Citat:
Ursprungligen postat av
kejsarinnakanel
Tack, det var ett vettigt inlägg om psykopatens tillstånd. Det har nyss även sagts att han har depressiva perioder mellan de maniska. Om så är fallet så tyder det snarare på bipolär sjukdom än på psykos.
Citat:
Ursprungligen postat av
GreffueAnthonius
OT: Även psykopater kan känna sig "lite nere" ibland. Stalin till exempel.
Det är inte meningen att vara kverulant, utan jag påpekar detta då denna sammanblandning verkligen skapar osäkerhet vad folk faktiskt menar...
Ska vi inte prova sluta blanda ihop psykos/psykostisk med psykopat/psykopatisk? Tycker det görs av så många i denna tråden, trots minst 3 olika användare på olika sätt påpekat hur olika psykotisk och psykopatisk är bara idag.
Psykostisk ≠ Psykopatisk (inte ens i närheten)
En psykopat är som regel sällan psykotisk och en i psykos är rätt sällan en psykopat även om en med starkt psykopatiska drag kan utveckla starka vanföreställning som i sin tur eventuellt kan öka sannolikheten att hamna i psykos (detta kan jag inte avgöra då jag inte är psykolog), eller åtminstone de dragen som psykotiska kännetecknas av, utan att av den anledning faktiskt vara psykotisk.
Det finns möjligen en viss positiv korrelation mellan de två, men den är i så fall gissningsvis relativt svag och absolut inte i närheten av att låtsas som de skulle vara nära besläktade.