Citat:
Ursprungligen postat av
KulManglarn
Japp, killen som cyklade jämte mig vägde kanske runt 5-10 kg mindre än mig och det kändes som han hade cirka 25sek mindre att cykla på de sista nivåerna. Men det är bara uppskattningsvis. Kan vara värt att gå ner några kilon men bara du behåller muskelmassan till styrketestet

Jag det är korrekt uppfattat. Din fysiska arbetsförmåga mäts W/KG.
Du sitter på en cykel som ökar motståndet hela tiden, varje sekund. Eftersom du måste trampa inom ett visst intervall så utvecklar du ett visst antal watt som är proportionellt mot tiden. Graderingen är 1-9 och baseras enbart på hur många watt per kilo du lyckas generera. Så desto mer du väger desto längre tid måste du cykla för att skapa samma energi/kg. Hoppas det hjälpte lite?
Citat:
Ursprungligen postat av
Labworks
Fungerar det likadant med Isokaien? Att de ställer in så att man ska klara av att lyfta en viss vikt sett till ens egen vikt och längd? Eller är det samma för alla oavsett vad man väger?
Nej. Isokaien är lika för alla. Skivstången är förankrad i vardera enda med en genomgående vajer och draget görs från fötterna och upp till hakan och mäts i newton. Att tillägga är att man står på en våg vid momentet. När du drar i stången kommer den att motverka med ett motstånd. Oavsett hur hårt du än drar, så tar det en viss tid att dra upp stången till slutläget (hakan).Alla får upp stången till slutläget efter ett tag, men den har en "maxhastighet" så att säga. Det som mäts, är inte hur hårt du drar upp stången i sig utan hur mycket vikt du pressar ner i vågen med din kropp (vilket är i princip detsamma). Starkast är man vid knä/lår/midja och svagare blir man ju högre upp man dra och effekten mynnar ut. Hoppas det blev lite mer klarhet?