Flashback bygger pepparkakshus!
2018-06-14, 15:04
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
(Det saknas skvaller här i Flashback på denna punkt.)
Inte desto mindre försvarar hon Arnault med näbbar och klor och vi ska tro Englund och Wästberg...
Kvinnan är ju inte idiot och har rimligtvis varit medveten om Arnaults vidlyftiga sexliv (som pågått under många sekel). Det är inte helt ovanligt i högkulturella kretsar, jfr Sartre och den stora feministen Beauvoir (som för övrigt fick sparken från en skola för sina sexuella utnyttjanden). Tydligen brukade Arnault dra upp den parallellen.
Hon är naturligtvis väl införstådd i att han gökar runt. Det är nog en annan sak att tvingas bli varse att han spänner på skärskadade tjugoåringar, kräksknullar folk i halsen och släpar med dem till det gemensamma hemmet. Även om man har en överenskommelse inom äktenskapet att var och en gör sitt, kan man väl tänka sig att det ändå finns en förväntan om att detta "sitt" ej ska gå över vissa gränser - som knulla andra i ens egna säng.

Hoppas att hon också har älskare vid sida om. Verkar så trist och onödigt att ha bundit upp hela sitt kärleksliv kring en typ som JCA.
Citera
2018-06-14, 15:06
Medlem
FredrikBremers avatar
Så uppenbart är bottom line i detta tidskriften Kris: flera medlemmar i redaktion nr 1 hamnade på Stockholms universitet och i Svenska Akademien; medlemmar i redaktion nr 2 hamnade huvudsakligen på Södertörn. Knutpunkten mellan red nr 1 och red nr 2 var Forum och JCA i synnerhet. Genom att red nr 2 fick en så dominerande ställning på Södertörn kunde betydelsen av red nr 1:s insatser bekräftas: i avhandlingar, symposier osv där den postmodernistiska filosofiska traditionen sanktionerades ytterligare - och där poeter som just Frostenson var föremål för hyllande uppsatser.

Något att fundera över är varför så få i kretsarna runt Södertörn och red nr 2 valts in i akademien. Svenungsson är väl en? Men så hade hon också en relation med just JCA. En annan är Danius. Även om hon nu inte tillhörde red nr 2, så tillhörde hon det gänget på Södertörn; hade kurser ihop med S-O Wallenstein exempelvis.
Senast redigerad av FredrikBremer 2018-06-14 kl. 15:13.
Citera
2018-06-14, 15:29
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Hon är naturligtvis väl införstådd i att han gökar runt. Det är nog en annan sak att tvingas bli varse att han spänner på skärskadade tjugoåringar, kräksknullar folk i halsen och släpar med dem till det gemensamma hemmet. Även om man har en överenskommelse inom äktenskapet att var och en gör sitt, kan man väl tänka sig att det ändå finns en förväntan om att detta "sitt" ej ska gå över vissa gränser - som knulla andra i ens egna säng.

Hoppas att hon också har älskare vid sida om. Verkar så trist och onödigt att ha bundit upp hela sitt kärleksliv kring en typ som JCA.
Jag tänker i liknande banor som du.
Tror att det värsta för Frosten är att hennes äktenskap nu indirekt är öppet för insyn och spekulationer. Hon är ju en person som inte direkt sökt privat publicitet utan tvärtom skytt exponering.
Vem vet, kanske en del av deras relation består i att JCA berättar om sina eskapader för sin hustru?
Citera
2018-06-14, 15:35
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikBremer
Svenungsson [/b]är väl en? Men så hade hon också en relation med just JCA. En annan är Danius. Även om hon nu inte tillhörde red nr 2, så tillhörde hon det gänget på Södertörn; hade kurser ihop med S-O Wallenstein exempelvis.

