Citat:
Jag undviker helt wikipedia att länka till (anses ovetenskaplig) men kan se det som en källa att läsa vidare från.
Så fetglöm det.
Sen bad jag inte om en lektion om proportionalitetsprincipen, jag har koll på dess innebörd:
Jag undrade snarare vad i hela friden du babblar om och än har inget relevant framkommit.
Själv har jag påvisat ÅK grunder via citat, ses klart och tydligt varför han yrkar på livstid pga försvårande omständigheter samt hans diskussioner kring riskbedömning.
För övrigt får du gnälla på byretten om du är missnöjd med domen.
Så fetglöm det.
Sen bad jag inte om en lektion om proportionalitetsprincipen, jag har koll på dess innebörd:
Jag undrade snarare vad i hela friden du babblar om och än har inget relevant framkommit.
Själv har jag påvisat ÅK grunder via citat, ses klart och tydligt varför han yrkar på livstid pga försvårande omständigheter samt hans diskussioner kring riskbedömning.
För övrigt får du gnälla på byretten om du är missnöjd med domen.
Du har inte påvisat nåt i sak du har istället skapat en egen slutplädering av citat från 3-4 olika tidningar där du blandar åklagarens ord, journalisternas tyckande och svar på läsarnas frågor till speed skrivande reportrar i deras liverapporteringar. Åklagaren har inte sagt det du säger nämligen att han yrkar på livstid för att Madsen inte ska få komma ut förrän om minst 12 år.
Jakbo Buch-Jepsen får yrka på på både förvaring och livstid om han vill då straffen är likvärdigt stränga enligt dansk lag. Obestämd tid på båda. Straffen står i proportion till varann men han kan inte sköta yrkandet på så vis du framlägger att han gjort. Men det har han heller inte gjort, han vet bättre. Bäremot gick han emot rättsliga rådets rekommendationer. Det är fakta.
Ingen har gnällt på byretten det är endast du som påstår så som så mycket annat du påstår från ingenstans. Byretten kommer säkert skriva i domskälen varför dom frångick rättsliga rådets vägledning om en förvaringsdom som påföljd. Räcker med att dom skriver: ingen tidigare kriminalitet.
Højesteret i Danmark har fastslagit precis som hovrätten här i sverige att man ska lyssna till rättsliga rådets vägledning först och fråmst. I en dom från 2006 sa Højesteret till ordentligt. En yngre man som träffat en kvinna på internet sparka, ströp och knivhögg henne sönder och samman. Givetvis sexuella inslag. Stal allt från henne och därtill var han tidigare dömd för vapenbrott. RPU:n kom fram till att han var farlig och rekommenderade en förvaringsdom. Rättsliga rådet höll med om allt i den rättspsykiatriska undersökningen om ynglingen men INTE i att han skulle sättas i förvar. Byretten dömde till 8 års fängelse (han ar ung) med bl a motivationen att dom lyssnat till rättsliga rådet.
Landsretten ändra domen till förvaring. Fallet gick till Højesteret som med hela handen sade att man skall lyssna till rättsliga rådet och godtog byrettens dom. Han fick 8 år och pekpinnen från Højesteret sida var att man inte får gå på förvaring bara för att man inte kan nå upp med tillräckliga år, rättsliga rådets värdering skall stå högt oavsett.
Inte omöjligt att det blir en förvaringsdom för Madsen ännu, återstår att se.
Senast redigerad av don.t 2018-04-28 kl. 07:33.
Senast redigerad av don.t 2018-04-28 kl. 07:33.