2017-09-06, 06:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det faktum att försvarsadvokaten i slutet av förhandlingen ifrågasätter var bevisen är, antyder att inga sådana bevis föreligger. Vi fick ju inget höra vad gällde just obduktionsrapporten.

Försvararen ville väl framstå som att hon kunde försvara PM på ett nöjaktigt sätt, som man ska bete sig som advokat. Att sen detta inte alls tas upp i rätten är väl inte så konstigt, åklagaren vill väl kunna pussla ihop ett tänkbart händelseförlopp, och det är väl antagligen en hel mängd lösa trådar ännu i detta. Förhandlingen handlade ju bara om fortsatt häktning - Rättegången ligger nog långt borta skulle jag tro, om nu inte PM vänder på en femöring, och erkänner hela storyn, Det vet vi ju inte, han är ju överraskningarnas man i en del avseenden.

Så jag håller för sannolikt att han blir dömd för mordet, Vad som redan har framkommit borde räcka gott och väl - Det är bara upploppet kvar - Trist historia faktiskt....

Man kommer nog att försöka undvika överklaganden så gott det går, hela historien är ju verkligen så otroligt bisarr och jag tror inte att det danska rättsystemet vill ha så mycket mera med detta ärendet att göra faktiskt...

I och för sig att det finns ett stort allmänintresse i denna händelse, men jag tror inte att danskarna är så där jättepigga på att detta valsas runt i evigheter heller...

Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag tror att datorns innehåll sedan beslaget, vilket skedde direkt, länge varit tillgängligt för polisen. Åklagaren ville ha ett rettsbeslut för att kunna använda innehållet mot Madsen i nästa förhandling eller senare. Det fick han.

Huvudet på spiken ja, jag tror att de kunnat leta igenom datorn ganska omgående, Än så länge kanske det bara är ett fåtal som känner till vad som finns på den. Egentligen behöver ju åklagaren inte avslöja vad som fanns på den, utan det räcker med att denne kan presentera ett tillräckligt bra åtal, mer behövs ju inte.

Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Den svenska journalisten drabbades av kramper, och när Madsen letade efter hennes puls hade hon ingen. Blod spred sig över golvet och han insåg att hon var död."

Så detta var det bästa han kunde fantisera ihop?

Håller med, om hon dog så snabbt så hinner man ju inte blöda så mycket, Hjärtat stannar ju och blödningen avtar. Och ett krossår i huvudet stort som en snusdosa det blir inte jättemängder med blod, fast en del kan ju tycka att en blodfläck stor som en snusdosa är jättemycket förstås

Citat:
Ursprungligen postat av Zylfiden
Men ärligt talat, när man tittar på karln, ögonen stirrar helt frånvarande och dessa märkliga linjer/rynkor han har i pannan? Jag har aldrig sett att linjer går på diagonalen? Får bara en obehaglig känsla av att hans ansikte speglar hans upplevelser, det har satt sina spår och på honom är dessa spår mycket egendomliga.

Åk till tex Grekland eller Turkiet, där kan du hitta gubbar som är rynkiga på alla håll och ledder fastän de inte är så gamla,
Citera
2017-09-06, 06:37
Medlem
TaxenSixtens avatar
Nu har det varit omöjligt att följa tråden helt så jag upprepar säkert detta, men i Metro står ungefär att "när obduktionsprotokollet presenterades framkom uppgifter som kunde anses som mycket försvårande för Madsen".

Det var alltså det som var belagt med referatförbud.

Då undrar man lite.
Citera
2017-09-06, 07:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Ännu en detalj jag gissade rätt på innan att turen inte var planerad.

"Madsen sade i rätten att han stämt träff med Kim Wall för en intervju. När de sågs frågade hon om hon fick följa med i ubåten. De gjorde ett dyk på ungefär två timmar."

Och sen har jag iofs varit tveksam till om ubåten har dykt men PM har väl ingen större anledning att ljuga om det. Lite konstigt bara att de ska vara ute och köra i mörker. Så under det dyket så har det hänt nånting då.

"När ubåten steg upp till ytan gick Madsen upp i tornet först. Men han ramlade eftersom det var halt, och tornluckan föll ned och träffade Kim Wall i huvudet, enligt hans utsago.
Han säger att han inte såg när luckan träffade henne men hörde ett "bump"."

Men man undrar om detta ens är praktiskt möjligt?

"– Kim Wall hade störtat ned och låg med benen i precis den riktning som tornluckan är, säger Peter Madsen under häktningsförhandlingen.
Den svenska journalisten drabbades av kramper, och när Madsen letade efter hennes puls hade hon ingen. Blod spred sig över golvet och han insåg att hon var död."

Så detta var det bästa han kunde fantisera ihop?

"Han menar att han förstod att han hade förlorat allt, blev självmordsbenägen och i "upplösningstillstånd". Trots detta lade han sig för att sova några timmar. I stället för att kontakta polis eller räddningstjänst beslutade sig Madsen för att segla ut och sänka ubåten för att sedan ta livet av sig."

Jomenvisst eller hur.

Kan man döma honom för mord baserat på att han ljuger så ofattbart att det inte kan ha skett på det viset?
Citera
2017-09-06, 07:30
Medlem
Solglittrets avatar
Om PM styckat KW ombord inne i u-båten stänker det när man skär och klyver. Det stänker inte bara blod - det blir delar av benbitar, kärl, nerver, muskeldelar och allt inuti halsen etc.

