2017-09-03, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kejsarinnakanel
Det är nog olyckligt att använda ordet bevis. Händelsen styckning förutsätter inte mord. Det är snarare ett indicium. Tillsammans med fler indicier och med de förutsättningar som finns brukar man tala om en indiciekedja som om den inte kan motsägas av kända fakta kan väga lika tungt som bevis.
Här har man flera osedvanligt bra förutsättningar, t ex brottsoffer och gärningsman ensamna i ett slutet rum. Vittnen när de kliver ombord, under färden och när PM sänker båten och lämnar ensam och torson av KW som hittas med flera spår av vad som hänt.
Jo. Just därför som PM har en spännande höst och vinter framför sig, innan vi kan se fram emot första rundan i domstol.
Citera
2017-09-03, 22:13
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Det är nog olyckligt att använda ordet bevis. Händelsen styckning förutsätter inte mord. Det är snarare ett indicium. Tillsammans med fler indicier och med de förutsättningar som finns brukar man tala om en indiciekedja som om den inte kan motsägas av kända fakta kan väga lika tungt som bevis.
Här har man flera osedvanligt bra förutsättningar, t ex brottsoffer och gärningsman ensamna i ett slutet rum. Vittnen när de kliver ombord, under färden och när PM sänker båten och lämnar ensam och torson av KW som hittas med flera spår av vad som hänt.

Det får mig att tänka på uteslutande av annan gärningsman. Vilket kan konstateras i detta fallet. Men mord och dråp är ett uppsåtsbrott, så man kan alltså inte döma för mord om det skulle vara vållande eller en olycka, så därför måste man få en slags bevisning på dödsorsak/händelseförlopp. Så ser det juridiska ut i Sverige, och jag tror inte det skiljer sig från dansk lagstiftning.
Citera
2017-09-03, 22:14
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Ja, "fyndet" på skånska sidan visades sig inte vara något fynd. Åtminstone är det den officiella historien som det väl är rimligt att anta stämma. Är väl inte otänkbart de hittat fler delar, men vet inte hur vanligt det är att hemlighålla sånt i så fall?

Så ja bara torso.
Med metallföremål som avsett att hålla kroppen under vatten - kan föremålet länkas till ubåten?
Torson hade även stuckits, ev i syfte att släppa ut gaser. Kan vapnet hittats i båten?
Man har konstaterat att kroppsdelarna avlägsnats av en person - inte propellerolycka el dyl. Kan snitten överensstämma med cirkelsågen ombord ? Eller annat verktyg.
Vi har inte fått veta om det fanns spår av gift eller drog i kroppen. Den har nog mycket mer att berätta.
Citera
2017-09-03, 22:16
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Tack, det var ett vettigt inlägg om psykopatens tillstånd. Det har nyss även sagts att han har depressiva perioder mellan de maniska. Om så är fallet så tyder det snarare på bipolär sjukdom än på psykos.

OT: Även psykopater kan känna sig "lite nere" ibland. Stalin till exempel.
Citera
2017-09-03, 22:18
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kanelgas
Det är min och picassos åsikt i alla fall. Du får gärna dela med dig vad du har för hypotes som du anser vara mer sannolik. Anser du att det mest sannolika var att det var en olycka, eller anser du kanske att mordet sannolikt var planerat? Hur skiljer sig den enligt dig mest sannolika tesen från våran?
Det jag vände mig mot var att du skrev att det kunde vara många saker som triggat händelsen.
Jag har hela tiden varit säker på sexbrott. Tror inte det var planerat, inte mordet i alla fall, kanske sexet.
Citera
2017-09-03, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Enligt advokaten vill han gärna berätta vad som hänt och det med öppna dörrar under häktesförhandlingen.
Sist så var det lyckta dörrar och sekretess på uppgifterna han lämnat, men han är för öppna dörrar.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/hon-ska-f%C3%B6rsvara-madsen-i-ub%C3%A5tsfallet-1.4596219
Klart han vill ha öppna dörrar. Det är ju synd om honom. Han vill ha folkets sympati. Oskyldig men häktad. Han har inte erkänt styckningen. Bara "begravningen". Stackars man.
Citera
2017-09-03, 22:20
Medlem
Citat:
Tack, det var ett vettigt inlägg om psykopatens tillstånd. Det har nyss även sagts att han har depressiva perioder mellan de maniska. Om så är fallet så tyder det snarare på bipolär sjukdom än på psykos.

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
OT: Även psykopater kan känna sig "lite nere" ibland. Stalin till exempel.

Det är inte meningen att vara kverulant, utan jag påpekar detta då denna sammanblandning verkligen skapar osäkerhet vad folk faktiskt menar...

Ska vi inte prova sluta blanda ihop psykos/psykostisk med psykopat/psykopatisk? Tycker det görs av så många i denna tråden, trots minst 3 olika användare på olika sätt påpekat hur olika psykotisk och psykopatisk är bara idag.

