2018-04-05, 22:19
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Det finns massvis med "vad tycker ni om.."-trådar, använd en av dem. Här diskuterar vi något helt annat.
Rätt. Ber mods att radera inlägg, tack.
Citera
2018-04-05, 22:53
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Funderar att tillämpa en TAA-strategi i min tjänstepension. Tyvärr så är utbudet väldigt dåligt. Finns egentligen bara aktiefonder att tillgå. Sverige, USA, Global, Småbolag, Asien, Japan, Östeuropa, Latinamerika.

Funderar på att köra Småbolag/USA/Asien. 3 lika delar och gå till räntepapper om under MA10. Däremot visar backtesterna att enbart småbolag eller Småbolag/Asien skulle vara en vacker turbo. Dock kanske detta är overfitting? Hur skulle du tänkt kring detta Sinewave?

Nej, overfitting vore att ta med t ex Swedbank Ny Teknik i en sådan då du inte har samma möjlighet som i en MOM+AGG att till viss del justera utbudet med tiden (en tjock klausul här dock). Annars har du bara de väldigt konkreta exemplen en sida eller två tillbaka, se de nya backtesterna utförda förra veckan:
(FB) Tråden om strategier för fonder
Citera
2018-04-08, 19:30
Medlem
Hej igen!

Har nu läst igenom en bit, men har en del kvar... I vilket fall som helst funderar jag lite på hur man ska lägga upp sparandet under dessa två åren. Kan ju som sagt hända att jag behöver plocka ut en del av dessa efter två år. Hur ser ni på framtiden för erat fondsparande? Börsen är väl inte speciellt het nu och vad förväntar ni er för uppgång? Har kollat lite närmare på stabila utdelningsaktier, men är lite otrolig för hur dessa påverkas vid en eventuell nedgång. Om man kollar på exempelvis H&M som har en utdelning på 5-6% så har ju själva aktien sjunkit under flera års tid. Vet att detta är aktier man köper och håller hårt i för att få en stabil avkastning, men skulle det vara ett alternativ under dessa åren? Jag menar, många populära fonder har väl inte levererat under ett x antal månader nu och det ser väl inte ljusare ut där framme? Ska man bara putta in skiten i en stabil räntefond som förhoppningsvis täcker inflationen för att sitta någorlunda säkert istället? Tråkigt att börja spara när guldåren verkar ha passerat... Sköt om er!
Senast redigerad av copiaden 2018-04-08 kl. 19:39.
Citera
2018-04-08, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av copiaden
Hej igen!

Har nu läst igenom en bit, men har en del kvar... I vilket fall som helst funderar jag lite på hur man ska lägga upp sparandet under dessa två åren. Kan ju som sagt hända att jag behöver plocka ut en del av dessa efter två år. Hur ser ni på framtiden för erat fondsparande? Börsen är väl inte speciellt het nu och vad förväntar ni er för uppgång? Har kollat lite närmare på stabila utdelningsaktier, men är lite otrolig för hur dessa påverkas vid en eventuell nedgång. Om man kollar på exempelvis H&M som har en utdelning på 5-6% så har ju själva aktien sjunkit under flera års tid. Vet att detta är aktier man köper och håller hårt i för att få en stabil avkastning, men skulle det vara ett alternativ under dessa åren? Jag menar, många populära fonder har väl inte levererat under ett x antal månader nu och det ser väl inte ljusare ut där framme? Ska man bara putta in skiten i en stabil räntefond som förhoppningsvis täcker inflationen för att sitta någorlunda säkert istället? Tråkigt att börja spara när guldåren verkar ha passerat... Sköt om er!
Helt fel tråd att fråga sådana frågor. Gör om gör rätt.
Citera
2018-04-08, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Helt fel tråd att fråga sådana frågor. Gör om gör rätt.

Asså? Haha, kommer inte göra om någonting. Var alla frågor åt helvete då? Om ingen kan svara på något av det jag skrev eller har något att skriva är det väl bara att skita i det? Tar inte så hårt på det, bättre att fråga en gång för mycket än en gång för lite. Försöker förstå och lära mig.

