2017-07-28, 14:45
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
Vi noterar där:
"En nyhet är att Säkerhetspolisen nu får ett eget insynsråd med förtroendevalda politiker som följer verksamheten på nära håll och har möjlighet att ifrågasätta och komma med förslag."

Här finns ledamöterna listade:
http://www.sakerhetspolisen.se/om-sa...insynsrad.html

Har alla dessa bara suttit där och låtit sig informeras?
Har den s.k. Sverigevännen Katja bara suttit där utan att ryta till?
Har Beatrice Ask tyckt att allt varit i sin ordning när man berättat att
en utredning och förhör pågår på en av de statliga myndigheterna?

Bra uppslag!

Denna post har fokus på hanteringen efter det att informationen sägs ha nått Stefan Löfvens statssekreterare.

Vi har lite olika bud om hur och när Löfven fick informationen, detta är en av sakerna som det nu ska fokuseras på. Resonemanget bygger på att han verkligen inte visste något innan början av Januari allt enligt hans egen utsago. Hur gick denna cover-up till?

Han säger själv att han fick informationen i samband med att Maria Ågren delgavs misstanke (vilket var dagen efter att hon fick sparken 20/1-17), detta upprepade han 3 ggr vid pressträffen i måndags. Informationen fick han av av sin statssekreterare Emma Lennartsson och hon ska enligt honom ha fått informationen i slutet av December 2016. Hon fick då bara en övergripande kort information enligt Löfven och är alltså hans bortförklaring till att hon dröjde i 1-2 veckor med att informera honom.

Jag tror att han blandar ihop det hela pga inkompetens och begreppsförvirring, efter att han fick kännedom och affären så var han självklart med i loopen när det diskuterades hur man skulle hantera hennes avsked, han var förmodligen tom tongivande.

Även om det bara var en 'kort och övergripande' information så innehöll den förmodligen följande:
Maria Ågren GD på Transportstyrelsen är föremål för en förundersökning av SÄPO. Vilket borde vara mer än tillräckligt för att agera omedelbart.

Stefan Löfvens statssekreterare Emma Lennartsson väntar trots den korta informationen enligt Löfven med att informera honom tills efter nyår, ja det är ju trots allt jul och nyår. Ska vi dra till med en gissning, han fick informationen den 7-8 Januari, dagen efter trettondagen och då gick han i taket.

Lövet säger att han fick information om affären i när Maria Ågren delgavs misstanke om brottet, något om skedde den 20 Januari 2017, han säger då att regeringen beslutade sig för att skilja henne från uppdraget, (men på det viset kan det ju inte ha gått till).

2017-01-09 Infrastrukturminister Anna Johansson säger till DN att hon agerade ”väldigt snabbt” när hon fått kännedom om att Maria Ågren var föremål för en förundersökning.
– Det var Maria Ågren själv som berättade det, säger hon till DN. Jag tror däremot att hon fick eld i arselet när Löfven till slut hörde av sig och brummade.

Vi måste nu titta på tidslinjen och vad vi vet utifrån fakta:

2017-01-19 Maria Ågren får sparken
2017-01-20 Ett första formellt förhör sker med Maria Ågren (dagen efter att hon fick sparken)
hon hade även med sig en advokat vilket indikerar att hon haft underhandsinformation om att hon var misstänkt.
2017-06-28 Maria Ågren godkänner strafföreläggandet.
2017-06-07 Strafföreläggandet blir känt.

Så här tror jag att det gick till:

2017-01-07/08 Löfven får informationen och går i taket, kontaktar Anna Johansson och frågar vad det är som händer, Anna som antigen inte vet något eller låtsas att hon inte vet har iaf ingen riktig koll, hon ber någon kontakta Maria Ågren och ber henne ringa upp Anna. – Det var Maria Ågren själv som berättade det, säger hon till DN.

2017-01-09 tom 2017-01-18 Febril aktivitet, hur ska denna skandal hanteras? Hur håller vi pressen och oppositionen utanför? Vilka andra har haft kännedom och detta haveri? Lövet är galen av ilska. Man kommer fram till en plan samtidigt som man letar reda på en ersättare.

Planen är:
1) Hitta en ny tf GD
2) Formulera en mild brottsmisstanke
3) Sparka Maria Ågren, låt statssekreteraren sköta kommunikationen.
4) Delge henne brottsmisstanken
5) Locket på - håll alla utanför.

2017-01-19 Maria Ågren sparkades och anvisades sedan ett ''internt'' utredningsjobb på Näringsdepartement under infrastrukturminister Anna Johansson.

Personer som med säkerhet har insyn i denna hantering är:
Stefan Löfven, statsminister
Emma Lennartsson, Stefan Löfven statssekreterare
Maria Ågren, fd. GD
Anna Johansson, fd infrastrukturminister
Mattias Landgren, Anna Johanssons statssekreterare
Rolf Annerberg, fd Styrelseordförande
Mats Ljungqvist, Åklagare
Evamari Häggkvist, Förundersökningsledare SÄPO

Maria Ågrens advokat Percy Bratt samt förhörsledarna på SÄPO och förmodligen någon mer där, det är även rimligt att anta att åklagaren har överlagt ärendet med sin chef och möjligtvis någon mer på särskilda åklagarkammaren.

Förundersökningen är fortfarande öppen och så sent som den 6 Mars så förhörs Annerberg för första gången. Han skyller på att regeringen pressat på och snackar om reformstopp mm.

Löfven behöver nu en ny plan och en grupp som hanterar detta på ett kreativt sätt. Han säger att en 'utredning' tillsatts för att titta på 'förebyggande åtgärder' och enligt honom bildades den gruppen i Mars, vilka ingick där och vad är deras slutsats?

Kan det vara den gruppen som resonerade sig fram till att ett strafföreläggande skulle passa och att tidpunkten för tillkännagivandet beslutas till slutskedet av Almedalsveckan då alla ska gå på semester.

2017-06-16 Säpo avslutar sitt tillsynsarbete.

Och nu återstår bara formalia - att få strafföreläggandet underskrivet av Maria Ågren men det är ju inga problem då hon fortfarande finns i 'huset' i den beryktade elefantkyrkogården.

2017-06-28 Maria Ågren godkänner strafföreläggandet.
2017-06-29 Jonas Bjelfvenstam utses formellt till ny GD av Anna Johansson.

"- Jag är glad att regeringen i dag har utnämnt Jonas Bjelfvenstam säger infrastrukturminister Anna Johansson."

Nu kunde historien tagit slut, man gratulerade varandra och gladde sig åt att planen höll, semestrarna stod för dörren och alla var glada. Den gamle sossepolitruken Roffe satt kvar som ordförande och det gjorde även Steffes kompis Elvy Söderström som satt kvar som ledamot, Maria Ågren fick ett milt straff och hade fortfarande lönen kvar, infrastrukturministern Anna Johansson var nog uppriktigt glad (som när hon i egen hög person tillkännagav den nye GD'n) även hon hade jobbet kvar fast Steffe var så arg i början av året. Och själva statsministern skulle nu njuta av sin 60-årsdag i lugn och ro......men.....

2017-06-07 Strafföreläggandet blir känt och härvan börjar nystas upp.

2017-07-14 DN lyckas få ut förundersökningen:
"På DN:s begäran har Säkerhetspolisen lämnat ut förundersökningen i fallet. I ett Säpo-förhör säger en av Transportstyrelsens it-ansvariga att de gav bort "nycklarna till Kungariket".
Mikael Holmström DN 2017-07-14"
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sta...rammande-makt/

2017-07-15 Kristdemokraternas försvarspolitiska talesperson Mikael Oscarsson säger till SVT Nyheter att han nu tänker KU-anmäla infrastrukturminister Anna Johansson (S) för hennes vetskap kring transportstyrelsens IT-affärer.

2017-08-17 Styrelseordförande Rolf Annerberg begär att få bli entledigad från sitt uppdrag, (nu passar det och var inte en del av planen).

2017-07-18 Anna Johansson kallar till en oplanerad pressträff med anledning av uppgifterna kring Transportstyrelsen. Anna säger: 'Häromdagen så offentliggjordes FUPen' - Regeringen har nu inget förtroende för styrelsen. http://www.regeringen.se/pressmeddel...ll-presstraff/

2017-07-20Regeringen fattade på förmiddagen ett formellt beslut i ärendet och vänder sig nu till Statens ansvarsnämnd för att få Maria Ågren sparkad helt ut ur huset (nu passar det och var inte en del av planen).

2017-07-21 Chang Frick lyckas också få ut FUP och till skillnad från DN som sitter och trycker på den själva så tar nu ärendet fart inte minst här på forumet.

2017-07-27 Två till Andrea Femrell, Mikael Ahlström får också lämna styrelsen. (nu passar det och var inte en del av planen). http://www.regeringen.se/pressmeddel...nya-ledamoter/

Det är uppenbart att fram till midsommar så var planen att Maria Ågren skulle jobba kvar i regeringskansliet, Rolf Annerberg skulle sitta kvar som ordförande med Elvy Söderström som ledamot tillsammans med Andrea Femrell, Mikael Ahlström, Anna Johansson och Ygeman skulle fortfarande vara ministrar. Mästerstrategen/förhandlaren kan inte alls var nöjd med utfallet.

Så vad tror ni, är Löfvens inblandning och påverkan mer omfattande än vad vi fått veta hittills? Tror ni att han kommer hedra sitt löfte om att visselblåsare är något bra?

/Provokatör

"PS" Har någon mer information av visselblåsarkaraktär så tar jag tar gärna mot fler PM då jag gjort plats i min inkorg.
Senast redigerad av Provokatör 2017-07-28 kl. 14:58.
Citera
2017-07-28, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-

Och nu är Anna Johansson och Anders Ygeman sparkade från sina poster. Så just här gick allt SD:s väg.
Nej de åkte på en rejäl backfire eftersom Ygeman nu kommer få ännu mer inflytande och dessutom den som kommer stärka S i nästa val.
Citera
2017-07-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pjabas
Åkesson var ju den första som indikerade att man var ok med att göra en tempoförlust genom att sätta ultimatum tills riksdagens öppnande istället för omedelbar expediering av denna katastrof.
" Slickaren " Yngeman går på sina knä och försöker göra sig märkvärdig " Jag stod upp i flyktingkrisen när många andra inte riktigt gjorde det, säger Anders Ygeman den 27 juli 2017, men någonting måste han väl göra för den ersättning och förmåner han får som inrikesminister. I övrigt hans insatser kom ganska sent med anledningen att terroristen Rakhmat Akilov eller vad han egentligen i verkligheten heter och några till utan möjlighet till identifiering hunnit invadera Europa och Sverige. Det måste finnas någon hållhake i bakgrunden mellan politiker för att Löfven lovat Ygeman att han i stället blir gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen. Ygeman som en sista tråd om hans comeback i politiken i försök om att behålla sin heder hävdar alliansen idag att ...de borgerliga partier som hade hoppats att bli av med mig får vänja sig vid att de ändå får möta mig i debatter i framtiden...Om Löfvens löfte förverkligas och Ygeman blir gruppledare för Socialdemokraterna i riksdagen det komma att sluta med en självklar valförlust för Soccarna 2018.
Citera
2017-07-28, 14:51
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Saken är den att Löfvèn var informerad. Det är orimligt att han inte var det.
Japp, jag argumenterade just för det. Och det vore väl inte fel att rikta misstroende direkt mot honom och hela hans regering? Finns det några regler som talar om vilken bevisning som krävs?

Tänk på att alltihop, från påtryckningar som ledde till lagbrott och uppmaningar att fortsätta trots inkommande varningssignaler från tjänstemän om risker, till locket-på, och sedan lögner om att "jag visste inte" förmodligen är Löfvéns eget verk, i synnerhet om han var informerad från början.
Citera
2017-07-28, 14:53
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pungspark63
Ligger bakom betalvägg men du kan läsa en del av det oavsett...
https://www.svd.se/partibok-har-blivit-basta-merit

Skall kolla om jag hittar rätt nummer av Dagens Medicin, annars får du hålla tillgodo med denna.
Dessvärre var det bara den eventuella sossedominansen i TS vi diskuterade så du är lite offtopic men inlägget platsar säkert som diskussionsunderlag i en annan tråd. Det är ju ganska vanligt att opposition klagar på regering i just denna fråga.
Citera
2017-07-28, 14:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Detta säger väl det mesta om dig att du bara chansar vilt på det som far förbi i hjärnan just då.
Du har uppenbart inga belägg för vad du säger om sossedominans inom TS.

Sedan vill jag gärna ha reda på vad du menar med att jag är halvt outad.
Jag har vid två tillfällen noterat att folk jag diskuterar med verkar vilja påpeka att de vet vem jag är.
Jag har dessutom från en f.d. SD-are fått mitt nick här på FB mer eller mindre avslöjat när han var aktiv inom SD.
Kanske tillhör du också nån hemlig säkerhetspolis inom SD-organisationen?

Nej faktiskt inte men du kan ju läsa vad du själv skriver, du har avslöjat dig för några. Efter som jag inte är lika korkad berättar jag inte om var jag jobbat med servrar och nät.
Citera
2017-07-28, 15:01
Medlem
pungspark63s avatar
Citat:
Dessvärre var det bara den eventuella sossedominansen i TS vi diskuterade så du är lite offtopic men inlägget platsar säkert som diskussionsunderlag i en annan tråd. Det är ju ganska vanligt att opposition klagar på regering i just denna fråga.
Du har en poäng i det, men att hitta politisk hemvist på styrelsemedlemmarna kan vara svårt och dom brukar väl förordnas några år i taget så med tanke på att sossarna bara suttit i tre år så hade det intressanta varit att se hur många som tillsats senaste tre åren som kan spåras till S.
Den som vill kan ju gräva ned sig i detta men det är nog svårt och tidskrävande och till ingen nytta.
Dom kan ha blivit satta där på kompetens men bara råkat vara sossar...
Citera
2017-07-28, 15:04
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101

Det som hade krävts för att Alliansen skulle sätta sig i Regeringsställning är att t ex SD hade sagt "Vi föredrar Alliansen framför SVaMP. Vi kommer villkorslöst att stödja er i Regeringsställning, utom ökad immigration".

Då hade Alliansen kunnat sätta sig i Regeringsställning.

Nu har SD valt SVaMp framför Alliansen. Det är begripligt sett till hur nära SD och SVaMp står varandra.
(Det kan också vara en förklaring till att t ex Lööf ser på SD på samma sätt som på V. Dvs någon man inte vill ha med att göra).
.
Hur faan har SD valt SV+MP? Det var SD som var först ute med att vilja ha misstroendevotum. Men kommer väl att bli en historieförfalskning. Verkligheten är väl snarare att alliansen tvingades att göra något när SD sagt att dom skulle ställa misstroendevotum. Hade inte alliansen gjort det så kan vi väl gissa hur många väljare som lämnat alliansen.
Jag har frågat dig tidigare.
Varför ska SD ställa upp på alliansen när dom inte ens pratar med SD?
Vad ska alliansen ge SD för att få deras stöd?
Citera
2017-07-28, 15:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Lika maktkåt som alla andra politiker i Sverige. Såklart gör han vad som behövs för att behålla makten och öka chanserna till återval. Precis samma skulle en statsminister från alliansen göra.

Nej det kan man man absolut inte hålla med om. Alliansen är allt annat än maktkåta, de har lämnat över makten till sossarna + MP trots att de själva har kunnat ta den under hela denna mandatperiod. Reinfeldt lämnade också över makten direkt på valkvällen helt utan att ta någon strid alls så du är så fel ute som man kan vara här.
Citera
2017-07-28, 15:24
Medlem
Kwatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svenne-i-Banan
Nej det kan man man absolut inte hålla med om. Alliansen är allt annat än maktkåta, de har lämnat över makten till sossarna + MP trots att de själva har kunnat ta den under hela denna mandatperiod. Reinfeldt lämnade också över makten direkt på valkvällen helt utan att ta någon strid alls så du är så fel ute som man kan vara här.
Stämmer det.

Vad gör de egentligen i riksdagen när de inte förvaltar sina mandat?

Antagligen tycker fortfarande många alliansväljare att det är helt okej att åsidosätta själva grunderna för demokratin i syfte att hindra SD från att få inflytande.

Decemberöverenskommelsen fick uppmärksamhet pga det som var uppenbart totalitärt i dess natur, men egentligen har inget blivit bättre. Det har bara tonats ned. Och varför har media ägnat så lite kraft åt att påtala just detta, att vi hela tiden precis lika gärna hade kunnat ha en helt annan regering? Det borde stå i fet stil på löpsedlarna varje dag.

Inte ens nu har det fått den aktualitet som det rimligen måste få innan det är val igen. Hela denna snöpliga historia om den svenska så kallade demokratin riskerar att upprepa sig.
Citera
2017-07-28, 15:34
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Hur ska det komma fram i KU menar du? Så länge alla har samstämmiga historier och ingen läcker så kan han sitta där och ljuga lika friskt, utan att bli prickad. KU är ingenting att förlita sig på.

Om uppgifterna stämmer att Emma Lennartsson har informerat svetsministern slutet av december 2016 och att hon vågar stå fast vid det så sitter svetsloppan löst. Då går det inte påstå att han inget visste.
Citera
2017-07-28, 15:37
Medlem
Visselblåsare är alltid bra - dom rensar i rören när det börjar bli riktigt skitit
Om det får Löfwén upp till bevis nu om han fortfarande gillar Visselblåsare

Men vad har dessa ledamöter haft för sig sedan 2015 då rådet bildades? Sovit? Ingenting förstått? Missförstått? Gått på toaletten?

Ledamöterna i Säkerhetspolisens insynsråd är:

Susanne Eberstein (S)Maria Ferm (MP)Stig Henriksson (V)Beatrice Ask (M)Johan Hedin (C)Christer Nylander (FP)Olle Sandahl

*

*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in