2018-04-02, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Är danskarna lika givmilda med att dela ut FUPar som vi i kungliga Sverige? Finns det någonstans där man kan ladda ner den?

NEJ. Allt sker vid rättegången. Vi är sannerligen bortskämda med offentlig FUP.
Senast redigerad av Remark 2018-04-02 kl. 02:45.
Citera
2018-04-02, 02:27
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
En märklig sak som PM sa i förhör i fredags enligt ekstrabladet var, hur kunde du öppna luckan utifrån om motorerna var igång och skapade undertryck? Svare från Pm var då att Kim stängde av motorerna. Hur kunde hon det frågade åklagaren? Jag hade visat henne svarade PM. Mycket märkligt svar, såg inte alls att det skrevs om det i svensk media.
Ja, fast han sa att han hade ropat ner till henne, utifrån då, hur hon skulle göra.?!?!
Citera
2018-04-02, 02:32
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Länka in det så alla kan läsa det är du vänlig annars blir det lite för hoppigt här.
Extrabladet.dk kive:

- Du tror, at hun har slukket motoren. Kan man godt det, hvis man ikke ved, hvordan?
- Nej, men jeg har råbt det til hende, at der er en fjedrearm som man kan bruge, siger Peter Madsen.
- Det er ganske forfærdeligt, siger Peter Madsen, der siger, at det lød som et normalt motorstop og ikke som om, at motorerne stoppede af sig selv.
Citera
2018-04-02, 02:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Extrabladet.dk kive:

- Du tror, at hun har slukket motoren. Kan man godt det, hvis man ikke ved, hvordan?
- Nej, men jeg har råbt det til hende, at der er en fjedrearm som man kan bruge, siger Peter Madsen.
- Det er ganske forfærdeligt, siger Peter Madsen, der siger, at det lød som et normalt motorstop og ikke som om, at motorerne stoppede af sig selv.

En ny Patalogisk Lögn.
Citera
2018-04-02, 03:38
Medlem
Angående gasförgiftnig från motorn, har man konstaterat att det finns en läcka på avgassystemet?
Citera
2018-04-02, 04:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det var lite "Frida Kahlo" över den bröllopsbilden. Konstnärligt vettu.. han umgicks ju bl.a. i konstnärskretsar - då när han inte umgicks i Mengele-kretsar..

Om exfrun också lider av någon sorts empatistörning då reagerar hon inte oavsett om maken hade styckat kroppen framför hennes ögon (jmf med Deirdre). Men man skulle ha kunnat tänka sig att hon reagerade ifall maken behandlade henne själv illa. Fast om jag tänker på Deirdre då vet jag inte vad han borde göra för att hon skulle sluta "älska honom".

Jag KAN förstå att man kan älska även en psykiskt sjuk människa. Men samtidigt måste man ändå inse att en psykiskt sjuk människa som är farlig för sin omgivning måste läsas in..
1/S jobbar inom film. Kanske kostym,scenografi eller rekvisita?
Jag tyckte att det såg ut som ett Danskt bondbröllopp med allmogeklädsel.
Men även Frida Kahlo använde allmogeklädsel, till vardags (Mexikansk).

2/ Det inser säkert S också. Att som stackars S inse att PMs omtänksamma SMS till henne den natten var rent bedrägeri.
-På äventyr med Nautilus. Jag har det bra. Jag dyker inte.
I själva verket kuskar han omkring med en död kropp ombord och gör vidriga saker. Dessutom dök han i fyra timmar, tvärt emot vad han lovade henne.
Hur ska S någonsin kunna känna tillit för PM igen? Även om hon kanske har känslor kvar?
Citera
2018-04-02, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Endera är rättsläkaren, Madsen eller du helt vilse i pannkakan. Förmodligen både du och Madsen.

Madsen har hävdat att ubåten fick ett fel och att ubåtsluckan slog igen på grund av ett undertryck då han befann sig uppe på däck. Han har vidare berättat att han känt en varm gas när han fick upp luckan och att Kim Wall dött av kolmonoxidförgiftning.
Om ubåten skulle ha tagit in den mängd gas som han hävdat hade värmen stigit avsevärt. Men enligt rättsläkarna utsattes hennes kropp inte för hög värme vid dödsfallet.
– I så fall skulle hon haft tredje gradens brännskador på kroppen. Om det fanns heta gaser skulle det dessutom funnits värmeskador på luftvägarna, sa Christina Jakobsen
.

https://www.expressen.se/kvallsposten/i-dag-kommer-fler-svar-om-kim-walls-dod/

"Om..." och "om..", det har varit upp i tråden för länge sedan, om att det var/är en fysik omöjlighet, det som Madsen säger, det går på inget sätt ihop, och borde kanske också bemötts med saklighet istf. ett flertal omöjliga "om".

