2018-04-02, 00:07
Medlem
Kenpos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whyback
...För det första, är det inte ens kolmonoxid som är aktuell förgiftning från en dieselmotor, det är koldioxid. ...

Wat. På danska "kulilte"-förgiftning, vilket är kolmonoxid, alltså "os".
Senast redigerad av Kenpo 2018-04-02 kl. 00:24.
Citera
2018-04-02, 00:08
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
"Tredje gradens brännskador...", från vad då? Nu är du väl ändå helt vilse i pannkakan.

För det första, är det inte ens kolmonoxid som är aktuell förgiftning från en dieselmotor, det är koldioxid.

För det andra bildas inga höga temperaturer av avgaser i luft, så olika typer av brännskador är helt uteslutna. Var har du fått det ifrån, många konstiga ideer där?
Från det rättsmedicinska utlåtandet. Nämligen.

Läs på.
Citera
2018-04-02, 00:23
Medlem
Betongbalettens avatar
Citat:
Vi pratar nog lite förbi varandra, en ubåtsexpert har kanske inte så mycket att säga om vad som kan hända en människa, när det blir panik under vattenytan, eller är det rätt person?

Nja, är han verkligen så smart den gode PM? Han lyckades ju inte förtynga torson tillräckligt, och han trodde inte ubåtens rutt gick att spåra. Därav hans första...förlåt andra förklaring, luckan-i-huvudet-scenariot. Puckat. Han borde ha kalkylerat med att huvudet kunde återfinnas, och att hans historia då skulle visa sig omöjlig.

Sedan gas-undertryck-scenariot. En potentiellt fungerande historia, om han inte varit så korkad med kringfakta. Såsom att det gick 7 timmar mellan död och styckning t ex, vilket vilken deckarläsande tant som helst vet att rättsmedicinare kan kontrollera.

Och: att låta remmarna sitta kvar i ubåten och med matchande delar på lemmarna - korkat. Försöka gömma trosor och avskurna lockar under golvet: dito. Att tro att en sänkning av ubåten skulle tvätta bort allt blod som kom från skärandet/styckandet av en kropp i nära anslutning till döden: dito igen.

Att - möjligen då, enligt dig - nu komma med ytterligare en variant (Kim-fick-panik-and-things-got-ugly): också korkat. Smart hade han möjligen varit om han dragit det kortet från början och hållit fast vid det. Nu blir det bara ytterligare en desperat manöver.

Visst. Man kan ju tänka sig anledningar till att folk ändrar utsagor, och att rätten ska betrakta varje ny historia som en fullt möjligt sanning, men...jag tror att han får det svårt. Den tekniska bevisningen, indicier + RPU talar starkt till hans nackdel. Vilken förklaring han än kommer med får svårt att slå in 'rimligt tvivel' där.

Tror jag dårå.

Edit: sorry, blev fel med citeringen där. Skulle kommentera plommonets inlägg.
Senast redigerad av Betongbaletten 2018-04-02 kl. 00:27. Anledning: Felcitering
Citera
2018-04-02, 00:53
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten
Nja, är han verkligen så smart den gode PM? Han lyckades ju inte förtynga torson tillräckligt, och han trodde inte ubåtens rutt gick att spåra. Därav hans första...förlåt andra förklaring, luckan-i-huvudet-scenariot. Puckat. Han borde ha kalkylerat med att huvudet kunde återfinnas, och att hans historia då skulle visa sig omöjlig.

Jo, men just den förklaringen var rätt logisk. Han var tvungen, dom hittade ju Kims blod på honom och i ubåten, så hans förklaring måste bli et scenario där hon blöder kraftigt. At huvudet skulle återfinnas var nog aldrig i hans tankar.
Citera
2018-04-02, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Betongbaletten

Sedan gas-undertryck-scenariot. En potentiellt fungerande historia, om han inte varit så korkad med kringfakta. Såsom att det gick 7 timmar mellan död och styckning t ex, vilket vilken deckarläsande tant som helst vet att rättsmedicinare kan kontrollera.

