2017-09-05, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
En annan mycket intressant detalj som framkom idag var att kroppen styckats med såg. När man sågar bildas "spånor". Det blir snabbt en hel del spånor, och om kroppen har styckats ombord, borde det gå att hitta rester i form av spånor från sågningen. Även om båten varit vattenfylld och tömts på vatten, så borde det gå att hitta en del rester av dessa spånor. Kanske också det en del av bevismaterial som polisen håller på.
Inte spånor, mer slamsor, kanske om man håller sig till lederna?
Isåfall följde nog slamsorna med vattnet som pumpades ur u-båten - och jag undrar om alla 38 kubikmeterna filtrerades noga när de pumpades ur båten?

Ett sätt att komma åt Madsen juridiskt är nog istället om man kan visa att han förberedde styckningen under dagen innan resan genom att ta med saker som inte hade något vettigt användningsområde på ubåten som fogsvansen och ett antal nysågade rörbitar från verkstaden..
Citera
2017-09-05, 22:40
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
En annan mycket intressant detalj som framkom idag var att kroppen styckats med såg. När man sågar bildas "spånor". Det blir snabbt en hel del spånor, och om kroppen har styckats ombord, borde det gå att hitta rester i form av spånor från sågningen. Även om båten varit vattenfylld och tömts på vatten, så borde det gå att hitta en del rester av dessa spånor. Kanske också det en del av bevismaterial som polisen håller på.

Var har det framkommit? obduktionsprotokollet refererades inte pga sekretessen.
Senast redigerad av PhDSalander 2017-09-05 kl. 22:48.
Citera
2017-09-05, 22:41
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Tyckte jag läste att de vid undersökning av PMs kropp hittade hudrester, eller vad det nu var för ord som användes?
Citera
2017-09-05, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proximac
Jag kan dansk juridik, det tycker du med eftersom du frågar.

Villkorlig frigivning i DK innebär att du får en prövotid på 5 år efter att du ansökt om och beviljats om villkorlig frigivning, Missköter du dig under dessa 5 år in tillbaka och avtjäna livstiden i annat fall kan du få ta påföljden för brottet du gjort dig skyldig till under din "prövotid" istället för livstid. Men man vet aldrig vad det kommer bli, kan lika väl innebära att fortsättning följer på livstidsstraffet.

Nu vet du med vad villkorligt innebär i DK.
Frigiven från ett livstidsstraff efter fem år i bästa fall alltså. Det var inte dåligt. Hoppas att du har noterat att det finns danskar i tråden med en något annan uppfattning. Som verkar betydligt närmare sanningen än du.
Citera
2017-09-05, 22:44
Medlem
Fjalliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Tyckte jag läste att de vid undersökning av PMs kropp hittade hudrester, eller vad det nu var för ord som användes?

Stämmer, men man visste inte vem det tillhörde Om jag inte missföestod
Citera
2017-09-05, 22:45
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestertankar
Inte spånor, mer slamsor, kanske om man håller sig till lederna?
Isåfall följde nog slamsorna med vattnet som pumpades ur u-båten - och jag undrar om alla 38 kubikmeterna filtrerades noga när de pumpades ur båten?

Ett sätt att komma åt Madsen juridiskt är nog istället om man kan visa att han förberedde styckningen under dagen innan resan genom att ta med saker som inte hade något vettigt användningsområde på ubåten som fogsvansen och ett antal nysågade rörbitar från verkstaden..

hitta gärna länken till detta vittnets iakttagelse ang sågen. Var det dagen innan, eller tidigare samma dag?
Citera
2017-09-05, 22:46
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjILY
Äntligen en bild på hur det ser ut *i* tornet. Bilder från dylik vinkel har jag eftersökt från dag ett! Känner du till flera?

Bra hittat men herre jösses vilket ruckel till hemmabygge!?!
Ser betydligt mer ut som en amatörfixad Volvo 142 med löst hängande elkablar och påsvetsade bitar av "man tager vad man haver" snarare än vad som Svensk bilprovning kräver än hur jag trodde ett seriöst (?) bygge av en i media publicerad amatör-ubåt skulle se ut?

Vissa har beskrivit den som en båt som kan med nöd sjunka, och sedan stiga, men inte mycket mer och nu förstår jag vad de menar...
Citera
2017-09-05, 22:47
Medlem
trngws avatar
En tanke är, att om KW dog av att ha fått en 70 kg tung stållucka i huvudet, så måste det finnas blod och kroppsrester kvar på luckan. Det tog dessutom ett halvt dygn från det att olyckan inträffade tills ubåten sänkte. Då det blodet lär ha torkat fast på luckan, det borde till och med finnas hud och kanske till och med skall-rester fast på luckan efter en sådan smäll.

Även detta så klart något som polisen noga kolla upp. Min gissning är att det inte finns några som helst sådana tecken/rester på luckan. Det hade i så fall PM fått veta, och det hade då säkerligen framförts vid dagens tingsrättsförhandlingar. För jag har förstått att i danmark så delges den misstänkte/dennes advokat, löpande om alla fynd etc som polisen gör.
Citera
2017-09-05, 22:48
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fjallis
Stämmer, men man visste inte vem det tillhörde Om jag inte missföestod

Gör dom inte DNA analys?
Citera
2017-09-05, 22:48
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cellplast
Pratar du nu inte bara om remskivan för framdrivningen? Det är åtskilliga i tråden som pratat just om sågklinga och länkat till bild på den remskivan.
Ah! Nu äntligen hittade jag bilden av "remskivan" som du frågar om. Nej det är inte alls den jag menar. Hittar inte bilden på sågen ännu. Det var när vi snackade tyngder att sänka kropp med. På bilden såg man batterierna, en cirkelsåg klinga upphängd i kätting och låst med en låsnyckel och framför den, på någon bänk låg många runda metallföremål, något ytrostiga - de hade varit bra som tyngder. På en annan bild brevid förekom en mugg som nån hånade...
Citera
2017-09-05, 22:51
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vallero
"Åklagaren påpekar att Peter Madsen hade hudavskrapningar på båda händerna och blod på sig när han genomgick den första psykiatriska undersökningen."
Så fort jag hittade den högupplösta bilden så var det avgjort för mig.
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
För alla som diskuterat blodstänken i Madsens ansikte och det lilla såret på näsan är det nu bekräftat att:

Citat:
"Anklagemyndigheden har lige offentliggjort, at Peter Madsen havde friske hudafskrabningerne på hænderne, og at han havde indtørret blod ved det ene næsebor."

http://ekstrabladet.dk/112/anklager-det-har-vi-fundet-i-ubaaden/6808932

Det verkar som att vi gissade rätt här. Exempelvis det vi tyckte såg ut som blod vid ena näsborren var faktiskt blod vid den ena näsborren och inget annat.

Här finns bilden igen:
https://timedotcom.files.wordpress.com/2017/08/peter-madsen.jpg?quality=85
Citera
2017-09-05, 22:52
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel

Det stod att han hade hudavskrap under naglarna, samt att det inte var fastställt från vem hudavskrapet kom. Så, antingen har de inte DNA-testat det, eller så kommer det från någon okänd tredje part.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in