2017-09-06, 00:47
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Funderat lite på PM's påstående om luckan. Det ska mycket till som ska sammanfalla för att det ska ske som han hävdar och ge de skadorna han hävdade.

1) Luckan måste "slå igen"när någonstans mellan det läge där man har toppen av sitt huvud några cm från ytter/överkanten på röret upp till ett läge där man har axlarna ungefär i jämnhöjd med ytter/överkanten. Om man inte kommit så långt upp får luckan ingen effekt. Har man tagit sig längre upp blir effekten att luckan välter mot en, vilket kan ge blåmärken etc. men knappast krossa/spräcka skallen.

2) Det (att luckan slås igen) måste ske mycket snabbt, står man på stegen och anar något som faller ned mot en är den naturliga reaktionen att ducka. KW var nätt och hade lätt/snabbt kunnat "kura ihop" sig lite i röret och därmed undvika en fallande lucka.

3) Om PM hade ropat till hade KW haft goda möjligheter att ducka/kura ihop i röret.

Lägg till detta att PM uppgav att ubåten hade dykt och sedan gått upp till ytan och att den hade fören betydligt högre än aktern (den var alltså inte "trimmad" till jämviktsläge enligt honom).

Det måste till bra mycket lutning för att han ska behöva hålla upp/hålla fast luckan när KW enligt PM klättrar upp till tornet (om jag minns rätt sade han också något om att halka, lät som att han hade olika versioner på vad som hände) och om ubåten nu lutade så mycket - varför skulle han upp i tornet och dessutom ta upp KW dit?

Ovanstående omständigheter behöver i stort sett vara på plats/inträffa samtidigt för att det ska vara sannolikt att KW dog av att få luckan i huvudet.

Styckningen vill han ju uppenbarligen inte kännas vid.

Jag är fortfarande, milt uttryckt, skeptisk till att PM's version av vad som skett är korrekt.

Man kan se i denna videon om hur han man en hand på stegen och en hand öppnar luckan. Från 4:40.
https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo

Att den skulle väga 70 kg och att han med en hand så enkelt får upp den skjuter liksom direkt hål i hans saga. Det är också då sett på utrymmet svårt att se om den ens vägde 10 kg med det svängutrymmet att den skulle kunna slå i huvudet på Kim som han påstår.
Citera
2017-09-06, 00:47
Medlem
Sgt.Blands avatar
Ännu en detalj jag gissade rätt på innan att turen inte var planerad.

"Madsen sade i rätten att han stämt träff med Kim Wall för en intervju. När de sågs frågade hon om hon fick följa med i ubåten. De gjorde ett dyk på ungefär två timmar."

Och sen har jag iofs varit tveksam till om ubåten har dykt men PM har väl ingen större anledning att ljuga om det. Lite konstigt bara att de ska vara ute och köra i mörker. Så under det dyket så har det hänt nånting då.

"När ubåten steg upp till ytan gick Madsen upp i tornet först. Men han ramlade eftersom det var halt, och tornluckan föll ned och träffade Kim Wall i huvudet, enligt hans utsago.
Han säger att han inte såg när luckan träffade henne men hörde ett "bump"."

Men man undrar om detta ens är praktiskt möjligt?

"– Kim Wall hade störtat ned och låg med benen i precis den riktning som tornluckan är, säger Peter Madsen under häktningsförhandlingen.
Den svenska journalisten drabbades av kramper, och när Madsen letade efter hennes puls hade hon ingen. Blod spred sig över golvet och han insåg att hon var död."

Så detta var det bästa han kunde fantisera ihop?

"Han menar att han förstod att han hade förlorat allt, blev självmordsbenägen och i "upplösningstillstånd". Trots detta lade han sig för att sova några timmar. I stället för att kontakta polis eller räddningstjänst beslutade sig Madsen för att segla ut och sänka ubåten för att sedan ta livet av sig."

