2017-07-28, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttwazzup
Jag får mer förtroende för honom då han skickligt parerar, smart ledarskap, effektivt nja men minst dåligt.

Jag är beredd att intämma👍
Skickligt ledarskap av Löfwén när/om han lyckas att parera attacken från alliansen

Skummar i tråden och börjar fatta att detta till största delen handlar om ett politiskt spel?

Är det ingen förutom jag som undrar över hur man kunde outsourca sekretessbelagda uppgifter till ett land i öster?
Hur i hela friden tänkte man? Och Säpo - var inte dom informerade om vad IBM tänkte göra?
Citera
2017-07-28, 11:16
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
När fick Ygeman och Hultqvist reda om haveriet?

Från och med 4 april 2016 ska statliga myndigheter rapportera IT-incidenter till MSB.

Kan regeringen även ha brutit mot dessa föreskrifter?

https://www.msb.se/sv/Om-MSB/Nyheter...nter-till-MSB/

Vi vet att Löfven fick veta det först i år. Har hans stab rapporterat till MSB?
Enligt tidigare uppgifter fick de reda på det i januari (Ygeman) och mars (Hultqvist) 2016.
Citera
2017-07-28, 11:18
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enondgris
En sak som jag inte riktigt förstått men som någon kanske kan reda ut.

Är det någon media eller journalist/ledarskribent som över huvud taget tagit upp Morgan Johansson?

Som jag förstått det är han den minister som längst känt till schabblet, varför anses han inte vara föremål för misstroende?
Vilken källa har du på att han är den minister som längst känt till detta?

Informationen gick först till justitiedepartementet, men där satt även Ygeman och Säpo rapporterade till honom.
Citera
2017-07-28, 11:19
Medlem
sonicguides avatar
Erik Bromander, AJ:s sparkade statssekreterare, a.k.a. lyxresemannen med traktamentesrätt på lediga dagar, har ju en minst sagt märklig del i detta. Att han inte meddelade sin chef om ett säkerhetsproblem är ju minst sagt märkligt.

Det är sedan också kanske än mer märkligt att SÄPO-chefen inte tar upp att det finns en pågående utredning med statsministern . Dessa lär ju mötas ganska ofta vad jag har förstått. Hade Löfven outsourcat allt kring säkerhetsdiskussioner till Ygeman? Någonstans i SÄPO:s direktiv skulle jag tippa på att det står någonting om vad de skall göra i såna här lägen
Citera
2017-07-28, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Svensk politik är på dagis nivå.

Jag undrar vad det beror på. Själv är jag beredd att lägga skulden på medierna. Och här håller jag med Emanuel Karlstens analys om att Transportstyrelseskandalen har nu blivit svenskt Game of thrones.

Billigt att producera för medierna. De behöver bara ränna runt med kameran och bandspelaren i högsta hugg i jakt på grunda och polariserande citat. Och politikerna hakar på. Nu har stackars alliansen målat in sig i ett hör med misstroendeförklaring mot Hultqvist.

Om medierna skulle göra bra jobb skulle de försöka gräva fram hemligheterna som sossarna håller på i den här skandalen. Men jag tror att det kommer att vara svårt för det är Säpo och Försvaret som vet och där vet man knipa käft. Försvaret kan läcka först och de kan ha politisk vinning av det. För Säpo kan det bli byte av boss om de läcker men ÖB sitter tryggt. Mikael Holmström kan kanske locka sina försvarskällor att lätta på förlåten.

http://www.gp.se/n%C3%B6je/kultur/de...ones-1.4483703
Citera
2017-07-28, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nej, outsourcing ökar inte kostnaderna. I så fall skulle man inte outsourca. Och varför ökar kostnaderna inte (och varför sänks de)? Därför att tjänsterna utförs av en part som varje dag övar sig på att utföra dem bättre, i betydligt större skala än vad "inhouse"-utföraren någonsin mäktade med.

