rejäl uppförsbacke för en åklagare. Närmast nittio grader skulle jag tro. Försvaret kommer att ställa frågan. Men varför lägger man sig naken tillsamans med någon i dennes säng för att sova? Inte i första hand för att detta skulle skapa något tolkningsutrymme gentemot ovanstående utan för att det sår tvivel om hur det gick till.

Det fetade: Var står det i fupen? Eller syftar du på talibanbeskrivningen "lättklädd"- trosor och T-shirt som nattdräkt?

Sedan är det återigen ett talibanargument- här en talibanfrågan- att ifrågasätta varför en kvinna kan dela säng med en man för att sova.
Senast redigerad av farbror Sven 2018-06-16 kl. 12:37.
Citera
2018-06-16, 12:38
Medlem
Citat:

Såg när hon skrev på instagram om övergreppet, en idag okänd person:

(FB) Arton kvinnor anklagar Jean Claude Arnault för övergrepp. (namn tillagt /mod)
Citera
2018-06-16, 12:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Såg när hon skrev på instagram om övergreppet, en idag okänd person:

(FB) Arton kvinnor anklagar Jean Claude Arnault för övergrepp. (namn tillagt /mod)

Funderar på Anna-Karin Palm. Borde stämma rent åldersmässigt.
Citera
2018-06-16, 12:48
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Nu är ju inte jag som blandar ihop olika saker, tvärtom. Vad jag påstår är raka motsatsen till att blanda ihop något; att Arnaults ansvar för sin moral och beteende inte påverkar målsägandens ansvar för sin moral och sitt beteende.

Det finns inget modernt eller nytt med att man inte får ha sex med någon som inte vill det och som sover. Det är självklart ett övergrepp i alla händelser och i alla tider och ingenting som ursäktas av att den sovande vistas i samma rum som förövaren. Givetvis inte. Var har någon påstått något sådant?

OK, men då fattar jag inte vad du menar faktiskt. Du menar kanske att kvinnor måste bli bättre på att ta hand om sig? Men att det inte ska ha någon betydelse rent juridiskt om en person sover i samma rum som någon som redan förgripit sig på henne. Eller hur menar du?

OT: ser att jag råkade kalla dig Husvagnsprofilen. Inte avsett som någon insinuation, bara misstag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in