2018-06-14, 10:05
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av srinivasa
Den tanken har också slagit mig och det spelar egentligen ingen roll åt vilket håll utslaget går i det här målet: straffet är redan utmätt.
Bland de straffade finns Hans Ruin.

I övrigt så är väl den här delen av förhöret relevant för frågan varför MÅ inte polisanmälde våldtäkten (som hon upplevde förloppet) direkt. Hon säger att hon var orolig för Arnaults kapacitet att skada hennes ställning i kultursfären. Detta var ett reellt hot, om än ej klart uttalat eftersom det var så uppenbart. Hennes handledare, professor Hans Ruin, var den som presenterat henne för Arnault. Ruin spelade, som påpekas i fup, också en roll i Forum som medhjälpare och rådgivare för de inslag av mer filosofisk natur som förekom nere på "klubben".
Att denna oro var befogad, dvs att Arnault skulle kunna skada henne, visas med tydlighet av Ruins agerande, även nu efter Metoo och artiklarna i DN. Hans reaktion är att ljuga om att ingen på institutionen drabbats av Arnault, han utbyter mail med Arnault om hur denne ska försvara sig i media. I dessa mail "fallar han in i Arnaults jargong" vilken vi känner som föga lämplig för en mkt inkännande och erfaren professor i filosofi.
Till yttermera visso visas genom Ruins frus agerande att det framför allt gällde att skydda Södertörns filosofiska institutions rykte och i själva verket skydda hela det gamla KRIS-gänget som samlats därute, Fioretos, Wallenstein, Ruin m fl.

Varför har inte Ruin kallats till förhör? Kan inte rätten kräva ut den mail-korrespondens som sägs finnas mellan Ruin och Arnault. Enligt uppgifter har DN tillgång till dessa mail, erhållna via offentlighetsprincipen?

Ja mailen är offentliga bara att ringa dit och begära att få ut dem.
Citera
2018-06-14, 10:39
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Den tanken har också slagit mig och det spelar egentligen ingen roll åt vilket håll utslaget går i det här målet: straffet är redan utmätt.
Bland de straffade finns Hans Ruin.

I övrigt så är väl den här delen av förhöret relevant för frågan varför MÅ inte polisanmälde våldtäkten (som hon upplevde förloppet) direkt. Hon säger att hon var orolig för Arnaults kapacitet att skada hennes ställning i kultursfären. Detta var ett reellt hot, om än ej klart uttalat eftersom det var så uppenbart. Hennes handledare, professor Hans Ruin, var den som presenterat henne för Arnault. Ruin spelade, som påpekas i fup, också en roll i Forum som medhjälpare och rådgivare för de inslag av mer filosofisk natur som förekom nere på "klubben".
Att denna oro var befogad, dvs att Arnault skulle kunna skada henne, visas med tydlighet av Ruins agerande, även nu efter Metoo och artiklarna i DN. Hans reaktion är att ljuga om att ingen på institutionen drabbats av Arnault, han utbyter mail med Arnault om hur denne ska försvara sig i media. I dessa mail "fallar han in i Arnaults jargong" vilken vi känner som föga lämplig för en mkt inkännande och erfaren professor i filosofi.
Till yttermera visso visas genom Ruins frus agerande att det framför allt gällde att skydda Södertörns filosofiska institutions rykte och i själva verket skydda hela det gamla KRIS-gänget som samlats därute, Fioretos, Wallenstein, Ruin m fl.

Varför har inte Ruin kallats till förhör? Kan inte rätten kräva ut den mail-korrespondens som sägs finnas mellan Ruin och Arnault. Enligt uppgifter har DN tillgång till dessa mail, erhållna via offentlighetsprincipen?

