2017-09-06, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashybits
Ja Madsen pratar bara en massa goja - klart att hon inte fick luckan i huvudet.
Madsen gjorde sexuella närmanden - eller våldtog henne och när hon sprakade och gjorde motstånd ströp han henne - inte svårare än så. Han hade ju märken i ansiktet efter hennes naglar - hon har försökt avstyra strypningen.
Och som jag skrev i ett tidigare inlägg blir det ju nu inte lika kritiskt att snabbt hitta hennes huvud - som kommer att påvisa att hon inte fick luckan i huvudet och spräcka ännu en av Madsens lögner. Det räcker ju att kraniet finns kvar för detta och hoppas innerligt någon fiskare får upp det så att man har tyngre bevisning.
Nu tror jag i och för sig att det finns tillräckliga bevis för att döma för mord men ju fler dessto bättre.

kan man bevisa att märkena är från kws naglar?
Citera
2017-09-06, 03:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Undra på att han inte vill lämna ifrån sig datorn:
Tingsrätten beslutade att polisen får tillgång till en dator som tillhör Peter Madsen. Madsen har tidigare sagt nej till detta eftersom han har känslig information om avtal med kunder där.

Och han hävdar att han hjälper polisen

Citat:
Enligt ett vittne ska denne ha sett en avskuren kroppsdel i hans dator.

Nu börjar alla som befunnit sig i hans närhet under de senaste 10 åren att snacka
Citera
2017-09-06, 03:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Med tanke på hur enfaldigt han måste ha planerat så borde han åkt fast förra gången. En rimlig slutsats är att det inte finns någon tidigare gång.

Hur menar du att det som framkommit (som luktar typiskt tillfällig vrede eller hastigt påkommen knäpphet) implicerar planering? Ett planerat mord som får honom att vistas timtals längre än uppgivit till sjöss, där det finns många personer som vet att ubåten huserar två personer (PM och Wall), när PM och Wall fotograferats två gånger utan att han avbrutit "planen"?

Nejdu, det håller inte. Och om det är den där "gigantiska happening", varför förnekar han saken med hastigt påkomna lögner? Ingenting blir begripligt i sammanhang om "planering".

Men visst, det ena utesluter inte det andra. En som planerat mord kan väl utför ett såntdär spontanmord lite då och då? Men det saknar "sannolikhetens prägel", iaf som det förefaller mig.

Tror nog att han planerat det här en tid. Hans plan sprack när räddningstjänsten letade efter honom så tidigt att han inte han komma in till land utan att omedelbart bli gripen. Kan det vara så att han inte trodde KW hade någon pojkvän utan att den personen trodde han bara var en vanlig vän eller något.
Citera
2017-09-06, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du menar det svarta plasthandtaget. Nej, det tror inte jag, att det spräcker skallen. Det gör ont, men inte mycket mer.

Man måste komma ihåg, att KW förväntas stå på stegen, vara på väg upp. Det finns inget "mothåll", när något träffar huvudet, kommer huvudet att tryckas ner/undan. För att det inte ska ske, måste det vara något rejält tungt som träffar med hög fart, det måste vara en hög rörelsemängd. Annars e "flyttar" huvudet på sig.

Med den korta svängradien som luckan har, med dess trots allt begränsade vikt, med mothållet,och med de omständigheter i övrigt som råder, så menar jag att det inte kan inträffa. Jag upprepar återigen, man kommer upp med armarna först när man klättrar upp ur det där röret. Se filmen ovan där Madsen öppnar luckan med en arm. Händerna och armarna först. Det är där man har armarna när man klättrar upp på en stege i ett trångt utrymme som slutar och upp på något ovanför sig.

