2018-04-03, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Vittne har sett PM gå med målinriktade steg och såg i ryggsäcken någon gång mellan klockan 15:30-16:00.

Någon som har tiden då Kim gick över till PMs hangar för en kopp te parat? Jag minns inte och har dumt nog inte sparat ned någon tidslinje. Söker i tråden också, men någon kanske har tiden tillgänglig. Minns bara att det var på eftermiddagen.

edit: enligt Remarks uppgifter i tråden ringde Kim till PM kl 16:38. Fram tills dess ska han ha varit med inspelningsteamet från Australien, eller? Det passar ju inte så bra med sågvittnets tidsangivelse.

Det tog jag dels från filmteamet (hon som vittnade) och från pojkvännen. Kan jag tagit en timme fel? Försöker kolla.
Citera
2018-04-03, 13:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hydrahead
Nja, det var väl faktiskt mest upprepning.
Dock fick man se att 2 personer kom till platsen när Madsen kommit i iland.
Antar att det var dessa som var ev pojkvän och förälder? Stod precis bredvid polisbilen som han satt i, ansiktena blurrade.
Har för mig att någon pratade om det klippet.
Nu vet jag inte om du redan fått svar, men i går så diskuterade vi dels "landstigningsfilmen", att det har funnits en lite längre version där man ser Madsen är på väg därifrån, men blir tillbakaropad av räddningspeersonal och så kommer ju polisen. Nu verkar bara en kortare version gå att hitta, den med "tummen upp", promenaden med polisen, hur han glatt babblar rakt in i kameran, guldfolien han bär på och till slut när han går in i polisbilen. Där syns ej några anhöriga, men de kommer dit strax efter vilket finns med i dokumentären "Ubåtsfallet".
Lägger in den del jag skrev om det i går:

I dokumentären "Ubåtsfallet" som gick på kanal 5 så är det en scen med, precis från där korta filmklippet slutat, när Madsen satt sig i bilen. Killen i grön tröja står fortfarande kvar.
Då precis så kommer Kims mamma och pappa fram till polisbilen, står och pratar med några poliser.
Då sitter alltså Mördar-Madsen i polisbilen typ en meter från föräldrarna
.
Fruktansvärd känsla får man
.

Det är i del 1 av "Ubåtsfallet" ca 21.30 min in i dokumentären.
Länk dit: https://www.dplay.se/program/ubatsfallet
Citera
2018-04-03, 14:10
Medlem
Citat från rättegången ur expressen: "– Om kolmonoxid eller koldioxid hittats och kompressorn varit i gång borde vi kunna hitta spår av det. Det gjorde vi inte, sa Ditte Dyrborg, ubåtsexpert, under förhör."
Och hon är en riktig kvinna allt annat är trams.
Det ser ut som Hans förklaringar inte längre kommer hålla.
Katten ser ganska ond ut ja.
Senast redigerad av Demokratur1 2018-04-03 kl. 14:25.
Citera
2018-04-03, 14:11
Medlem
Uppenbarligen lär åklagaren kunna använda att PM den 8 kontaktade minst 3 kvinnor om att åka ut med båten som belägg för att det fanns planering, dessutom kvinnor som inte var hans vänner.
Citera
2018-04-03, 14:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Den typen av gaser är väl tyngre än syre och det är därför det inte skulle fungera att vädra någon timme uppifrån. När det blivit avgaser i ett stängt garage tar det många timmar av vädring med fullt öppna dörrar innan det är utvädrat så att det längre inte är farligt, att vädra genom liten lucka uppifrån lär ta lång tid

Luften växlas snabbt igenom det lilla utrymmet, när motorerna är på full fart och båda luckorna öppna. Motorerna sög ju luft från kabinen, som i sin tur stöttes ut genom avgasröret. Då sugs såklart frisk luft in genom alla öppningar - så mycket har vi ju lärt oss om tryckutjämning av den här saken. Dessutom fanns det en snorkel som tog in frisk luft vid färd på ytan eller i periskopläge.

Läste siffran 10-15 minuter för full luftväxling någonstans, och M körde omkring i flera timmar på ytan eller i periskopläge. Transan tänker väl på stora atomubåtar som fångats på havets botten...
Senast redigerad av Merwinna 2018-04-03 kl. 14:23.
Citera
2018-04-03, 14:27
Medlem
PhDSalanders avatar
Madsens sätt att kolla om Kim levde- klapp på kinden

I scenarie 3 konkluderes det, at det efter 40 sekunder ikke er muligt at åbne lugen i ubåden. Også her konkluderer Peter Madsen at luften er blevet dårlig efter 2,5 minutter.
Han skriver desuden, at han finder Kim Wall liggende på ryggen med delvis åbne øjne. Den ene pupil er større end den anden, og hun reagerer ikke ved klap på kinden.
Senast redigerad av PhDSalander 2018-04-03 kl. 14:29.
Citera
2018-04-03, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Luften växlas snabbt igenom det lilla utrymmet, när motorerna är på full fart och båda luckorna öppna. Motorerna sög ju luft från kabinen, som i sin tur stöttes ut genom avgasröret. Då sugs såklart frisk luft in genom alla öppningar - så mycket har vi ju lärt oss om tryckutjämning av den här saken. Dessutom fanns det en snorkel som tog in frisk luft vid färd på ytan eller i periskopläge.