Psykostisk ≠ Psykopatisk (inte ens i närheten)

En psykopat är som regel sällan psykotisk och en i psykos är rätt sällan en psykopat även om en med starkt psykopatiska drag kan utveckla starka vanföreställning som i sin tur eventuellt kan öka sannolikheten att hamna i psykos (detta kan jag inte avgöra då jag inte är psykolog), eller åtminstone de dragen som psykotiska kännetecknas av, utan att av den anledning faktiskt vara psykotisk.

Det finns möjligen en viss positiv korrelation mellan de två, men den är i så fall gissningsvis relativt svag och absolut inte i närheten av att låtsas som de skulle vara nära besläktade.
Senast redigerad av Kanelgas 2017-09-03 kl. 22:35.
Citera
2017-09-03, 22:22
Medlem
kejsarinnakanels avatar
Citat:
Det får mig att tänka på uteslutande av annan gärningsman. Vilket kan konstateras i detta fallet. Men mord och dråp är ett uppsåtsbrott, så man kan alltså inte döma för mord om det skulle vara vållande eller en olycka, så därför måste man få en slags bevisning på dödsorsak/händelseförlopp. Så ser det juridiska ut i Sverige, och jag tror inte det skiljer sig från dansk lagstiftning.
Åklagaren har redan nu lyckats övertyga om att det finns skäl att häkta PM på mordmisstanke. Tycker du det är fel?
Citera
2017-09-03, 22:26
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Breivik tog knark för att klara av detta, men han är fortfarande extremt sjuk. Det är bara så att man vill ha honom frisk och ond. En psykotisk person kan planera och genomföra en hel del ska man ha klart för sig. Vad har det med Madsen att göra?

Enligt advokaten vill han gärna berätta vad som hänt och det med öppna dörrar under häktesförhandlingen.
Sist så var det lyckta dörrar och sekretess på uppgifterna han lämnat, men han är för öppna dörrar.

http://www.gp.se/nyheter/v%C3%A4rlden/hon-ska-f%C3%B6rsvara-madsen-i-ub%C3%A5tsfallet-1.4596219
Menar du att han är trovärdigare för att han vill ha öppna dörrar? Det är bara ett spel för gallerierna. Psykopatvarning.
Citera
2017-09-03, 22:26
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Åklagaren har redan nu lyckats övertyga om att det finns skäl att häkta PM på mordmisstanke. Tycker du det är fel?

Absolut inte jag talar bara om det juridiska. Jag är däremot inte så säker som man kan vara då det gäller svenska häktningar och på vilken misstankegrad man häktar någon osv.
Men en svensk häktning på sannolika skäl misstänkt för mord, så finns det ju underlag. I Danmark har jag inte en susning vad som krävs.
Vi vet ju inte vad åklagaren har, men han har ju någon typ av brott så långt kan man sträcka sig i alla fall. Men det är vid åtal vi snackar och domsluten. Danmark har som Sverige TR, HR och HD.
Senast redigerad av Moosky 2017-09-03 kl. 22:32.
Citera
2017-09-03, 22:30
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Klart han vill ha öppna dörrar. Det är ju synd om honom. Han vill ha folkets sympati. Oskyldig men häktad. Han har inte erkänt styckningen. Bara "begravningen". Stackars man.
Tja gärningsmän är oberäkneliga då det gäller uppträdande och deras agerande.
Men det står att han givit en förklaring även om det är sekretess. Det kan vara en rimlig förklaring lika möjligt med en förklaring som är löjlig.
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Menar du att han är trovärdigare för att han vill ha öppna dörrar? Det är bara ett spel för gallerierna. Psykopatvarning.
Det är en länk till vad hans advokat säger, så jag har inget direkt sagt. Jag får inget grepp om Madsen än. Det man vet är att han begått lagbrott sen får vi se vad det landar på.
Citera
2017-09-03, 22:31
Medlem
Smhfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netherworld
Skrämmande att du vet att han inte grät. Var gjorde du under styckningen, varför hindrade du inte honom när du ändå var närvarande under förloppet?

Madsen valde begravningsplatsen åt ubåten Freya för att han tyckte om att dyka där.
I boken ”Raket-Madsen”, skriven av journalisten Thomas Djursing, beskrivs hur Madsen öppnade fartygets skrovventiler, gick över till sin nya ubåt Nautilus och såg Freya sjunka. Sedan grät han.

http://www.expressen.se/kvallsposten/peter-madsens-tarar-vid-forra-ubatsdramat/

Tror du han grät när han styckade KW, han gjorde tummen upp när han blev intervjuad av media, han såg inte direkt tårögd ut, vem har sagt att jag var närvarande på ubåten?

Skrämmande att du öht kommenterar, ( Var gjorde du under styckningen ) det heter vad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in