2020-01-29, 13:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Om du själv varit utsatt för påverkan av en karismatisk chef (ledare) så hade du förstått vilket trauma det är. Sådana här Psykopat eller NPD typer är fenomenala på att knyta till sig medarbetare och få dem att vara väldigt lojala emot dem.

Genom att jämt propagera om sina fina värderingar och sin fina människosyn (som de alls inte har).
Sin tjusiga livsfilosofi och sina höga mål. De vet manipulativt vad som går hem och hur en slipsten ska dras.
För att få anhängare och folk som ställer upp helhjärtat.
Som gärna sliter gratis för stora, fantastiska syften och mål som hägrar.
Hur tror du att de känns för dem som slet med Nautilus? Tror du att de skulle jobbat en minut om de vetat vad Madsen fantiserade om ubåtar och mord???? Hur tror du det känns för dem i "Stötteföreningen". Som säkert lobbat för att få människor att skänka pengar för att stötta denna fantastiska människa som försakar allt och lever för att ta sig ut i rymden.

Tänk sekt Merwinna. Så förstår du hur lurade och utnyttjade hans vänner och medarbetare känner sig nu.
Hur traumatiserade är inte medlemmarna i Knutbysekten? När hela deras verklighet och allt de trott och arbetat för visat sig vara 100% bluff.

Du och jag har ju tidigare diskuterat om att det är ju inget fel på Raket-Madsen iallafall. Åtminstone inte som han presenterar sig. PM är väldigt övertygande. Och det är lätt att ta intryck av vad han säger (därför ville jag inte läsa på hans blogg tex. och få felaktiga intryck.)

Men om du bakar ihop "monstret i ubåten" med Raket-Madsen till en och samma person och inte separerar dem i två personer, vad får du då? Raket-Madsen finns nog till 25 % men 25 % är patina för att dölja Monstret som nog upptar 50 % av Madsen. Iallafall nu för tiden. Men det där Monstret har nog funnits parallellt med raket-Madsen alltid. Han har bara hållit det i schack med frivilliga Perniller och Beatricer som tänder på sexuellt våld. Och vad han antyder iallafall, är ju att det varit nära att han spårat ut och gått för långt ibland. Att det varit nära mord eller grov misshandel.
Väldigt bra reflektioner och det är nog enklast att begripa fenomenet i RML som sekt och en kult runt mannen som han manipulativt skapat.
Det är viktigt att inte separera The Mad man. Han blev liksom inte varken pervers eller psykopat den 10 augusti
Däremot lustmördare ( och fan vet vad han gjort mer såsom han snackar, usch).
Citera
2020-01-29, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Väldigt bra reflektioner och det är nog enklast att begripa fenomenet i RML som sekt och en kult runt mannen som han manipulativt skapat.
Det är viktigt att inte separera The Mad man. Han blev liksom inte varken pervers eller psykopat den 10 augusti
Däremot lustmördare ( och fan vet vad han gjort mer såsom han snackar, usch).
Jag kan ärligt säga att Raket-Madsen även manipulerat mig i början. Det har varit en lång process att få bitarna att falla på plats. Hans förklaring till att han gick och ljög rakt in i kameran för hela danska folket på ett charmerande sätt (landstigningsfilmen) berodde på att han vid den tidpunkten inte var beredd att berätta sanningen. Han förstod att det skulle komma fram men det enda han hade i huvudet var att ta sig hem till sin fru och säga adjö till henne och missarna. Mycket tjat om älskade S. och älskade missarna. Jag tyckte att det där lät trovärdigt DÅ.
Nu vet jag säkert att han bara ville hem och ställa sig i duschen och få bort alla spår. Vila och tänka ut trovärdiga lögner. Hur han skulle kunna förvilla och störa polisarbetet. Hur han skulle spela orolig för Kim och delta i eftersökningarna. Sin stackars oroliga hustru hade han nog inte skänkt en tanke.

