2020-01-27, 04:13
Medlem
Ursäkta mitt strul med förra kommentaren. Gick inte att ändra.
Citera
2020-01-27, 11:38
Medlem
SkyRaiders avatar
Kommer Peter Madsen någonsin att bli släppt från förvar? Är det ens möjligt?
Citera
2020-01-27, 11:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkyRaider
Kommer Peter Madsen någonsin att bli släppt från förvar? Är det ens möjligt?

Han är inte i förvar - det var en möjlighet, men domarna valde inte det. Han avtjänar ett vanligt livstidsstraff. Om jag inte minns alldeles fel, kan han släppas allra tidigast efter tolv år. Häktningstiden räknas in, så han har snart suttit av två-och-ett-halvt år. Så han kommer tidigast ut om knappt tio år. Genomsnittstiden för livstidsfångar i Danmark, är 17 år.

Så JA han kommer nog ut.
Citera
2020-01-27, 13:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Han är inte i förvar - det var en möjlighet, men domarna valde inte det. Han avtjänar ett vanligt livstidsstraff. Om jag inte minns alldeles fel, kan han släppas allra tidigast efter tolv år. Häktningstiden räknas in, så han har snart suttit av två-och-ett-halvt år. Så han kommer tidigast ut om knappt tio år. Genomsnittstiden för livstidsfångar i Danmark, är 17 år.

Så JA han kommer nog ut.
Ut lär han komma men inte i första taget. Generellt resonemang som föga överensstämmer med Madsen.
Genomsnittstid kan du garanterat hoppa över, tidsbestämt vid första riskbedömningen (aka möjlighet att ansöka) är inte troligt med tanke på;
1) brottets extrema karaktär, 2) hans perversa sexualitet, 3) i kombination med grav psykopati och sist men inte minst 4) riskbedömningen via mentalerklæringen.
De orden väger tungt.
Citat:
"Stjerneadvokat: Sådan ser Peter Madsens muligheder ud for prøveløsladelse

Livstidsdømte afsoner i gennemsnit 16-17 år i fængsel, men allerede efter 12 år kan der søges om prøveløsladelse.
Ifølge forsvarsadvokat Henrik Stagetorn skal man dog ikke regne med, at Peter Madsen render frit rundt om 12 år:

»Jeg kan ikke huske sager, hvor man blev overrasket over, at en livstidsdømt kom hurtigere ud end forventet. Snarere omvendt er der mange sager, hvor man tænker, at det er rigtig lang tid, de har siddet,« siger Henrik
Stagetorn og tilføjer:

»Man kan ikke bare sige 12 år fra august 2017 (drabet på Kim Wall, red.), og så er han ude. Der er mange sten på vejen."

https://www.bt.dk/krimi/stjerneadvokat-saadan-ser-peter-madsens-muligheder-ud-for-proeveloesladelse

Han verkar även ha fått kontaktförbud enligt dialogen mellan frugan och lokföraren.
Det samma sa hans flört Camilla som han hade parallellt med JC.
S: "Peter was banned from visits — this was not the case with any prisoner before."

Så han verkar hållas i korta ledband i den mån de förmår, vilket i sig skickar signaler om hur de ser på Madsen.

Btw. Såg du utställningen hon besökt?
Det var bland det sjukaste jag sett som hon lagt upp.
Hon är ju helt out of order men hur kan Finland låta barn gå på sånt här?

JC är rörd till tårar över en utställning av nån Toija och om ö-sättningen är korrekt verkar hon haft barn med sig. Någon frågar även om barnen tyckte om det.
Se foton på fb.
Senast redigerad av develi 2020-01-27 kl. 14:04.
Citera
2020-01-27, 13:55
Medlem
Vad äckligt

https://www.dagbladet.no/kultur/publikum-i-sjokk-etter-dokumentar/72072983
Citera
2020-01-27, 14:11
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ut lär han komma men inte i första taget. Generellt resonemang som föga överensstämmer med Madsen.
Genomsnittstid kan du garanterat hoppa över, tidsbestämt vid första riskbedömningen (aka möjlighet att ansöka) är inte troligt med tanke på;
1) brottets extrema karaktär, 2) hans perversa sexualitet, 3) i kombination med grav psykopati och sist men inte minst 4) riskbedömningen via mentalerklæringen.
De orden väger tungt.

