2017-07-28, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kleopatra2013
...jag citerar återigen Karman:
I en värld, ett näringsliv där allt blir mer komplicerat och det krävs ständig inlärning, effektivisering och finslipning på processerna, är det helt enkelt väldigt vettigt och ekonomiskt fördelaktigt att outsourca sådant som inte hör till kärnkompetensen.

Och om detta stämmer då har väl Transportstyrelsen (och IBM) gjort helt rätt som outsourcade - eller...?

Finns inget korrekt ja eller nej i det. Beror på vad du outsourcar. Det är väl det som man nu håller på att försöka styra upp och rätta till. Boven i det hela är att man har försökt köpa hela skiten som en tjänst. Typ att man betalar per användare/klient. Det är trenden idag. Men det är inte alltid lämpligt.
Citera
2017-07-28, 11:43
Medlem
Opilus5500s avatar
Jag såg den här pressträffen idag lite sent, då den sändes igår.. Jag förstår inte riktigt löven? han står säger att Alliansen försöker skapa en kaos och kris?? Är de inte hans egna som begått misstagen först?? de finns en anledningen till varför alliansen misstror hans ministrar?

Man borde väl stå för de man har i sina egna led innan man kastar skit på andra??? men de här kanske ingår själva statsminstersrollen att man erkänner aldrig ens egna fel utan de alltid någon annans myndighet som gjort felet..

De skall bli intressant se de kommande partidebatterna i framtiden.
Citera
2017-07-28, 11:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Felet var att man medvetet bröt mot lagen & inte säkerhetskontrollerade all inblandad personal (för man tyckte det skulle ta för lång tid). Man visste att man bröt mot lagen, man blev varnad av egen personal & Säpo. Ändå valde man aktivt att bryta mot lagen. Där finns själva brottet, ingen annanstans.

Det var ju bryta mot lag eller stoppa systemen. Jag skulle vilja se konsulternas riskanalys som var inhyrda för att sköta både förberedelserna och upphandlingen. Det är viktiga dokument för kunna spåra vem som egentligen felat och satt Transportstyrelsen i denna soppa. Maria Ågren menar jag hade inte mycket val. Det är nog därför jag tror hon kom billigt undan.
Citera
2017-07-28, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antonerik
Enbart det faktum att man lämnar över centrala register till ett privat företag och släpper den statliga säkerhetskontrollen är en läcka.

Det är skillnad mellan att ge acess till ett register och att lämna över hela registret.

Nu ska vi vara medvetna om att ord används olika i olika sammanhang. Ta exvis brott. På juridiska är brott något sådant som är förenat med straff och där finns en legal definition. Straff är också definierade i det juridiska språket.
Men i vanliga språkbruket används brott om alla möjliga saker. Exempelvis stilbrott men om man ägnar sig åt det blir det inga böter (juridiskt straff). Inte heller skadestånd eller ersättning för sveda och värk för stackare som fått utstå stilbrottet.

Läcka i vanligt språkbruk är att uppgifter faktiskt hamnat hos obehöriga. Vilket vi inte vet om det har skett i detta fall.

Men de instanser som ska hantera säkerhetsklassat material måste naturligtvis börja agera så fort de upptäcker en situation där material riskerade läcka. De kan inte vänta på indikationer om att obehöriga kommit över material utan de måste börja agera direkt, därav utgår man i sådana situationer att materialet är röjt eller läckt.

Tyvärr är inte våra medier så bra på sånt här fast det är deras enda jobb utan de bidrar till förvirringen och att många nu tror att material bevisligen hamnat hos den lede fi.
Citera
2017-07-28, 11:46
Medlem
MSM har nu fått krisen precis dit som dom vill: inte mer gräv i Löfven och hans amatörism, splittrad Allians, Moderaterna i pattställning.
Löfven och Lööf och Björklund i dans tillsammans kring granen runt jul 2018!
Allt för att utestänga Sd. Det är så genomskinligt att klockan stannar.
Sen hur det går för Sverige skiter väl bonniernpojkarna i. Bara inte Sd får makt.
Citera
2017-07-28, 11:46
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Det var ju bryta mot lag eller stoppa systemen. Jag skulle vilja se konsulternas riskanalys som var inhyrda för att sköta både förberedelserna och upphandlingen. Det är viktiga dokument för kunna spåra vem som egentligen felat och satt Transportstyrelsen i denna soppa. Maria Ågren menar jag hade inte mycket val. Det är nog därför jag tror hon kom billigt undan.
Jag tror säkert att hon utsatts för en jävla press uppifrån att skriva på de olagliga besluten. Det är ju därför hon fick pengar för att hålla tyst.
Citera
2017-07-28, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Jösses vad opåläst du verkar. Ygeman har inte informerat sin statsminister och chef om förhållande som är mycketskadliga för riket. Han är ansvarig för polis och säkerhetstjänsten där ärendet dök upp under 2015

IBM har ingen med det att göra. Har de lagt ut driften utomlands beror det på att de inte fått några andra instruktioner eller otillräckliga instruktioner.