Javisst, precis som Sullivan säger "personkult" för alla tekniknördar. Liksom Kristi Brud varit personkult för alla som väntar på Jesus återkomst. Det är ju väldigt stort också om man verkligen tror.
Raket-Madsen har ju varit idolen. Som även Sofie sa, -Att hon varit ett fan av Madsens blogg och följt honom. Obs.inte ordagrant.
Citera
2020-01-29, 15:07
Medlem
develis avatar
Citat:
Jag kan ärligt säga att Raket-Madsen även manipulerat mig i början. Det har varit en lång process att få bitarna att falla på plats. Hans förklaring till att han gick och ljög rakt in i kameran för hela danska folket på ett charmerande sätt (landstigningsfilmen) berodde på att han vid den tidpunkten inte var beredd att berätta sanningen. Han förstod att det skulle komma fram men det enda han hade i huvudet var att ta sig hem till sin fru och säga adjö till henne och missarna. Mycket tjat om älskade S. och älskade missarna. Jag tyckte att det där lät trovärdigt DÅ.
Nu vet jag säkert att han bara ville hem och ställa sig i duschen och få bort alla spår. Vila och tänka ut trovärdiga lögner. Hur han skulle kunna förvilla och störa polisarbetet. Hur han skulle spela orolig för Kim och delta i eftersökningarna. Sin stackars oroliga hustru hade han nog inte skänkt en tanke.

Javisst, precis som Sullivan säger "personkult" för alla tekniknördar. Liksom Kristi Brud varit personkult för alla som väntar på Jesus återkomst. Det är ju väldigt stort också om man verkligen tror.
Raket-Madsen har ju varit idolen. Som även Sofie sa, -Att hon varit ett fan av Madsens blogg och följt honom. Obs.inte ordagrant.
Det är väl iofs inte konstigt att bli förd bakom ljuset av en psykopat. Det är däremot jävligt konstigt om man fortsätter tro gott om honom då all fakta ramlar fram. Eller tycker han är gullig trots mordet. För han var ju gullig innan mordet. Lite DK style.

Till och med vissa killer groupies är eg relativt normala - men ofta mycket unga, naiva, har empati som skenar, en nyfikenhet i grunden och som sen fastnar i psykopatens klor och förblindas totalt via manipulation, hjärntvätt, fascination och blind förälskelse.
Uppvaknandet kan vara brutalt. Skam, vänner, familj, jobb borta.
Omgivningen hetsar och är sällan förlåtande om de kommer till sans. Det är snudd på att de presenteras som värre än mördaren själv.
Det grottbeteendet ger jag inte vitten för. Eftersom;
huvudsaken är att de kommer till sans.
Samt aktivt varnar andra.
De behöver knappast stå vid skampålen och bespottas för evigt.

Sen finns det andra som är helt förvirrade, garanterat störda och som det finns mindre hopp om. Som verkligen tror att det inte är nån fara alls med psykopater och som tror att de är älskade och unika. Totalt förblindade, bortom hopp. Säkert nån störd sexualitet också.
En minst sagt brokig skara.
Citera
2020-01-29, 16:40
Medlem
Citat:
Det är väl iofs inte konstigt att bli förd bakom ljuset av en psykopat. Det är däremot jävligt konstigt om man fortsätter tro gott om honom då all fakta ramlar fram. Eller tycker han är gullig trots mordet. För han var ju gullig innan mordet. Lite DK style.

Till och med vissa killer groupies är eg relativt normala - men ofta mycket unga, naiva, har empati som skenar, en nyfikenhet i grunden och som sen fastnar i psykopatens klor och förblindas totalt via manipulation, hjärntvätt, fascination och blind förälskelse.
Uppvaknandet kan vara brutalt. Skam, vänner, familj, jobb borta.
Omgivningen hetsar och är sällan förlåtande om de kommer till sans. Det är snudd på att de presenteras som värre än mördaren själv.
Det grottbeteendet ger jag inte vitten för. Eftersom;
huvudsaken är att de kommer till sans.
Samt aktivt varnar andra.
De behöver knappast stå vid skampålen och bespottas för evigt.

Sen finns det andra som är helt förvirrade, garanterat störda och som det finns mindre hopp om. Som verkligen tror att det inte är nån fara alls med psykopater och som tror att de är älskade och unika. Totalt förblindade, bortom hopp. Säkert nån störd sexualitet också.
En minst sagt brokig skara.
Nej någon mördar groupie är jag definitivt inte. Men jag har alltid uppskattat människor av båda könen som vågar gå sin egen väg. Jag tycker att tillvaron skulle vara så trist om det inte fans original och smått excentriska människor. Jag har samlat på original i hela mitt liv känns det som.
Men tyvärr har en del bara varit mycket dysfunktionella på ett mycket skadligt sätt när man väl lärt känna dem närmre. Medans många har varit glädjespridare. Åtminstone varit upphov till många goa historier som man kan skratta åt. (Man kan för all del skratta åt psykopaters infall också. Som Johanna M. som bett kriminalvården om att få ett trollspö. För att fortsätta och trolla och återfå sin identitet. Var det inte just de där svartkonsterna som fick henne i fängelse?)

