Citat:
Ursprungligen postat av
morboso
Det fetade: Du tycker inte att de akter han erkänt (styckning och dumpning av kroppen) och det som bevisligen skett nära inpå döden (1-2 stick inuti vagina) är så pass allvarliga att han förtjänar fängelse för dem? Eller är det sånt du anser att samhället ska ha överseende med när gärningsmannen enligt vissa är charmig, driftig och tekniskt begåvad?
Jo om han ÄR skyldig till de värsta anklagelserna, så ska han förstås dömas för dem. Men det bästa för ALLA - inklusive KW och hennes anhöriga - vore ju om det faktiskt varit en olycka. Om det var så, så ska M inte dömas för något han inte gjort, bara för att det ligger i tiden att sätta åt en vit, nordisk, medelålders o.s.v. man. Och då kommer han snart ut, eftersom han redan suttit av mer än tiden för griftefridsbrott (häktningstiden dras ju av från fängelsetiden). Eventuellt kan det bli fråga om några månader för brotten mot sjölagarna, men det hör till ovanligheterna (i alla fall i Sverige) att en tidigare ostraffad får fängelse för sjösäkerhetsbrott där faktiskt ingen kommit till skada, utan bara "kunnat" komma till skada i händelse av ytterligare olyckliga omständigheter. (Rätta mig om jag har fel.) Dessutom verkar den svenske sjömannen som vittnade i alla fall inte ha varit särskilt orolig...
Citat:
Ursprungligen postat av
hoppsann
Noll koll och efter din tid som vanligt.
Den f.d. arkitekthögskolan menar du antagligen...
Ja, jag kollade nu. Bra att de har fått en hippare byggnad!
Citat:
Ursprungligen postat av
magiciadehex
En experimenttråd kunde istället heta: "Tråden för oss som tycker att snuff är ok och att Madsens filmer bara är "vanligt slösurfande", så kunde man se om Madsenbeundraren som uttryckt detta ansluter sig dit. Bara som ett experiment.
Fast nu vill jag bara säga, att jag verkligen, verkligen inte tycker att snuff är OK. Man kan faktiskt inte tillskriva människor åsikter som de inte har. Jag har aldrig någonsin sökt på sådant förr, jag sökte bara nu på de där två äkta halshuggningsklippen som spelats upp i rätten, för att få en uppfattning om vad det var M hade tittat på. Och det var INTE snuff (snuff betyder att personen mördats i akt och mening att filma mordet och sälja filmen, och inte av någon annan orsak), utan primitiva folkslag på vår jord som avrättade kvinnor på primitiva vis. Kvaliteten på filmerna var dessutom så dålig att man inte såg särskilt mycket. De där journalisterna och åhörarna som blev så illa berörda, måste ha haft mycket fantasi... Hade dessa filmer spelat en stor del i M:s liv, så hade han betalat en slant för att få "bättre" sådana, kanske rentav riktiga snuffilmer. Han hade inte nöjt sig med att söka på vanliga Google när andan föll på.
Och för det andra, så verkar det finnas massor av människor som söker på sådant. Jag kollade på Youtube också, och där finns det tecknade halshuggningsfilmer, och till och med samlingsvideos där någon har tagit sig tid att klippa ut halshuggningsscener ur många olika tecknade filmer och sätta ihop. För mig är det obegripligt varför någon vill titta på sådant, men tydligen finns det folk som vill det, och Youtube tillåter det, och jag tror knappast att alla som gör det går och planerar mord, heller... Man får sätta saker lite i proportion.