Om det här skulle inträffa ens med låg sannolikhet borde det redan finnas i historien att olyckor av detta slag hänt på ubåtar. Att denna typ av olycka skulle ske som första gång på just PM ubåt pekar på att det är uppdiktat.
Citera
2017-09-06, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euyw738
Tror nog att han planerat det här en tid. Hans plan sprack när räddningstjänsten letade efter honom så tidigt att han inte han komma in till land utan att omedelbart bli gripen. Kan det vara så att han inte trodde KW hade någon pojkvän utan att den personen trodde han bara var en vanlig vän eller något.
"Han kan ha planerat, alla tecken som talar emot betyder snarare att planeringen misslyckades". Ja, uteslutet är det förstås inte, men du behöver komma med argument *för* planering. Det räcker inte med att bortförklara indicier som inte tyder på planering för att stärka den idén.
Citera
2017-09-06, 03:35
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Nu börjar alla som befunnit sig i hans närhet under de senaste 10 åren att snacka

Problemet med det är att man måste sålla bland alla mediahoror (hittar inget bättre synonym) som tar chansen att få publiceras i media och säger precis vad som helst bara för att bli omnämnd...
Det är tyvärr allt för vanligt. Hoppas hans flesta vänner inte tillhör utbildningsreserven och har det behovet, men med tanke på vissa av hans umgänge så är det ju tydligt att inte alla är raketforskare direkt...

Men jag tror det kommer att komma fram en hel del suspekta detaljer om han och hans leverne och när detta är över så tror jag inte det finns någon som står kvar vid hans sida. Det hade varit intressant att få höra några kommentarer från hans fru och hur hon ställer sig till det som händer? Även om hon tror på att det var en olycka så kvarstår trots allt styckningen - och det går ju fanimig inte att ignorera?!
Citera
2017-09-06, 03:43
Medlem
Citat:
Om det här skulle inträffa ens med låg sannolikhet borde det redan finnas i historien att olyckor av detta slag hänt på ubåtar. Att denna typ av olycka skulle ske som första gång på just PM ubåt pekar på att det är uppdiktat.
Hur många har tillgång till historik över alla militära olyckor som inträffat genom alla år och för alla världens nationer?

Eller om vi växlar till civila ubåtar - hur många civila ubåtar finns det som är stora nog att ha ett torn?
Citera
2017-09-06, 04:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryitwize
kan man bevisa att märkena är från kws naglar?

Det kan ju gå, om hon brukade måla dem så kan det ju hända att det finns mikroskopiska nagellackspigment i rivmärkena, inte särskilt sannolikt att så är fallet, men visst kan det gå. Hittar man ett enda sådant pigmentkorn så kan man ju binda det med 100 % säkerhet till nagellack som KW innehaft, med jämförelse med tex MS (Masspektrometri).

Man har ju använt samma teknik för glassplitter i brottsutredningar att den kemiska sammansättningen varierar så mycket hos olika glasrutor att ett splitter kan ju jämföras med ett annat och ha 100 % överenstämmelse med varandra.

Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Hur många har tillgång till historik över alla militära olyckor som inträffat genom alla år och för alla världens nationer?

Olyckor är ju militära hemligheter, och antagligen så finns det väl ingen som har någon koll på detta, Dödsfall har väl bara hänt i samband med hjärtproblem, 2 st självmord finns noterade under WW2, två japanska officerare begick självmord i en tysk ubåt som fraktade Uran vid krigsslutet i Maj 1945.

Citat:
Nej, de har gjort luckan själv - dokumenterat tidigare i tråden hur de svarvat mm vid bygget.
Verkar onödigt jobb att göra en hel lucka i stål, med tanke på att den bearbetningstid som krävs är faktiskt rätt mycket, men de hade ju en stor svarv tillgänglig tydligen. Nu kan man ju säkert göra en tillräckligt bra lucka i tex glasfiber istället vilket skulle bara väga ungefär 1/3 så mycket i vikt. Gångjärnet måste dock göras i metall förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Ja, bara det nu inte går och blir ett jäkla ledsamt Mats Alm-fall av det här eländet.
I frånvaro av någon säkerställd dödsorsak blir man nödgade att låta den uppenbart
personlighetsstörda dansken slippa undan med en dom för ett griftefridsbrott.

