2017-08-13, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Kan han ha velat visa sig på styva linan när kärringen står i tornet och ville köra halva tornet i vattnet och han dök för djupt? Kärringen spolades över bord och ubåten hade tagit in vatten som hade förklarat händelseförloppet och att han efteråt dränkte ubåten?

När vi ändå trollar så: efter sexet o sänket så vill han sälja andelar till testoseronstinna perversa dykare som kan gotta sig en stund. Är det så du trollar?
Citera
2017-08-13, 20:09
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jannexx
Det finns folk som behöver åratal bara för att bygga en vanlig enkel fritidsbåt...så ja visst sätt du igång och bygg en ubåt och dyk..hur lätt som helst..
Du tänker som en barnunge.

Och denna Nautilus ser ju fan ut som om den nyss kom ut från Thyssen Krupps ubåtsvarv. Helt sanslöst att en privat aktör lyckas konstruera något så avancerat
Citera
2017-08-13, 20:11
Medlem
[quote=Riomio|61490027]VTS-Öresund i Malmö sparar radarbilderna.[/QUOTE

Är du hundra på det?
AIS kan jag tro.

Och om VTSen lagrar radarbilder så är det för fasen bara för polisen att åka dit.
Inget som polisen har gått ut med tyder på att dom känner till möjligheten.
Citera
2017-08-13, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Och varför vill man ha ihjäl en ung journalist?

EDIT: Dvs, planerat ha ihjäl.

Har han haft ihjäl henne? Det är bara vad många tror än så länge...ingen som vet.
Och varför isf..ja det får vi vänta med tills vi vet om han bragt henne om livet.
Citera
2017-08-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AmazingMilla
Hon skrev nog en dålig artikel.

Eller så ville pojkvännen bli av med henne. För gott kanske.
Om hon skrev en dålig artikel så tror jag du blandat in någon tidsmaskin. Om hon var på arbete så skulle hon skriva artikel och skicka till honom om någon vecka så han fick granska och återkomma med synpunkter innan hon skickade till Wired eller den tidning hon ville sälja till.

Hon dyker ju inte upp vid intervjutillfället med en redan - spekulativt - skriven artikel. Däremot så dyker hon rimligen upp med bakgrundsmateriel så att hon kan ställa intressanta - eller krävande - frågor, lite beroende på vad målet var med intervjun.

Större publikationer har väldigt hårda pressetiska krav på de journalister de köper artiklar av. Det innebär att intervjuade måste fått chans att verifiera att de blivit rätt citerade. Och alla fakta måste gå att vidimera. Och inga artiklar skrivs på halv-chans utan att den intervjudade faktiskt har blivit intervjuad. Mer än en journalist har blivit svartlistad för att de bluffat om intervjuer, dvs det är en yrkesdödare för riktiga journalister.
Citera
2017-08-13, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbequeken
För det första har varken du eller jag en aning om vad Danmark har. Därför tänker jag inte gissa vad Danmark har. Vad Sverige har vet däremot jag. Nej vi har inget som kan se på danska sidan i Öresund. Särskilt inte när det är mycket som skymmer. Öresundsbron. Saltholmen, Flakfort, Middlegrundfort m.m. Mellan Helsingborg och Falsterbo har vi rätt kass utrustning. Lätt tappa målföljning i sundet. Nej du ser inte varenda segelbåt med den utrustning som finns. Nej man plottar inte och målföljer inte allt. Man målföljer intressanta objekt. Statsfartyg i huvudsak. Jag skulle kunna berätta mer och var våra radar står, men då måste jag döda dig efteråt.
Målföljning är inte det jag avsåg. Om du vet vad du pratar om så vet du att det finns mycket god täckning längs de svenska kusterna såväl som de Danska, både för saker vid havsytan såväl som det en bit upp så länge det inte finns någon terrängmask. Men visst finns det knepiga platser, därav att jag skrev "om det finns täckning". Nu har ju båten rört sig söder om sundet och utanför Falsterborev där det inte finns någon mask att tala om. Det finns ingenting som rör sig i ytläge i de vattnen som inte Sverige eller Danmark har koll på och ett utbåtstorn är garanterat något som drar till sig uppmärksamhet, särskilt för optiska sensorer och särskilt som båten enligt uppgift saknar AIS (vilket gör att den sticker ut). Det i sig ger ju dock inga garantier för att det finns sparad data eller att man faktiskt gjort några observationer med de sensorer som finns men det är ett av de mest kontrollerade havsområdena i hela regionen.
Senast redigerad av Praetori 2017-08-13 kl. 20:17.
Citera
2017-08-13, 20:15
Medlem
midvintermorkers avatar
Citat:
Du kan ju ge mig tre bokstäver så tror jag dig. Har du suttit i en så vet du vad jag menar. Och då borde du kunna mer om vad som är lätt att följa och vad som inte är lätt att följa.

