Citat:
Ursprungligen postat av
Betongbaletten
Nja, är han verkligen så smart den gode PM? Han lyckades ju inte förtynga torson tillräckligt, och han trodde inte ubåtens rutt gick att spåra. Därav hans första...förlåt andra förklaring, luckan-i-huvudet-scenariot. Puckat. Han borde ha kalkylerat med att huvudet kunde återfinnas, och att hans historia då skulle visa sig omöjlig.
Sedan gas-undertryck-scenariot. En potentiellt fungerande historia, om han inte varit så korkad med kringfakta. Såsom att det gick 7 timmar mellan död och styckning t ex, vilket vilken deckarläsande tant som helst vet att rättsmedicinare kan kontrollera.
Och: att låta remmarna sitta kvar i ubåten och med matchande delar på lemmarna - korkat. Försöka gömma trosor och avskurna lockar under golvet: dito. Att tro att en sänkning av ubåten skulle tvätta bort allt blod som kom från skärandet/styckandet av en kropp i nära anslutning till döden: dito igen.
Att - möjligen då, enligt dig - nu komma med ytterligare en variant (Kim-fick-panik-and-things-got-ugly): också korkat. Smart hade han möjligen varit om han dragit det kortet från början och hållit fast vid det. Nu blir det bara ytterligare en desperat manöver.
Visst. Man kan ju tänka sig anledningar till att folk ändrar utsagor, och att rätten ska betrakta varje ny historia som en fullt möjligt sanning, men...jag tror att han får det svårt. Den tekniska bevisningen, indicier + RPU talar starkt till hans nackdel. Vilken förklaring han än kommer med får svårt att slå in 'rimligt tvivel' där.
Tror jag dårå.
Edit: sorry, blev fel med citeringen där. Skulle kommentera plommonets inlägg.
Jag tror att det var psykprofessorn som sa att det var smart. Att PM cyniskt hade räknat ut att (inte bli trodd) men att det skulle bli knepigt att döma honom för mord.
Enligt ÅK är det ett planerat mord. Jag skulle mer vilja kalla det för ett överlagt impulsmord med vissa förberedelser.
Det var KiM som tog kontakt med PM 10/8 och därifrån tog mordfantasierna fart. Men in i det sista var PM inte säker på att Ubåtsturen skulle bli av. Jag tror han överlade i Ubåtstornet om vad han skulle göra under dyket. Dvs Del.1
Jag kan tänka mig att PM var lite skakad efteråt när han kom upp från dyket. Om KiM var död då vilket jag tror.
Efteråt återstod del.2 och den var nog inte helt spikad dvs planlagd i detalj. Han bestämde sig för Östersjön men fick kalla fötter efter nära fartygskollisionen och bestämde sig för den mindre trafikerade Köge bukt.
Jag tror hans plan var, att vara uppe hela natten. Men helt plötsligt blev han så trött. Kl 04 ca dök han för att sova två timmar på botten. Kanske han försov sig?
Allt han företog sig från ca 08 verkar ha varit i panik. Till slut inser han pga tidsbristen att hans enda chans att komma undan är att sänka Nautilus (10.40). Detta var inte planerat utan en panikåtgärd (vattenslang med sig). Eftersom att han inte planerat att mörda just KiM den 10 augusti (trots mordplaner på ett okänt mordoffer) så blev det hafs och slafs med del.2 i planeringen.
Inte för att han glömde ,utan tidsbrist och kanske att han drabbades av rampfeber också pga tidspress.
Så tror Plommonet iallafall.
EDIT: I fantasin har man kontroll och allt går i perfekt. I verkligheten är det många grejer som strular och hänger upp sig. Det tar alltid längre tid än man tror. Kanske PM var en tidsoptimist?