Det handlar nu inte om svenskt rättsväsende utan om danskt, och jag antar att åklagaren är mycket väl medveten om de olika möjliga utfallen. Och att de funderar på hur de ska lägga upp åtalet för att snärja PM. Danska Politiet är ju kanske hårdare än svenska Polisen, åtminstone så är de ju inte särskilt flata emot icke-danskar, läs bl*ttar.

PMs ego är nog till hans egen nackdel här, skulle jag tro, mycket troligt att han gör bort sig fullständigt...

Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Inte spånor, mer slamsor, kanske om man håller sig till lederna?
Isåfall följde nog slamsorna med vattnet som pumpades ur u-båten - och jag undrar om alla 38 kubikmeterna filtrerades noga när de pumpades ur båten?

När ubåten hade bärgats och låg på land så samlade de tydligen upp en hel del vatten i dunkar, om de filtrerades separat senare har jag ju inte någon närmare koll på. Enligt tidningsartikeln ska en del vatten ha tagits omhand, Hur fort de kan filtrera detta är väl lite svårt att svara på, Det går ju långsammare ju finare filter man använder. Har man tillgång till tex stora centrifuger så finns det ju stora möjligheter att köra igenom en ganska stor volym vatten på kort tid, och man bör ju med centrifuger hitta allt löst, även mikroskopiska spår..

Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jag misstänker att Peter och hans advokat, har stora skillnader i hur försvaret skall drivas..

Kanske att PM börjar bete sig som Ausonius och hotar advokaterna och får byta ett antal ggr ?

Citat:
Ursprungligen postat av dack
Däremot har ju luckvredet ett handtag som sticker ner som en pigg och träffar då handtaget rätt i skallen så spräcker det säkert kraniet.

Jo, det kan ju vara en tänkbar förklaring, men denna "pigg" kan ju lika gärna "slinta" emot kraniet. Jag tror att kraniet viker undan så fort att det bara blir ett "skrapmärke", om nu inte huvudet sitter fast på något vis. Halskotpelaren har ju ju så pass stor rörlighet i 3D att huvudet bör hinna "vika undan". Förloppet är förmodligen så snabbt att de automatiska reflexerna i musklerna inte hinner med, balansorganet sitter ju en liten bit ifrån nervändarna och där blir det en delay, latency som inte hinner kompensera snabbt nog och låser huvudet så snabbt att "piggen" kan hinna tränga in, gissningsvis. Egentligen skulle man ju faktiskt kunna mäta detta fenomen om hur snabba nackmusklerna är, men det får väl nästan förutsätta att en eventuell försöksperson har en hjälm på sig med små laserreflektorer, för att kunna mäta mycket små muskelsammandragningar.

Citat:
Ursprungligen postat av 3x3
Har polisen sikret seg Madsens avføring ? Kannibalisme kan inte utelukkes.

Han skulle i så fall behövt magpumpas på en gång, plus en omgång laxermedel. Nä jag tror inte det går att avgöra om det är många timmar sedan han konsumerade sådant kött. Den tyske kannibalbögen som åt upp kroppsdelar av en man sade ju att köttet var torrt, segt och smaklöst, men att han var urdålig på att laga mat, och alltid varit...

Citat:
Precis. Men åtminstone för mig så är det en enorm skillnad på 40 kg och 60 kg. Räknar jag på hur många gånger jag orkar göra chins i en stång så skulle 40 kg kännas som alldeles underbart lätt och smidigt. Över eller under mjölksyratröskeln gör en enorm skillnad.

Alltså mjölksyran kommer ju inte på en gång, du ska ju inte lyfta ett helt fotbollslag med 11 stycken 56 kgs journalister precis...