Och: att låta remmarna sitta kvar i ubåten och med matchande delar på lemmarna - korkat. Försöka gömma trosor och avskurna lockar under golvet: dito. Att tro att en sänkning av ubåten skulle tvätta bort allt blod som kom från skärandet/styckandet av en kropp i nära anslutning till döden: dito igen.

Att - möjligen då, enligt dig - nu komma med ytterligare en variant (Kim-fick-panik-and-things-got-ugly): också korkat. Smart hade han möjligen varit om han dragit det kortet från början och hållit fast vid det. Nu blir det bara ytterligare en desperat manöver.

Visst. Man kan ju tänka sig anledningar till att folk ändrar utsagor, och att rätten ska betrakta varje ny historia som en fullt möjligt sanning, men...jag tror att han får det svårt. Den tekniska bevisningen, indicier + RPU talar starkt till hans nackdel. Vilken förklaring han än kommer med får svårt att slå in 'rimligt tvivel' där.

Tror jag dårå.

Edit: sorry, blev fel med citeringen där. Skulle kommentera plommonets inlägg.
Jag tror att det var psykprofessorn som sa att det var smart. Att PM cyniskt hade räknat ut att (inte bli trodd) men att det skulle bli knepigt att döma honom för mord.

Enligt ÅK är det ett planerat mord. Jag skulle mer vilja kalla det för ett överlagt impulsmord med vissa förberedelser.
Det var KiM som tog kontakt med PM 10/8 och därifrån tog mordfantasierna fart. Men in i det sista var PM inte säker på att Ubåtsturen skulle bli av. Jag tror han överlade i Ubåtstornet om vad han skulle göra under dyket. Dvs Del.1
Jag kan tänka mig att PM var lite skakad efteråt när han kom upp från dyket. Om KiM var död då vilket jag tror.
Efteråt återstod del.2 och den var nog inte helt spikad dvs planlagd i detalj. Han bestämde sig för Östersjön men fick kalla fötter efter nära fartygskollisionen och bestämde sig för den mindre trafikerade Köge bukt.
Jag tror hans plan var, att vara uppe hela natten. Men helt plötsligt blev han så trött. Kl 04 ca dök han för att sova två timmar på botten. Kanske han försov sig?
Allt han företog sig från ca 08 verkar ha varit i panik. Till slut inser han pga tidsbristen att hans enda chans att komma undan är att sänka Nautilus (10.40). Detta var inte planerat utan en panikåtgärd (vattenslang med sig). Eftersom att han inte planerat att mörda just KiM den 10 augusti (trots mordplaner på ett okänt mordoffer) så blev det hafs och slafs med del.2 i planeringen.
Inte för att han glömde ,utan tidsbrist och kanske att han drabbades av rampfeber också pga tidspress.
Så tror Plommonet iallafall.

EDIT: I fantasin har man kontroll och allt går i perfekt. I verkligheten är det många grejer som strular och hänger upp sig. Det tar alltid längre tid än man tror. Kanske PM var en tidsoptimist?
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-02 kl. 01:48.
Citera
2018-04-02, 01:01
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Är danskarna lika givmilda med att dela ut FUPar som vi i kungliga Sverige? Finns det någonstans där man kan ladda ner den?
Citera
2018-04-02, 01:32
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
"Tredje gradens brännskador...", från vad då? Nu är du väl ändå helt vilse i pannkakan.

För det första, är det inte ens kolmonoxid som är aktuell förgiftning från en dieselmotor, det är koldioxid.

För det andra bildas inga höga temperaturer av avgaser i luft, så olika typer av brännskador är helt uteslutna. Var har du fått det ifrån, många konstiga ideer där?

Nix, det handlar om kulilteforgiftning = kolmonoxidförgiftning.
Du får hänga med i fallet och inte ifrågasätta det som är fakta. Det är inte uteslutet enligt rättsmedicinsk expertis i målet, men inte sannolikt att det handlar om Madsens förklaring.
Domstolen kommer få två andra alternativ till dödsorsaken att bedöma som är mer sannolika.
Kvävd, strypt eller att halsen skars av.