Oavsett, gasversionen är fullkomlig nonsens, på många plan, det kan vi iaf. vara överens om, va? Det betyder väl att att åklagaren måste börja gå vidare mot pudelns kärna, dödsorsaken, vilket verkar vara lite knepigt....
Citera
2018-04-02, 06:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Nix, det handlar om kulilteforgiftning = kolmonoxidförgiftning.
Du får hänga med i fallet och inte ifrågasätta det som är fakta. Det är inte uteslutet enligt rättsmedicinsk expertis i målet, men inte sannolikt att det handlar om Madsens förklaring.
Domstolen kommer få två andra alternativ till dödsorsaken att bedöma som är mer sannolika.
Kvävd, strypt eller att halsen skars av.

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=243

Sekretessbelagd i Danmark.

Dieselavgaser innehåller mycket små mängder CO, och stor mängd syre ( relativt sett, c:a 18%). Läs på, http://sv.metapedia.org/w/Dieselavgaser#Ol.C3.A4mplig_som_gas_i_gaskammare , och titta tillbaka i tråden, så finns förklaringarna!

Ett kort citat från länken, för den som inte orkar läsa så mycket:

"De avgaser en dieselmotor lämnar ifrån sig innehåller ca 1% kolmonoxid. Vid en hög koncentration av kolmonoxid i inandningsluften är gasen dödlig eftersom den binder sig med blodets hemoglobin och hindrar syretillförseln till kroppen. Eftersom koncentrationen av kolmonoxid är så låg är det praktiskt taget omöjligt att gasa ihjäl en människa med dieselavgaser, i synnerhet då avgaserna även ger en stor mängd syre. Mängden syre fungerar paradoxalt nog som en livräddare i sammanhanget. Det finns inga kända fall då människor har begått självmord med dieselavgaser."
Senast redigerad av Whyback 2018-04-02 kl. 06:32.
Citera
2018-04-02, 08:00
Medlem
develis avatar
Citat:
Det här visar ju dock att Madsen är skraj för åklagaren och vad han har att komma med, det blir liksom hans fiende nr ett. Att han känner sig pressad, ifrågasatt och är tvungen att svara på frågor som ibland är väldigt jobbiga - gör såklart att Madsens rädsla och osäkerhet gör honom till denne överlägsne översittarfigur han agerar som - gentemot "Jakob".
Skraj, rädd och osäker?
Nu måste jag fråga vad du menar för jag hänger inte med alls sett till psykopati?
Inte det här heller:
Citat:
Du har rätt. "Skam" är fel ord att använda. En psykopat känner varken skuld eller skam.
Ligger nog närmare sanningen att beskriva det de känner som en enorm prestigeförlust och förödmjukelse, att de blivit avslöjade (...)
Förödmjukelse har fortfarande med begreppet skam att göra, dvs står i reation till omgivningens uppfattning.
En psykopat bryr sig inte vad vad omgivningen anser (för hög självskattning). They simply don't care.
Citera
2018-04-02, 08:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Endera är rättsläkaren, Madsen eller du helt vilse i pannkakan. Förmodligen både du och Madsen.

Madsen har hävdat att ubåten fick ett fel och att ubåtsluckan slog igen på grund av ett undertryck då han befann sig uppe på däck. Han har vidare berättat att han känt en varm gas när han fick upp luckan och att Kim Wall dött av kolmonoxidförgiftning.
Om ubåten skulle ha tagit in den mängd gas som han hävdat hade värmen stigit avsevärt. Men enligt rättsläkarna utsattes hennes kropp inte för hög värme vid dödsfallet.
– I så fall skulle hon haft tredje gradens brännskador på kroppen. Om det fanns heta gaser skulle det dessutom funnits värmeskador på luftvägarna, sa Christina Jakobsen
.

https://www.expressen.se/kvallsposten/i-dag-kommer-fler-svar-om-kim-walls-dod/

Enligt tysken - som borde veta det här lika bra som någon rättsläkare - så skulle värmeeffekten i maskinrummet på den stunden K var där, inte ha hunnit bli högre än den av två värmefläktar. Hela det här målet känns faktiskt väldigt rättsosäkert...

Här är tyskens inlägg och min översättning igen:

"Upphettningsskador och brännskador av tredje graden på ett lik... Visst...

Strömgeneratorn med en effekt på 16 hk och cirka 70 hk från huvudmotorn - med låt oss säga 5-6 hk vid tomgång.

Höftformeln vid dieseldrift: 1/3 av energin går till vridmomentet, 1/3 till kylvattnet och 1/3 försvinner med avgaserna.

