2018-06-14, 21:38
Medlem
Snopphanens avatar
Parisresan är alltså efter våltäkterna?
Alltså jag vill inte uttrycka mig kvinnofientligt. Försöker undvika det för det mesta.
Men de här tjejerna verkar ju inte ens fatta att det är olämpligt att han bjuder dem till Akademiens lägenhet i Paris. Borde inte till och med kvinnor kunna fatta att man inte tackar ja till sånt? Särskilt om mannen haft brutalt oralsex med en av dem?
Om DNs artiklar aldrig hade varit så hade nog kvinnan inte polisanmält. Det känns också lite fel.
Akademien bytte lås på Parislägenheten direkt, ja det fattar man. Men det måste väl ha funnits några som visste att han bjöd in tjejer dit.
Citera
2018-06-14, 21:47
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Alltså jag vill inte uttrycka mig kvinnofientligt. Försöker undvika det för det mesta.
Men de här tjejerna verkar ju inte ens fatta att det är olämpligt att han bjuder dem till Akademiens lägenhet i Paris. Borde inte till och med kvinnor kunna fatta att man inte tackar ja till sånt? Särskilt om mannen haft brutalt oralsex med en av dem?
Om DNs artiklar aldrig hade varit så hade nog kvinnan inte polisanmält. Det känns också lite fel.
Akademien bytte lås på Parislägenheten direkt, ja det fattar man. Men det måste väl ha funnits några som visste att han bjöd in tjejer dit.

Vilket år var den här Parisresan? Ursäkta lättjan, jag orkar inte gå igenom FUP:en igen.

Ur Akademiens synvinkel spelar det nog mindre roll om det handlade om övergrepp eller frivilliga relationer, bara "överanvändandet" i sig är tillräckligt för att omedelbart kontakta en låssmed.
Citera
2018-06-14, 21:48
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Du är verkligen inte objektiv i din bedömning av kvinnor och lägger således skuld på brottsoffret genom att tilldela dom titlar som sinnessvaga. Hur vore det om du tittar på dom som är misstänkta och fällda och som i detta fallet då det handlade om 18 stycken från början. Är dom sinnessvaga menar du eller?

Jo, man kan jämföra Lindberg eftersom även han tvingade sig till oralsex. Oralsexet i detta fallet blev alltså ett tvång och med inslag av våld. Man måste försöka vara fri från fördomar och sluta nervärdera brottsoffer som du gör.

Vilka sprang efter grodätaren? Källa tack. Det handlar inte om att bli förvånad över att män utnyttjar tillfällen utan om brottsliga handlingar därav åtal. Är det något annat du anser vara svårt att förstå?

Vad som inte är objektivt är att tala om ett brottsoffer innan det är fastslaget att ett brott är begånget. De andra 17 är väl anonyma så vitt jag vet. Där kan man väl bara gissa hur starka kvinnor det rörde sig om där.
Citera
2018-06-14, 21:49
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen

Ska dom fatta olämpligheten i att han missbrukar förtroendet av Svenska akademiens parisvåning?
Där han släpar upp 20 åriga ärrade unga tjejer och säger att det är sexigt ?
Att han underförstått var hotfull och väldigt påflugen samt god vän med chefer och resten av kultureliten är väl av mindre intresse förstår jag. Men jag utgick ju ifrån att ledamöterna hade tillgång till våningen i Paris och inte deras ingifta våldtäktsmän. December 2017 bytta SA låset, och dom hade ju iofs ett brev på 90 talet om den här skitstöveln men lät brevet ligga.

Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Vad som inte är objektivt är att tala om ett brottsoffer innan det är fastslaget att ett brott är begånget. De andra 17 är väl anonyma så vitt jag vet. Där kan man väl bara gissa hur starka kvinnor det rörde sig om där.