I en värld, ett näringsliv där allt blir mer komplicerat och det krävs ständig inlärning, effektivisering och finslipning på processerna, är det helt enkelt väldigt vettigt och ekonomiskt fördelaktigt att outsourca sådant som inte hör till kärnkompetensen.

Ok - det är kanske ett svar på mina funderingar...
Men har någon politiker berättat detta i media?
Jag tänker väl främst på den fd transportstyrelsens överhuvud Anna (Åsa?), en kvinna var det iallafall som blev sparkad
Citera
2017-07-28, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Enligt tidigare uppgifter fick de reda på det i januari (Ygeman) och mars (Hultqvist) 2016.
Och Löfven i år. Fast det kan tolkas som incidenten skedde innan 4 april 2016 och därmed inte faller under dessa föreskrifter.
Citera
2017-07-28, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Erik Bromander, AJ:s sparkade statssekreterare, a.k.a. lyxresemannen med traktamentesrätt på lediga dagar, har ju en minst sagt märklig del i detta. Att han inte meddelade sin chef om ett säkerhetsproblem är ju minst sagt märkligt.

Det är sedan också kanske än mer märkligt att SÄPO-chefen inte tar upp att det finns en pågående utredning med statsministern . Dessa lär ju mötas ganska ofta vad jag har förstått. Hade Löfven outsourcat allt kring säkerhetsdiskussioner till Ygeman? Någonstans i SÄPO:s direktiv skulle jag tippa på att det står någonting om vad de skall göra i såna här lägen

Att Bromander inte informerar Johansson är högst märkligt. Lika märkligt som att Löfven inte informerades av Ygeman och Hultqvist. Jag kan bara inte ta in att detta skulle vara sant.
Citera
2017-07-28, 11:32
Medlem
...jag citerar återigen Karman:
I en värld, ett näringsliv där allt blir mer komplicerat och det krävs ständig inlärning, effektivisering och finslipning på processerna, är det helt enkelt väldigt vettigt och ekonomiskt fördelaktigt att outsourca sådant som inte hör till kärnkompetensen.

Och om detta stämmer då har väl Transportstyrelsen (och IBM) gjort helt rätt som outsourcade - eller...?
Citera
2017-07-28, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Vilken källa har du på att han är den minister som längst känt till detta?

Informationen gick först till justitiedepartementet, men där satt även Ygeman och Säpo rapporterade till honom.

Det är lite detta som var anledningen till min fråga. Jag har ingen källa längre, men är säker på att jag under senaste tiden stött på att Morgan Johansson skulle haft informationen också, och dessutom längst av alla. Men nu kommer jag inte ihåg var. Är ganska säker på att Chris Forsne tagit upp detta i kommentarerna på Thomas Gürs Facebook till exempel. Men det kan vara ett sammelsurium av rykten och lösa anklagelser som gör att jag fått en felaktig bild som jag nu skulle vilja få rätt på.
Citera
2017-07-28, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
Är det ingen förutom jag som undrar över hur man kunde outsourca sekretessbelagda uppgifter till ett land i öster?

Nej, eftersom man outsourcade till IBM. De i sin tur ska ha använt underleverantörer i Östeuropa. Detta är jättevanligt. Dom är dessutom jäkligt duktiga många av dem. Man får bara ha koll på vad man som är lämpligt att lägga där. Det är inte ovanligt man använder Tjeckien, Litauen, Indien m.fl länder för sköta delar av en leverans. Alla stora leverantörer gör det. Och numera har vi även svenska företag som ägs av t.ex. indier. Volvo IT t.ex som köptes av indiska HCL.
Citera
2017-07-28, 11:39
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...jag citerar återigen Karman:

Och om detta stämmer då har väl Transportstyrelsen (och IBM) gjort helt rätt som outsourcade - eller...?
Felet var att man medvetet bröt mot lagen & inte säkerhetskontrollerade all inblandad personal (för man tyckte det skulle ta för lång tid). Man visste att man bröt mot lagen, man blev varnad av egen personal & Säpo. Ändå valde man aktivt att bryta mot lagen. Där finns själva brottet, ingen annanstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in