Citat:
Ursprungligen postat av arcenciels
Strumpbyxorna kan mkt väl ha använts att strypa med.

Jo, det torde ju ha synts på maskorna, om man tar någon sådan gles väv och försöker knyta med så syns det ju att maskorna blir deformerade och att man inte kan räta ut dem i efterhand, Fibrerna i dessa strumpbyxor utsätts ju för en plastisk deformering vid dragbelastning av den typen, och man torde ju kunna se detta ganska väl i mikroskop.

(Ja jag håller på med en avhandling om strumpbyxor nu, så därför brukar jag ha sådana på mig, inkl högklackade kängor med stålhätta, mest för att få in känslan.... )

Citat:
Lösenord för användarkontot är irrelevant om inte hårddisken är krypterad - bara att flytta hårddisken till en annan dator och läsa alla filer. Därför som bärbara datorer för företagsbruk brukar ha en egen bios-fråga för att låsa upp själva hårddisken innan datorn kan boota - så inte förlust av dator i t ex taxi skall resultera i förlust av känslig information.

Alltså vi vet inte vilken form av kryptering som föreligger här, Det behöver i så fall en helt egen tråd.

Lösenordet är säkert Nautilus

Jag har skrivit tidigare i kryptotråden om att även om man har bästa krypteringsmetoderna så finns det i ett vanligt Windows system åtminstone 10-20 GB med systemfiler med kända bitmönster (*), vilket i sig utgör en så pass stor svaghet, att man bör kunna använda dessa för att lösa ut nyckeln. Nästan alltid så krypteras ju hela disken med samma nyckel, det är ju ovanligt att ha flera olika partitioner eller diskar med användarfiler med olika nycklar. PM beskrivs som impulsiv och inte särskilt eftertänksam av sig, det förefaller som att kryptering nog inte är hans skarpaste ämne direkt. Och att han bara valt en kryptometod vars avsikt bara var att förhindra att hans kollegor skulle se vad han hade på datorn. Inget skarpare än så tror jag.

(*) Dessutom så utgör det stora antalet filnamn med kända namnkonventioner, plus att fileheaders och metadata hos användarfiler har kända bitmönster, ytterligare en svaghet för en brute-force approach givet att man har många CPU-kärnor. Eftersom Windows skapar en hel mängd med kopior av samma fil, tex funktionen autosave i Office så finns det en hel del att hämta där. Vi vet ju inte vad NSA/CIA/FBI sitter på för megakluster att göra bruteforce approach med, Även tex CERN har ju enormt mycket CPU-kapacitet. Att Politiet vill att PM avslöjar sitt lösenord kan ju vara bra för Politiet, i annat fall kan ju Politiet vara tvungen att avslöja att de lyckats dekryptera innehållet, och det är ju inte så bra
Citera
2017-09-06, 04:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Det kan ju gå, om hon brukade måla dem så kan det ju hända att det finns mikroskopiska nagellackspigment i rivmärkena, inte särskilt sannolikt att så är fallet, men visst kan det gå. Hittar man ett enda sådant pigmentkorn så kan man ju binda det med 100 % säkerhet till nagellack som KW innehaft, med jämförelse med tex MS (Masspektrometri).

Man har ju använt samma teknik för glassplitter i brottsutredningar att den kemiska sammansättningen varierar så mycket hos olika glasrutor att ett splitter kan ju jämföras med ett annat och ha 100 % överenstämmelse med varandra.

Olyckor är ju militära hemligheter, och antagligen så finns det väl ingen som har någon koll på detta, Dödsfall har väl bara hänt i samband med hjärtproblem, 2 st självmord finns noterade under WW2, två japanska officerare begick självmord i en tysk ubåt som fraktade Uran vid krigsslutet i Maj 1945.

