2018-04-10, 21:42
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jag har ett annat datum än dig och sitter därmed kvar med Ryssland. Såg ju inte så roligt ut idag heller faktiskt, detta trots att oljan stigit rätt kraftigt i värde, något som Ryssland med sin extremt starka korrelation med olja borde ha reagerat positivt på.

Förbannade sanktioner. Räcker med att några oligarker och deras bolag får sanktioner mot sig och hela Rysslands ekonomi går utför

Får se vad som händer härnäst!

Trist! Jag skulle inte rekommendera Ryssland till någon här i tråden just pga volatiliteten faktiskt. Det är en av de där typiska fonderna som man själv kan använda (när man har ett par tusen backtester som utom tvivel visar att det på sikt är positivt) men som man t ex ut mot en kund garanterat inte skulle lägga som en rekommendation då det är något av ett "expertalternativ" / nördalternativ som kräver att man verkligen har koll på sakerna, varit med ett tag samt tål en hel del stryk i form av volatilitet. Det är snarlikt med MOM+AGG kontra TAA-strategierna, det förstnämda kan man köra själv men är lite svårare att rekommendera till andra.

Jag tror personligen att ryssen går upp och att jag hade fördjävla otur med timingen i detta fall (lagen om allts djävlighet). Risken finns dock att du, iom att du också kör MOM+AGG, kommer sälja precis innan uppgången. Men så är det...
Att vara en "strategibrytare" är dock något som i regel är väldigt kostsamt, något jag dessvärre har personlig erfarenhet av och förlorat en del pengar på. I regel låter det så här; "..men denna gång är det solklart att... för enligt macro för X, Y, Z så ... + att det låter .... + något annat". I efterhand ett fullständigt idiotiskt tänk. Jag tror min "fail-rate" på "...nu är det solklart att.." ligger på runt 60-70%. Vissa gånger har det gått bra men i efterhand var nog detta snarare ren tur än att någon djuplodande analys stod som grund för det. T om en simpel TAA-strategi med småbolag, fastigheter etc skulle ha avkastat bättre än den typen av investerande jag gjorde förr i tiden vilket i efterhand givetvis är lite surt.

Som jag skrev är jag inte helt missnöjd med att min egna portfölj lägger sig i fega och tråkigare alternativ för tillfället. Hela den här och föregående 3-månadersperiod har varit minst sagt spännande och vi befinner oss dessutom väldigt nära maj ovanpå det samt ... ovanpå det har UERATE:en som vid minsta ryck uppåt kommer börja signalera risk för lågkonjunktur. Om vi t ex skulle se en UERATE över MA12 nästa månad tror jag definitivt marknaderna kommer att reagera negativt då vi som sagt också befinner oss i månaden maj då.
Senast redigerad av sinewave 2018-04-10 kl. 22:12.
Citera
2018-04-10, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Trist! Jag skulle inte rekommendera Ryssland till någon här i tråden just pga volatiliteten faktiskt. Det är en av de där typiska fonderna som man själv kan använda (när man har ett par tusen backtester som utom tvivel visar att det på sikt är positivt) men som man t ex ut mot en kund garanterat inte skulle lägga som en rekommendation då det är något av ett "expertalternativ" / nördalternativ som kräver att man verkligen har koll på sakerna, varit med ett tag samt tål en hel del stryk i form av volatilitet. Det är snarlikt med MOM+AGG kontra TAA-strategierna, det förstnämda kan man köra själv men är lite svårare att rekommendera till andra.

Jag tror personligen att ryssen går upp och att jag hade fördjävla otur med timingen i detta fall (lagen om allts djävlighet). Risken finns dock att du, iom att du också kör MOM+AGG, kommer sälja precis innan uppgången. Men så är det...
Att vara en "strategibrytare" är dock något som i regel är väldigt kostsamt, något jag dessvärre har personlig erfarenhet av och förlorat en del pengar på. I regel låter det så här; "..men denna gång är det solklart att... för enligt macro för X, Y, Z så ... + att det låter .... + något annat". I efterhand ett fullständigt idiotiskt tänk. Jag tror min "fail-rate" på "...nu är det solklart att.." ligger på runt 60-70%. Vissa gånger har det gått bra men i efterhand var nog detta snarare ren tur än att någon djuplodande analys stod som grund för det. T om en simpel TAA-strategi med småbolag, fastigheter etc skulle ha avkastat bättre än den typen av investerande jag gjorde förr i tiden vilket i efterhand givetvis är lite surt.

