Mot bättre vetande lägger jag mig i det här litegrann. :-)
Jag tror ni har rätt båda två, men ni pratar om lite olika saker; teori kontra praktik och luftvärn kontra havsövervakning, så ni pratar förbi varann.
Ja, ubåten syns förmodligen rätt bra på militär primärradar så länge den inte dykt. Nej, det är ändå inte snorenkelt att följa den; dels pga att den rör sig sakta (så en målföljande pulsdoppler-radar riskerar att "tappa" den), den försvinner bland all annan trafik och ingen visste att den skulle följas förrän senare. Sparas radarbilderna kan den förmodligen spåras hyfsat i efterhand, med reservation för en del glapp i spåret och risk att man följer fel mål om man inte kan utesluta alla andra båtar.
Det är iaf mina gissningar. De här förmågorna känns som rätt basa och inte särskilt hemliga, så polisen borde få tillgång till datat utan problem, om inte annat via kustbevakningen.
(Har för övrigt suttit i en PS-70, men det är skitlänge sen)
Citat:
Ursprungligen postat av
midvintermorker
Inga kommentarer som sagt.
Du får tolka nedanstående hur du vill:
"The surfaces of the F-117A are designed to be flat and very angled. This has the effect that radar will be incident at a large angle (to the normal ray) that will then bounce off at a similarly high reflected angle; it is forward-scattered. The edges are sharp to prevent there being rounded surfaces. Rounded surfaces will often have some portion of the surface normal to the Radar source. As any ray incident along the normal will reflect back along the normal this will make for a strong reflected signal."
Källa:
https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section
Har du suttit i en svensk radarstation förstår jag varför resultaten har uteblivit.