Flashback bygger pepparkakshus!
2017-07-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo, han verkar ilsken. Läxade upp någon i publiken som inte var tyst.
https://twitter.com/Kenan_Habul/stat...95306235883520
Citera
2017-07-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrAsparagus
Wikström fick alltså sparken också?

Viss sanning med modifikation det jag skrev.

Både Ygeman och Wikström bad om att bli entledigad. Så Ygeman fick inte sparken.
Varför Wikström bad om det har jag ingen aning om.
Citera
2017-07-27, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moppsen
Kallar du denna regering kompetent? Ja ni sossar har inte höga krav
Jag är inte sosse i jämförelse med många andra regeringar så har denna regering visat sig vara kompetentare inte så svårt att erkänna om man inte är blind.
Citera
2017-07-27, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kriper
Alliansen måste gå "all in", annars riskerar de se ännu svagare ut. Det leder till att KD kommer missa nästa val och moderaterna kommer halveras.

En intressant vändning vore om de lägger till missförtroende mot statsministern som inte insåg allvaret och inte fortfarande inte kan förstå att de har gjort fel.

Jag ser bara två alternativ för Alliansen.

- Gå vidare med misstroende mot Hultqvist.
- Rikta nytt misstroende mot Statsministern som har räddat Hultqvist och halvräddar Ygeman. Ett tecken på att han inte anser de gjort något fel. Trots informationshaveriet.

I princip har han bara offrat Anna Johansson. Kommer Alliansen tycka det är tillräckligt?
Citera
Medlem
Labanoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Efterdradd
KG Bergström börjar bli pensionsfärdig, svamlar om att Löfven ”trotsar” oppositionens begäran om att Hultqvist ska avgå.

Hahaha, ja KG Bergström har tagit trollande till en ny nivå.
Citera
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Frågan är vad som händer om Hultqvist blir utröstad av riksdagen, konsekvenser?

Då får Löfven på nytt ta ställning till samma frågor som nu, ska Hultqvist bytas ut, regeringen avgå eller utlysa nyval.

Det här är alltså ett sätt att lämna över bollen till alliansen igen och testa om de vågar stå fast vid sitt ord. Ska alliansen som vanligt vika ner sig, i så fall ser de svaga ut igen eller ska de sätta hårt emot hårt och fälla Hultqvist?
Citera
Medlem
Pvt. Jokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeAdored
Tidigare har Sverige varit en demokratur. Nu har det blivit diktatur. Vem ändrar benämningen? Vi är så långt ifrån en demokrati man kan komma nu.

Sossarna har gjort detta tydligt. Löfven är diktator nu, så är det till 100% I en demokrati skulle jag aldrig uppmana till mord men nu är vi en diktatur så det är dags att skjuta Löfven innan det går ännu längre.

Jag är ingen större fan av Löfven men att kalla honom för diktator är ju bara korkat och obildat. Han har inte på något sätt agerat i strid med grundlagarna i frågan. Om han däremot hade vägrat att avgå som statsminister efter att det hade stått klart att han saknar majoritet i riksdagen hade han helt klart nosat på diktatorsbeteende.
Citera
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jo, han verkar ilsken. Läxade upp någon i publiken som inte var tyst.

Man undrar ju om det i förväg var planerat att Löfven skulle anlägga en "indignerad ton", men att detta snabbt gick över i stingslighet och ilska vilket är föga statsmannamässigt.

Är ingen Löfven-kännare, men sånt beteende funkar inte bra hos TV-tittarna, och lär väl även tagga journalisterna att hugga ännu hårdare?
Citera
2017-07-27, 11:30
Medlem
ParkLane66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Nu är det sannolika scenariot att Alliansen går vidare med misstroende på Hultqvist. De kan inte backa nu, men löser det genom att Hultqvist klarar sig i omröstningen.

Alla räddar ansiktena och Alliansen och SD har fått våt skalper. Löfvens regering är hårt sargad fram till valet 2018.

Tyvärr kan man konstatera att med denna lösning kommer Dan Eliasson sitta kvar.
Ett alternativ men vilka ska avstå att rösta C eller L
Citera
Medlem
SecundusSilents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av midvintermorker
Man har ansvar för den största säkerhetsläckan i modern tid med konsekvenser som är svåra att överblicka och man tror på fullt ansvar att man ska få behålla makten. Snacka om maktfullkomlighet.

Jag skulle inte bli förvånad om Alliansen fortskrider med sitt misstroendevotum mot Hultqvist OCH mot statsministern själv.

Ansvaret ligger på dem som drivit fram outsourcingen (den tidigare borgarregeringen), samt på dem som brutit mot lagen (myndighetens GD). Sedan är det regeringens ansvar att agera när problemen blir kända, vilket regeringen också gjorde.
Citera
Medlem
Vågskålens avatar
Alliansen skulle kunna svara med ett misstroende mot statsministern.

Ombildningen är ett politiskt taktikspel, och som sådant kanske till och med briljant. Den förståelsen, om den förklaras pedagogiskt för folket, kan ligga till grund för en totalattack på Löfvén. Som reaktion på en total säkerhetshärdsmälta vägrar han ta något som helst ansvar och be folket om ursäkt, gör en taktisk ombildning bara för att vrida misstroendevapnet ur oppositionens händer, och påstår sedan helt fräckt att det är HAN som tar ansvar.

Det måste vara enkelt att spinna en berättelse runt detta som blir till ett totalt misstroende mot regeringen Löfvén.

Om alliansen verkligen vill ta regeringsansvar. De kan ju också misstänkas vara spelare i första hand.
Citera
Medlem
AussieRedMans avatar
Den stora frågan för mig är om Ygeman inte nämt ngt för Löfven på över 1 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in