Citat:
Jag har ett annat datum än dig och sitter därmed kvar med Ryssland. Såg ju inte så roligt ut idag heller faktiskt, detta trots att oljan stigit rätt kraftigt i värde, något som Ryssland med sin extremt starka korrelation med olja borde ha reagerat positivt på.
Förbannade sanktioner. Räcker med att några oligarker och deras bolag får sanktioner mot sig och hela Rysslands ekonomi går utför
Får se vad som händer härnäst!
Förbannade sanktioner. Räcker med att några oligarker och deras bolag får sanktioner mot sig och hela Rysslands ekonomi går utför

Får se vad som händer härnäst!
Trist! Jag skulle inte rekommendera Ryssland till någon här i tråden just pga volatiliteten faktiskt. Det är en av de där typiska fonderna som man själv kan använda (när man har ett par tusen backtester som utom tvivel visar att det på sikt är positivt) men som man t ex ut mot en kund garanterat inte skulle lägga som en rekommendation då det är något av ett "expertalternativ" / nördalternativ som kräver att man verkligen har koll på sakerna, varit med ett tag samt tål en hel del stryk i form av volatilitet. Det är snarlikt med MOM+AGG kontra TAA-strategierna, det förstnämda kan man köra själv men är lite svårare att rekommendera till andra.
Jag tror personligen att ryssen går upp och att jag hade fördjävla otur med timingen i detta fall (lagen om allts djävlighet). Risken finns dock att du, iom att du också kör MOM+AGG, kommer sälja precis innan uppgången. Men så är det...
Att vara en "strategibrytare" är dock något som i regel är väldigt kostsamt, något jag dessvärre har personlig erfarenhet av och förlorat en del pengar på. I regel låter det så här; "..men denna gång är det solklart att... för enligt macro för X, Y, Z så ... + att det låter .... + något annat". I efterhand ett fullständigt idiotiskt tänk. Jag tror min "fail-rate" på "...nu är det solklart att.." ligger på runt 60-70%. Vissa gånger har det gått bra men i efterhand var nog detta snarare ren tur än att någon djuplodande analys stod som grund för det. T om en simpel TAA-strategi med småbolag, fastigheter etc skulle ha avkastat bättre än den typen av investerande jag gjorde förr i tiden vilket i efterhand givetvis är lite surt.
Som jag skrev är jag inte helt missnöjd med att min egna portfölj lägger sig i fega och tråkigare alternativ för tillfället. Hela den här och föregående 3-månadersperiod har varit minst sagt spännande och vi befinner oss dessutom väldigt nära maj ovanpå det samt ... ovanpå det har UERATE:en som vid minsta ryck uppåt kommer börja signalera risk för lågkonjunktur. Om vi t ex skulle se en UERATE över MA12 nästa månad tror jag definitivt marknaderna kommer att reagera negativt då vi som sagt också befinner oss i månaden maj då.
Senast redigerad av sinewave 2018-04-10 kl. 22:12.
Senast redigerad av sinewave 2018-04-10 kl. 22:12.