Okej var det ditt svar på sinnessvaga kvinnor i antal 18 stycken då eller? I mina ögon är hon ett brottsoffer helt klart, så återkom med svar på mina frågor. Nej, då så många anonyma är det inte, så läs på återkom eller fortsätt pinsamheterna. Starka kvinnor vill du definiera eller ta det samtidigt som du svarar på mina tidigare frågor? Och sist men inte minst vilka sprang efter JCA? Källa tack.
Senast redigerad av Moosky 2018-06-14 kl. 21:53.
Citera
2018-06-14, 21:49
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Ett ganska naivt inlägg. Verkar som att många inte förstår hur kulturvärlden ser ut, och hur vissa kvinnor beter sig i densamma. Arnault hade massor av kvinnor efter sig, och det var långt ifrån nödbedda att vare sig hjälpa honom, eller ha sex med honom. Att Carina Rydberg var en av dem, borde inte förvåna någon. Jag tycker MÅ:s berättelse är oerhört märklig. Inte minst att hon kommer tillbaka till honom. Det där med psykoanalysen visar också rätt tydligt att det inte är någon stabil människa vi har med att göra här. Ser egentligen inget i hennes berättelse som låter som en våldtäkt. På sin höjd brutalt beteende, vilket förhoppningsvis inte är olagligt. Fast i dessa tider, vem vet?

MÅ:s beskrivning av hur JCA vid ett tillfälle tränger in i henne när hon sover, och har trosorna på sig, där hon också innan hade avsagt sig sex, har jag svårt att se som nått annat än våldtäkt.

Hur skulle du beskriva det urartade oralsexet?
Citera
2018-06-14, 21:58
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Okej, regnbågsflaggor lät intressant, men det har jag missat då. Hazarer kom tydligen in i sammanhanget också av någon märklig anledning. Kanske du skulle förklara hur det hänger ihop då med kulturprofilen som anklagades från början av 18 stycken. Hazarer och regnbågsflaggor? Lådvinskärringarna ser alltså¨till att bli våldtagna i sömnen? Aja, du verkar ju minst sagt bitter och knappast insatt i sakfrågan. Men visst nu har du vräkt ur dig en hel del om vad du fantiserar om.
Så då återstår åtalet mot den sk kulturprofilen där han misstänks för två fall av våldtäkt.
Inte visst jag att JCA brottsoffer bodde i förorterna heller, men hur intressant det är för åtalet tror jag nog vi kan droppa.

Efter att jag läste FUP kollade upp hennes vittnen, 'gilla' samt vänlistor så stod mig dessa fakta klart och tydligt, jag idkade bara lite 'old school'-Flashbackgrävande.

Ord mot ord, hörsägen, en oläslig journalanteckning, en borttappad polis samt tiden och hans fåordighet i förhören talar för att detta borde inte resulterat i ett åtal - JCA kommer frias. EMF kommer yra om överklagande som i vanlig ordning rinner ut i sanden och domen kommer inte prövas i högre instans.

/Provokatör

PS Jag säger inte att det hon framför inte stämmer utan drar bara mina slutsatser utifrån dom fakta som föreligger i detta nu, jag brukar får rätt i klass med GW dvs 9 ggr av 10.
Citera
2018-06-14, 22:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Det ser extremt förenklat ut då du staplar upp det så här, men på fetmarkerad punkt ska tilläggas att det uttryckligen sades att inget sex skulle förekomma.
Finns det bandat, eller kan det vara något som kvinnan bara säger? - Ja, det kan man ju inte så noga veta. - Ord mot ord. - JCA minns naturligtvis inte, men bedyrar säkert att han aldrig haft sex, annat än på frivillig grund. - "mänsklig, samtycke och ömsesidig", beskriver han i FUP sin korta relation med MÄ. Det ska också ha varit en intellektuell relation där man pratade om filosofi. Vidare beskriver han förhållandet som "vänligt" och "annalkande" (vad han annalkas är något oklart...).
Citat:
Psykoterapeuten är kallad som vittne, så det finns mer att vittna om än journalanteckningen även dom det står i klartext om våld. Domstolen kommer avgöra dess värde.
Ja, det återstår att se vad som kommer att sägas i denna del.
Citat:
Det finns sällan tunga bevis i dom här typerna av mål.
Nej, det är ju det som är problematiskt, och våldtäkt är en färskvara, höll jag på att säga, men ju tidigare man anmäler, desto större möjligheter att få fram både regelrätta bevis och minnesgoda vittnen.
Citera
2018-06-14, 22:07
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ska dom fatta olämpligheten i att han missbrukar förtroendet av Svenska akademiens parisvåning?
Där han släpar upp 20 åriga ärrade unga tjejer och säger att det är sexigt ?
Att han underförstått var hotfull och väldigt påflugen samt god vän med chefer och resten av kultureliten är väl av mindre intresse förstår jag. Men jag utgick ju ifrån att ledamöterna hade tillgång till våningen i Paris och inte deras ingifta våldtäktsmän. December 2017 bytta SA låset, och dom hade ju iofs ett brev på 90 talet om den här skitstöveln men lät brevet ligga.