Som jag skrev är jag inte helt missnöjd med att min egna portfölj lägger sig i fega och tråkigare alternativ för tillfället. Hela den här och föregående 3-månadersperiod har varit minst sagt spännande och vi befinner oss dessutom väldigt nära maj ovanpå det samt ... ovanpå det har UERATE:en som vid minsta ryck uppåt kommer börja signalera risk för lågkonjunktur. Om vi t ex skulle se en UERATE över MA12 nästa månad tror jag definitivt marknaderna kommer att reagera negativt då vi som sagt också befinner oss i månaden maj då.
Jo det finns ju en överhängande risk att ryssen inte hunnit återhämtat sig innan min månadsperiod är över, om en återhämtning ens finns i stjärnorna för ryssland. Det har ju visserligen varit prat om stödköp från ryska staten för att hjälpa dessa drabbade bolag efter usa:s sanktioner, men vi får se. Jag kommer inte lägga någon egen vikt och blanda in egen analys dock.

Så just nu ligger jag fortsatt med ryssland, asien och Ny Teknik och håller tummarna att oljan fortsätter upp samtidigt som ryska staten stödköper.
Citera
2018-04-11, 15:11
Medlem
KarlDenMindres avatar
Är de bästa substituten för guld samt ryssland fortfarande Pacific Precious A & Swedbank Östeuropafond nu när inte ETFer går att handla?

Sen har mitt Sinewave MOM + AGG google dokument börjat krångla & är oanvändbart. Fonderna stannar upp i en evig "loading". TAA mallen funkar dock bra än så länge så jag kör den strategin till att börja med & kompletterar med en MOM + AGG så småningom.

Testade aztest.bitballoon.com som funkar bra efter några omladdningar. Är väl bara den inaktuella fonduppdateringen man kan anmärka på, fast den körs väl tills vidare manuellt av Sinewave vad jag kan förstå.
Citera
2018-04-11, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlDenMindre
Är de bästa substituten för guld samt ryssland fortfarande Pacific Precious A & Swedbank Östeuropafond nu när inte ETFer går att handla?

Sen har mitt Sinewave MOM + AGG google dokument börjat krångla & är oanvändbart. Fonderna stannar upp i en evig "loading". TAA mallen funkar dock bra än så länge så jag kör den strategin till att börja med & kompletterar med en MOM + AGG så småningom.

Testade aztest.bitballoon.com som funkar bra efter några omladdningar. Är väl bara den inaktuella fonduppdateringen man kan anmärka på, fast den körs väl tills vidare manuellt av Sinewave vad jag kan förstå.
För Ryssland finns DBX Russia Cap som jag kör med. Lite hög spread dock.

Högerklicka på bladet och välj kopiera. Detta bör fixa ditt problem med evig loading.
Citera
2018-04-11, 17:57
Medlem
sinewaves avatar
Citat:

Inget uppdateras manuellt av mig, det skulle jag inte ha tid med. Javascriptet förväntar sig att användaren själv ska rensa sin egna cache.

'aztest.bitballoon.com' är dock också ett test som namnet kanske antyder. Man kan däremot ladda ned koden och köra helt utan proxies, men detta kräver att man också löser CORS via t ex ett plugin i Chrome. På så vis försvinner dock också i princip all tröghet.

Det finns också specifik en tråd för prat om kod kring strategier:
(FB) Kod kring fonder och portföljstrategier
Citera
2018-04-12, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Jo det finns ju en överhängande risk att ryssen inte hunnit återhämtat sig innan min månadsperiod är över, om en återhämtning ens finns i stjärnorna för ryssland. Det har ju visserligen varit prat om stödköp från ryska staten för att hjälpa dessa drabbade bolag efter usa:s sanktioner, men vi får se. Jag kommer inte lägga någon egen vikt och blanda in egen analys dock.

Så just nu ligger jag fortsatt med ryssland, asien och Ny Teknik och håller tummarna att oljan fortsätter upp samtidigt som ryska staten stödköper.
Upp 5% för DBX Russia Cap, får hoppas på ytterligare rekyl framöver
Citera
2018-04-12, 15:31
Medlem
DBX Russia Cap istället för Swedbank Robur Östeuropafond och XACT Råvaror istället för Pacific Precious A, är detta bra val? Avgifterna är mindre. Dock finns det courtage, vilket inte är så fördelaktigt när det kan hända att man byter fond ofta med MOM+AGG3m strategin. Jag har ingen erfarenhet av ETF:er därför undrar jag vad ni anser om dessa val?
Citera
2018-04-12, 19:48
Medlem
Vad händer med SEB Östeuropafond småbolag just nu? Gått väldigt mycket minus på bara några dagar.

Jag har fyra fonder just nu med 15k över på kontot att investera i en femte, sparhorisont på 4-5 år.
Något tips?
Citera
2018-04-12, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ASAPROCKY
Vad händer med SEB Östeuropafond småbolag just nu? Gått väldigt mycket minus på bara några dagar.
Amerikanska sanktioner mot ett fåtal Ryska oligarker och deras bolag. Problemet är att dessa oligarker tillsammans i princip är den Ryska ekonomin.