Han verkar även ha fått kontaktförbud enligt dialogen mellan frugan och lokföraren.
Det samma sa hans flört Camilla som han hade parallellt med JC.
S: "Peter was banned from visits — this was not the case with any prisoner before."

Så han verkar hållas i korta ledband i den mån de förmår, vilket i sig skickar signaler om hur de ser på Madsen.

Btw. Såg du utställningen hon besökt?
Det var bland det sjukaste jag sett som hon lagt upp.
Hon är ju helt out of order men hur kan Finland låta barn gå på sånt här?

JC är rörd till tårar över en utställning av nån Toija och om ö-sättningen är korrekt verkar hon haft barn med sig. Någon frågar även om barnen tyckte om det.

Jo, fast man väger även in om internen har uppfört sig väl i fängelset (och det gör säkerligen M), och om han har svarat på behandlingen (och det kommer M att kunna manipulera läkarna till att tro, att han har gjort...). Frågan är om äktenskapet med JC är mer till skada eller nytta för honom, när han ska bedömas efter de tolv åren. Men generellt så SKA väl ett livstidsstraff omvandlas till ett tidsbestämt, vad jag förstår?

Det visste vi ju, att han hade förbud att ta emot besök av kvinnor (men inte att brevväxla och tala i telefon med dem) på Herstedvester. Men JC har alltså kommit runt det. Ingen vet om hon fick hälsa på honom redan under förlovningstiden, eller om hon träffade honom IRL första gången vid vigseln. Skulle vara intressant att veta.

Mycket sjuk "konst", och självklart borde inte barn få se sådant. Jag tror att JC och Madsen passar ihop faktiskt...

Citat:
Ursprungligen postat av Lulle333
Vad äckligt

https://www.dagbladet.no/kultur/publikum-i-sjokk-etter-dokumentar/72072983

Vad är äckligt? För oss här i tråden som redan känner alla detaljerna, lär det inte bli så chockartat. Jag ser verkligen fram mot filmen!
Citera
2020-01-27, 14:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Jo, fast man väger även in om internen har uppfört sig väl i fängelset (och det gör säkerligen M), och om han har svarat på behandlingen (och det kommer M att kunna manipulera läkarna till att tro, att han har gjort...). Frågan är om äktenskapet med JC är mer till skada eller nytta för honom, när han ska bedömas efter de tolv åren. Men generellt så SKA väl ett livstidsstraff omvandlas till ett tidsbestämt, vad jag förstår?
.
Jag skrev ju att han lär komma ut. Långt, långt fram i tiden. Däremot har han så tungt bagage att han nog kan slicka röv bäst han vill (fast det vill han nog? ) och leka mönsterfånge.
Ingen kommer tro honom.

Vilken behandling ska Madsen svara på?
Citat:
Det visste vi ju, att han hade förbud att ta emot besök av kvinnor (men inte att brevväxla och tala i telefon med dem) på Herstedvester. Men JC har alltså kommit runt det. Ingen vet om hon fick hälsa på honom redan under förlovningstiden, eller om hon träffade honom IRL första gången vid vigseln. Skulle vara intressant att veta.
Jag vet detaljerna. Vad jag däremot säger är att det är ett förbud ----> En riskbedömning.
Det signalerar att de inte anser det fritt fram för kvinnlig fägring.
Citat:
Mycket sjuk "konst", och självklart borde inte barn få se sådant. Jag tror att JC och Madsen passar ihop faktiskt
...
Ja. De har nog flera gemensamma nämnare. Inte undra att predatorn valde henne till fru.
Hon är nog brukbar.
Citera
2020-01-27, 18:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.
Jag skrev ju att han lär komma ut. Långt, långt fram i tiden. Däremot har han så tungt bagage att han nog kan slicka röv bäst han vill (fast det vill han nog? ) och leka mönsterfånge.
Ingen kommer tro honom.

Vilken behandling ska Madsen svara på?

Jag vet detaljerna. Vad jag däremot säger är att det är ett förbud ----> En riskbedömning.
Det signalerar att de inte anser det fritt fram för kvinnlig fägring.
...
Ja. De har nog flera gemensamma nämnare. Inte undra att predatorn valde henne till fru.
Hon är nog brukbar.