Om Madsen bara varit Raket-Madsen med raketer och ubåtar och fruntimmerstycke.
Om han spelat in Danska gladporrsfilmer i ubåtsmiljö. Då hade man väl bara tyckt att han var en rolig typ. En person som sätter färg på tillvaron som en sponsor sa. Jag tror att det var detta som tilltalade många människor med Raket-Madsen. Att han var lite galen och gick sin egen väg, envis och tjurskallig. Plus att det är lätt att gå på hans reklam. Väldigt övertygande. Det värsta med patologiska lögnare är ju att lögnerna sitter i ryggraden på dem. De behöver ju inte ens tänka efter.

Hur som helst är ju inte Madsen ens en originell psykopat om han inbillar sig det. Snarare en copycat som läst in sig på seriemördare. Det var väl bara valet av brottsplats som var ovanligt. Men inte så säkert som han inbillat sig och drömt om.

Förresten kan man dela upp monstret i 25% + 25 % också. Dvs 25% propagerar för att han är en "kärleksfull psykopat". Våld med samtycke,bla,bla... För att dölja att han är en potentiellt livsfarlig sexualpartner.
Jag kan tänka att en del Beatricer varit Tyskor. Vem den där våldsamma dansken var som de haft som kund har de ingen aning om. Och därför har de kanske inte heller kopplat ihop det med ubåtsmördaren.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-01-29 kl. 16:52.
Citera
2020-01-29, 16:49
Medlem
develis avatar
Citat:
Nej någon mördar groupie är jag definitivt inte. Men jag har alltid uppskattat människor av båda könen som vågar gå sin egen väg. Jag tycker att tillvaron skulle vara så trist om det inte fans original och smått excentriska människor. Jag har samlat på original i hela mitt liv känns det som.
Men tyvärr har en del bara varit mycket dysfunktionella på ett mycket skadligt sätt när man väl lärt känna dem närmre. Medans många har varit glädjespridare. Åtminstone varit upphov till många goa historier som man kan skratta åt. (Man kan för all del skratta åt psykopaters infall också. Som Johanna M. som bett kriminalvården om att få ett trollspö. För att fortsätta och trolla och återfå sin identitet. Var det inte just de där svartkonsterna som fick henne i fängelse?)

Om Madsen bara varit Raket-Madsen med raketer och ubåtar och fruntimmerstycke.
Om han spelat in Danska gladporrsfilmer i ubåtsmiljö. Då hade man väl bara tyckt att han var en rolig typ. En person som sätter färg på tillvaron som en sponsor sa. Jag tror att det var detta som tilltalade många människor med Raket-Madsen. Att han var lite galen och gick sin egen väg, envis och tjurskallig. Plus att det är lätt att gå på hans reklam. Väldigt övertygande. Det värsta med patologiska lögnare är ju att lögnerna sitter i ryggraden på dem. De behöver ju inte ens tänka efter.

Hur som helst är ju inte Madsen ens en originell psykopat om han inbillar sig det. Snarare en copycat som läst in sig på seriemördare. Det var väl bara valet av brottsplats som var ovanligt. Men inte så säkert som han inbillat sig och drömt om.

Förresten kan man dela upp monstret i 25% + 25 % . Dvs 25% propagerar för att han är en "kärleksfull psykopat". Våld med samtycke,bla,bla... För att dölja att han är en potentiellt livsfarlig sexualpartner.
Jag kan tänka att en del Beatricer varit Tyskor. Vem den där våldsamma dansken var som de haft som kund har de ingen aning om. Och därför har de kanske inte heller kopplat ihop det med ubåtsmördaren.
Nej inte du, hahaha. Jag skrev allmänt.