Ja, Hans Ruin och hans hustru borde kallas till förhör, märkligt att det inte redan har skett.
Oavsett skuldfrågan i just det här konkreta fallet får man en fantastiskt dyster blixtbelysning av tystnadskulturen in action. Förfärlig läsning.
Hans Ruin kommer säkert att figurera i den andra förundersökningen, som pågår efter att advokatundersökningen lämnats in till ekobrott.
Helena Boberg som arbetat på Forum några år tycks spela en ganska märklig "lugnande" roll på målsägaren. Man får intrycket att kvinnorna runt JCA diskuterar risker och strategier, helt på det klara med Kulturprofilens rykte. Boberg lär även dyka upp i förundersökningar om Forums bokföring och skattefusk. Vi kan nog vara säkra på att åtal kommer att väckas även där.
https://www.expressen.se/kultur/anna...llarhandelser/
Nu förstår man bättre varför Per Wästberg utbrast att advokatundersökningen var skrämmande läsning. Det är tänkbart att han inte kände till det värsta. Men uppenbarligen fanns det andra som vetat länge och försökt hindra att det kom ut.
Hans Ruin och hans hustru borde ju få gå från Södertörn. Och givetvis kan inte Horace Engdahl och Katarina Frostenson sitta kvar i Akademien.
Citera
2018-06-14, 11:01
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimbo7
Ja, Hans Ruin och hans hustru borde kallas till förhör, märkligt att det inte redan har skett.
Oavsett skuldfrågan i just det här konkreta fallet får man en fantastiskt dyster blixtbelysning av tystnadskulturen in action. Förfärlig läsning.
Hans Ruin kommer säkert att figurera i den andra förundersökningen, som pågår efter att advokatundersökningen lämnats in till ekobrott.
Helena Boberg som arbetat på Forum några år tycks spela en ganska märklig "lugnande" roll på målsägaren. Man får intrycket att kvinnorna runt JCA diskuterar risker och strategier, helt på det klara med Kulturprofilens rykte. Boberg lär även dyka upp i förundersökningar om Forums bokföring och skattefusk. Vi kan nog vara säkra på att åtal kommer att väckas även där.
https://www.expressen.se/kultur/anna...llarhandelser/
Nu förstår man bättre varför Per Wästberg utbrast att advokatundersökningen var skrämmande läsning. Det är tänkbart att han inte kände till det värsta. Men uppenbarligen fanns det andra som vetat länge och försökt hindra att det kom ut.
Hans Ruin och hans hustru borde ju få gå från Södertörn. Och givetvis kan inte Horace Engdahl och Katarina Frostenson sitta kvar i Akademien.

Kan man tänka sig att EMF förstår sig på den här miljön?
En filosofidoktorands prekära situation på en mycket liten institution? Visst kan en doktorand kräva att få byta handledare, men till vem i det här fallet? Hur lätt det är att frysa ut en doktorand utan att det ens märks, annat än för den berörda.
En kulturell miljö som är strängt hierarkisk och under en fasad av humanism och jämlikhet tilldelar människor helt olika värden och funktioner. Där folk strider om vilket skikt de ingår i och där nykomlingar måste slåss med varandra för att ens räknas som fotfolk?
Det är bara med detta som bakgrund MÅ:s agerande kan förstås, varför hon trots allt inte vill ha Arnault som fiende, därför träffar honom igen etc.
Citera
2018-06-14, 11:15
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Kan man tänka sig att EMF förstår sig på den här miljön?
En filosofidoktorands prekära situation på en mycket liten institution? Visst kan en doktorand kräva att få byta handledare, men till vem i det här fallet? Hur lätt det är att frysa ut en doktorand utan att det ens märks, annat än för den berörda.
En kulturell miljö som är strängt hierarkisk och under en fasad av humanism och jämlikhet tilldelar människor helt olika värden och funktioner. Där folk strider om vilket skikt de ingår i och där nykomlingar måste slåss med varandra för att ens räknas som fotfolk?
Det är bara med detta som bakgrund MÅ:s agerande kan förstås, varför hon trots allt inte vill ha Arnault som fiende, därför träffar honom igen etc.