Jomenvisst eller hur.
Citera
2017-09-06, 00:48
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nej, inte på långa vägar.
Dessutom är det praktiskt omöjligt att få enbart huvudet i kläm på det viset av en olyckshändelse.
Däremot har ju luckvredet ett handtag som sticker ner som en pigg och träffar då handtaget rätt i skallen så spräcker det säkert kraniet.
Citera
2017-09-06, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har läst lite mera om dagens begivenheter..(jobbade sent som sagt)

Och, det förefaller som Peter kör sitt egna "race", han skall pressa ut sin version, "kosta, kosta vad det vill". Begrundar detta i b.l.a att "krimexperter" skakar på huvudet hur Peter lägger ut sina motstridiga uppgifter.

Jag kan inte kopiera ifrån Bt.dk`s artikel, men läs ifrån "Hold mund" :
https://www.bt.dk/krimi/to-foerende-drabseksperter-her-er-peter-madsens-forklaring-hullet-som-en-si

Jag misstänker att Peter och hans advokat, har stora skillnader i hur försvaret skall drivas..

Wall`s skulderveske er vel også borte?
Citera
2017-09-06, 00:52
Medlem
antoneriks avatar
PM hade inte räknat med att torson skulle hittas. Hans fabricerade berättelse är naturligtvis bara humbug. Han ville ha sex, hon ville inte, och han slog ihjäl henne i det händelseförloppet. Han kan aldrig förklara hur kroppen har blivit medvetet styckad, så han hoppas komma undan med brott mot griftefriden genom att dra den här valsen, som ingen normalbegåvad människa tror på. Hans berättelse är bevisligen inte sann redan nu eftersom kroppen de facto har blivit styckad.
Citera
2017-09-06, 00:53
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Du kan bli hur otrevlig du vill, men inlägget var ju trots allt nerlusat med felaktigheter. Du påstår att ett kedjehjul är ett kuggremshjul t.ex. och sedan visar du en bild på ett kuggremshjul som om det skulle vara ett argument. Uppenbarligen kan du inte se skillnad på ett kuggremshjul och ett kedjehjul. Så sluta upp med otrevligheterna och lär dig lite av de som kan nåt istället!

Du svamlar också när du påstår att vinkelhastigheten minskar men massan ökar. Massan är vad den är, och oavsett vad den är, så har den lite att göra med hur ont det gör att få luckan i huvudet. Hade motvikten vägt 200 kg, hade luckans massa varit jävligt stor, men det hade inte ens känts att få den i huvudet eftersom inte ens hade inträffat, särskilt inte om vinkelhastigheten gått ner. Om vinkelhastigheten gått upp, däremot, kunde det ha känts desto mer, men det kräver ju någon form av energi som sätter bra fart på luckan med motvikt. För att luckan skall komma farande måste något sätta fart på den, och det innebär i madsens fall att ubåten gungar kraftigt över för-akter. Vilket knappast var möjligt en lugn kväll som den aktuella.
Ok, jag såg fel på kuggremshjul och kedjekrans, glor man noga så är "dalarna" på det gamla hjulet i ubåten rundade som på en kedjekrans medan kuggarna på en kuggremsskiva är raka.

Big fucking deal!

Men nu ska jag berätta en gång för alla din förbannade imbecill hur det ligger till med vinkelhastigheten och massan. Där har jag fullständigt rätt och det verkar ju inte bättre än att du säger nästan samma sak. Med motvikt kommer luckan att falla långsammare då bara nettomomentet (luckans moment i stängningsriktningen minus motviktens moment) bidrar till dess acceleration medan det mindre momentet måste accelerera en större massa (både lucka och motvikt).

Om vi jämför luckor med och utan motvikt så är det alltså som jag sa, vinkelhastigheten blir lägre med motvikt men den rörliga massan ökar.