Jag tycker man.kan dela upp madsen.
Mindre bitar. Kapa honom i de procentsatser som du uppgav så kan de som vill ha honom lägga honom i formalin. Han kan stå i olika bokhyllor.

Ja, han pratade ju föraktfullt om tyskor.
Fina på dagen och horor på kvällen.
Lät som hur hans far skulle ha presenterat hans mor slog det mig...

Han skulle avsky att bli kallad copy cat.
Det kan de kalla honom på löpsedlarna.
Citera
2020-01-29, 17:12
Medlem
Citat:
Nej inte du, hahaha. Jag skrev allmänt.

Jag tycker man.kan dela upp madsen.
Mindre bitar. Kapa honom i de procentsatser som du uppgav så kan de som vill ha honom lägga honom i formalin. Han kan stå i olika bokhyllor.

Ja, han pratade ju föraktfullt om tyskor.
Fina på dagen och horor på kvällen.
Lät som hur hans far skulle ha presenterat hans mor slog det mig...

Han skulle avsky att bli kallad copy cat.
Det kan de kalla honom på löpsedlarna.
Det tror jag att han skulle gilla. Att bli inlagd i formalin och uppvisas på museum som Danmarks värste seriemördare. Men det sistnämnda misslyckades han med. Jag tror hans anhöriga föredrar en namnlös grav. Att han glöms bort. Tvärtemot vad han själv önskat.

I och med att Madsen slarvade så kan man logiskt tro att han är en seriemördare. Som börjat slarva när de känner sig rutinerade och åker fast. Men det kan också vara nybörjarhafs pga av att de saknar rutin. Ja det är svårt att veta vad man ska tro? Men polisen har ju verkligen gjort sitt yttersta (tror jag) för att finna ngt fall med hans DNA och MO. Och det finns ju inte. Men kanske ngt tidigare mord utan hans DNA och MO. Något lättare mord. Det går ju inte att utesluta. Men det stämmer inte riktigt med hans grandiosa personlighet att börja med att stjäla en knappnål för att sluta med en silverskål. Mer hans stil att gå direkt på silverskålen då. Vem vet vad som kommer fram när han börjar prata. Det kommer nog så småningom. Om tio år kanske.

Vi ska kanske börja kalla honom copykatten. Och hoppas på att det sprider sig. Det skulle kränka honom enormt.
Citera
2020-01-29, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Intressanta citat av vad Emma Sullivan sa i anslutning till premiären:

https://www.ekkofilm.dk/artikler/i-skal-maerke-det-pa-egen-krop/

Det här t.ex.:

”Jeg føler, at Peter Madsen havde en udløbsdato,” fortæller instruktøren.

”Han blev ikke ved at være lige charmerende, og det mærker man også på folkene i filmen. De blev trætte af hans manipulationer, for han var en kontrolfreak. Han blev også sværere at være i nærheden af for mig, fordi han begyndte at instruere mig i at instruere min egen film.”

Hvor ubehagelig han end kunne være, når kameraet var slukket, tændte han altid for Raket-Madsens humor og entusiasme, når Emma Sullivan begyndte at optage.

Det var tydligen så, att det där som man reagerar på när man ser honom på videoklippen som finns - charmen, humorn, entusiasmen, den lysande auran - var spelat, alltihopa. Det var något han slog på inför filmkameror, och när han ville manipulera någon. Tråkigt att det skulle vara så. (Och orättvist - för alla snälla och välmenande människor som aldrig skulle göra någon något ont, men ändå aldrig blir ett dugg populära eller älskade, eller får några följare. För att de inte vet hur de ska spela de egenskaper som lockar och drar människor. Och så får de bli ensamma.)

Sedan tänker jag på en annan sak när jag läser artikeln, Sullivan vill ha det till att hans medarbetare är så fruktansvärt traumatiserade (och det kanske de är, vi får väl se vad de säger själva i filmen). Det verkar lite konstigt och överreagerande, för mig.

Madsen var ju ändå bara deras handledare - hur entusiasmerande han än var. Även om man blir förbluffad över att ens handledare begått ett svårt brott, och att han i efterhand tilldelas vissa diagnoser, så blir man väl inte "traumatiserad"? När man inte ens kände brottsoffret och alltså inte har någon anledning att sörja?

