2022-11-10, 13:13
Medlem
bagarn29s avatar
Om du som en fotbollsromantiker och lskade din klubb, skulle du investera t.ex 100 mille men inte f ngonting att sga till om?

Jag skulle inte gjort det.
Citera
2022-11-10, 18:53
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Ja det vet vi ju alla att om bara 51%-regeln tas bort kommer svensk fotboll drunkna i finansiella tillskott frn gare som enbart strvar efter att dunka in alla pengar dom har i fotbollen. Om inte annat n fr att stoppa kaskaden av spelare som flyr Sverige fr Lettiska ligan.

2021 hade de allsvenska klubbarnas samlade tillgngar p nrmare 1,3 miljarder kronor, den siffran kommer vara betydligt hgre efter 2022. Ingen av dom stora svenska klubbarna kommer sljas, s vilka klubbar r det du kmpar fr? stersund och Afc? Vad tror du hnder om vi avskaffar 51% regeln som r s magiskt fr svensk fotboll?

Du menar magisk? P vilket stt mer n att den trycker ner allsvenskan till shjdenniv? Allsvenskan kan inte konkurrera med ngon liga inklusive de nordiska grannlnderna fr att inte tala om Polen. Du tycker det hller att ha allsvenskan p amatrniv fr att det ska bli billigare fr "fansen" p lktarna?
Citera
2022-11-10, 20:00
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Du menar magisk? P vilket stt mer n att den trycker ner allsvenskan till shjdenniv? Allsvenskan kan inte konkurrera med ngon liga inklusive de nordiska grannlnderna fr att inte tala om Polen. Du tycker det hller att ha allsvenskan p amatrniv fr att det ska bli billigare fr "fansen" p lktarna?

Nu har ju visserligen Sverige en bttre koefficient n vad Polen, Finland och Island har angende vad allsvenskan kan konkurrera och inte konkurrera med.

Men ok nu avskaffas 51% regeln idag, vad hnder imorgon? inom ett r samt inom tre r?
Citera
2022-11-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
51 procent regeln nmns i vissa trdar och mnga frsvarar detta med nbbar och klor men varfr? Kan fansen bestmma vilka spelare som kps in kan fansen bestmma saker verhuvudtaget. Vad skulle skada om man tog bort regeln. Hoppas man kan f lite hjlp med att frst varfr 51 procent regeln verkar vara s viktigt fr fansen?
Bra frga. Att det inte varit uppe tidigare.

(FB) 51 procent regeln?

(FB) Bevara "51% regeln"

(FB) Kring 51-procentregeln

(FB) Trden om afc och 51% regeln
Citera
2022-11-10, 22:31
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:

Fotbollen r en sport grundad av arbetarklassen, och ska vara fr arbetarklass/mellanklass de som fljer sina klubbar i ur och skur.

Hjer du priset p biljetter och rskort med slopningen av denna regel fr du en strre andel turister och kostymtntar bland publiken som inte har nn knsla fr sporten eller lktarkultur.

Vlj sjlv, behll vr svenska freongsdemokrati och passionerad svensk lktarkultur eller Amerikanskt jippomg med plastfans, turister och blodspengar frn Mellanstern.
Citera
2022-11-10, 23:33
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02
Fotbollen r en sport grundad av arbetarklassen, och ska vara fr arbetarklass/mellanklass de som fljer sina klubbar i ur och skur.

Hjer du priset p biljetter och rskort med slopningen av denna regel fr du en strre andel turister och kostymtntar bland publiken som inte har nn knsla fr sporten eller lktarkultur.

Vlj sjlv, behll vr svenska freongsdemokrati och passionerad svensk lktarkultur eller Amerikanskt jippomg med plastfans, turister och blodspengar frn Mellanstern.

Svensk lktarkultur r bde och. Bengaler och bangers hr inte hemma i fotbollen det gr dremot sng, tifo och hejaramsor. 1979 nr MFF spelade EC-final inget sdant men vilken stmning med 25.000 p Malm Stadion. Tore Cervins hopp upp sndrivan mot Krakow en kall marskvll 12.000 som hrdes 25.000 i andra halvlek. 2-0 mot Kiev en novemberkvll 1978 med Blochin i Kiev 16.000 som hll igng.

