Haveristernas frontfigur Axels långtskridna trångsynthet manifesteras idag i ett antal korkade frågor på Twitter. Ett patetiskt försök att förenkla verkligheten till ett begränsat antal kontextlösa principer resulterar i ren dumhet och korkade slutsatser kamouflerade som frågeställningar. Axel ifrågasätter Hålléns beteende:
menar du att det är klandervärt när vi gör det men inte när din kompis gör det, ... ?
Naturligtvis är det inte så enkelt. Man kan inte bara granska en persons beteende och blint ta ställning till det och dra slutsatser ur det utan att också ta hänsyn till vem eller vilka som beteendet riktar sig emot och varför. Motiv, kontext och intention är avgörande.
Liknande tunn och trångsynt logik tillämpar samma Axel mot Lovisa Sundman:
men du menar alltså att om du ber mig lämna dig i fred så borde jag göra det? vad borde då magnus göra i relation till mig, henrik och övriga som bett honom dra åt helvete?
Här verkar Axel anse att det finns någon slags gyllene regel, som gäller i alla situationer, att bara för att man någon gång yttrar att man inte vill bli kontaktad av en annan person så ska alla former av kontaktförsök omedelbart upphöra. Som ett slags trumfkort alla har tillgång till att dra fram om man önskar slippa konsekvenser för sina egna handlingar.
En annan ungefär lika korkad tweet, också formulerad som två frågor:
jag sa som jag sa i det där klippet för att jag alltid skriker "kom till gullmars"? är du dum på riktigt?
Det Axel uttrycker är som Schrödingers katt, allt han säger är både sant och på riktigt men dessutom bara ironi, satir och på skoj. Just idag hävdar Axel att hans "Kom till gullmars!" inte betydde något, eftersom det bara är ett uttryck som han använder. "Okej". Det måste vara skönt att retroaktivt alltid kunna hävda att man bara skojade, om exakt allting. Då betyder alltså ingenting av det man någonsin säger något. Bekvämt. Vi får väl se imorgon om Axel tycker att det han sagt var sant eller om det fortfarande bara var på skoj. Man vet aldrig. Han har svårt att bestämma sig.
Axel förstår inte en sån enkel sak som att det inte är okej att slå en random person medan det är okej att slå en random person som nyss har slagit ens fru. Det existerar liksom inte så fördummande principer som att det alltid skulle vara okej att slå en random person, eller tvärtom, som varken tar hänsyn till kronologi, motiv, kontext eller intention. Allt sker såklart i en kontext, som man måste ta hänsyn till innan man moraliserar över t.ex. ett beteende.