Om det hade varit ens far eller make (eller Gud förbjude son) som hade begått ett sådant brott, skulle man säkert bli traumatiserad. Men detta var ju ändå bara en arbetsplats respektive en fritidsverksamhet? De flesta ungdomarna var bara där en kort tid, för praktik under sina ingenörs- respektive maskiniststudier. Livet går vidare. Jag tycker att Sullivan (eller eventuellt ungdomarna själva) överreagerar. (Tjejerna förstår jag lite mer, eftersom de har varit tvungna att fundera över om de själva kunnat bli brottsoffer, om det velat sig illa.)

Wow, Merwinna, jag måste faktiskt applådera dig! Äntligen har du insett att psykopatens "ytliga charm" inte är något psykologer dragit ur röven, utan ett äkta fenomen! Det hade jag inte förväntat mig av dig. Välkommen in i matchen!

Jag kan hålla med om att "traumatiserad" kanske är ett starkare uttryck än man spontant kan tycka lämpar sig för att beskriva ungdomarnas, medarbetarnas eller andra involverades reaktion. Men läs denna definition enligt psykologiguiden:
Citat:
"Ett psykiskt trauma är ofta ett resultat av en chockartad och smärtsam upplevelse som skapar så mycket stress och överväldigande känslor att de blir svåra att hantera. Svåra händelser kan framkalla både fysiska och psykiska reaktioner."
Tycker du inte att detta passar in? Självklart kan det för många ha varit (och fortsätta vara) svårhanterligt att konfronteras med att en blivit grundlurad av någon man kanske sett upp till och arbetat med, som visar sig begå ett av den nordiska kriminalhistorians (europeiska?? globala??) värsta sexualsadistiska mord! Man får försöka att inte haka upp sig så mycket på vad människor väljer för ord och försöka se vad de menar istället. I detta fall menas att PMs brott har varit svårt att bearbeta känslomässigt för de som jobbat på hans projekt. Det develi skriver om ambivalens är otroligt relevant i sammanhanget och om du verkligen vill förstå och inte bara kasta skit har jag ett tips: Tänk tillbaka på hur du själv kände när det började gå upp för dig att PM faktiskt begått det här mordet och att det inte var någon olycka = ambivalens. Kanske är en idé att gå tillbaka och läsa igenom dina gamla inlägg från när insikten började sjunka in för att friska upp minnet av denna svårhanterliga känsla.
Citera
2020-01-29, 20:24
Medlem
Grandiosos avatar
Mera skriverier om Madsen-dokumentären som ju nyss haft premiär:

Citat:
If you’re a true crime aficionado, Into the Deep—a new Netflix documentary about Peter Madsen, the Danish inventor who murdered Swedish journalist Kim Wall that premiered at Sundance Film Festival—is going to be your next morbidly fascinating obsession.

It’s hard, therefore, to call Into the Deep “a happy accident,” considering the circumstances are so gruesome and tragic. Nevertheless, Australian filmmaker Emma Sullivan stumbled into a truly incredible story that was not the one she intended to tell when she first began filming Madsen in 2016. She had hoped to capture a portrait of an eccentric amateur astronaut, whose enthusiasm and charisma had convinced a small team of people, most of them young, to help him build a rocketship. What she ended up with was a deeply disturbing and intimate portrait of a psychotic killer.
Citat:
But the last half of the film is undoubtedly must-watch footage. This time, Sullivan takes care not to present Madsen as anything other than the monster he is. In an astonishing interview that took place the day of the murder, Madsen muses on the idea of pleading the fifth in a court of law, before shouting to one of his volunteers not to come in the next day. That footage, which also reveals Madsen took a saw from his workshop into the submarine, was later used to help convict Madsen on the most severe charges possible, and land him a life sentence. Sullivan leaves us with no doubt that Wall’s murder was premeditated by a deeply disturbed individual with a false veneer of affability.

