Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-07-23, 22:30
  #721
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Samnytt svarar äntligen.
https://samnytt.se/samnytts-svar-pa-...bluffannonser/

Inga kommentarer tillåts till artikeln.

Troligen eftersom svaret var dåligt.
Det vanliga "Expressen vill bara tysta oss".
Jag hade hoppats på en ursäkt och ett medgivande om att man gjort fel.

Så här ligger det till, Mats:
1. Samnytt kan inte ha varit okunniga om vad det är för typ av annonser.
2. Det finns personer som skrivit till er för att informera er om att annonserna handlat om att lura folk på pengar.
3. Ni har ett ansvar för annonserna på er sida inte är lurendrejeri. Det är inte som att göra reklam för en salva som kanske inte fungerar, utan i detta fallet hade annonserna som enda syfte att ta folks pengar utan att ge något tillbaka.
4. Om det står "Redaktionen" som författare till ett inlägg så utgår man från att det är... Ja just det, er redaktion som författat det.
5. Att Expressen tar upp detta beror på att de tycker det är fel lura av gamla tanter 150.000 kr. En moral ni saknar.
Hahaha! Det var den värsta snyfthistoria jag läst av Dagerlind

Jodå, det var Googles fel som ströp all reklam på Samnytt. Och givetvis var det inte Samnytts fel att de tog in annonser från oseriösa skojare. Hur skulle Samnytt kunna veta att det rörde sig om bluffannonser? Inte med ett ord nämner Dagerlind att uppmärksamma läsare skrev i kommentarsfält eller hörde av sig till redaktionen att de publicerar bluffannonser. Nej, varför låtsas om det? Nej, allting är alltid någon annans fel. Inte Samnytts
"Det ska samtidigt tilläggas att vi inte har resurser att detaljgranska alla bolag och personer bakom dessa för att utröna huruvida en viss reklam är av tvivelaktig natur eller inte. Lika lite som vi kan kontrollera annonsörernas tjänster eller produkter kan vi styra över om exempelvis en annons om kosttillskott leder till att någon som klickar på den blir nöjd eller missnöjd med varan eller om den som klickar på reklam från en bilhandlare i slutändan känner sig lurad eller inte efter köpet."
Samnytt har alltså inte resurser att kolla all reklam och de som står bakom. Nej, inte ens när de blir varnade för att de förmedlar oseriös reklam orkar de reagera. Intäkterna var viktigare än att deras läsare kunde bli lurade på sina pensioner eller sjukersättningar.
Citera
2023-07-24, 08:03
  #722
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Hahaha! Det var den värsta snyfthistoria jag läst av Dagerlind

Jodå, det var Googles fel som ströp all reklam på Samnytt. Och givetvis var det inte Samnytts fel att de tog in annonser från oseriösa skojare. Hur skulle Samnytt kunna veta att det rörde sig om bluffannonser? Inte med ett ord nämner Dagerlind att uppmärksamma läsare skrev i kommentarsfält eller hörde av sig till redaktionen att de publicerar bluffannonser. Nej, varför låtsas om det? Nej, allting är alltid någon annans fel. Inte Samnytts
"Det ska samtidigt tilläggas att vi inte har resurser att detaljgranska alla bolag och personer bakom dessa för att utröna huruvida en viss reklam är av tvivelaktig natur eller inte. Lika lite som vi kan kontrollera annonsörernas tjänster eller produkter kan vi styra över om exempelvis en annons om kosttillskott leder till att någon som klickar på den blir nöjd eller missnöjd med varan eller om den som klickar på reklam från en bilhandlare i slutändan känner sig lurad eller inte efter köpet."
Samnytt har alltså inte resurser att kolla all reklam och de som står bakom. Nej, inte ens när de blir varnade för att de förmedlar oseriös reklam orkar de reagera. Intäkterna var viktigare än att deras läsare kunde bli lurade på sina pensioner eller sjukersättningar.

Det kan påpekas att dessa annonser legat där VARJE gång man gått in på Samnytt. Alltid samma annonser.

Jag kan ha förståelse för att de inte har velat bry sig. Men man kan åtminstone erkänna när man gjort fel istället för det vanliga "det är en konspiration mot oss".

Den ende som förresten reagerat i alternativmedia är Jonas Nilsson, vad jag vet. (Se länk ovan) Hans kritik är inte baserad på antisemitism, även om han liksom många tycker det är olämpligt att det är ett israeliskt bolag som lurar av svenskar pengar.
Eller förresten , Swegot har nämnt det också. Men hur många lyssnare har de? Det är väl NMR gänget.