Verkar onödigt jobb att göra en hel lucka i stål, med tanke på att den bearbetningstid som krävs är faktiskt rätt mycket, men de hade ju en stor svarv tillgänglig tydligen. Nu kan man ju säkert göra en tillräckligt bra lucka i tex glasfiber istället vilket skulle bara väga ungefär 1/3 så mycket i vikt. Gångjärnet måste dock göras i metall förstås.

Det handlar nu inte om svenskt rättsväsende utan om danskt, och jag antar att åklagaren är mycket väl medveten om de olika möjliga utfallen. Och att de funderar på hur de ska lägga upp åtalet för att snärja PM. Danska Politiet är ju kanske hårdare än svenska Polisen, åtminstone så är de ju inte särskilt flata emot icke-danskar, läs bl*ttar.

PMs ego är nog till hans egen nackdel här, skulle jag tro, mycket troligt att han gör bort sig fullständigt...

När ubåten hade bärgats och låg på land så samlade de tydligen upp en hel del vatten i dunkar, om de filtrerades separat senare har jag ju inte någon närmare koll på. Enligt tidningsartikeln ska en del vatten ha tagits omhand, Hur fort de kan filtrera detta är väl lite svårt att svara på, Det går ju långsammare ju finare filter man använder. Har man tillgång till tex stora centrifuger så finns det ju stora möjligheter att köra igenom en ganska stor volym vatten på kort tid, och man bör ju med centrifuger hitta allt löst, även mikroskopiska spår..

Kanske att PM börjar bete sig som Ausonius och hotar advokaterna och får byta ett antal ggr ?

Jo, det kan ju vara en tänkbar förklaring, men denna "pigg" kan ju lika gärna "slinta" emot kraniet. Jag tror att kraniet viker undan så fort att det bara blir ett "skrapmärke", om nu inte huvudet sitter fast på något vis. Halskotpelaren har ju ju så pass stor rörlighet i 3D att huvudet bör hinna "vika undan". Förloppet är förmodligen så snabbt att de automatiska reflexerna i musklerna inte hinner med, balansorganet sitter ju en liten bit ifrån nervändarna och där blir det en delay, latency som inte hinner kompensera snabbt nog och låser huvudet så snabbt att "piggen" kan hinna tränga in, gissningsvis. Egentligen skulle man ju faktiskt kunna mäta detta fenomen om hur snabba nackmusklerna är, men det får väl nästan förutsätta att en eventuell försöksperson har en hjälm på sig med små laserreflektorer, för att kunna mäta mycket små muskelsammandragningar.

Han skulle i så fall behövt magpumpas på en gång, plus en omgång laxermedel. Nä jag tror inte det går att avgöra om det är många timmar sedan han konsumerade sådant kött. Den tyske kannibalbögen som åt upp kroppsdelar av en man sade ju att köttet var torrt, segt och smaklöst, men att han var urdålig på att laga mat, och alltid varit...

Alltså mjölksyran kommer ju inte på en gång, du ska ju inte lyfta ett helt fotbollslag med 11 stycken 56 kgs journalister precis...

Jo, det torde ju ha synts på maskorna, om man tar någon sådan gles väv och försöker knyta med så syns det ju att maskorna blir deformerade och att man inte kan räta ut dem i efterhand, Fibrerna i dessa strumpbyxor utsätts ju för en plastisk deformering vid dragbelastning av den typen, och man torde ju kunna se detta ganska väl i mikroskop.

(Ja jag håller på med en avhandling om strumpbyxor nu, så därför brukar jag ha sådana på mig, inkl högklackade kängor med stålhätta, mest för att få in känslan.... )

Alltså vi vet inte vilken form av kryptering som föreligger här, Det behöver i så fall en helt egen tråd.

