Jahapp, då var det i alla fall ställt bortom allt rimligt tvivel att han åtminstone kommer dömas för grovt vållande till annans död. Återstår då att se var på straffskalan mellan det och mord, som det slutar med.
Mycket intressant information som framkom idag, men en del frågor väcktes också.
Dels påstods det, vad jag förstod, i uppläsningen från första häktningsförhandlingen, att strumpbyxorna hade åkt av när han försökt hissa upp henne med ett rep bundet runt fötterna, men i dagens förhandling sas det att han hade tagit av henne strumpbyxorna för att kunna knyta fast repet. Om det är en motsägelse, och inte media som rapporterar olika, så är det typiskt en sådan där sak som påvisar att det gärningsmannen säger är lögn och påhitt. Historien berättas olika från gång till gång.
Det hade varit mycket intressant också att få lite mer detaljerad beskrivning av hur KW kunde få den 70 kilo tunga luckan i huvudet efter att PM klättrat upp genom öppningen, samt hur detta kunde ske "under uppstigning", snarare än efter uppstigning vid ytläge. Innan dess öppnar man väl knappast luckan till tornet.
Tidigare har man ju haft sina funderingar kring om det har funnits sexuella förtecken här. Nu är ju alla sådana funderingar bortblåsta, och en fullständig övertygelse har infunnit sig. Det man funderar över är huruvida den rättsmedicinska undersökningen har kunnat ge några svar på eventuellt sexuellt våld eller "aktivitivet", och vilka eventuella spår efter PM som kunnat hittas på, eller snarare i, torson. Det faktum att försvarsadvokaten i slutet av förhandlingen ifrågasätter var bevisen är, antyder att inga sådana bevis föreligger. Vi fick ju inget höra vad gällde just obduktionsrapporten.
En sak som är anmärkningsvärd, är att det framkom att man hittat hudavskrap under naglarna på PM, men att det inte är fastställt vem det tillhör. Det betyder att antingen har man inte gjort DNA kontroll, eller så tillhör hudavskrapet någon annan, tredje, part.
Indicierna, för att inte säga bevisen, som pekar mot att PM är skyldig till styckningen, har också stärkts, väsentligt. I det att järnrör som påträffades fästa vid torson kan kopplas till PM's verkstad samt att han medger att de kan komma därifrån. Om han inte har styckat kroppen, skulle det innebära att den som fiskade upp kroppen från havets botten, styckade den, och kastade i den igen, inte tog bort järnrören under styckningen, eller återanvände dem. Man har ju redan långt innan det där med bara järnrören passerat gränsen för vart rimligt tvivel farit ut genom fönstret.
En annan fundering är kring huruvida obduktionen kan ge svar på hur lång tid efter döden, styckningen har skett. Jag kan tänka mig att den kanske skulle kunna, åtminstone, avgöra om styckningen skett inom inom några timmar, eller efter flera dygn, eller till och med innan, eller efter, att kroppen sänkts i havet.
Man ska ha i åtanke att åklagaren i detta läge kanske inte avslöjar mer än nödvändigt för att rätten skall hålla PM fortsatt häktad. Det är ju ingen rättegång nu, den kommer senare.
Men, som sagt, PM har oavsett vilket ett långt straff framför sig, därom är jag övertygad.