Jag säger ju att jag inte är påläst - men jag håller på att läsa in mig på denna "skandal"

Hur kan du säga att IBM inte har något med detta att göra?
Det är dom som är utföraren
Att dom inte har fått några andra instruktioner eller otillräckliga instruktioner?

Det låter ju helt otroligt om detta stämmer...
Det handlar om miljardbelopp och köparen slarvar med instruktionerna till säljaren?
Citera
2017-07-28, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Kan du visa att det är andra faktorer som gör att Hultqvist är populär.

Den fråga som jag uppfattade (kanske missförstod jag), det var ju: "Hur kan det komma sig att journalister gör skillnad mellan Ygeman och Hultqvist?" ...och därmed underförstått: "Hur kan det komma sig att det är svårare för oppositionen att enas om misstroendevotum mot Hultqvist än mot Ygeman?"

Min tes var att Hultqvist inte är särskilt populär av annan orsak än att man lyckats övertyga några politiska kommentatorer att skapa ett positivt mediabuzz omkring honom. Orsaken till att det finns grupper som vill pusha Hultqvist - även innan skandalen - är sannolikt att han driver på för ett uppenbart NATO-närmande trots att han är sosse. Så det kan även vara drivet av medieägarna. Den stora massan av journalister har - liksom folket - inga egna preferenser eller åsikter utan är ett flockdjur som springer i hordens riktning och med hordens känsla. Om någon betydande person inom media skulle framställa Hultqvist som en värdelös bondlurk så skulle horden snabbt byta åsikt och följa detta spår med full inlevelse.

När det gäller alliansens preferenser är Ygeman mera regeringscentralt högvilt än Hultqvist och därför är det mer prestige att fälla honom.

/Johan
Citera
2017-07-28, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag tror säkert att hon utsatts för en jävla press uppifrån att skriva på de olagliga besluten. Det är ju därför hon fick pengar för att hålla tyst.

Hon hade inget val. Om hon inte hade skrivit under och tagit på sig ansvaret hade ingen under henne jobbat vidare med projektet som önskat. Där var ju IT säkerhetsfolk som vägrade fortsätta som togs bort från projektet. Och de kan inte tvingas begå ett brott och samtidigt bli anklagad för arbetsvägran. Skulle aldrig hålla i en arbetsdomstol. Underskriften var nödvändig.
Citera
2017-07-28, 11:51
Medlem
En offentlig beställarnas handling kan vara demokratiskt försvarbar trots att den kanske inte fullt följer lagen. Detta tar sig uttryck i att det offentliga kan få ett bättre kontrakt med bättre service genom lagens kringgående och därmed ökar nyttan för medborgarna. Det blir en slags avvägning mellan lag och nytta.
Rätt eller fel men kanke ekonomiskt försvarbart enlig NPM.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/for...entlig-sektor/
Citera
2017-07-28, 11:51
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Min tes var att Hultqvist inte är särskilt populär av annan orsak än att man lyckats övertyga några politiska kommentatorer att skapa ett positivt mediabuzz omkring honom. Orsaken till att det finns grupper som vill pusha Hultqvist - även innan skandalen - är sannolikt att han driver på för ett uppenbart NATO-närmande trots att han är sosse. Så det kan även vara drivet av medieägarna. Den stora massan av journalister har - liksom folket - inga egna preferenser eller åsikter utan är ett flockdjur som springer i hordens riktning och med hordens känsla. Om någon betydande person inom media skulle framställa Hultqvist som en värdelös bondlurk så skulle horden snabbt byta åsikt och följa detta spår med full inlevelse.

När det gäller alliansens preferenser är Ygeman mera regeringscentralt högvilt än Hultqvist och därför är det mer prestige att fälla honom.

/Johan
Om man för ett par veckor sedan hade frågat 1000 slumpmässigt utvalda svenskar vad försvarsministern heter så hade max 100 pers känt till namnet, förmodligen färre. Så att han på något vis skulle vara "populär" bland befolkningen är, som du skriver, en ren medielögn. Eller Fake News som man säger nu för tiden.
Citera
2017-07-28, 11:53
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helofin
Att Bromander inte informerar Johansson är högst märkligt. Lika märkligt som att Löfven inte informerades av Ygeman och Hultqvist. Jag kan bara inte ta in att detta skulle vara sant.
Med tanke på vilken spelevink den här Bromander verkat vara kan jag tänka mig att det finns en möjlighet för att han missat detta men att det som SÄPO-chefen vet inte dryftats med statsministern verkar helt ofattbart.
Kan man verkligen tro att SÄPO-chefen och statsministern inte mötts i slutet rum på ca ett år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in