Okej var det ditt svar på sinnessvaga kvinnor i antal 18 stycken då eller? I mina ögon är hon ett brottsoffer helt klart, så återkom med svar på mina frågor. Nej, då så många anonyma är det inte, så läs på återkom eller fortsätt pinsamheterna. Starka kvinnor vill du definiera eller ta det samtidigt som du svarar på mina tidigare frågor? Och sist men inte minst vilka sprang efter JCA? Källa tack.

Gubben är ett arsle helt klart och kanske är våldtäktsman med men ja, jag fattar inte att två tjejer tackar ja till en sån gåva från en gift man och att man inte ska kunna ifrågasätta deras egna ansvar. Måste kvinnor alltid vara offer även när de vet mycket väl vad det är för en gubbe? Är det priset för att göra karriär i kulturen så kanske de inte är värt priset?
Men jag vet inte om det påverkar utgången av målet. Det viktiga med den grejen/resan är att det framkommit att han skryter med att vara ihop med en självmordstjej. Ja, det är vidrigt. Jag tycker det, ok? Det är han som är ett jävla svin men tjejerna är våp som är måna om att bättra på sina karriärer?
Citera
2018-06-14, 22:07
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Efter att jag läste FUP kollade upp hennes vittnen, 'gilla' samt vänlistor så stod mig dessa fakta klart och tydligt, jag idkade bara lite 'old school'-Flashbackgrävande.

Ord mot ord, hörsägen, en oläslig journalanteckning, en borttappad polis samt tiden och hans fåordighet i förhören talar för att detta borde inte resulterat i ett åtal - JCA kommer frias. EMF kommer yra om överklagande som i vanlig ordning rinner ut i sanden och domen kommer inte prövas i högre instans.

/Provokatör

PS Jag säger inte att det hon framför inte stämmer utan drar bara mina slutsatser utifrån dom fakta som föreligger i detta nu, jag brukar får rätt i klass med GW dvs 9 ggr av 10.

Okej, så det är hennes sk vittnens vänner som är förortsbor och batikhäxor samt gillar hazarer menar du då eller?
Nja, old school för förutfattade meningar skulle jag säga om ditt gräv, men angående deras intressen, hobbys, politiska hemvist tror jag inte direkt det påverkar åtalet utan det blir mer fördomar och kvinnohat vilket i sig är totalt ointressant.

Nja, det är inte ord mot ord än så länge utan domstolen avgör hur dom vill se på åtalet och det åklagaren lägger fram i gärningsbeskrivningen tillsammans med stödvittne och journalanteckning och vittnesmål från dåvarande psykoanalytiker som skrev anteckning och som minns en del utöver anteckningen. Det är svåra fall våldtäktsmål oavsett, men det är 50/50 även här på antingen fällande eller friande dom. Det viktiga är dock att många som angett honom tidigare för sexuella övergrepp har ju preskriptionen passerat på, men det förringar inte att dom var hela 18 stycken utan det talar sitt tydliga språk. Så precis som Timell är även grodätaren körd och det på bekostnad av SA bland annat.