The final scene of the film is an interview that took place many months prior to Wall’s murder. In it, Madsen discusses the idea that psychopathic murderers live among us, unbeknownst to the rest of the world. Watching that, you can’t fault Sullivan for making the film. Despite some flaws, Into the Deep is a unique, darkly compelling true-crime documentary like you’ve never seen it before, and you won’t be able to tear your eyes away.

https://decider.com/2020/01/29/netflix-into-the-deep-review-true-crime-sundance/
Senast redigerad av Grandioso 2020-01-29 kl. 20:28.
Citera
2020-01-29, 22:01
Medlem
Trollet3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag vet, men medlet är som sagt 16-17 år.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Galne Peter hade tvingats till den nedslående insikten om att den eviga berömmelse han
alltid strävat efter att uppnå näppeligen skulle komma genom hans pysslande
med sina skraltiga hemmabyggen till undervattensfarkoster och grejer som rände upp i skyn.
Han räckte inte riktigt till med någotdera. Hans prestationer skulle inte bli ihågkomna
värst länge i en framtid.
Då fick man ordna så man skrevs in i historieböckerna på annat vis.
Man hade ju ett annat intresse utöver ubåtarna och raketerna. Ett intresse som vuxit sig
allt starkare med åren. Tortyrmord - på det skulle han nu satsa stenhårt.
Och det skulle inte bli vilket vanligt litet tortyrmord som helst. Det måste tvunget
skilja ut sig från mängden tidigare såna brott.
Han hade läst på rejält hur det brukade ta sig ut. Han måste bre på extra mycket när
det väl skreds till verket.
Han skulle minsann skilja ut sig och visa vad verklig ondska var för någonting.
För hemlandet och resten av världen.
De skulle minnas hans "verk" för alltid.
Han skulle ta plats som den kanske värste, grymmaste sexualsadiske mördaren i hela Norden.
I modern tid. Med ett val av ställe att lustmörda på som ingen annan i hela världen använt
sig av tidigare!
Så erövrar man berömmelse när det inte vill sig på andra sätt.
Och galne Peter var nöjd där han satt och inväntade en rättegång som nästan hela
världen också sår fram emot att få följa.

Visst kommer man att minnas vad han gjorde mot en ung kvinna som stod mitt i livet.
Hans oerhörda ondska blir inte bortglömd.

Visst är det möjligt att han hellre sett sig klara sig undan med alltsammans.
Fixat det där "perfekta brottet".
Men nu gick inte det och innerst inne trodde han väl aldrig riktigt heller på att det skulle
lyckas.
Och kanske lite sådär undermedvetet agerat på så sätt att han också skulle åka dit
för sitt hiskeliga ubåtsmord.
För visst var en evig berömmelse, om än av det föga smickrande slaget, att värdesätta
högre än grundlurandet av rättsväsendet och ett fortsatt liv i frihet där det bara skulle
pysslas som vanligt till ingen större nytta och föga utsikter till att bli omnämnd för någonting
om sådär 20, 30 år.

Det riskerar han inte nu! Nu lär han bli omnämnd bra länge minsann.

https://www.youtube.com/watch?v=5MyMOi4LEr4

(Ps. Har lyst med min frånvaro på forumet under flera månader på grund av allvarlig,
obotlig sjukdom. En uppmaning till alla män i medelåldern och däröver:
Gå och ta PSA-prov i tid och gör inte som jag; vänta tills det är försent och
prostatacancern hunnit sprida sig i kroppen.)

Jörgen G.
Jodå, Det kommer att bli ihågkommen för all evig framtid, som ett litet fegt drägg, med två fula töntiga fjantubåtar. Binda och tortera en fysiskt underlögsen person långt ner i havsdjupet. Men va fan e det? Hur ovärdig ett mänskligt namn kan man bli?

Du själsfrände, jag hakar på Ottos uppmaning ♥️.
Citera
2020-01-29, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollet3
Jodå, Det kommer att bli ihågkommen för all evig framtid, som ett litet fegt drägg, med två fula töntiga fjantubåtar. Binda och tortera en fysiskt underlögsen person långt ner i havsdjupet. Men va fan e det? Hur ovärdig ett mänskligt namn kan man bli?

Du själsfrände, jag hakar på Ottos uppmaning ♥️.
Tack för att du la upp den längre domen Trollet. Det var lite mer kött på benen där. Men jag har inte läst hela ännu. Lite konstigt att det kan dyka upp nya saker som man ännu inte hört men som skakar om i pusslet Madsen. Som detaljer ur den kommande Sullivan dokumentären. Jag ser verkligen fram mot att få se den.
Citera
2020-01-29, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Wow, Merwinna, jag måste faktiskt applådera dig! Äntligen har du insett att psykopatens "ytliga charm" inte är något psykologer dragit ur röven, utan ett äkta fenomen! Det hade jag inte förväntat mig av dig. Välkommen in i matchen!