Du påstod alltså att mitt inlägg var nerlusat med felaktigheter. Verkligheten är den att jag såg fel på kuggremshjul och kedjehjul (en rätt subtil skillnad sett rakt framifrån) och hade rätt om luckans hastighet och massa. Jag har redan skrivit flera gånger att massan inte är så viktig för hur ont det gör att få luckan i skallen. Ett enda fel om kuggrem kontra kedja är inte vad jag skulle kalla nerlusat med felaktigheter.
Senast redigerad av skunkjobb 2017-09-06 kl. 00:57.
Citera
2017-09-06, 00:55
Medlem
Ja Madsen pratar bara en massa goja - klart att hon inte fick luckan i huvudet.
Madsen gjorde sexuella närmanden - eller våldtog henne och när hon sprakade och gjorde motstånd ströp han henne - inte svårare än så. Han hade ju märken i ansiktet efter hennes naglar - hon har försökt avstyra strypningen.
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg blir det ju nu inte lika kritiskt att snabbt hitta hennes huvud - som kommer att påvisa att hon inte fick luckan i huvudet och spräcka ännu en av Madsens lögner. Det räcker ju att kraniet finns kvar för detta och hoppas innerligt någon fiskare får upp det så att man har tyngre bevisning.
Nu tror jag i och för sig att det finns tillräckliga bevis för att döma för mord men ju fler dessto bättre.
Citera
2017-09-06, 00:56
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Det har jag redan gjort, så du kan ju ta din bild på kuggremshjulet och sätta dig ner en stund och fundera över vem idioten är, och hålla käften tills vidare. För att använda din egen vokabulär....
Vad fan är det här? Jag frågade perVers2.1 explicit och du säger vad du har gjort?

Kuggremshistorien har jag redan rett ut ett par gånger, du försöker sparka in öppna dörrar. Skärp dig för fan!
Citera
2017-09-06, 00:58
Medlem
Låt oss alla vara överens om att Madsen är en jubelidiot. Han hade en månad på sig att fantisera ihop en historia och det här var det bästa han kunde komma på?

Enda anledningen till denna otroligt haltande historia är att Madsen vill hålla fast vid det han berättade under den första häktningsförhandlingen. Att det senare har dykt upp en torso tillhörande KW fanns inte med i Madsens beräkningar.
Senast redigerad av Kimma7 2017-09-06 kl. 01:05.
Citera
2017-09-06, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alex123456
"Eftersom Peter Madsen inte går med på rättspsykiatrisk undersökning frivilligt blir följden att åklagarsidan yrkar på att han ska läggas in på en psykiatrisk avdelning för undersökning, säger åklagaren nu."
"Peter Madsen ska genomgå rättspsykiatrisk undersökning, har domstolen beslutat."
"Peter Madsen har alltså hänvisat till företagshemligheter då han vägrat polisen insyn i sin dator."
"Domaren ger polisen tillåtelse att gå igenom Peter Madsens dator."
"Peter Madsen leds ut från salen."
"Därmed är förhandlingen avslutad."

raketMadsen = ägd.

inte otippat att han tar självmord i häkte eller fängelse längre fram, känns som en lågoddsare

Om PM ska överleva ett fängelsestraff måste han nog sitta isolerad.
Citera
2017-09-06, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man kan se i denna videon om hur han man en hand på stegen och en hand öppnar luckan. Från 4:40.
https://www.youtube.com/watch?v=85apuqUzWCo

Att den skulle väga 70 kg och att han med en hand så enkelt får upp den skjuter liksom direkt hål i hans saga. Det är också då sett på utrymmet svårt att se om den ens vägde 10 kg med det svängutrymmet att den skulle kunna slå i huvudet på Kim som han påstår.
Fast 70 kg (om siffran stämmer) är med balansvikt, så den är inte representativ för hur tungt det är att lyfta luckan.
Citera
2017-09-06, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det finns ju en hel bok skriven om Peter Madsen: "Raket-Madsen" av Thomas Djursing. Där framgick detta om det öppna förhållandet, sexklubbarna, Köpenhamns undre värld, strippan som han badade med i varvsbassängen, de två lesbiska kvinnorna som initierade honom när han var 20, you name it... Det är ju grundläggande när man ska skriva ett personporträtt att man först läser allt som andra har skrivit. Inte minst intervjuoffren blir irriterade om de märker att man ej läst några klipp alls, utan att de måste börja från noll och berätta saker. Och detta råkar jag veta av erfarenhet.

Inte har hon letat reda på någon obskyr bok på danska innan hon skulle göra en intervju om en ubåt.

Du hittar på det ena och det andra och skriver det som om det vore fakta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in