Jag utgår ifrån att han får behandling för sin sexualsadism i fängelset. HUR den behandlingen ser ut vet inte jag. Gruppterapi, enskild terapi?

Nåja, han fick ju gifta sig i alla fall. Och fängelseledningen låter paret vara ensamma i besökslägenheten. Det tyder på, att de inte tror att Madsen är omedelbart farlig för en närstående kvinna i alla fall.

Jag glömde för övrigt en faktor förut, som talar för att M kommer att släppas förr snarare än senare: hans ålder. Han kommer att vara runt 60 år när det blir möjligt att släppa honom, och när en sexualbrottsling blivit så gammal räknar man med låg risk för återfall. I alla fall är det så i USA, det har jag läst om, och vi lär inte vara hårdare här i Skandinavien.
Citera
2020-01-27, 20:24
Medlem
Citat:
Jag utgår ifrån att han får behandling för sin sexualsadism i fängelset. HUR den behandlingen ser ut vet inte jag. Gruppterapi, enskild terapi?

Nåja, han fick ju gifta sig i alla fall. Och fängelseledningen låter paret vara ensamma i besökslägenheten. Det tyder på, att de inte tror att Madsen är omedelbart farlig för en närstående kvinna i alla fall.
Jag glömde för övrigt en faktor förut, som talar för att M kommer att släppas förr snarare än senare: hans ålder. Han kommer att vara runt 60 år när det blir möjligt att släppa honom, och när en sexualbrottsling blivit så gammal räknar man med låg risk för återfall. I alla fall är det så i USA, det har jag läst om, och vi lär inte vara hårdare här i Skandinavien.
Det finns medicinsk behandling. Men vill Madsen ha det tror du? Jag tror att han tycker att det skulle skära bort en viktig dimension i hans själsliga universum. Man kan hoppas att han är så klok att han underkastar sig behandling. Men först måste han väl erkänna att han har de problemen. Sexualsadist och mördare. Han kanske fortfarande vidhåller att KW dog i en kolmonoxidolycka. Att slarva med säkerhet och orsaka en persons död är ju också ett brott. Det var kanske det "brottet" JC menade när hon skrev "Min man är ett av två offer för hans brott" (obs ej ordagrant).

Du glömmer att Madsen sitter på förvaringsdom. Vilket betyder att han kanske aldrig släpps ut.
Citera
2020-01-27, 20:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Det finns medicinsk behandling. Men vill Madsen ha det tror du? Jag tror att han tycker att det skulle skära bort en viktig dimension i hans själsliga universum. Man kan hoppas att han är så klok att han underkastar sig behandling. Men först måste han väl erkänna att han har de problemen. Sexualsadist och mördare. Han kanske fortfarande vidhåller att KW dog i en kolmonoxidolycka. Att slarva med säkerhet och orsaka en persons död är ju också ett brott. Det var kanske det "brottet" JC menade när hon skrev "Min man är ett av två offer för hans brott" (obs ej ordagrant).

Du glömmer att Madsen sitter på förvaringsdom. Vilket betyder att han kanske aldrig släpps ut.

Det finns samtalsterapi också. Och nej jag tror inte att M vill ha kemisk kastrering. Precis som du säger, så tar det bort annat också hos en man, som gör honom till en man - inte bara sexualdriften. Utan testosteronet blir ju mannen som en eunuck - loj, initiativlös, ambitionslös, går upp i vikt o.s.v.. Jag tror inte att M skulle tycka att ens friheten vore värd det priset.

Jenny vet att han är skyldig.

Nej det gör han inte. Nu får du läsa domen igen, lite noggrannare. Livstid och förvaring är två olika straff (även om de ofta avtjänas på samma anstalt). Annars står det här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/madsenrattegangen-aterupptas
Senast redigerad av Merwinna 2020-01-27 kl. 21:18.
Citera
2020-01-27, 20:56
Medlem
kugutts avatar
Citat:

Så JA han kommer nog ut.

Jo, men jag kollade just nu, det finns dom som suttit nestan 30 år där nere.
Citera
2020-01-27, 21:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men jag kollade just nu, det finns dom som suttit nestan 30 år där nere.

Jag vet, men medlet är som sagt 16-17 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in