Exakt. Det är riktigt otäckt att se. En humanistisk institution som tänker mer på sitt anseende än på att en doktorand blivit våldtagen. Jag tror på MÅ:s berättelse och menar att det handlar om en våldtäkt. Sedan förnekar Södertörn till råga på allt att de känner till fall av sexuella trakasserier - för det måste ju ha varit en ren lögn från Södertörn?
Utnyttjandet av "Forumflickor" som oavlönad eller extremt lågavlönad arbetskraft hamnar i blixtbelysning i Helena Bobergs artikel. Jag ska erkänna att jag ibland undrar över kvinnors beteende i sådana här fall... varför fortsätta umgås med Kulturprofilen, följa med till Paris osv. Men det är inte e kvinnorna som ska lastas för det.
Citera
2018-06-14, 11:40
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Exakt. Det är riktigt otäckt att se. En humanistisk institution som tänker mer på sitt anseende än på att en doktorand blivit våldtagen. Jag tror på MÅ:s berättelse och menar att det handlar om en våldtäkt. Sedan förnekar Södertörn till råga på allt att de känner till fall av sexuella trakasserier - för det måste ju ha varit en ren lögn från Södertörn?
Utnyttjandet av "Forumflickor" som oavlönad eller extremt lågavlönad arbetskraft hamnar i blixtbelysning i Helena Bobergs artikel. Jag ska erkänna att jag ibland undrar över kvinnors beteende i sådana här fall... varför fortsätta umgås med Kulturprofilen, följa med till Paris osv. Men det är inte e kvinnorna som ska lastas för det.

Fast kvinnor är väl inte helt viljelösa våp. Eller är de? Jag tycker det ser lite ut som om de här tjejerna kalkylerar med risken, för karriärens skull. Alltså jag köper inte att man måste följa med till Paris och bo i Akademiens flotta lägenhet bara för att han har makt. Vad sägs om att tacka nej för att det inte är värt det? Hyra ett billigt hotellrum själv i stället? Måste man sova över hos någon man anser haver våldtagit en, bara för att han har makt? Blandat med berättelser om hur fruktansvärt rädd man är för personen. Samt att polisanmälan inte kom förrän efter dns skriverier.
Att han är en skitstövel är helt klart. Våldtäcktsman, tveksamt.
Citera
2018-06-14, 11:55
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snopphanen
Fast kvinnor är väl inte helt viljelösa våp. Eller är de? Jag tycker det ser lite ut som om de här tjejerna kalkylerar med risken, för karriärens skull. Alltså jag köper inte att man måste följa med till Paris och bo i Akademiens flotta lägenhet bara för att han har makt. Vad sägs om att tacka nej för att det inte är värt det? Hyra ett billigt hotellrum själv i stället? Måste man sova över hos någon man anser haver våldtagit en, bara för att han har makt? Blandat med berättelser om hur fruktansvärt rädd man är för personen. Samt att polisanmälan inte kom förrän efter dns skriverier.
Att han är en skitstövel är helt klart. Våldtäcktsman, tveksamt.

Rent juridiskt är det till nackdel för målsägaren att hon fortsatt träffa Arnault och att polisanmälan kom efter DN:s artiklar. Vittnen kan ha påverkat varandra. Men det är fel att lägga det moraliska ansvaret på kvinnorna. Men visst, medger att jag tar mig för pannan när jag läser sådana här redogörelser. Bli vuxna någon gång, ta ansvar för er situation, låt er inte köpas med vin och resor till Paris, säg ifrån, osv.
metoo leder förhoppningsvis även till att kvinnors integritet ökar.
Citera
2018-06-14, 12:08
Moderator
Schlesiens avatar
Citat:
Fast kvinnor är väl inte helt viljelösa våp. Eller är de? Jag tycker det ser lite ut som om de här tjejerna kalkylerar med risken, för karriärens skull.
De tvingas att göra riskkalkyler om sin integritet för att några missbrukar sina positioner. Ska man då komma efteråt och säga att nån kalkylerade fel?