Jag misstänker visserligen att kopplingen till Israel är värre för många inom alt-media än att de lurar av pensionärer pengar.
Citera
2023-07-28, 09:48
  #723
Medlem
Krimkolls avatar
Expressen som gjorde en stor sak av dessa annonser och om hur folk luras gällande möjligheter till förmögenheter genom bitcoin har själva exakt sådana annonser på sin sajt. Blev helt förvånad faktiskt, när det under första artikeln kom upp en stor gul banner där det lockades med miljoner genom bitcoin med reklam på Spotifys grundare Daniel Ek som påstod att samhället och bankerna var rädda och tipsade om detta. Klickade in på den och det var helt uppenbart just en sådan artikel man skriver om och anklagar Samnytt för. Häpnadsväckande faktiskt.

Varför har expressen själva en sådan annons? Nej, just det. Det var deras ombud som hade den och inget man själva kan påverka förrän i efterhand. Men att anklaga andra för samma sak går tydligen bra, men att tjäna pengar på det själva och låta sina samarbetspartners ha sådana annonser går tydligen bra för expressen.
__________________
Senast redigerad av Krimkoll 2023-07-28 kl. 09:53.
Citera
2023-07-29, 10:32
  #724
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Jonas Nilsson gjorde en mycket sevärd video om Samnytts bluffannonser:

https://www.youtube.com/watch?v=Nhzt_TNRcqM


Han gjorde även en bra video angående Samnytts svar på kritiken:

https://www.youtube.com/watch?v=KmmU70OY_oM
Citera
2023-07-29, 10:48
  #725
Medlem
mr-mystics avatar
Tycker att det är en pryl att lyfta fram information om bluffannonser men när dom drar på med judisk kriminalitet o dyl går det för långt och lågt. Blir tjafsigt för den Sverige vänliga rörelsen rent allmänt. Sen är det ingen hemlighet att alla dessa kritiker från höger har sin bakgrund inom den fascistiska motstånds rörelsen osv.
Citera
2023-08-14, 14:07
  #726
Medlem
Krimkolls avatar
Idag ser jag återigen, precis som i slutet av juli för tre inlägg sedan på den här sidan, annonser om Bitcoin med Daniel Ek på Expressen(!!!!).

Är inte det jävligt märkligt när man anklagar Samnytt för exakt samma sak? Att annonsbyråer har sådana annonser. Jag ser det hela tiden på Expressens egen sajt och man gör ingenting åt det där heller.
Citera
2023-08-14, 14:25
  #727
Avstängd
Den stora frågan är ju när den nya regeringen kommer att tillåta Google att annonser på FriaTider och Samnytt efter Bonniers veckolånga hetskampanj för att stoppa dem. Varför ingriper inte den nya regeringen mot detta. Du får bränna koranen i Sverige men du får inte tänka motströms och ifrågasätta.
Gäller det fortfarande? Google fick ju skattefri el av Löfvén regeringen i belöning/olaglig muta.

Varför granskar ingen journalist denna "affär". Svaret är att de vågar inte och deras lojalitet mot andra journalister i altmedia är NOLL. De är livrädda för Bonniersfamiljen.
Citera
2023-10-13, 20:48
  #728
Medlem
Samnytt bör byta namn till Israelnytt, fan vad de skämmer ut sig nu med sina pro israeliska propaganda, artiklar. Är det Ekeroth som tagit över helt eller?
Citera
2023-10-13, 23:30
  #729
Medlem
Kenpos avatar
Dagerlind är en skarp skribent som kan formulera sig väl, men nu avslöjar han sig som övertygad sionist. Kanske ett krav på jobbet.
Citera
2023-10-13, 23:33
  #730
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Dagerlind är en skarp skribent som kan formulera sig väl, men nu avslöjar han sig som övertygad sionist. Kanske ett krav på jobbet.
Han avslöjade sig som övertygad sionist för typ 15 år sen. En väldigt korkad typ, som dessutom skriver extremt träigt och långrandigt. Verkar vara en extremt tråkig och fantasilös människa.
Citera
2023-10-13, 23:39
  #731
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
... En väldigt korkad typ, som dessutom skriver extremt träigt och långrandigt. Verkar vara en extremt tråkig och fantasilös människa.
Själv har jag uppskattat hans jämförelsevis nyanserade satsbyggnader i förening med saklig argumentation i många frågor. "Väldigt korkad" kan han inte vara, enligt min enkla bedömning. Blind för fakta, javisst.
__________________
Senast redigerad av Kenpo 2023-10-13 kl. 23:47.
Citera
2023-10-13, 23:46
  #732
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenpo
Själv har jag uppskattat hans jämförelsevis nyanserade satsbyggnader i förening med saklig argumentation i många frågor. "Väldigt korkad" kan han inte vara, enligt min enkla bedömning. Blind för fakta, javisst.
Men du håller väl med om att han är långrandig. Ibland har jag börjat läsa nån av hans artiklar och sen bara maler och maler han på, man börjar tröttna, men ser att man bara har läst typ en tredjedel. Upprepningar av samma sak hela tiden också. Jag har alltid kopplat oförmåga med att uttrycka sig kort med ointelligens. Jag har förmodligen inte fel, men man vet aldrig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback