2022-02-02, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Jag är bara mitt i säsong 1 än så länge, men tvärtom så tycker jag att Henry Cavil håller sig väldigt troget till att gestalta Geralt på ett väldigt bra sätt. Han låter ju precis likadan i spelet.
Han är ju ändå något av en spelnörd som har koll på källmaterialet.

Jag gillade hans insats i första säsongen. I själva verket var det väl hans karaktär som gjorde den någorlunda sevärd - alla andra var rätt kassa i sina roller. Här räcker det inte, då så mycket annat drar ned.

Källmaterialet? Jag antar att du då åsyftar den engelska versionen av Witcher 3? I den polska låter han något mindre som en kedjerökande alkoholist, vars stämband sjunger på sista versen. Hör själv: https://www.youtube.com/watch?v=8MNauruaiyA jämför, om du så önskar, med Geralt från Witcher 2 på polska: https://www.youtube.com/watch?v=tSvqhnwj25M.

I andra dubbningar låter han också mänsklig: https://www.youtube.com/watch?v=4hHuEv9f1B8

I böckerna har jag heller inte stött på något som skulle indikera att han lider av allvarliga svårigheter att uttrycka sig i vanligt tal.

Överhuvudtaget stötte jag på detta fenomen i Nolans Batman-filmer för första gången, och hoppas verkligen att det går i graven lika snart som dessa aktörers stämband. Det är olidligt att genomlida. Låter säkert häftigt för tonåringar, men den sortens billigt effektsökeri blir snabbt tröttsamt.
Citera
2022-02-05, 06:22
Medlem
Är det bara jag som tycker denna serie är extremt seg och tröttsam?
Känns som ett helt projekt i sig att bara ta sig genom ett avsnitt.

Hoppas inte det spenderar fler miljoner dollar på ännu en säsong av detta.
Citera
2022-02-05, 13:53
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
NMR har bemödat sig att se The Witcher och de har en del kritik att komma med.

Kan väl delvis hålla med. Vart fan kom den där svarta alven från som exempel?!
Saknar all betydelse för serien och på alla sätt och vis.
Woke-snöflingor borde lärt sig vid detta laget att man ändrar karaktärer och story, men vi som är intresserade av underhållning bryr inte sig om nått sånt banalt.
Citera
2022-02-14, 04:17
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Har vare sig läst böckerna eller spelat spelet. Gillade säsong 1 bättre faktiskt, även om det var lite svårt att hänga med i både worldbuildning och alla tidshopp. 2:an var mer rakt på sak. Några tycker den är seg men tempot är ok för mig. Politiken är inte GoT-klass men vi kommer nog få vänta länge innan vi får en serie som lever upp till den.

Hur pass följer man storyn i böckerna? (om vi undantar hudfärgstjatet som är ointressant för mig)

Är böckerna läsvärda? Motsvarar en bok en säsong eller blandar man och ger? Känns i vart fall som att man missar jättemycket, blir nyfiken.
Citera
2022-02-14, 20:11
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har vare sig läst böckerna eller spelat spelet. Gillade säsong 1 bättre faktiskt, även om det var lite svårt att hänga med i både worldbuildning och alla tidshopp. 2:an var mer rakt på sak. Några tycker den är seg men tempot är ok för mig. Politiken är inte GoT-klass men vi kommer nog få vänta länge innan vi får en serie som lever upp till den.

Hur pass följer man storyn i böckerna? (om vi undantar hudfärgstjatet som är ointressant för mig)

Är böckerna läsvärda? Motsvarar en bok en säsong eller blandar man och ger? Känns i vart fall som att man missar jättemycket, blir nyfiken.

De följer inte böckerna alls.

Allt handlar om wokepoäng.
Citera
2022-02-14, 20:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cobra Mk III
De följer inte böckerna alls.

Allt handlar om wokepoäng.

Tycker inte serien var woke alls. Det här får du motivera. Vad är det man har ändrat?
Citera
2022-02-14, 20:46
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Tycker inte serien var woke alls. Det här får du motivera. Vad är det man har ändrat?

Xletalis går igenom det ganska bra:

https://www.youtube.com/c/xLetalis

Han planerar även en sammanfattning över hela säsongen.

Men de finns otaliga exempel, Yennefer som nästan är en mary sue. Negeralfver. Osv.
Citera
2022-02-14, 21:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Men de finns otaliga exempel, Yennefer som nästan är en mary sue. Negeralfver. Osv.

Ok, tack. Men det här var verkligen detaljerat och mer för de redan invigda. Får vänta på sammanfattningen.

Men en mary sue är väl en idealiserad kvinna, tråkigt präktig? Jag för min del tyckte Yennefer hade många osympatiska drag och betedde sig som ett praktäschle.

Negeralver, nja... Traditionellt är alverna ljushyade så där kan jag hålla med om att det kändes knepigt med hudfärgen. Men de kan ju vara nån blandras? En bagatell ändå som i alla fall jag inte retar upp mig på.

Innan jag ens tänkte tanken att blackwashing skulle vara en stor grej för vissa, tyckte jag att blandningen på nationaliteter var jättebra. Skönt med en serie där inte alla är amerikaner. Norrman, danska, dansk, same/svensk/finska, asiater, indier, diverse mer eller mindre svarta, många britter osv.
Citera
2022-02-14, 21:31
Medlem
Taufatts avatar
Citat:

Var ett tag sedan jag läste böckerna men tycker de är läsvärda. Men de är inte upplagda som serien. Böckerna är mer av antologi typ där ett kapitel berättar en historia ungefär som de mer fristående avsnitten i S01. Så tycker inte man kan säga att serien följer böckerna särskilt mycket men grunden finns där.
Citera
2022-02-15, 00:49
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Har kollat dina tidigare inlägg. Har du ens sett serien själv?
Citera
2022-02-15, 19:52
Medlem
Cobra Mk IIIs avatar
Citat:
Har kollat dina tidigare inlägg. Har du ens sett serien själv?

Nej, kollar inte på hjärndöd wokeskit.
Citera
2022-02-15, 23:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taufatt
Var ett tag sedan jag läste böckerna men tycker de är läsvärda. Men de är inte upplagda som serien. Böckerna är mer av antologi typ där ett kapitel berättar en historia ungefär som de mer fristående avsnitten i S01. Så tycker inte man kan säga att serien följer böckerna särskilt mycket men grunden finns där.

Ok, tack för svaret. Det är mest lore, worldbuilding och personligheten hos karaktärerna som intresserar mig i fantasy. Hur är det med det?

Citat:
Nej, kollar inte på hjärndöd wokeskit.

Ok, förstod att det var så eftersom du skriver en massa dumheter. Bäst jag upplyser om att det här är tv-forum, man förutsätts ha sett serien om man ska komma med kritik. Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in