Jag kan hålla med om att "traumatiserad" kanske är ett starkare uttryck än man spontant kan tycka lämpar sig för att beskriva ungdomarnas, medarbetarnas eller andra involverades reaktion. Men läs denna definition enligt psykologiguiden:

Tycker du inte att detta passar in? Självklart kan det för många ha varit (och fortsätta vara) svårhanterligt att konfronteras med att en blivit grundlurad av någon man kanske sett upp till och arbetat med, som visar sig begå ett av den nordiska kriminalhistorians (europeiska?? globala??) värsta sexualsadistiska mord! Man får försöka att inte haka upp sig så mycket på vad människor väljer för ord och försöka se vad de menar istället. I detta fall menas att PMs brott har varit svårt att bearbeta känslomässigt för de som jobbat på hans projekt. Det develi skriver om ambivalens är otroligt relevant i sammanhanget och om du verkligen vill förstå och inte bara kasta skit har jag ett tips: Tänk tillbaka på hur du själv kände när det började gå upp för dig att PM faktiskt begått det här mordet och att det inte var någon olycka = ambivalens. Kanske är en idé att gå tillbaka och läsa igenom dina gamla inlägg från när insikten började sjunka in för att friska upp minnet av denna svårhanterliga känsla.
Säg inte det. Jag tyckte att tom jag fick någon stressreaktion. Jag blev faktiskt deprimerad av att vara här i tråden och fick göra ett uppehåll ett tag. Jag mådde fysiskt/psykiskt dåligt när någon talade om det där som jag bara ville förtränga. Och alla pratade om det..... Hu. Det var som att FB var en stor fabriksbyggnad där jag irrade omkring och försökte komma undan. Jag ville inte möta någon som började prata med mig om det där med "kniven". Att det bara var att lägga ner laptoplocket tänkte jag aldrig på. Jag var så inne i det där så att det blev till smärtsam verklighet.

Lite tråkigt så har början av tråden blivit väldigt hårt bantad.
Men vi minns nog alla dessa fruktansvärda vändningar ändå som man knappt kunde ta till sig.
Inte för mordoffrets skull och inte för Raket-Madsen skull heller. Att något spårat ut på ubåten var man beredd på men den fasansfulla sanningen att han styckat och skändat kroppen det var så fasansfullt. Så svårt att ta in. Och det var ju bara början för att sedan bara bli värre och värre.
Tänk när praktikanter som haft Madsen som hjälte i kanske flera år insåg att han var...en sexualsadist ...och mördare. Då måste ju avgrunden ha öppnats framför deras fötter. Så jag förstår om de lider av posttraumatisk stress än idag.
Senast redigerad av ottoplommon 2020-01-29 kl. 23:56.
Citera
2020-01-30, 03:25
Medlem
Grandiosos avatar
Publiken i chock efter dokumentären

Citat:
Den danska filmkritikern Niels Jakob Kyhl Jørgensen var också närvarande under premiären och hade blandade känslor efter visningen.

- Jag minns inte att jag såg en film på Sundance som gjorde så starkt intryck på mig. Du kommer ut och känner dig dragen till en tragedi på ett mycket gränsöverskridande sätt. Det var en fantastisk upplevelse, men inte nödvändigtvis en upplevelse man skulle vilja söka, säger han till Danmarks Radio .

Enligt Jørgensen skildrar dokumentären den karismatiska uppfinnaren, innan den går in i en psykopats sinne och hur människor i omgivningen gradvis förlorar förtroendet för honom.

Folk kom ut ur biografen i chock eftersom filmen var "extremt svår att titta på", säger Jørgensen. Han säger att han själv har undvikit att läsa för mycket om mordet eftersom han har blivit så illamående av de makabra detaljerna.

- Du kommer så obegripligt och fruktansvärt nära historien, säger han.

Filmskaparen Emma Sullivan har hittills valt att inte kommentera pressen om dokumentären. Det förväntas komma fram till Netflix år 2020.

https://www.dagbladet.no/kultur/publikum-i-sjokk-etter-dokumentar/72072983

På sidan kan åter ses de så avslöjande blodresterna från KW på den danske ubåtsmördarens
näsa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in