2017-08-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mijoow
Antiklimax blir det om hon dyker upp i livet.

Blir nog tvärtom ett hyfsat klimax om hon nu skulle dyka upp.
Citera
2017-08-13, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Själva Ais modulen har man inombords så trycket är inget att oroa sig för. Det är bara en VHF-antenn som är utombords och den fixar nog trycket eller så kopplar man enkelt av den innan u-läge
Det krävs fortfarande genomföringar och antennerna som finns på den civila marknaden håller inte för undervattensbruk. Men ja, det är märkligt då det rör sig om ett fartyg i storlek helt oavsett.
Citera
2017-08-13, 22:11
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osakazuki
AIS är till för handelssjöfart, inte roddekor eller hembygda ubåtar. Klart att det kan synas en blipp på radarn från ett eko från en eka, men har inte objektet registrerats och följts mer eller mindre manuellt, så är det bara en blipp som inte kan identifieras.

Bullshit, jag har AIS på min Anytec och ungefär varannan segelbåt har AIS idag. Du pratar 10-15 år sen
Citera
2017-08-13, 22:12
Medlem
Stor-Hakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lva
Liknar dansk lag den svenska går han fri om han håller käften, det är åklagaren som skall visa vad som hänt, han kan skylla på ufon och komma undan. Är dessutom ganska övertygad om att det finns dykutrustning med viktbälten ombord då är det lätt att sänka en kropp som aldrig hittas
Oerhört plausibelt, bara att sätta på henne ett viktbälte och sedan kasta henne i havet på lämpligt djup. Det är gjort på någon minut.
Citera
2017-08-13, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZipoBibo5E8
Är det inte enklare att bara tömma ur hela Öresund? Som de gjorde med nån norsk sjö där en viss Quick skulle ha dumpat en död tjej.

Hur ska det gå till tycker du?
Eftersom Öresund indirekt är förbundet med världshaven blir det en hel del vatten.

Finns det inga gränser alls för dumhet?
Citera
2017-08-13, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du såg väl inlägget (FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
"All radiotrafik, AIS- och radarinformation sparas och tidigare fartygsrörelser kan rekonstrueras."

Har den befunnit sig där radarn har täckning och den har avgivit tillräckligt starkt eko så finns det sparat.

Nej.

Njaäe, AIS behöver ingen radar alls. Det är ju GPS-signaler som tas emot av de enskilda fartygen och sedan skickas position etc. ut till andra via VHF-radio.

Radarinformation ointressant om man inte vet vilken farkost ekot tillhör.
Citera
Medlem
Hummm..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Du såg väl inlägget (FB) Svenska Kim Wall försvunnen sedan danska ubåten UC3 Nautilus havererat (2017-08-11)
"All radiotrafik, AIS- och radarinformation sparas och tidigare fartygsrörelser kan rekonstrueras."

Har den befunnit sig där radarn har täckning och den har avgivit tillräckligt starkt eko så finns det sparat.

Nej.

Njaäe, AIS behöver ingen radar alls. Det är ju GPS-signaler som tas emot av de enskilda fartygen och sedan skickas position etc. ut till andra via VHF-radio.

U-båten i fråga är dock för liten för att ha krav på AIS. Det går visserligen att installera ändå, men frågan är om det i så fall gjordes. Tror nog inte PM gjorde det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mainfurer
Kom bara på en dum tanke nu, avgaserna borde gå att skjuta ut i vattnet om man har nån backventil på avgasröret och sen mata dieselmotorn med en syrgastub eller nått????
Vet själv inte men han är ju uppfinnare så vem vet vad han hittat på?

Köra undervattensläge med el o den ska klara sig 10 dagar läste jag känns knepigt. Solceller o batteri borde ju inte räcka så länge
Gå bakom en vanlig dieselbuss iklädd shorts och känn hur mycket avgaser som puffar ut ur avgasröret - många liter luft.

Nautilus kan köra dieseln utan snorkel - men är väl 8 minuter som lufttankarna räcker till för att underhålla motorn. Så blir ju inte någon större succé om målet var att få extra räckvidd. Batterierna räcker 30 minuter på max fart - så bättre batteriteknik skulle glatt förlänga batteritiden mer än de där 8 minuterna som lufttanken klarar att hålla igång dieseln utan ytluft.
Citera
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Men om nu gällande häktning kan löpa i 24 dgr så känns det inte som att det handlar om en lägre grad; i Sv så sitter man ju normalt i två veckor om det är en häktning på den högre graden (sannolika) och på den lägre så gäller en vecka.
Fast den danska lagboken kanske är av en lite grövre kaliber?

Tror att det är ett missförstånd det här med lägre grad på häktningen; man blandar ihop det med att han inte blev häktad för mord utan för vållande. Men det är ju olika saker.

Det skiljer sig lite på tiden man kan häkta folk i Danmark och här.

Madsens advokat säger såhär i expressen:

"– Rätten finner att det är en begrundad misstanke att han har gjort sig skyldig till ett "oaktsamt mandrab" och han häktas därför. Men vi är fortfarande i ett läge med mycket lågt underlag för misstanke och det ska mycket till ännu för ett eventuellt åtal, om vi överhuvudtaget kommer så långt. "

Mycket lågt underlag.
Citera
2017-08-13, 22:16
Medlem
Rickard Olssons avatar
Mot bättre vetande lägger jag mig i det här litegrann. :-)

Jag tror ni har rätt båda två, men ni pratar om lite olika saker; teori kontra praktik och luftvärn kontra havsövervakning, så ni pratar förbi varann.

Ja, ubåten syns förmodligen rätt bra på militär primärradar så länge den inte dykt. Nej, det är ändå inte snorenkelt att följa den; dels pga att den rör sig sakta (så en målföljande pulsdoppler-radar riskerar att "tappa" den), den försvinner bland all annan trafik och ingen visste att den skulle följas förrän senare. Sparas radarbilderna kan den förmodligen spåras hyfsat i efterhand, med reservation för en del glapp i spåret och risk att man följer fel mål om man inte kan utesluta alla andra båtar.

Det är iaf mina gissningar. De här förmågorna känns som rätt basa och inte särskilt hemliga, så polisen borde få tillgång till datat utan problem, om inte annat via kustbevakningen.

(Har för övrigt suttit i en PS-70, men det är skitlänge sen)

Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Inga kommentarer som sagt.

Du får tolka nedanstående hur du vill:

"The surfaces of the F-117A are designed to be flat and very angled. This has the effect that radar will be incident at a large angle (to the normal ray) that will then bounce off at a similarly high reflected angle; it is forward-scattered. The edges are sharp to prevent there being rounded surfaces. Rounded surfaces will often have some portion of the surface normal to the Radar source. As any ray incident along the normal will reflect back along the normal this will make for a strong reflected signal."

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section

Har du suttit i en svensk radarstation förstår jag varför resultaten har uteblivit.
Citera
2017-08-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av riskybizzy
Nja, allt talar nog för att Raket-Madsen scorar högt på ett iq-test. Tror inte att en samhall snubbe snickrar ihop en u-båt precis. Knappas jag heller för den delen.
Han är inte geni, men väldigt, väldigt driftig. Och stor driftighet brukar följas av inte oväsentlig intelligens.
Citera
2017-08-13, 22:17
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Bullshit, jag har AIS på min Anytec och ungefär varannan segelbåt har AIS idag. Du pratar 10-15 år sen

Men ubåten hade inget sånt... Det är ju bekräftat så vi kanske kan lämna AIS snacket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in