Lösenordet är säkert Nautilus

Jag har skrivit tidigare i kryptotråden om att även om man har bästa krypteringsmetoderna så finns det i ett vanligt Windows system åtminstone 10-20 GB med systemfiler med kända bitmönster (*), vilket i sig utgör en så pass stor svaghet, att man bör kunna använda dessa för att lösa ut nyckeln. Nästan alltid så krypteras ju hela disken med samma nyckel, det är ju ovanligt att ha flera olika partitioner eller diskar med användarfiler med olika nycklar. PM beskrivs som impulsiv och inte särskilt eftertänksam av sig, det förefaller som att kryptering nog inte är hans skarpaste ämne direkt. Och att han bara valt en kryptometod vars avsikt bara var att förhindra att hans kollegor skulle se vad han hade på datorn. Inget skarpare än så tror jag.

(*) Dessutom så utgör det stora antalet filnamn med kända namnkonventioner, plus att fileheaders och metadata hos användarfiler har kända bitmönster, ytterligare en svaghet för en brute-force approach givet att man har många CPU-kärnor. Eftersom Windows skapar en hel mängd med kopior av samma fil, tex funktionen autosave i Office så finns det en hel del att hämta där. Vi vet ju inte vad NSA/CIA/FBI sitter på för megakluster att göra bruteforce approach med, Även tex CERN har ju enormt mycket CPU-kapacitet. Att Politiet vill att PM avslöjar sitt lösenord kan ju vara bra för Politiet, i annat fall kan ju Politiet vara tvungen att avslöja att de lyckats dekryptera innehållet, och det är ju inte så bra

Jag tror att datorns innehåll sedan beslaget, vilket skedde direkt, länge varit tillgängligt för polisen. Åklagaren ville ha ett rettsbeslut för att kunna använda innehållet mot Madsen i nästa förhandling eller senare. Det fick han.
Citera
2017-09-06, 04:43
Medlem
Max3xs avatar
Citat:
Ah! Nu äntligen hittade jag bilden av "remskivan" som du frågar om. Nej det är inte alls den jag menar. Hittar inte bilden på sågen ännu. Det var när vi snackade tyngder att sänka kropp med. På bilden såg man batterierna, en cirkelsåg klinga upphängd i kätting och låst med en låsnyckel och framför den, på någon bänk låg många runda metallföremål, något ytrostiga - de hade varit bra som tyngder. På en annan bild brevid förekom en mugg som nån hånade...

Inga stora cirkelsågklingor på ubåtar!

Nya remskivan: https://ing.dk/sites/ing/files

Gamla kedjehjulet: http://www.cdn.tv2.no/images
Citera
2017-09-06, 05:38
Medlem
Caracallass avatar
Varför sänkte han ubåten? Kims blod kunde ju förklaras med "olyckan" Jag funderar på om Nautilus är en skräckubåt där det finns/funnits rester av andra fruktansvärda händelser. Jag tror Madsen har mycket på sitt samvete.Den här gången gick allt fel.
Citera
2017-09-06, 05:46
Medlem
Zylfidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Inga stora cirkelsågklingor på ubåtar!

Nya remskivan: https://ing.dk/sites/ing/files

Gamla kedjehjulet: http://www.cdn.tv2.no/images

Det var jag som postade bilderna på mugg och ev såg. Men mycket bröte han strött ut runt omkring sig och kök och små kojar att sova i(eller annat), men hemtrevligt ville han ha det där nere i ubåten. Dagen efter hade han ju även bokat in en annan kvinnlig vän för en lite tur i båten, dock fick han ställa in den p g a diverse problems som uppstått under natten. Men ärligt talat, när man tittar på karln, ögonen stirrar helt frånvarande och dessa märkliga linjer/rynkor han har i pannan? Jag har aldrig sett att linjer går på diagonalen? Får bara en obehaglig känsla av att hans ansikte speglar hans upplevelser, det har satt sina spår och på honom är dessa spår mycket egendomliga. Jag ser honom som något med spröt på, antenner, han är någon vidrig hybrid med noll empati. Han har mördat förr, men nu blev det nog. Punkt slut för hans liv. Han kan sitta där i sin cell och göra sina ritningar. Bara att se till att han hålls borta från folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in