Ett överslag ger att avgasenergin uppgår till 22 hk alltså motsvarande 16 Kw/h. Enligt utsagan var M utestängd i 5-15 minuter. Låt oss ta den längsta tiden: 15 minuter. Alltså går värmeenergin från 4 KWh in i båten - då alla avgaser går in där. Lika mycket som två elektriska värmefläktar.

Låt oss säga att temperaturen gick upp mycket högt i maskinrummet, till 40-50 grader. (Vattentemperaturen utanför var ju 16,8 grader enligt sonarbilden, och huvudcylindern i maskinrummet var inte isolerad.) Låt oss säga att det i resten av båten var ungefär 30 grader.

Jag påstår inte att detta är hundra procent korrekt, det är en grov uppskattning. Den som är intresserad av att betrakta ämnet närmare, bör göra det.

Jag har ingen aning om vad de röker därborta..."

Citera
2018-04-02, 08:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Från det rättsmedicinska utlåtandet. Nämligen.

Läs på.

Till dig också då: man kan inte bara lita blint på åklagarens "expertvittnen". Man måste även fråga andra, som är insatta, och som inte har en agenda, om det är rimligt.
Citera
2018-04-02, 08:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av morboso
Det fetade: Du tycker inte att de akter han erkänt (styckning och dumpning av kroppen) och det som bevisligen skett nära inpå döden (1-2 stick inuti vagina) är så pass allvarliga att han förtjänar fängelse för dem? Eller är det sånt du anser att samhället ska ha överseende med när gärningsmannen enligt vissa är charmig, driftig och tekniskt begåvad?

Jo om han ÄR skyldig till de värsta anklagelserna, så ska han förstås dömas för dem. Men det bästa för ALLA - inklusive KW och hennes anhöriga - vore ju om det faktiskt varit en olycka. Om det var så, så ska M inte dömas för något han inte gjort, bara för att det ligger i tiden att sätta åt en vit, nordisk, medelålders o.s.v. man. Och då kommer han snart ut, eftersom han redan suttit av mer än tiden för griftefridsbrott (häktningstiden dras ju av från fängelsetiden). Eventuellt kan det bli fråga om några månader för brotten mot sjölagarna, men det hör till ovanligheterna (i alla fall i Sverige) att en tidigare ostraffad får fängelse för sjösäkerhetsbrott där faktiskt ingen kommit till skada, utan bara "kunnat" komma till skada i händelse av ytterligare olyckliga omständigheter. (Rätta mig om jag har fel.) Dessutom verkar den svenske sjömannen som vittnade i alla fall inte ha varit särskilt orolig...

Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Noll koll och efter din tid som vanligt.
Den f.d. arkitekthögskolan menar du antagligen...

Ja, jag kollade nu. Bra att de har fått en hippare byggnad!

Citat:
En experimenttråd kunde istället heta: "Tråden för oss som tycker att snuff är ok och att Madsens filmer bara är "vanligt slösurfande", så kunde man se om Madsenbeundraren som uttryckt detta ansluter sig dit. Bara som ett experiment.

Fast nu vill jag bara säga, att jag verkligen, verkligen inte tycker att snuff är OK. Man kan faktiskt inte tillskriva människor åsikter som de inte har. Jag har aldrig någonsin sökt på sådant förr, jag sökte bara nu på de där två äkta halshuggningsklippen som spelats upp i rätten, för att få en uppfattning om vad det var M hade tittat på. Och det var INTE snuff (snuff betyder att personen mördats i akt och mening att filma mordet och sälja filmen, och inte av någon annan orsak), utan primitiva folkslag på vår jord som avrättade kvinnor på primitiva vis. Kvaliteten på filmerna var dessutom så dålig att man inte såg särskilt mycket. De där journalisterna och åhörarna som blev så illa berörda, måste ha haft mycket fantasi... Hade dessa filmer spelat en stor del i M:s liv, så hade han betalat en slant för att få "bättre" sådana, kanske rentav riktiga snuffilmer. Han hade inte nöjt sig med att söka på vanliga Google när andan föll på.

Och för det andra, så verkar det finnas massor av människor som söker på sådant. Jag kollade på Youtube också, och där finns det tecknade halshuggningsfilmer, och till och med samlingsvideos där någon har tagit sig tid att klippa ut halshuggningsscener ur många olika tecknade filmer och sätta ihop. För mig är det obegripligt varför någon vill titta på sådant, men tydligen finns det folk som vill det, och Youtube tillåter det, och jag tror knappast att alla som gör det går och planerar mord, heller... Man får sätta saker lite i proportion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in