Citat:
Ursprungligen postat av
sno
NÄ. Verkligen inte. Jag är bara emot ett par saker när det gäller brottsoffer:
- döda offer blir inte automatiskt genomgoda bara därför att de råkar vara döda
De enda två skribenter som beskrivit någon slags "helgonförklaring" av Kim, det är Du och Merwinna. Detta gör ni naturligtvis för att rättfärdiga ert förtal av offret. Det blir liksom enklare för er att beskriva det så, att alla vi andra "helgonförklarar" Kim så därför vill ni vara duktiga och rättskaffens och ta ner alla på jorden för att visa er s.k verkliga bild av Kim, d.v.s smutskastningen och förtalet.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
- om brottsoffret har betett sig helt mot allt sund förnuft, måste man få påpeka detta - trots att personen ifråga är död
- om man påpekar att brottsoffret har betett sig irrationellt och icke konsekvent så "ursäkter" man inte själva gärningen. Det förklarar snarare "varför" just hen råkade illa ut
Det är bara dina kommentarer som är oförnuftiga, irrationella och inkonsekventa. Ingen av dessa egenskaper stämmer in på Kim. Hon skulle göra ett jobb som var viktigt att hinna slutföra innan flytten till Kina.
Du ursäktar inte gärningen, att just hon råkade illa ut. Det du gör är att skuldbelägga henne, genom att hitta på dåliga egenskaper om henne som gjorde att just hon blev hans offer. Ursäktar inte gärningen, men du skuldbelägger dock offret och det är nästan lika jävligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
I detta fall anser jag att Kim inte var helt utan fel och brister. Vidare anser jag att Kims karaktärsdrag att vara intresserad av kufer - snarare än att ta avstånd från dem och försöka undvika dem - bidrog till hennes öde
Kim var intresserad av människor, speciellt de som var otroligt engagerade i något. Hon intresserade sig också för att skriva om lite annorlunda människor och fick många priser just för sina fina människoskildringar, speciella infallsvinklar som andra saknade. Hon skrev uppmärksammade artiklar med inlevelse, sånt som gör det riktigt läsvärt.
Madsen blev väldigt ofta intervjuad av journalister, han älskade ju att prata om sig själv och sina projekt. Enligt ditt sätt att tänka måste då alla dessa journalister varit kuf-intresserade. Kanske det finns en speciell inrikting inom journalistutbildningen som kallas kuf-journalistik, vad tror du? Men, de antar då enbart MÄN, om man ska tänka som du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Och sist men inte minst: inte "förtjänade" hon att bli mördad/styckad/lemlästad/torterad/skändad för det. Det bara förklarar varför tjejen som blev misstänksam och inte ens svarade till telefon när Madsen ringde undvek att bli styckad.
Ni andra som anser att "allt beror på slumpen" har rätt till era åsikter. Och jag har rätt till mina.
Otroligt korkad kommentar. Tjejen som blev misstänksam hade ju anledning till det. Hon kände inte Madsen, hade bara pratat lite med honom och det hade varit tal om en eventuell ubåtstur tillsammans med vänninan. Självklart blir hon då misstänksam när Madsen försöker få med henne ensam, det är ju ren logik.
Detta går inte på något vis att jämföra med när Kim skulle åka med Madsen i båten. Hon hade ett uppdrag, att intervjua honom för att göra klart sitt reportage om rymdkapplöpningen.
Det var ju inte så att Madsen stött på Kim på gatan och bjudit in henne på en privat tur i ubåten, för skojs skull. Utan att det ens fanns någon intervju i sammanhanget.
Ungefär så är din jämförelse.