Fel tråd för sådana frågor dock. Finns extremt många andra trådar där folk frågar vad man tycker om si och så eller placera i den eller den.
Citera
2018-04-14, 10:43
Medlem
KarlDenMindres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Inget uppdateras manuellt av mig, det skulle jag inte ha tid med. Javascriptet förväntar sig att användaren själv ska rensa sin egna cache.

'aztest.bitballoon.com' är dock också ett test som namnet kanske antyder. Man kan däremot ladda ned koden och köra helt utan proxies, men detta kräver att man också löser CORS via t ex ett plugin i Chrome. På så vis försvinner dock också i princip all tröghet.

Det finns också specifik en tråd för prat om kod kring strategier:
(FB) Kod kring fonder och portföljstrategier

Jag fick nu igång både Google sheets MOM + AGG samt http://aztest.bitballoon.com/ & har lyckats lära mig importera från Avanza till portfoliovisualizer.com så nu kan man börja testa strategierna på allvar. Så jag kanske inte behöver ställa några korkade frågor här på ett tag nu :-)
Citera
2018-04-14, 12:05
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jag fick nu igång både Google sheets MOM + AGG samt http://aztest.bitballoon.com/ & har lyckats lära mig importera från Avanza till portfoliovisualizer.com så nu kan man börja testa strategierna på allvar. Så jag kanske inte behöver ställa några korkade frågor här på ett tag nu :-)

Fint, inga frågor är dock korkade utom de som är "off topic" och som snarare bör tas i KOD-tråden.
Bra att du lyckats med importen, att testa själv och visuellt se vad som faktiskt händer när man gör på lite olika sätt är ett bra sätt att lära sig förstå saker bättre.

Var noga med och lär dig dock också korrelationen mellan tillgångar. Detta är viktigt att ha i bakhuvudet när du backtestar; att förstå att t ex guld historiskt sett har gått betydligt bättre än breda index under mer skakiga perioder och så. Man kan också lära sig varför det förhåller sig så, men det är inte riktigt nödvändigt egentligen även om det kan vara till hjälp när man väljer sig grundurval för olika strategier:
https://i.imgur.com/14In5vu.png
Citera
2018-04-14, 12:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reyong
DBX Russia Cap istället för Swedbank Robur Östeuropafond och XACT Råvaror istället för Pacific Precious A, är detta bra val? Avgifterna är mindre. Dock finns det courtage, vilket inte är så fördelaktigt när det kan hända att man byter fond ofta med MOM+AGG3m strategin. Jag har ingen erfarenhet av ETF:er därför undrar jag vad ni anser om dessa val?

XACT råvaror är tämligen menlös då Handelsbanken Råvarufond finns. Iom att den senare också är en fond kan du alltid sälja denna också, något du alltså inte kan med en ETF då det fungerar som en aktie dvs -- du måste hitta en köpare. Något som kan vara problematiskt i de fall där det går åt skogen.

Utöver detta är det så att XACT Råvaror inte kan jämföras med Pacific Precious då den senare endast innehåller ädelmetaller och den första är att råvaruindex och därav innehåller andra saker som t ex olja, vete och kaffe. Det blir som att jämföra svenskt småbolagsindex med importen av starksprit från den lilla ön Bora Bora i Söderhavet (inte riktigt, men det var roligt att skriva så).

Man byter inte fond ofta i en MOM+AGG förutsatt att vi inte pratar om att vi är i ett läge av högre volatilitet. Dessa inträffar främst i början av, eller under, lågkonjunkturer. I regel är detta ett lika stort problem som det är ett icke-problem; dvs -- det kan lika väl vara fördelaktigt som det kan vara till mindre fördel. I regel pratar man om på sin höjd 1 byte per månad, det är endast under mer extraordinära omständigheter det rör sig om ordentliga rockader (se den senaste rapporten jag skrev för exempel på detta), men dessa kräver också att man sitter med en del saker som har en lite högre volatilitet (t ex ryskt index).

Sett på en sikt a 5 år blir detta försumbart. Detta särskilt om man ser till att man inte väljer fonder som tar väldigt lång tid att byta givetvis. Denna variabel bör dock vara en av de sista som avgör huruvida man väljer fond A eller B inom samma kategori, men samtidigt bör det vara en variabel. Man vill inte sitta med fonder där ett byte från A till B tar överdrivet lång tid då det historiskt sett är en större förlust att inte vara investerad i marknaden än investerad i den.

Du kan läsa de senaste rapporterna jag skrivit för att faktiskt följa alla byten som har utförts.
Däremot kan jag säga redan nu att du kanske inte bör använda dig av MOM+AGG-strategin om du inte är väl införstådd med saker som "Max Drawdown" och allt sådant då volatiliteten hos en MOM+AGG i regel är större än i de enklare TAA-strategierna. Kort måste man tåla en hel del mer stryk i en MOM+AGG, detta särskilt om man väljer att ta med lite mer "roliga" tillgångar i sitt grundurval. Det gör det till något av en dålig nybörjarstrategi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in