Citat:
Alltså jag köper inte att man måste följa med till Paris och bo i Akademiens flotta lägenhet bara för att han har makt. Vad sägs om att tacka nej för att det inte är värt det? Hyra ett billigt hotellrum själv i stället? Måste man sova över hos någon man anser haver våldtagit en, bara för att han har makt?
Man är orolig för vad det kommer kosta en om man trilskas. Man umgås med en viktig person och hoppas att det ska gå bra. Vems fel är det när han plötsligt gör saker man inte vill vara med om?

Har man inte fått med sig i ryggmärgen att man är lika mycket värd som en etablerad man är det svårt att sätta stopp vid rätt station.
Senast redigerad av Schlesien 2018-06-14 kl. 12:17.
Citera
2018-06-14, 12:24
Medlem
srinivasas avatar
Citat:
Rent juridiskt är det till nackdel för målsägaren att hon fortsatt träffa Arnault och att polisanmälan kom efter DN:s artiklar. Vittnen kan ha påverkat varandra. Men det är fel att lägga det moraliska ansvaret på kvinnorna. Men visst, medger att jag tar mig för pannan när jag läser sådana här redogörelser. Bli vuxna någon gång, ta ansvar för er situation, låt er inte köpas med vin och resor till Paris, säg ifrån, osv.
metoo leder förhoppningsvis även till att kvinnors integritet ökar.

Grejen är väl, och det är det EMF behöver visa, att priset för att anmäla en våldtäkt utförd av Arnault hade blivit oerhört högt för MÅ. Saken är tyvärr den att det troligtvis blir högt även idag när hon väl har anmält...

Bortsett från alla de vanliga mentala hindren för att anmäla en våldtäkt, dvs skamkänslorna, den eviga frågan om vad som kan läggas offret till last, den ofta nedlåtande behandlingen av rättsamhället, den verkligt osäkra utgången i ett sådant här fall där ord står mot ord så tillkommer här ytterligare en aspekt.
Hela MÅ:s framtid står på spel inklusive hennes arbete. Hur kommer en våldtäktsanmälen av en central figur i MÅ:s miljö att tas emot av denna omgivning?

Vi ser hur t. om. hennes handledare, professorn som har presenterat henne för Arnault, inleder en mail-korrespondens med Arnault om har denne bör försvara sig i pressen etc . Professorn uppger att ingen på institutionen har drabbats av Arnault. Och så agerar Ruin idag, efter DN:s artiklar och hela Metoo-uppropet.

Då är det lätt att tänka sig vilken behandling MÅ hade fått 2011 innan allt det här blev offentligt (i en större krets). Helt bortsett från det rättsliga utslaget hade hennes framtid inom det område MÅ satsat sitt liv på varit stäckt. Man kan tänka sig konversationen "grabbarna" emellan, dvs Engdahl och resten. T o m Ruin som verkligen borde veta bättre faller tydligen in i det här.

Det hela påminner alltså till viss del om frågan varför en kvinna som misshandlas inte bara tar sitt pick och pack och går...
Senast redigerad av srinivasa 2018-06-14 kl. 12:27.
Citera
2018-06-14, 12:25
Medlem
letsdoits avatar
Är det här ett skämt, eller en terapeutisk härdsmälta..?

5 okt Bägge alkoholpåverkade: Oralsex som spårar ur; dock fortsatt sex. Förmiddagen därpå lämnar de JCA:s lägenhet i taxi.
JCA är artig och trevlig och ger henne komplimanger. Taxin släpper av henne vid en t-banestation och de utväxlar telefonnummer.

2 dec Trevlig middag. - Ej stressad av JCA; han kramar om henne och lägger en hand på hennes axel; allt OK. - Vidare till en bar - mycket dricka - hem till JCA; de lägger sig i samma säng för att sova. - Vaknar av att JCA (utan varken skriftligt eller muntligt samtycke) försöker få till ett samlag. Hon är fyllsjuk och reser sig vingligt upp för att åka hem. - Gentlemannen JCA erbjuder sig att snabbt fixa fram en taxi.