Citat:
Kolmonoxidförgiftning uppstår i huvudsak vid brand i organiska material i slutna rum. CO är lukt- och färglös. Vid rökskada är en vanlig orsak till respiratorisk svikt också ödem i lungvävnaden och ocklusion av de små luftvägarna.

CO-förgiftningen är ofta kombinerad med brännskador på hud och i luftvägar. Förgiftning med andra gaser (cyanid, ammoniak, väteklorid) kan också förekomma.

Den vanligaste dödsorsaken vid bränder är inte brännskada utan CO-förgiftning.
https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=243

Citat:
Ursprungligen postat av Man-o-Hast
Är danskarna lika givmilda med att dela ut FUPar som vi i kungliga Sverige? Finns det någonstans där man kan ladda ner den?
Sekretessbelagd i Danmark.
Citera
2018-04-02, 01:43
Medlem
Citat:

En märklig sak som PM sa i förhör i fredags enligt ekstrabladet var, hur kunde du öppna luckan utifrån om motorerna var igång och skapade undertryck? Svare från Pm var då att Kim stängde av motorerna. Hur kunde hon det frågade åklagaren? Jag hade visat henne svarade PM. Mycket märkligt svar, såg inte alls att det skrevs om det i svensk media.
Citera
2018-04-02, 01:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100
En märklig sak som PM sa i förhör i fredags enligt ekstrabladet var, hur kunde du öppna luckan utifrån om motorerna var igång och skapade undertryck? Svare från Pm var då att Kim stängde av motorerna. Hur kunde hon det frågade åklagaren? Jag hade visat henne svarade PM. Mycket märkligt svar, såg inte alls att det skrevs om det i svensk media.
Vad svarade då PM på nästa naturliga följdfråga. ÅK,-Hur kom det då sig att KW var död när du kom ner?
Citera
2018-04-02, 01:47
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mint100

Länka in det så alla kan läsa det är du vänlig annars blir det lite för hoppigt här.
Citera
2018-04-02, 02:11
Medlem
Vad är rampfeber
Kamp/flykt reaktionen. Människans sätt att reagera på fara. Ibland handlar det inte om livsfara utan mer om att vara i situationer som skapar rädsla eller känsla av obehag utifrån hur jag själv och ibland även omgivningen betraktar mig och min förmåga. Det är en kroppslig reaktion i högsta grad då adrenalinet rinner till och höjer puls, blodtryck, muskelspänning och påverkar mage och tarm. Till en början gör detta pådrag att jag blir alert och koncentrerad, men är reaktionen för stark, så är det svårt att hantera kroppens reaktioner och en känsla av tunnelseende utvecklas.

Jag vet inte om en person med psykopatiska drag kan drabbas av rampfeber?

Men eftersom jag själv drabbats av det, när jag jobbat mot en deadline så har de kroppsliga rektionerna för min del varit, skakningar på händerna och fumlighet. Total oförmåga att göra det jag ska med händerna. Kaos och till slut oförmåga att fullfölja planering.Man har lust att sänka hela projektet och likt Art Garfunkel hoppa ut genom badrumsfönstret och fly (vilket han gjorde under senaste Sverigebesöket).
Jag tänker mig att PM hade en deadline som han jobbade för att bli färdig till men att han på slutet drabbades av rampfeber.
Senast redigerad av ottoplommon 2018-04-02 kl. 02:28.
Citera
2018-04-02, 02:23
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu

Vi får se vad högsta instans kommer fram till när ärendet vandrat dit.

Fram till dess han blir dömd är din hypotes bara en bland många.

Med all respekt.., det har gått långt ifrån en hypotes.., med tanke på bevisbördan som ligger Peter till last.

(och då tar jag inte ens upp Peters "slingrande" i sina sagor.., i vad som en skedde.., och vad det gör för hans trovärdighet, gång efter gång.., med att förändra sina sagor och äventyr..)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in