2017-08-14, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Vem vet om han inte begått tyngre brott tidigare då, en smart person kan komma undan med det mesta ända tills han gör ett misstag, som med ubåten.

Jag är rätt säker på att detta inte är ett i en serie av planerade mord, i alla fall. För han skulle inte vara så dum att han i så fall mördade en kvinna som alla visste var hon befann sig, så att han garanterat skulle bli misstänkt. OM han skulle ha för vana att mörda kvinnor i ubåten, så skulle han förvissa sig om att ingen visste att de följde med honom ner i den. "Den här åkturen får bli din och min lilla hemlis; dom andra i ubåtssällskapet vill inte att jag tar med passagerare ner så det får inte komma ut. Så berätta inte för någon vart du går, och lämna mobilen hemma!"

Nej, att det hände något oförutsett, OM det hände något alls och han faktiskt inte satte av henne på kajen som han sa, kan vi nog vara säkra på.
Citera
2017-08-14, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guz
http://www.expressen.se/kronikorer/britta-svensson/det-ar-ett-bevis-pa-kvinnors-utsatthet-inte-ett-drama/

Några funderingar angående krönikan:

- är inte Expressen bland de som driver dramat? (Vilket förstås inte motsägs av skribenten, men skulle varit klädsamt att ta med den egna tidningen i beskrivningen av "omvärldens intresse".)

- var utmålas PM som en antihjälte?

- var sägs att KW får skylla sig själv, nåt som skribenten säger sig hört "fladdra förbi när människor pratar om händelsen"?

I den här tråden, exempelvis?
Citera
2017-08-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Det jag läst och sett om honom så kan det vara att hon ställt obekväma frågor till honom. PM kanske kände att hon tog parti mot honom. Pressad och frusterad kanske det slog slint i " geniets" hjärnkontor.

Han har kört med nedsläckta lanternor, antagligen för att dumpa liket på svensk sida.
Ja. Jag sätter alltså mina tre jordnötter på bipolaritet + Asperger. Jag kan ha fel. Jag har ofta fel men en sådan person kan få för sig vad som helst.
Citera
2017-08-14, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogdal
De centrala receptorerna som sitter i hjärnstammen känner av sänkt pH och inte höjt CO2. Det är förvisso en teknikalitet då det sänkta pH:t kommer sig av omvandlingen av H2O och CO2 till H+ och HCO3-.

Att lägre nivåer av O2 inte detekteras är dock fel. De perifera receptorerna som sitter vid karotiskärlen kan känna av förändringar i nivåer av pH (H+), O2 och CO2, där effekten av ändring av O2 genererar kraftigast svar. Att säga att avsaknad av syre inte skulle göra att man drabbas av andnöd är fel. Responsen vid sänkt O2 är blixtsnabb (inom en andningscykel), dock krävs att partialtrycket för O2 sjunker ner till 60 mm Hg.

Exakt. Men om det då finns andra gaser (som tex CO vilket är ganska vanligt förekommande i olika olycksfall) närvarande med bibehållet partialtryck så märker du inte av det som andnöd utan i första hand är det andra symptom som trötthet, huvudvärk, yrsel osv. Dvs det är skillnad på att befinna sig i ett slutet utrymme där syrehalten sjunker och koldioxidhalten ökar och att bli förgiftad av CO. I det förra fallet är det troligare att du faktiskt vaknar av besvären jämfört med det senare.
Om tex PM stått i tornet och kört dieseln men med avgasventilerna stängda (med vilje eller inte) så kan BO dött nere i båten utan att vakna till eller märka något och utan att MGM blivit allvarligt påverkad.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-14 kl. 10:57.
Citera
2017-08-14, 10:55
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotusgul
Det verkar finnas vissa kunskapsluckor hos skribenterna här, de tycks i vart fall inte jobbat särskilt mycket på dagstidning..

- Vanligen är man 2 som åker ut, journalist + fotograf.
- Självklart gör man en ganska grundlig research innan, i synnerhet om det handlar om ett så udda ämne som ubåt vilket få personer kan något om.
- Skulle det mot förmodan bli så att man måste åka själv på ett sådant jobb, googlar man nog personen ganska rejält innan man sätter sig i en hemmasnickrad undervattensbadbalja med vederbörande.
- Standardförfarandet är att alltid lämna känsliga/kritiska frågor till slutet av en intervju, "när man fått med allt annat". I ett utrymme där man inte kan fly ställer man inga sådana frågor överhuvudtaget.
- Självklart finns det en lockelse i att kunna erbjuda läsarna en riktig ubåtsupplevlse, men det måste vägas mot faran i att följa med en amatör med tvivelaktigt humör. Jag kan inte se den redaktionschef som skulle påyrka detta, man är mer rädd om sin personal än så.
- Det känns litegrann som att den försvunna kvinnan jobbade freelance med tanke på de smått dumdristiga val hon gjort, då saknar man det skyddsnät vanliga journalister har och har dessutom en press på sig att leverera, för brödfödans skull.

Ja hon jobbade som frilansare. Det är ett faktum som framkommer i tråden. Och att hon inte hade fotograf är inte konstigt i dagens värld där frilansare ofta fotograferar själva. Dessutom lär det funnits en miljon pressbilder av ubåten hon kunde använda...
Citera
2017-08-14, 10:57
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Det verkar finnas vissa kunskapsluckor hos skribenterna här, de tycks i vart fall inte jobbat särskilt mycket på dagstidning..