Edit: Jaha, nu förstår att detta inte är en "vad tror och tycker ni om"-tråd. Ursäkta. Får höra mig för på annat håll.
Senast redigerad av copiaden 2018-04-08 kl. 20:03.
Citera
2018-04-10, 09:14
Medlem
sinewaves avatar
# Rapport, 10 april 2018

Den 6 mars var det dags för nya siffror för den amerikanska arbetslösheten (UERATE). Nivån på 4.1% håller i sig för sjätte månaden i rad (!) vilket vilket gör att det fnns ganska lite att skriva om det hela förutom det uppenbara -- medelvärdet a 12 månader snävas till ytterligare och vi ligger numera nästan endast 0.1% från att det ska börjas ge signaler om en stundande lågkonjunktur.

Börserna har annars generellt sett gått dåligt den här månaden och vi kan se t ex att DJ USA har gått -6.14%, OMXSPI -4.04% och Asien -2.56%.

Graf, UERATE + MA12 kontra S&P500:
https://i.imgur.com/ezvtkkq.png
UERATE = Cyan, MA12 = Rött, S&P500 = Magenta

För den som undrar varför vi tittar på UERATE sök i tråden efter saker som “arbetslöshet” eller djupdyk och läs: http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/

---

För egen del var det en dålig månad och portföljen slutar på -5.76%. Med det sagt bör man dock också tänka på att det föregående månad slutade på +7.16% och att det varit positiva månader i väldigt många månader fram till denna nedgång.

Egna innehavet (MOM+AGG @ 3m + UERATE + MA6): -5.76% (+7.13%)
OMXSPI (OMX Stockholm PI): -4.04% (+5.42%)
Avanza Zero: -2.58% (+4.66%)
Det inom parentes avser föregående period

En fotnot är att det denna period inträffade ett uttag på kontot a 22.85% av det totala innehavet (26:e mars 2018). Detta uttag var jämt fördelat mellan alla innehav. Detta till följd av att min kvinna tvingade mig att köpa ett nytt hus vilket dessvärre inte är helt gratis. Jag behövde därav en större mängd kapital till annat och givetvis är det så att allt mitt större kapital är investerat.

Graf:
https://i.imgur.com/vvucOS4.png

Uppsättning föreg. månad:
iShares MSCI Russia ETF (-15.01% (-16.35%))
Länsförsäkringar USA Indexnära (-3.1%)
Swedbank Robur Ny Teknik (-0.47%)

Det inom parentes avser utvecklingen utan valutaeffekt.

Då rapporten är försenad blir timingen dessvärre urusel, Ryssen går ned sig med hela 15.01% under måndagen vilket gör att denna går från att hamna utanför byten som sker till att bli en av fonderna som lägger sig längst ned på listan. Detta är problematiskt då det nu finns en hög risk för att en försäljning sker på botten och att den uppgång som då kommer efter nedgången uteblir. Det är också straffet för att jag skriver den här rapporten för sent. Men så kan det bli även om det är smått irriterande då detta även innebär att ryssen, i form av iShares Russia ETF, inte går att köpa tillbaka då man inte via Avanza kan köpa dessa utländska ETF:er. Under hela innehavsperioden har ryssen gått ca +4%.

Att Ryssen är volatil är dock knappast en överraskning då det är en av de mer volatila tillgångarna bland de bredare indexen.

Uppsättning kommande månad:
SEB Korträntefond USD
Swedbank Ny Teknik
AMF Räntefond Lång

Nu sker hela två byten, ut med ryssen och USA och två betydligare mindre exotiska fonder tar plats i portföljen i form av korta räntor nominerade i USD och AMF Räntefond Lång.

Med åtanke att arbetslöshetssifforna har ett medelvärde som snävat till sig rejält de senaste 6 månaderna är det dock inte helt orimligt att sätta sig parkerad i saker med lägre risk. Vi lever trots allt i tider där volatiliten är betydligt högre än normalt.

