2022-01-02, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
En granskning av serien av https://nordfront.se/kritisk-granskn...av-the-witcher som väl inte är så "snäll", håller dock med om det mesta.
"Nordfront går i den här artikeln igenom hur Netflix förgripit sig på The Witcher-berättelsen genom att låta vita karaktärer spelas av icke-vita skådespelare. Ett fenomen som i omvända situationer brukar kallas för ”white washing” och ”kulturell appropriering”."
Precis som all film/serie-produktion numera. Bara att undvika och vägra se skiten.
De hade en lysande grund att bygga på och väljer att skapa skit istället. Otroligt att det finns finansiärer till wokeprojekt som redan från början är dömda att misslyckas.
Citera
2022-01-02, 16:51
Medlem
Taufatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tompa81
Precis som all film/serie-produktion numera. Bara att undvika och vägra se skiten.
De hade en lysande grund att bygga på och väljer att skapa skit istället. Otroligt att det finns finansiärer till wokeprojekt som redan från början är dömda att misslyckas.
Fast nästan allt är ju ”woke” numera så det hade väl varit konstigare att hitta finansiärer till något som går hem hos nazisterna på nordfront. ”Rasrena” projekt skapas bara för att tillgodose kineserna eller den svarta befolkningen i usa och det går nog inte heller hem hos nordfront.
Citera
2022-01-04, 08:15
Bannlyst
Ändå imponerande hur man lyckas göra en så seg serie på ett fantasy-tema. Serien tuggar verkligen sig fram i ett helt otroligt snigeltempo.

Jag behöver ibland ta sömntabletter för att somna men igår så behövdes bara 20 minuter av The Witcher. Kunde knappt tro det själv när jag vaknade morgonen därpå Fy fan vad seg och långsam den är alltså.
Senast redigerad av Matenrouu 2022-01-04 kl. 08:19.
Citera
2022-01-04, 10:57
Medlem
Säsong 2 var grymt mycket sämre än säsong 1 i produktionsvärde i alla fall.
Tyckte skådisen som gjorde vasemir var en klar miscast.
Citera
2022-01-04, 10:59
Medlem
Hackenbush55s avatar
Såg tre avsnitt sedan tröttnade jag.
Citera
2022-01-04, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreenBastard
Är det någon som vet varför många av manliga karaktärerna vankar fram som pingviner? Både Geralt och Istredd går ju som om de har något uppkört i arslet. Sen varför ska de ha med det typiska walking dead viskande när kvinnorna i serien pratar? Är det någon trend sen walking dead att kvinnor ska prata så?

Jag tycker serien är alldeles för seg i säsong två, Ciris plot hade de kunnat avverka i ett till två avsnitt.

Henry Cavill skadade sig under inspelningen, hamstring/benet, kanske t.o.m ishias. Därför han vankar i en del avsnitt, men tror han lindande in det benet, såg man även i ett par avsnitt.
Citera
2022-01-04, 16:44
Medlem
Sämsta i säsongen var nog det kvinnliga maktskiftet och scenerna med Frangila. Så översminkad, töntiga ögonbryn och nån halvkrona över huvudet, samt den klänningen som släpar i golvet. Bara jag som tyckte allt var fult och meningslöst här?
Senast redigerad av fonzen 2022-01-04 kl. 16:51.
Citera
2022-01-05, 17:05
Medlem
VelvetThornss avatar
Rätt så ljummen serie tyvärr. Henry Cavill är bra och Geralt/Ciri-relationen är intressant men allt annat känns som en blanding av kass 90-talsfantasy och de senare säsongerna av GoT. Bryr mig inte ett skit om de politiska intrigerna och när trollkarlarna har styrelsemöte utan zonar ut helt så fort det klipper till dem. Dåligt skrivet, dåligt regisserat och många skådespelarinsatser lämnar mycket att önska. Det är knappast GoT säsong 1-4-kvalité på denna serie.

Hon som spelar Yennefer är inte snygg nog. Ja, kanske en onödig grej att klaga på men jag stör mig på det. Dessutom ska väl hon vara vit och inte pakistanier eller vad hon skådisen är? Alla ska väl vara vita egentligen. Det blir alldeles för mycket till slut och då är jag inte ens så nassig av mig.

Jaskier ger liv och nödvändig comic relief till en i övrigt grå serie. Varför hans sånger låter som modern popmusik vet jag inte dock. Också irriterande.

Hade hela serien varit Geralt, Ciri, Jaskier och Yennefer som gick på "monster of the week"-äventyr hade i varje fall jag gillat den mycket mer. Släng in Wild Hunt som big bad också och bygg upp till det. Nu försöker den vara GoT light men misslyckas totalt.
Citera
2022-01-05, 19:25
Medlem
Zaedrewss avatar
NMR har bemödat sig att se The Witcher och de har en del kritik att komma med.

Citat:
Kritisk granskning av Netflixs smutstvättning av The Witcher
Nordfront går i den här artikeln igenom hur Netflix förgripit sig på The Witcher-berättelsen genom att låta vita karaktärer spelas av icke-vita skådespelare. Ett fenomen som i omvända situationer brukar kallas för ”white washing” och ”kulturell appropriering”.
https://nordfront.se/kritisk-granskn...av-the-witcher

Kan väl delvis hålla med. Vart fan kom den där svarta alven från som exempel?!
Citera
2022-01-06, 07:47
Bannlyst
Gav den ett sista försök och jag somnade efter 15 minuter denna gång.

Kan detta vara den segaste/tråkigaste tvserien någonsin? Ett avsnitt består i princip enbart av långa pratscener radade efter varandra med sinnessjukt ointressanta karaktärer. Att den innehåller woke gör ju inte det hela bättre.

The Witcher får en kuk av fem av mig i betyg.
Citera
2022-01-12, 18:16
Medlem
löls avatar
Tycker The Witcher är den bästa serien i sin genre på länge.
Märks att pengar har lagts ned på den.
Helt ok skådespeleri och sjysta animationer samt miljö.
Storyn är också helt ok.

Dock fasar jag över att det dykt upp svarta alver. Helt sjukt.
Och att yennefer inte är rödhårig eller ljushårig. Samt en hel del annat WOK idioti.
Har googlat en del om detta, och regissören har sagt att syftet med svarta alver är mångfalden.
Jag spyr.

Varför ändra på något som redan är.
Sedan boken sagan om ringen skrevs har alver varit vita eller bleka.
Snart är Jesus en kvinna.
Citera
2022-02-01, 01:18
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baldogar
Det är pinsamt att se på serien. Ingen talar som en vanlig människa: alla kvinnor halvviskar dramatiskt, alla män, i synnerhet Geralt, verkar ha strupcancer. Ingen har någonsin ett neutralt ansiktsuttryck, utan måste ständigt uttrycka något slags överdramatiserad känsla.
Jag är bara mitt i säsong 1 än så länge, men tvärtom så tycker jag att Henry Cavil håller sig väldigt troget till att gestalta Geralt på ett väldigt bra sätt. Han låter ju precis likadan i spelet.
Han är ju ändå något av en spelnörd som har koll på källmaterialet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in