Så var det för 20 år sedan, inte längre. Tidningarna är i kris nu p.g.a. att folk kan läsa sina nyheter gratis på internet i stället för att prenumerera på en papperstidning. De har avskedat massor med folk, fotograferna fick gå först, och reportrarna har fått lära sig att fota själva. Sedan kan de köpa in tjänster från frilansfotografer om de vill ha mer konstnärliga foton till en speciell artikel, men vanligen krävs det ingen fotoutbildning utan bara en bra systemkamera för att ta foton av tillräckligt god kvalitet för en vanlig nyhetsartikel i en dagstidning.
Citera
2017-08-14, 10:58
Medlem
moretothiss avatar
Citat:

- Självklart gör man en ganska grundlig research innan, i synnerhet om det handlar om ett så udda ämne som ubåt vilket få personer kan något om.
- Skulle det mot förmodan bli så att man måste åka själv på ett sådant jobb, googlar man nog personen ganska rejält innan man sätter sig i en hemmasnickrad undervattensbadbalja med vederbörande.
- Standardförfarandet är att alltid lämna känsliga/kritiska frågor till slutet av en intervju, "när man fått med allt annat". I ett utrymme där man inte kan fly ställer man inga sådana frågor överhuvudtaget.
- Självklart finns det en lockelse i att kunna erbjuda läsarna en riktig ubåtsupplevlse, men det måste vägas mot faran i att följa med en amatör med tvivelaktigt humör. Jag kan inte se den redaktionschef som skulle påyrka detta, man är mer rädd om sin personal än så.
- Det känns litegrann som att den försvunna kvinnan jobbade freelance med tanke på de smått dumdristiga val hon gjort, då saknar man det skyddsnät vanliga journalister har och har dessutom en press på sig att leverera, för brödfödans skull.

KW var frilans. Du kanske själv borde läsa på lite innan du skriver.
Citera
2017-08-14, 10:59
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Att domaren sätter munkavle på Madsen finner jag mycket märkligt. Vad skulle det kunna vara för uppgifter som, om dom blev offentliga, skulle störa polisens utredningsarbete? Alltså Madsen kan ju inte störa utredningen, han sitter ju häktad, man får intrycket att det på något sätt finns fler inblandade i detta på något vis, och den/de ska hållas oinformerade kring vissa förhållanden, som den/de annars skulle kunna påverka... Hur tolkar ni detta?

http://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-peter-madsens-vandning/

Det är absolut inget konstigt. I Sverige lägger man nästan alltid restriktioner på grövre fall där man har häktad. Så den häktade inte har någon kontakt med omvärlden alls. Just pga av att personen kan störa utredning om han/hon uttalar sig och förvirrar. Förutom andra orsaker.
Citera
2017-08-14, 11:00
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Denna artikel har nog inte postats i tråden än, en bra sammanställning.

http://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-nya-teori-om-forsvunna-kim/
Citera
2017-08-14, 11:01
Medlem
Intressant att Danska marinens röjdykare är inkopplade i utredningen/eftersöket.
https://imgs.aftonbladet-cdn.se/v2/images/79f62b51-7606-4eb6-b403-29f070adefcd?fit=crop&h=733&w=1100&8c81793c
Citera
2017-08-14, 11:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag är rätt säker på att detta inte är ett i en serie av planerade mord, i alla fall. För han skulle inte vara så dum att han i så fall mördade en kvinna som alla visste var hon befann sig, så att han garanterat skulle bli misstänkt. OM han skulle ha för vana att mörda kvinnor i ubåten, så skulle han förvissa sig om att ingen visste att de följde med honom ner i den. "Den här åkturen får bli din och min lilla hemlis; dom andra i ubåtssällskapet vill inte att jag tar med passagerare ner så det får inte komma ut. Så berätta inte för någon vart du går, och lämna mobilen hemma!"

Nej, att det hände något oförutsett, OM det hände något alls och han faktiskt inte satte av henne på kajen som han sa, kan vi nog vara säkra på.

Det som talar för att han gjort något i detta fall är att han hela tiden verkar vackla med svaren, ena stunden släppte han av henne 19.30, andra gången var det vid 22.30.
Problemet för PM var att polisen troligen redan har kollat kamerorna och att det inte fanns någon avstigning vid hamnen.
PM verkar alltså hitta på historier allteftersom hans teorier analyseras. Så det känns just nu som han bara leker med polisen för att vinna tid.
Citera
2017-08-14, 11:05
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Då det ännu inte verkar finnas ett tydligt motiv kan man börja spekulera i om KW i sin roll som journalist gjort en grundlig research i ämnet om hon skulle skriva om PM. För vad jag förstår handlade det inte om en kompis-seglats som hon och PM gav sig ut på?

Frågan är om KW hittat några oegentligheter som hon konfronterat PM med. Att han hade en del tjafs angående ubåtens ägarskap är vitsordat, men hur ser resten av hans förehavanden ut? Har KW kommit på något som PM vill dölja till varje pris? Och det behöver som sagt inte gälla ubåten, utan det kan t.ex. handla om hans raketprojekt eller något annat projekt. Är det kanske något avslöjande som skulle kunna hota finansiering?

Vad är PM egentligen inblandad i mer än ubåt- och raket-prylar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in