2017-05-11, 14:58
Medlem
Felpost
Citera
2017-05-12, 11:43
Medlem
En tanke slog mig precis. Om strategin framgångsrikt hindrar kraftiga sättningar, varför inte slänga in ett bearcertifikat i urvalet? Givetvis är man inte längre på basnivå men vore kul att se ett backtest på det. Har PV stöd för det? Måste ju inte ens ha hävstång.
Senast redigerad av ChiLLon 2017-05-12 kl. 11:47.
Citera
2017-05-12, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
En tanke slog mig precis. Om strategin framgångsrikt hindrar kraftiga sättningar, varför inte slänga in ett bearcertifikat i urvalet? Givetvis är man inte längre på basnivå men vore kul att se ett backtest på det. Har PV stöd för det? Måste ju inte ens ha hävstång.

Intressant idé, så länge du har data tillräckligt långt bak i tiden så bör det inte vara några konstigheter att backtesta.
Citera
2017-05-12, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoxation
Intressant idé, så länge du har data tillräckligt långt bak i tiden så bör det inte vara några konstigheter att backtesta.
Förutom en stor mängd certifikat hittade jag även en ETF. XACT BEAR tror jag den heter. Över 10 år på nacken vilket är kravet för PV tror jag.
Citera
2017-05-12, 15:30
Medlem
Citat:

Antagligen är jag dålig på att leta men ETF:er på Avanza med riktning kort hittade jag bara denna
som har tillräckligt lång historik.
Citera
2017-05-12, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoxation
Antagligen är jag dålig på att leta men ETF:er på Avanza med riktning kort hittade jag bara denna
som har tillräckligt lång historik.
Precis den ja. Övriga jag sett är certifikat vilket går under en annan kategori.

Sen så behöver man ju bara en att testa med. Det enda som skiljer är ju indexet och hävstången men vet man om det fungerar eller ej kan man ju välja rätt fritt efter det.
Citera
2017-05-12, 16:32
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Precis den ja. Övriga jag sett är certifikat vilket går under en annan kategori.

Sen så behöver man ju bara en att testa med. Det enda som skiljer är ju indexet och hävstången men vet man om det fungerar eller ej kan man ju välja rätt fritt efter det.

Om du vill ha BEAR med 1x leverage varför inte bara byta ut alla minus mot plus och sätta minus på alla där det inte finns några minus?

Använd Swedbank Sverigefond från PV-tråden för att åstadkomma det.
Citera
2017-05-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Om du vill ha BEAR med 1x leverage varför inte bara byta ut alla minus mot plus och sätta minus på alla där det inte finns några minus?

Använd Swedbank Sverigefond från PV-tråden för att åstadkomma det.
För PV byter ju bort den fonden när den går dåligt, då finns det ju inte minus att ändra? Får försöka fixa en PV-fil för den ETFn och testa någon gång i helgen.
Citera
2017-05-12, 16:45
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
För PV byter ju bort den fonden när den går dåligt, då finns det ju inte minus att ändra? Får försöka fixa en PV-fil för den ETFn och testa någon gång i helgen.

Läs om, läs rätt. Du skapar alltså din egna variant av samma fond.
Citera
2017-05-12, 17:06
Medlem
Citat:
Läs om, läs rätt. Du skapar alltså din egna variant av samma fond.
Jahaa nu fattar jag (tror jag), du menar i excelfilen? Men då är det väl ännu lättare att köra ditt script på en bear-ETF? Den har ju hävstång x1,5 också.
Senast redigerad av ChiLLon 2017-05-12 kl. 17:09.
Citera
2017-05-12, 17:24
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Jahaa nu fattar jag (tror jag), du menar i excelfilen? Men då är det väl ännu lättare att köra ditt script på en bear-ETF? Den har ju hävstång x1,5 också.

Mja, nuvarande exportscript stödjer inte annat än fonder.
Citera
2017-05-12, 17:31
Medlem
Citat:
Mja, nuvarande exportscript stödjer inte annat än fonder.
Ah, då är jag med. Bättre att ta Avanza Zero isåfall eftersom XACT BEAR är på OMX30.

Du som sysslat med tester ett tag, har du testat med korta positioner förut? Kanske inte fungerar så väl vid lågkonjunktur men under kraftiga och långa sättningar borde det slå alla andra tillgångar då korrelationen är -1.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in