EMF yrar aldrig utan förlorar 9 av 10 våldtäktsmål, men står stadigt fast vid sina klienter i vått och torrt och vad jag förstår är hon ett stort stöd för dom. Inte heller ger hon upp, men 1 juli 2018 blir det andra bullar av då inträder oaktsamhet, så där kommer många åka som annars skulle klara sig.
Senast redigerad av Moosky 2018-06-14 kl. 22:12.
Citera
2018-06-14, 22:10
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Finns det bandat, eller kan det vara något som kvinnan bara säger? - Ja, det kan man ju inte så noga veta. - Ord mot ord. - JCA minns naturligtvis inte, men bedyrar säkert att han aldrig haft sex, annat än på frivillig grund. - "mänsklig, samtycke och ömsesidig", beskriver han i FUP sin korta relation med MÄ. Det ska också ha varit en intellektuell relation där man pratade om filosofi. Vidare beskriver han förhållandet som "vänligt" och "annalkande" (vad han annalkas är något oklart...).Ja, det återstår att se vad som kommer att sägas i denna del.Nej, det är ju det som är problematiskt, och våldtäkt är en färskvara, höll jag på att säga, men ju tidigare man anmäler, desto större möjligheter att få fram både regelrätta bevis och minnesgoda vittnen.

Nix, varenda vittne återrelaterar till vad hon sagt, så det blir extremt svårt att få det till ord mot ord, om inte domstolen ratar ut vittnena rakt av dvs som ej tillförlitliga. Men som sagt anser jag att målsägande är trovärdig och med alla dom 18 andra som angett just den här mannen. Han kan inte beskriva ett skit eftersom han har ett minne som en guldfisk i förhör. Han är mycket känd i dom här kretsarna och går under smeknamnet kladd janne. Ja, det handlar inte om kladdkaka.

Nej, våldtäkt har en preskriptionstid på 10 år, så vad en sinnesslö rådman i Attunda TR uttalat tillsammans med 3 moderata nämndemän skulle jag inte ta för speciellt troligt.
Senast redigerad av Moosky 2018-06-14 kl. 22:15.
Citera
2018-06-14, 22:21
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Konstnären Anna-Karin Bylund varnade Svenska Akademien för kulturprofilen Jean-Claude Arnault redan 1996.

I ett brev till dåvarande ständige sekreteraren Sture Allén vittnade hon om att han utsatt henne för sexuella övergrepp.

– Mitt brev visar att de kände till anklagelserna redan för tjugo år sedan, säger hon till DN

Efter att hon skrev brevet visste hon att hon aldrig mer skulle kunna röra sig i kretsarna kring Jean-Claude Arnaults klubb Forum.

.
https://www.expressen.se/nyheter/ann...-arnault-1996/

Citat:
Svenska Akademien beklagar djupt att brevet lades åt sidan, skriver man nu i ett pressmeddelande.

Så det här svineriet har man känt till i 20 års tid utan att agera. Ändå tillåter man JCA ha Parisvåningen för sina övergrepp och kvinnohistorier. Dom borde väl avgå allihop.
Citera
2018-06-14, 22:21
Medlem
Citat:
Nix, varenda vittne återrelaterar till vad hon sagt, så det blir extremt svårt att få det till ord mot ord, om inte domstolen ratar ut vittnena rakt av dvs som ej tillförlitliga. Men som sagt anser jag att målsägande är trovärdig och med alla dom 18 andra som angett just den här mannen. Han kan inte beskriva ett skit eftersom han har ett minne som en guldfisk i förhör. Han är mycket känd i dom här kretsarna och går under smeknamnet kladd janne. Ja, det handlar inte om kladdkaka.

Det gör de inte alls. Om du tycker det är du inte läskunnig, alt. är du inte van att läsa sånt här material. Det är inte heller de journalister som har försökt sig på att analysera och bedöma åtalet. Sanningen är att det är ett lövtunnt åtal med sällsynt osynkade vittnesuppgifter, som varje halvfigur till advokat kan smula sönder. Det förstår envar. Redan hennes egen anmälan räcker faktiskt för att konstatera att åtalet ska ogillas. Sen kan du och Kamratpostens andra hobbyjurister tro nåt annat, för att det passar er världsbild, men bevisvärdering är inte er grej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in