---

# TAA - Taktisk tillgångsallokering

Den mer stabila TAA/GTAA-portföljen bör ha fortsatt gå stabilt även denna månad. Sverige har inte gått uruselt samtidigt som portföljen sitter placerad till 40% i både långa och korta räntor samt även är placerad i IKC Fastighetsfond som har haft en positiv månad.

TAA-portföljen är i regel utomordentligt tråkig men detta “tråkigt” är också det som gör portföljen stabil vilket också är dess styrka. Det är mycket sällan, historiskt, man råkar ut för någon typ av -10% under en enskild månad. Detta är särskilt tacksamt under mer volatila perioder som de vi är inne i nu.

Förra månaden såg det ut så här:
https://i.imgur.com/pvK4kz9.png

Förutsatt samma fonder ser det nu ut så här:
https://i.imgur.com/OoDNF0m.png
Ett byte sker, Spiltan Räntefond säljs till fördel för Pacific Precious där merparten av innehavet består av guld och silver.

---

# MOM + AGG

MOM+AGG3 @ 6m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/Ww6N4Fn.png
Rader med ljusblå bakgrund är de som låg bäst till föregående månad.

Ett byte sker, ryssen kastas ut till fördel för Swedbank Ny Teknik. De längre perioden a 6 månader uppvisar här den tröghet som uppstår. Kan vara bra, kan vara dåligt -- framtiden kommer säkerligen visa det.

MOM+AGG @ 3m ‘look-back’:
https://i.imgur.com/QaAZTSt.png
Rader med ljusblå bakgrund är de som låg bäst till föregående månad.

Två byten sker, ryssen och Asien kastas ut till fördel för korta räntor nominerade i USD samt långa räntor. Här kan man fritt spekulera i huruvida det kommer att löna sig eller ej, men då vi inte känner till framtiden är det inte riktigt lönt.

---

För föregående rapport se inlägg:

Andra intressanta inlägg i tråden:
Nya backtester: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trådstart, olika typer av investerare mm: (FB) Tråden om strategier för fonder
60/40-portföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Allvädersportföljen: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med glidande medelvärde: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #1: (FB) Tråden om strategier för fonder
Trendföljning med Momentum #2: (FB) Tråden om strategier för fonder

Varför arbetslöshetssiffror från USA?
http://www.philosophicaleconomics.com/2016/02/uetrend/
Citera
2018-04-10, 10:38
Medlem
hipp-hipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
För egen del var det en dålig månad och portföljen slutar på -5.76%. Med det sagt bör man dock också tänka på att det föregående månad slutade på +7.16% och att det varit positiva månader i väldigt många månader fram till denna nedgång.
Intressant att veta. Vad har du själv för "tröskeln"?
Säg att det är två månader i rad som ger -5% vardera. Ska du inte bryta det redan vid -2% och stå utanför? Om det kommer en månad till med -5% så är det inte längre att leka med.
Bara en sidofundering.
Citera
2018-04-10, 11:13
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hipp-hipp
Intressant att veta. Vad har du själv för "tröskeln"?
Säg att det är två månader i rad som ger -5% vardera. Ska du inte bryta det redan vid -2% och stå utanför? Om det kommer en månad till med -5% så är det inte längre att leka med.
Bara en sidofundering.

Ingen, då strategin jag använder inte har ett tröskelvärde (en. "stoploss") utan snarare har ett tröskelvärde, per tillgång, som är relativt andra tillgångar.

I den senaste rapporten hittar du alla länkar till alla strategier som återfinns i tråden, var god läs dessa så kanske du får en klarare bild av hur saker och ting sker och fungerar i olika strategier.

Det blir lite knasigt annars då du kommer med saker som ligger helt utanför backtester och som inte kan styrkas; det du pratar om hamnar alltså endast i något som är rent teoretiskt då vi inte på ett enkelt sätt kan verifiera huruvida det hade varit en god idé historiskt eller ej. Utan att kunna styrka det eller verifiera det blir en diskusson kring det tämligen lönlös då vi inte får något att gå på annat än ren teori.

