2018-02-20, 01:18
Medlem
Någon som blivit antagen till skyttesoldat på P7 start i september?
Citera
2018-02-20, 08:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Verkar som det minsta kravet är 6 kondis, vet ej styrka, 5 psykolog(?), 4 i test(?), Tjänstbarhet B.
Lär vara något sånt. Det är väl säkert individanpassat med, som du sa så kanske ett högt värde på kondisen kanske kompenserar för ett lägre värde på styrkan. Folk säger ju att kondisen är viktigare under GU också i Glaspannans fall.
Citera
2018-02-20, 08:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glaspannan
Tackar och bockar!
Jävligt av dem att skriva in mig på ett regemente med hög konkurrens. Får väl ringa och läxa upp dem då.
Vet du förresten när nästa datum för nomineringar/antagningsbesked är?
Hoppas det blir som du vill, tiden går snabbt nu, jävlar så taggad jag är.

Själv sitter jag och väntar på att få mönstra fortfarande., blir nog i april eller maj beroende på hur jag mår. Satan så jag cyklar och lyfter på gymmet nu, låter som typ hulken där inne haha folk undrar väl hur man mår!
Citera
2018-02-20, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskGroda
Någon som blivit antagen till skyttesoldat på P7 start i september?
Yes!
Citera
2018-02-20, 13:07
Medlem
Prefons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lurkarunt
Japp. Vi ses väl där helt enkelt
Jajemen, trevligt. Står ju på kallelsen att vi ska få mer information om prövningen under ”mina meddelanden”. Inte fått nått än, men det är väl bara att invänta.
Citera
2018-02-20, 16:48
Medlem
peeaceholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Nu får du nog ta det lite kalt, det är inte direkt USMC du pratar om utan en amfibiebataljon. "kåren" är inte i närheten av en vapengren.

Du ser alltså inte det viktiga i att skilja på flottan och amfibiekåren, speciellt när man pratar om rekrytering? Vilket var vad jag ville förmedla.

Har inte jämfört AMF med usmc. Hänger heller inte med i vad du försöker antyda genom att nyttja "-".
Senast redigerad av peeaceholm 2018-02-20 kl. 16:54.
Citera
2018-02-20, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KulManglarn
Yes!
Då syns vi där!
Citera
2018-02-20, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskGroda
Då syns vi där!
Ajjemen
Citera
2018-02-21, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Flottan har det bra! Vi sover alltid i säng (binge) och äter god mat. Vi är dock oftare borta på övningar än många andra förband med tidvis dålig sjögång. Varje vakt brukar vara 6 timmar och då ska man koncentrerat jobba framför sin datorskärm men beror på befattning. Dock överlag mycket teknik i flottan så om man gillar avancerade system så kan det vara rätt.

Edit: Flottan har bättre betalt också. Nackdelen är att väldigt sällan övar strid som i gröntjänsten. Men vi skjuter en hel del kulspruta och automatkanon.

Vilka befattningar i flottan är det som sysslar med kulspruta och automatkanon? Har du koll på om även "fartygspersonalen" går högvakt?
Citera
2018-02-21, 16:50
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Vilka befattningar i flottan är det som sysslar med kulspruta och automatkanon? Har du koll på om även "fartygspersonalen" går högvakt?

Sjömän brukar vanligtvis gå högvakt en gång per år.

Det är framförallt signalmatroser som brukar bemanna närskyddet och ksp. Automatkanonen fjärrstyrs av luftförsvarsofficeren men vapenteknikerna håller på lite med den också.
Citera
2018-02-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Sjömän brukar vanligtvis gå högvakt en gång per år.

Det är framförallt signalmatroser som brukar bemanna närskyddet och ksp. Automatkanonen fjärrstyrs av luftförsvarsofficeren men vapenteknikerna håller på lite med den också.
Så om man väljer att bli typ sonaroperatör är det kört att också få jobba med närskydd?
Citera
2018-02-22, 14:43
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cramptastic
Så om man väljer att bli typ sonaroperatör är det kört att också få jobba med närskydd?

Nae, inte kört men inte lika mycket som signalmatroser. Just sonaroperatörer brukar få pyssla med lite allt möjligt. Dom sitter inte vid sonaren hela tiden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in