Jag antar att du menar ett förhållande- sexuell relation? I så fall får du komma med mer info. Mig veterligen finns det bara en signatur här på FB som påstod det i några inlägg i vintras. Inte mycket att hänga i gran, so far.
Citera
2018-06-14, 15:35
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Så uppenbart är bottom line i detta tidskriften Kris: flera medlemmar i redaktion nr 1 hamnade på Stockholms universitet och i Svenska Akademien; medlemmar i redaktion nr 2 hamnade huvudsakligen på Södertörn. Knutpunkten mellan red nr 1 och red nr 2 var Forum och JCA i synnerhet. Genom att red nr 2 fick en så dominerande ställning på Södertörn kunde betydelsen av red nr 1:s insatser bekräftas: i avhandlingar, symposier osv där den postmodernistiska filosofiska traditionen sanktionerades ytterligare - och där poeter som just Frostenson var föremål för hyllande uppsatser.

Något att fundera över är varför så få i kretsarna runt Södertörn och red nr 2 valts in i akademien. Svenungsson är väl en? Men så hade hon också en relation med just JCA. En annan är Danius. Även om hon nu inte tillhörde red nr 2, så tillhörde hon det gänget på Södertörn; hade kurser ihop med S-O Wallenstein exempelvis.

Det är väl delvis åldersskäl. Sen tror jag att t. ex. Fioretos "stod på tur". Men det känns inte lika sannolikt längre. Men vad vet jag...
Citera
2018-06-14, 15:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Och nu hamnar SD på Moderna museet där DB, red. 2, f.n. håller till:
https://www.fokus.se/2018/03/sara-da...nytt-toppjobb/
Citera
2018-06-14, 15:47
Medlem
DoraFs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Och nu hamnar SD på Moderna museet där DB, red. 2, f.n. håller till:
https://www.fokus.se/2018/03/sara-da...nytt-toppjobb/
Redan 2008 skrev Torbjörn Tännsjö en kritisk artikel om hur utnämningarna vid Södertörn gick till:
https://www.dn.se/debatt/akademisk-skandal/
Uppenbarligen har Södertörns filosofiska institution varit ett kotteri redan från början.
Lite som SA:s filosofiska gren med JCA och Forum som länk.
Ett av skälen till att inte fler av dem valts in i SA är väl att filosofer inte så ofta blir ledamöter? Om de alls blir det, men det är mer än jag vet.

Jag hoppas att msm tar upp det här ämnet eftersom det i grunden handlar om vad våra skattemedel används och hur våra lärosäten styrs och fungerar. Hårddraget kan det som beskrivs i den här tråden betecknas som korruption.
Finns en del av rota i för den journalist som orkar.
Senast redigerad av DoraF 2018-06-14 kl. 16:01.
Citera
2018-06-14, 16:03
Medlem
FredrikBremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Redan 2008 skrev Torbjörn Tännsjö en kritisk artikel om hur utnämningarna vid Södertörn gick till:
https://www.dn.se/debatt/akademisk-skandal/
Uppenbarligen har Södertörns filosofiska institution varit ett kotteri redan från början.
Lite som SA:s filosofiska gren med JCA och Forum som länk.
Ett av skälen till att inte fler av dem valts in i SA är väl att filosofer inte så ofta blir ledamöter? Om de alls blir det, men det är mer än jag vet.

Jag hoppas att msm tar upp det här ämnet eftersom det i grunden handlar om vad våra skattemedel används och hur våra lärosäten styrs och fungerar. Hårddraget kan det som beskrivs i den här tråden betecknas som korruption.
Finns en del av rota i för den journalist som orkar.

Ja, Carl Tham var väl central i uppbyggnaden av Södertörn - eller har jag fel?
Hur som helst kom det att bli en värmestuga för gängen runt Kris red nr 2:
Cecilia Sjöholm, Aris Fioretos, S-O Wallenstein med fru, Ruin med fru, Danius med make (nr 1), Ebba W-B osv. Rimligtvis har rekryteringarna generellt sett skett på det sätt som Tännsjö beskriver. Svårt annars att få en så homogen sammansättning av psykoanalys-vänster-feminism-postmodernism (eller som det så tjusigt hette i den tjänstebeskrivning som Tännsjö citerade: "profilområden").
Senast redigerad av FredrikBremer 2018-06-14 kl. 16:11.
Citera
2018-06-14, 16:19
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ja, Carl Tham var väl central i uppbyggnaden av Södertörn - eller har jag fel?
Hur som helst kom det att bli en värmestuga för gängen runt Kris red nr 2:
Cecilia Sjöholm, Aris Fioretos, S-O Wallenstein med fru, Ruin med fru, Danius med make (nr 1), Ebba W-B osv. Rimligtvis har rekryteringarna generellt sett skett på det sätt som Tännsjö beskriver. Svårt annars att få en så homogen sammansättning av psykoanalys-vänster-feminism-postmodernism (eller som det så tjusigt hette i den tjänstebeskrivning som Tännsjö citerade: "profilområden").
För att knyta denna väldigt intressanta utväxt till TS: Vilken roll kan JCA ha spelat i allt detta?
Han och Forum verkar ha fungerat som någon sorts matchmaker. Gissningsvis är det kanske Frostenson som är alltings gemensamma nämnare om man skulle rita någon sorts flödesschema eller släktträd. Hon är definitivt en informell makthavare i SA.
Senast redigerad av DoraF 2018-06-14 kl. 16:26.
Citera
2018-06-14, 16:45
Medlem
FredrikBremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
För att knyta denna väldigt intressanta utväxt till TS: Vilken roll kan JCA ha spelat i allt detta?
Han och Forum verkar ha fungerat som någon sorts matchmaker. Gissningsvis är det kanske Frostenson som är alltings gemensamma nämnare om man skulle rita någon sorts flödesschema eller släktträd. Hon är definitivt en informell makthavare i SA.

Ja, Frostenson är bryggan. Bara att titta på vilka som har skrivit uppsatser och böcker om henne. En snabb sökning gav vid handen: Hans Ruin, Aris Fioretos, Ulf Olsson, Magnus Florin, Ebba Witt-Brattström, Carin Franzén, Mara Lee. Jag misstänker att alla dessa personer deltar i hyllningsboken till Forum/Arnault: Källarhändelser. Av dessa är flera anställda vid Södertörns högskola, alternativt ingår i samma kretsar som Ruin/Fioretos.
Senast redigerad av FredrikBremer 2018-06-14 kl. 16:48.
Citera
2018-06-14, 16:52
Medlem
FredrikBremers avatar
Citat:
Ja, Frostenson är bryggan. Bara att titta på vilka som har skrivit uppsatser och böcker om henne. En snabb sökning gav vid handen: Hans Ruin, Aris Fioretos, Ulf Olsson, Magnus Florin, Ebba Witt-Brattström, Carin Franzén, Mara Lee. Jag misstänker att alla dessa personer deltar i hyllningsboken till Forum/Arnault: Källarhändelser. Av dessa är flera anställda vid Södertörns högskola, alternativt ingår i samma kretsar som Ruin/Fioretos.

Notera för övrigt undertiteln på Mara Lees bok: "skrivande som motstånd, ansvar och tid"
Citera
2018-06-14, 17:11
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Exakt. Det är riktigt otäckt att se. En humanistisk institution som tänker mer på sitt anseende än på att en doktorand blivit våldtagen. Jag tror på MÅ:s berättelse och menar att det handlar om en våldtäkt. Sedan förnekar Södertörn till råga på allt att de känner till fall av sexuella trakasserier - för det måste ju ha varit en ren lögn från Södertörn?
Utnyttjandet av "Forumflickor" som oavlönad eller extremt lågavlönad arbetskraft hamnar i blixtbelysning i Helena Bobergs artikel. Jag ska erkänna att jag ibland undrar över kvinnors beteende i sådana här fall... varför fortsätta umgås med Kulturprofilen, följa med till Paris osv. Men det är inte e kvinnorna som ska lastas för det.

Ett ganska naivt inlägg. Verkar som att många inte förstår hur kulturvärlden ser ut, och hur vissa kvinnor beter sig i densamma. Arnault hade massor av kvinnor efter sig, och det var långt ifrån nödbedda att vare sig hjälpa honom, eller ha sex med honom. Att Carina Rydberg var en av dem, borde inte förvåna någon. Jag tycker MÅ:s berättelse är oerhört märklig. Inte minst att hon kommer tillbaka till honom. Det där med psykoanalysen visar också rätt tydligt att det inte är någon stabil människa vi har med att göra här. Ser egentligen inget i hennes berättelse som låter som en våldtäkt. På sin höjd brutalt beteende, vilket förhoppningsvis inte är olagligt. Fast i dessa tider, vem vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in