Läste siffran 10-15 minuter för full luftväxling någonstans, och M körde omkring i flera timmar på ytan eller i periskopläge. Transan tänker väl på stora atomubåtar som fångats på havets botten...
Full luftväxling sker inte så snabbt om det är avgaser som ska luftas ut tar timmar att få ren luft i ett litet välisolerat garage som fyllts med avgaser. Inte körde han timmar i ytläge efter kl 23 när olyckan skulle skett
Citera
2018-04-03, 14:38
Medlem
PhDSalanders avatar
Varför har rätten gett dessa Madsens egna uträkningar då sp stor plats?
Har inte hört någon mordåtalad tidigare som fått lägga fram beräkningar på hur han inte kan ha dödat BO pga det eller det.
Förstår inte syftet. Kan det vara att föregå ev överklaganden, att lägga fram det redan nu?
Citera
2018-04-03, 14:41
Medlem
magiciadehexs avatar
Madsen har tydligen missat några viktiga detaljer i sina långa förklaringar och scenarion.
Från Expressen live:

Citat:
Åklagare Jakob Buch-Jepsen fortsätter att fråga om temperaturshöjning.
De pratar om Peter Madsens första scenario (i det långa material han själv skrivit).
– Efter cirka sex minuter är det cirka 100 grader i ubåten, om man följer Peter Madsens första scenario.
– I scenario två är det 70 grader efter fyra minuter och 100 grader efter sju minuter.
Att temperaturen höjd vid de här felen hade inte Peter Madsen med i sin beräkning. Expertvittnet har däremot det.
I scenario tre år temperaturen 70 grader efter 3,5 minuter och 100 grader efter sju minuter.
Åklagare: Är temperaturen jämnt fördelat eller är det varmare högt i ubåten?
– Det är svårt att svara på, men jag tror att det fördelar sig, med den hastigheten värmeökningen har.

I Peter Madsens långa material förklarade han just tre scenarier. Men inte i något av dem tog han hänsyn till värmeökningen, som expertvittnet nu gjort
.
Och med det är åklagaren färdig.
Citera
2018-04-03, 14:54
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Varför har rätten gett dessa Madsens egna uträkningar då sp stor plats?
Har inte hört någon mordåtalad tidigare som fått lägga fram beräkningar på hur han inte kan ha dödat BO pga det eller det.
Förstår inte syftet. Kan det vara att föregå ev överklaganden, att lägga fram det redan nu?
Det skulle nog kunna vara en klok avsikt med det. De vet hur han är, med sina massiva tekniska bortförklaringar och han kommer liksom aldrig att sluta med det om inte alla hans egna utredningar nu gås igenom noggrannt och avfärdas av expertis.
Citera
2018-04-03, 14:57
Medlem
Hydraheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nu vet jag inte om du redan fått svar, men i går så diskuterade vi dels "landstigningsfilmen", att det har funnits en lite längre version där man ser Madsen är på väg därifrån, men blir tillbakaropad av räddningspeersonal och så kommer ju polisen. Nu verkar bara en kortare version gå att hitta, den med "tummen upp", promenaden med polisen, hur han glatt babblar rakt in i kameran, guldfolien han bär på och till slut när han går in i polisbilen. Där syns ej några anhöriga, men de kommer dit strax efter vilket finns med i dokumentären "Ubåtsfallet".
Lägger in den del jag skrev om det i går:

I dokumentären "Ubåtsfallet" som gick på kanal 5 så är det en scen med, precis från där korta filmklippet slutat, när Madsen satt sig i bilen. Killen i grön tröja står fortfarande kvar.
Då precis så kommer Kims mamma och pappa fram till polisbilen, står och pratar med några poliser.
Då sitter alltså Mördar-Madsen i polisbilen typ en meter från föräldrarna
.
Fruktansvärd känsla får man
.

Det är i del 1 av "Ubåtsfallet" ca 21.30 min in i dokumentären.
Länk dit: https://www.dplay.se/program/ubatsfallet
Ok tack!
Hade helt missat att den gick på kanal 5 faktiskt.
Citera
2018-04-03, 14:58
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Det skulle nog kunna vara en klok avsikt med det. De vet hur han är, med sina massiva tekniska bortförklaringar och han kommer liksom aldrig att sluta med det om inte alla hans egna utredningar nu gås igenom noggrannt och avfärdas av expertis.

Ja, det bör vara anledningen, annars vet jag ingen som fått hålla på så. Sjukt jobbigt och vägrar att följa dessa psykopatberäkningar eftersom det är rökridåer .🤨
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in