Man kan givetvis endast gå på ren teori om man önskar göra det, men denna tråd rör framförallt strategier och handfast data kring detta. Det finns gott om andra trådar som rör teori och spekulering kring investeringar i tillgångar som fonder (i princip samtliga andra trådar).
Citera
2018-04-10, 18:19
Medlem
Tack för update. Alltid lika intressant!

Vill gärna också höra hur du resonerar när du i vissa backtest har både Euro och USD som valuta men i ditt egna urval endast USD?
Citera
2018-04-10, 19:18
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JosefB
Tack för update. Alltid lika intressant!

Vill gärna också höra hur du resonerar när du i vissa backtest har både Euro och USD som valuta men i ditt egna urval endast USD?

Trevligt att du tycker om det även om det var vissa pinsamma stavfel och formuleringar vilket jag givetvis såg i efterahand. Var tvungen att stresskriva det hela då jag samtidigt var på väg till arbetet.

Dessa "vissa" måste syfta på de initiala backtester som gjordes för en väldigt lång tid sedan och inte på de senaste:

Hur jag motiverade det då var att man med både EUR och USD har en väldigt bra hedge mot svenska SEK. Problematiken är att jag senare, ett par tusen backtester senare, sett att det inte finns något som talar för att denna 73% (!) hedge mot SEK är nödvändig och t om gång på gång visat sig alltid ge en sämre avkastning.

Det blir för mycket "kaka-på-kaka" då de flesta MOM+AGG också innehåller både guld och räntor av olika slag vilket gör att om SEK verkligen går dåligt finns även dessa tillgängliga att gå in i (förutsatt att man har med dessa i sitt grundurval vill säga). Om man går in på micro-nivåer så ser man framförallt att det som händer när SEK går riktigt dåligt är att marknaden i regel går mycket dåligt vilket då gör det mer lönt att gå in i t ex guld istället.

Vad som är rimligt eller ej i detta avseende blir dock rent spekulativt men i regel skulle jag rekommendera att man som minst har ett grundurval som gör att man till 100% kan gå in i något som bäst kan beskrivas som "mer säkert".

Använder man t ex "AGG3" bör man alltså ha minst 3 tillgångar som historiskt har den karaktären. Notera dock att man i rena backtester i regel når högre avkastning desto högre risk på tillgångarna man har, men variabeln framtiden och att vi inte känner till framtida variabler bör spela viss roll också. Risken är annars tämligen gigantisk för sk "overfitting of data" om man inte på något vis tar höjd för att backtesterna visar fel och att vi inte på förhand inte känner till allt. Vi kan alltså inte förutsätta att samma typ av tillgångar kommer gå lika bra i framtiden och bör således alltså ta höjd för detta.

Nedan följer ett typexempel på "overfitting":
https://i.imgur.com/gvhIWBC.png
Om man stirrar sig blind på avkastningen ser detta väldigt bra ut, men är väldigt dåligt egentligen då detta endast tar med sådant som man på förhand känner till gått bra historiskt. Grundurvalet här består endast av Småbolag, Sverige - Småbolag, Norden - Fastigheter, Sverige - Swedbank Teknik - Långa räntor - Ryssland - Korta räntor

Du får också tänka på att de backtester som redovisas av mig endast är axplock. Det finns otal varianter emellan alla dessa; det finns de som presterar ännu bättre och de som presterar ännu sämre. Idén är att ge en någorlunda diversifierad bild av olika typer av uppsättningar som en typ av stöd för folk som kanske vill ta detta vidare och bland annat utföra egna backtester (något man bör göra då det vore smått galet att lita till 100% på något som en anonym person skriver på Flashback).
Citera
2018-04-10, 19:33
Medlem
Citat:
Uppsättning föreg. månad:
iShares MSCI Russia ETF (-15.01% (-16.35%))
Länsförsäkringar USA Indexnära (-3.1%)
Swedbank Robur Ny Teknik (-0.47%)

Det inom parentes avser utvecklingen utan valutaeffekt.