Snacka inte om att bengaler behvs fr stmningens skull. Jag nskar att ni ftt uppleva de stunder med MFF som ftt uppleva fr i s fall hade ni nog gett mig rtt.
Citera
2022-11-11, 00:10
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Svensk lktarkultur r bde och. Bengaler och bangers hr inte hemma i fotbollen det gr dremot sng, tifo och hejaramsor. 1979 nr MFF spelade EC-final inget sdant men vilken stmning med 25.000 p Malm Stadion. Tore Cervins hopp upp sndrivan mot Krakow en kall marskvll 12.000 som hrdes 25.000 i andra halvlek. 2-0 mot Kiev en novemberkvll 1978 med Blochin i Kiev 16.000 som hll igng.

Snacka inte om att bengaler behvs fr stmningens skull. Jag nskar att ni ftt uppleva de stunder med MFF som ftt uppleva fr i s fall hade ni nog gett mig rtt.

Bengaler har inte en direkt koppling till 51% regeln. I Danmark krs det fullt ut p bolagsgda klubbar och dr brnns det ordentligt.

Min sikt om Bengaler den br du veta vid detta lag och nej jag kommer inte ndra mig kring den. Det fr dock tas i en annan trd knns lite OT fr min smak.

Dremot bangers r satans skapelse och de som anvnder dessa kan med all respekt trycka upp dem i rven och tnda p.
Citera
2022-11-11, 01:03
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Nu har ju visserligen Sverige en bttre koefficient n vad Polen, Finland och Island har angende vad allsvenskan kan konkurrera och inte konkurrera med.

Men ok nu avskaffas 51% regeln idag, vad hnder imorgon? inom ett r samt inom tre r?

Vad spelar koefficienten fr roll i det hr sammanhanget? (Eller i ngot sammanhang med tanke p hur den berknas) Pongen var att lnerna r mycket hgre i de ligorna, framfr allt i Polen.
Citera
2022-11-11, 01:06
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DidierDrogba02

Det dr r bara sentimentalt trams, eller som jag skrev, shjdenanda. Lagen mste ju f in mer pengar p olika stt. Svenska arenor r mest trista och sorgliga och fotbollen som spelas i allsvenskan r ju ett skmt.
Citera
2022-11-11, 07:17
Medlem
DidierDrogba02s avatar
Citat:
Det dr r bara sentimentalt trams, eller som jag skrev, shjdenanda. Lagen mste ju f in mer pengar p olika stt. Svenska arenor r mest trista och sorgliga och fotbollen som spelas i allsvenskan r ju ett skmt.

Du br antigen ska vrd eller koppla bort dig frn allt som rr fotboll.

MFF har lyckats p egen hand spelat in mngmiljonbelopp in i kassan med 51% regeln, DIF gr samma sak i ECL i r.

terigen kan vi ta MFF som exempel i arenafrgan, Nya Malm Stadion Sveriges mest moderna Arena och klubben som spelar dr vrnar absolut hgst om att vara 100% medlemsgda.

Jag kan leva med trist och trkig fotboll med vr svenska lktarkultur som r bland det bsta du fr uppleva i Europa, mitt supporterskap till MFF ska fan i helvete heller sljas ut till en stenrik investerare.
Citera
2022-11-11, 09:08
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Vad spelar koefficienten fr roll i det hr sammanhanget?

Tja det r ju ett av f stt vi har att mta hur bra en liga r i jmfrelse med andra.

Citera
2022-11-11, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Om du som en fotbollsromantiker och lskade din klubb, skulle du investera t.ex 100 mille men inte f ngonting att sga till om?

Jag skulle inte gjort det.

Du tror att Saudiska schejker investerar hundratals miljoner fr att de lskar brittiska fotbollsklubbar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in