Inga kommentarer som sagt.

Du får tolka nedanstående hur du vill:

"The surfaces of the F-117A are designed to be flat and very angled. This has the effect that radar will be incident at a large angle (to the normal ray) that will then bounce off at a similarly high reflected angle; it is forward-scattered. The edges are sharp to prevent there being rounded surfaces. Rounded surfaces will often have some portion of the surface normal to the Radar source. As any ray incident along the normal will reflect back along the normal this will make for a strong reflected signal."

Källa: https://en.wikipedia.org/wiki/Radar_cross-section

Har du suttit i en svensk radarstation förstår jag varför resultaten har uteblivit.
Senast redigerad av midvintermorker 2017-08-13 kl. 20:18.
Citera
2017-08-13, 20:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det har inget med bruttovikt att göra? Är du helt säker på detta?

Mest för att kunna utesluta att det skall föras loggbok.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Loggbok
Citat:
På handelsfartyg förs en loggbok på fartyg från 20 ton brutto, på fiskefartyg från 80 ton brutto.[källa behövs] Vid sidan av den egentliga skeppsdagboken förs maskindagbok och andra loggböcker, såsom loggböcker över radiotrafik, lastning och bunkring kan förekomma.
På fritidsbåtar råder inte loggboksplikt.
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Är det verkligen fritt fram att bygga en ubåt och köra kring med?
Det var inte en motfråga på mitt svar, men svaret är ja.
Citera
2017-08-13, 20:17
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Det är inte den som är idiot. Det är de andra här som påstår det är enkelt att följa en u-båt i ytläge. Vilket det inte är.

Det är skitenkelt via AIS som alla har idag, fritidsbåtar har B-transponder men Nautilus hade garanterat A-transponder vilket gör henne synlig för alla. Lite oklart i u-läge, finns ju släpantenn via boj, känner dock inte till exakta restriktioner för danska privata ubåtar på danskt vatten
Citera
Medlem
Svenskt och danskt försvar går väl knappast ut vad man kan se för spår radarmässigt av ubåten och ej. Kan tänka mig att det ses som hemligheter.
Så förhoppningsvis kommer man att kunna luska fram mer om dess färd än vad experter här tror?
Jag vet inte mycket om detta, men det borde väl ändå ha betydelse att detta ubåt inte är byggd för att undvika att synas på radar?
Citera
Medlem
wwrs avatar
Kan Kim vara en transa?
I Danmark är nog namnet mest ett mansnamn, verkar det som, men visst var hon svensk och jobbade internationellt https://da.wikipedia.org/wiki/Kim_(navn)#Kendte_personer_med_navnet
Visst är det ett långskott, men hon har skrivit en del om queer och könsroller.
Citera
2017-08-13, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Kan du utveckla det där "inte helt stabil"? Det har framkommit tidigare i tråden att han verkade "schizo" och det är väl möjligt att han led av schizofreni men exakt vad skulle inidikera någor sådant?

Frågan ställd eftersom jag inte sett vare sig dokumentären eller något annat filminslag där han medverkar. En genuin schizofren är sällan så organiserad att hen kan utföra sådant som Madsen genomfört.

Jag vet däremot vem Håkan Lans är . . . . .
Det är en person som har lätt att komma i konflikt med sina medarbetare för att han inte är så bra att läsa dem och kunna se problem från flera håll. Och efter att han startat osämjan verkar han ha en förmåga att känna sig missförstådd. Dvs att det är synd om honom, fast det i själva verket är han själv som varit elefant i porslinsaffär. Men verkar inte som att han blir våldsam - däremot sur och långsint.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in