Då rapporten är försenad blir timingen dessvärre urusel, Ryssen går ned sig med hela 15.01% under måndagen vilket gör att denna går från att hamna utanför byten som sker till att bli en av fonderna som lägger sig längst ned på listan. Detta är problematiskt då det nu finns en hög risk för att en försäljning sker på botten och att den uppgång som då kommer efter nedgången uteblir. Det är också straffet för att jag skriver den här rapporten för sent. Men så kan det bli även om det är smått irriterande då detta även innebär att ryssen, i form av iShares Russia ETF, inte går att köpa tillbaka då man inte via Avanza kan köpa dessa utländska ETF:er. Under hela innehavsperioden har ryssen gått ca +4%.

Att Ryssen är volatil är dock knappast en överraskning då det är en av de mer volatila tillgångarna bland de bredare indexen.
Jag har ett annat datum än dig och sitter därmed kvar med Ryssland. Såg ju inte så roligt ut idag heller faktiskt, detta trots att oljan stigit rätt kraftigt i värde, något som Ryssland med sin extremt starka korrelation med olja borde ha reagerat positivt på.

Förbannade sanktioner. Räcker med att några oligarker och deras bolag får sanktioner mot sig och hela Rysslands ekonomi går utför

Får se vad som händer härnäst!
Citera
2018-04-10, 21:40
Medlem
Citat:
Trevligt att du tycker om det även om det var vissa pinsamma stavfel och formuleringar vilket jag givetvis såg i efterahand. Var tvungen att stresskriva det hela då jag samtidigt var på väg till arbetet.

Dessa "vissa" måste syfta på de initiala backtester som gjordes för en väldigt lång tid sedan och inte på de senaste:

Hur jag motiverade det då var att man med både EUR och USD har en väldigt bra hedge mot svenska SEK. Problematiken är att jag senare, ett par tusen backtester senare, sett att det inte finns något som talar för att denna 73% (!) hedge mot SEK är nödvändig och t om gång på gång visat sig alltid ge en sämre avkastning.

Det blir för mycket "kaka-på-kaka" då de flesta MOM+AGG också innehåller både guld och räntor av olika slag vilket gör att om SEK verkligen går dåligt finns även dessa tillgängliga att gå in i (förutsatt att man har med dessa i sitt grundurval vill säga). Om man går in på micro-nivåer så ser man framförallt att det som händer när SEK går riktigt dåligt är att marknaden i regel går mycket dåligt vilket då gör det mer lönt att gå in i t ex guld istället.

Vad som är rimligt eller ej i detta avseende blir dock rent spekulativt men i regel skulle jag rekommendera att man som minst har ett grundurval som gör att man till 100% kan gå in i något som bäst kan beskrivas som "mer säkert".

Använder man t ex "AGG3" bör man alltså ha minst 3 tillgångar som historiskt har den karaktären. Notera dock att man i rena backtester i regel når högre avkastning desto högre risk på tillgångarna man har, men variabeln framtiden och att vi inte känner till framtida variabler bör spela viss roll också. Risken är annars tämligen gigantisk för sk "overfitting of data" om man inte på något vis tar höjd för att backtesterna visar fel och att vi inte på förhand inte känner till allt. Vi kan alltså inte förutsätta att samma typ av tillgångar kommer gå lika bra i framtiden och bör således alltså ta höjd för detta.

Nedan följer ett typexempel på "overfitting":
https://i.imgur.com/gvhIWBC.png
Om man stirrar sig blind på avkastningen ser detta väldigt bra ut, men är väldigt dåligt egentligen då detta endast tar med sådant som man på förhand känner till gått bra historiskt. Grundurvalet här består endast av Småbolag, Sverige - Småbolag, Norden - Fastigheter, Sverige - Swedbank Teknik - Långa räntor - Ryssland - Korta räntor

Du får också tänka på att de backtester som redovisas av mig endast är axplock. Det finns otal varianter emellan alla dessa; det finns de som presterar ännu bättre och de som presterar ännu sämre. Idén är att ge en någorlunda diversifierad bild av olika typer av uppsättningar som en typ av stöd för folk som kanske vill ta detta vidare och bland annat utföra egna backtester (något man bör göra då det vore smått galet att lita till 100% på något som en anonym person skriver på Flashback).

Tack för ett utvecklat svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in