11-15 dec Trevlig middag på tu man hand. - JCA vill visa henne konsten hemma i sin Akademieinspirerade lägenhet - I sovrummet hänger också tavlor och hon ställer sig nära sängen varpå JCA uppfattar att det är fritt fram och de hamnar i den stora dubbelsängen. - Hon har ingen lust att ligga med honom vilket han respekterar och ringer efter en förbetald taxi så hon kan åka hem. - När hon sitter i taxin ringer JCA och säger i skämtsam ton att hon väl får ligga med taxichauffören i stället.

Efter jul och nyår bjuder JCA på sin bekostnad henne och hennes dotter ned till Akademiens lägenhet i Paris där redan en av hennes väninnor befinner sig. Hon får ett enskilt rum. JCA har vid tidpunkten en relation med en ung tjej som nyligen försökt begå självmord. Hon varnar tjejen för JCA varpå JCA blir förbannad. När hon försöker växla pengar slänger han eurosedlarna på golvet.

Våren 2012 har hon skrivit en självbiografisk essä som handlar om en sjuk väninna. JCA ringer och berömmer hennes essä; bjuder in henne till Klubben där flera internationella poeter ska läsa ur sina verk. När hon kommer dit i sällskap med sina vänner kommer JCA fram och komplimenterar henne för hennes korta kjol eftersom han anser att det är just så kvinnor ska vara klädda.

6-7 år efter dessa händelser anmäler kvinnan (livligt påhejad av storstadspress, fb, twitter och allehanda bloggar) JCA för två våldtäkter och ett våldstäktsförsök.

F.ö. är en journalanteckning inte något "tungt vägande bevis" (särskilt inte om anteckningen görs av en psykoterapeut): Många kvinnor är inbillningssjuka, besvikna/bittra, hämndgiriga, totalt humorbefriade, psykiskt sjuka, suktar efter bekräftelse och uppmärksamhet mm.
Citera
2018-06-14, 12:26
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
De tvingas att kalkylera för att några missbrukar sina positioner. Ska man då komma efteråt och säga att nån kalkylerade fel?

Man är orolig för vad det kommer kosta en om man trilskas. Man umgås med en viktig person och hoppas att det ska gå bra. Vems fel är det när han plötsligt gör saker man inte vill vara med om?

Har man inte fått med sig i ryggmärgen att man är lika mycket värd som en etablerad man är det svårt att sätta stopp vid rätt station.

OK, jo jag kan fatta det, till en viss del. Det märks att det är en hierarkisk värld, den där fina humanistiska världen. Södertörn är väl ett vänsteruniversitet också? Tycker det verkar så på det som skrivs.
Snubben är uppenbart sjuk. Säger det inte som ett försvar, men jag tycker att han verkar psykiskt sjuk. Jag tror inte det handlar om kåthet.
Vad ska man tro om Frostenson?
Citera
2018-06-14, 12:34
Medlem
Sardinbruss avatar
Citat:
Vad ska man tro om Frostenson?
Ja, vad fan ska man tro om Frostenson? Jag är inte en anhängare av trenden att "offentliga" personer är skyldiga att två sig offentligt, men det är onekligen ovanligt att inte ett knyst har hörts från henne, inte ens bakom kulisserna såvitt jag vet. Ska hon fortsätta vara gift med den här knölen eller är det asyl i Frankrike som gäller nu? Vad ska hon med sopan till?
Citera
2018-06-14, 12:50
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sardinbrus
Ja, vad fan ska man tro om Frostenson? Jag är inte en anhängare av trenden att "offentliga" personer är skyldiga att två sig offentligt, men det är onekligen ovanligt att inte ett knyst har hörts från henne, inte ens bakom kulisserna såvitt jag vet. Ska hon fortsätta vara gift med den här knölen eller är det asyl i Frankrike som gäller nu? Vad ska hon med sopan till?

KF har väl alltid undvikt medierna. Hon ger cirka en intervju vart tjugonde år. Min gissning är att vi aldrig kommer att få läsa en intervju där hon "talar ut". Hemlighetsfull, kylig, ett rykte om sig att vara oerhört fragil...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in