En enda liten benbit eller inre vävnadsbitar från KW inuti u-båten under någon list välter hans "jag-har-inte-styckat" story.

Då lär mannen som vill "berätta allt" presentera en ny verson!
En haj som anföll men som PM hjältemodigt oskadliggjorde inne i u-båten?
Citera
2017-09-06, 07:30
Medlem
Starbacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu har det varit omöjligt att följa tråden helt så jag upprepar säkert detta, men i Metro står ungefär att "när obduktionsprotokollet presenterades framkom uppgifter som kunde anses som mycket försvårande för Madsen".

Det var alltså det som var belagt med referatförbud.

Då undrar man lite.

Jag tror du hört fel. Det polisen inte vill ska komma ut är av hänsyn till Kims anhöriga. Det kan hända att obduktionen fått fram försvårande detaljer för PM. Jag hoppas det. Men hur behagligt är det för Kims anhöriga att få reda på hur PM gjort åverkan på aktuell torso genom att medelst våld sticka in stumpar av järnrör i den för att den ska sjunka ordentligt?
Citera
2017-09-06, 07:46
Medlem
Solglittrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Kan man döma honom för mord baserat på att han ljuger så ofattbart att det inte kan ha skett på det viset?

Killen som polisen tog för rattfylla uppgav att Alfons fantasikompis "Mållgan" egentligen var den som kört men hunnit springa till skogs. Killen dömdes inte i tingsrätten - eftersom man trots eftersökningar inte lyckades gripa den 120cm höge rundlagde "Mållgan" .
Detta var nu i Sverige år 2009 - danskarna kanske är förnuftigare?

Men nej, man kan nog inte fälla någon för mord för att han ljuger. Det kan ju fortfarande vara en olycka, men som skett på något annat, mer pinsamt sett som han vill dölja. Han kanske också skyddar någon annan, även om det inte är så troligt i detta fall.
Citera
2017-09-06, 07:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AverageWhiteMan
Frigiven från ett livstidsstraff efter fem år i bästa fall alltså. Det var inte dåligt. Hoppas att du har noterat att det finns danskar i tråden med en något annan uppfattning. Som verkar betydligt närmare sanningen än du.

Och ändå är det mig du svarar

Och när du ändå svarar mig bör du förstå bättre än att försöka göra dig dummare än du är och låtsas missförstå. En kärring och bonnig prick verkar du vara.

Fokusera på annat än mig nu i ditt tredje inlägg tex, Tror du ett par strumpbyxor kan dras av tillsammans med ett par trosor i trappan. Sen en annan sak du ser väl att Madsen garderar sig när han sagt att armar och ben bundits för att få upp henne, ifall ben och armar hittats. Men andra ord hon var alltså bunden innan styckning. Arma flicka vad du lidit innan du dog.
Citera
2017-09-06, 07:49
Medlem
okok1s avatar
Om någon undrar varför Madsen inte väljer att tala sanning så finns det förklarliga skäl.

Brott mot griftefriden ger 6 månader fängelse.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/brott-mot-griftefriden-ger-kortare-straff-i-danmark

Mord ger mellan 5 år till livstids fängelse.
http://www.strafferetshjaelpen.dk/fagomrader/drab.html

Vet man om åklagaren har tillräcklig med bevisning för att få han dömd i nuläget för mord?
Senast redigerad av okok1 2017-09-06 kl. 08:01.
Citera
2017-09-06, 07:53
Medlem
JackDeLarges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Polisen borde väl lätt kunna kolla hur mycket luckan väger och om hans story blir mer begriplig.
Eller, polis har garanterat redan gjort det. 70 kg lucka my ass.

Om han ljuger om vikten är han extremt korkad, jag tror han vet nästan exakt vad den väger och att han har bra koll på allt som har med ubåten att göra. Han har förmodligen gosat med varenda millimeter.
Citera
2017-09-06, 08:12
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starback
Jag tror du hört fel. Det polisen inte vill ska komma ut är av hänsyn till Kims anhöriga. Det kan hända att obduktionen fått fram försvårande detaljer för PM. Jag hoppas det. Men hur behagligt är det för Kims anhöriga att få reda på hur PM gjort åverkan på aktuell torso genom att medelst våld sticka in stumpar av järnrör i den för att den ska sjunka ordentligt?
Du får läsa själv på Metro på nätet idag. Jag uppfattar det som journalisterna var med, men fick referatförbud.
Citera
2017-09-06, 08:29
Medlem
Som jag ser det är hans förklaring riktigt märklig om hon avled av en 70 kilo tung lucka i huvudet. Det hade ju varit till hans fördel om huvudet gått att återfinna, så man kan avgöra att dödsorsaken var just en huvudskada. Möjligen kan han undslippa juridiskt straff genom att hävda olycka fast han styckat och gömt kroppen, men det känns som att omgivningen alltid kommer fundera på vad som egentligen hände.

Och det här med att han säger att han la sig och sov i ubåten, "för säkerhets skull" med liket på andra sidan av dörren är ju ett riktigt konstigt uttalande. Tror han på spöken alltså? Mycket tycker jag tyder på en rejält förvirrad hjärna med alla möjliga snedvridna tankar som fått ligga och gro. Otäck historia det här.
Citera
2017-09-06, 08:37
Medlem
Om man binder rep runt en död kropp och drar upp denna i 4,5 meter så borde kroppen o tyngdkraften göra så att kroppen glider ur greppet, armarna höjs över huvudet och repet tappar grepp. Och hon trillar ner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in