2017-04-25, 22:21
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Är det inte riskabelt att använda sig av amf räntefond lång idag?
Går inte den kraftigt ner om räntan går upp?

Tänker att räntan inte har så mycket utrymme att sjunka.

Kanske, kanske inte. Vem vet.

Det är den typen av oro som du har i din frågeställning som långa medelvärden är till för. Då behövs ingen oro, inget "vad om" för man följer bara vad datan säger och slutar spekulera i vad datan i framtiden kommer att säga.

Kommer senare (inte idag, för jag har ett liv trots allt) lägga ut fler strategier som tar höjd för en större bredd av "men om..." och som till viss del förenklar hanteringen av en betydligt bredare bas av potentiella tillgångar.

De enklare portföljerna med medelvärden löser dock redan nu detta problem. Man går helt enkelt ur om medelvärdet är under nuvarande kurs. Detta "ur" måste givetvis inte vara att byta hela tillgången till långa räntor, man kan lika väl byta till den typ av ränta som har gått bäst senaste X tiden (t ex 6 månader) eller helt enkelt bara köra en mix eller endast korta räntor.
Senast redigerad av sinewave 2017-04-25 kl. 22:26.
Citera
2017-04-25, 22:54
Medlem
Farmstars avatar
Hur fungerar (utförs) beräkningarna på fonder som inte har lika långa vektorer med NAV som perioden som undersöks?
Citera
2017-04-25, 23:03
Medlem
Jag har börjat applicera en skön strategi senaste året. (Handlar nästan enbart med fonder) Jag har ca 5 -7 fonder samtidigt.

Strategin föddes ur observationen att folk i allmänhet suger på att investera; Man säljer sina vinnare och köper mer av sina förlorare för att sänka sitt GAV. Detta resulterar i låg eller negativ avkastning.

Min strategi är att göra tvärtom; Öka i vinnarna och minska i förlorarna.

Detta innebär i praktiken att jag viktar om mina innehav (1gång/mån) så att den fonden som presterat bäst senaste 3 månaderna har störst innehav och vice versa. Detta har fungerat utmärkt hittills.
Citera
2017-04-26, 09:23
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmstar
Hur fungerar (utförs) beräkningarna på fonder som inte har lika långa vektorer med NAV som perioden som undersöks?

Du menar om du ska använda dig av glidande medelvärden men har en fond/tillgång som inte har den långa NAV-kursen som krävs?

Då går det inte alternativt får du använda dig av ett jämförelseindex eller en annan fond som kraftigt korrelerar.
Citera
2017-04-26, 09:43
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cherrycxke
Jag har börjat applicera en skön strategi senaste året. (Handlar nästan enbart med fonder) Jag har ca 5 -7 fonder samtidigt.

Strategin föddes ur observationen att folk i allmänhet suger på att investera; Man säljer sina vinnare och köper mer av sina förlorare för att sänka sitt GAV. Detta resulterar i låg eller negativ avkastning.

Min strategi är att göra tvärtom; Öka i vinnarna och minska i förlorarna.

Detta innebär i praktiken att jag viktar om mina innehav (1gång/mån) så att den fonden som presterat bäst senaste 3 månaderna har störst innehav och vice versa. Detta har fungerat utmärkt hittills.

Strategin du beskriver låter som en form av 'Dual Momentum'/'Relative Strength' och är näst ut på listan att skriva om. Skillnaden mot den strategi du verkar beskriva är dock att man går in och ur 100% i X antal av de fonder som går bäst och helt enkelt inte sitter alls med de som har gått sämre.
Citera
2017-04-26, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dedu
Är det inte riskabelt att använda sig av amf räntefond lång idag?
Går inte den kraftigt ner om räntan går upp?

Tänker att räntan inte har så mycket utrymme att sjunka.

Det är rätt att konvexitetsrisken hos långa räntor är stor när det är negativ ränta. Jag hade inte heller använt mig av räntefonder under de rådande förutsättningarna.
Citera
2017-04-26, 11:13
Medlem
Imponerande trådstart. Alltid kul med en tråd som har lite kött på benen även om jag inte håller på med fonder, om man inte menar etfer eller ens premiepension.

Vilket språk har du skrivit ditt program i?
Citera
2017-04-26, 12:00
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Imponerande trådstart. Alltid kul med en tråd som har lite kött på benen även om jag inte håller på med fonder, om man inte menar etfer eller ens premiepension.

Vilket språk har du skrivit ditt program i?

PHP7+sqlite. Egentligen handlar det bara om att hämta data från datakällor (Avanza), standardisera datan och sedan spara i en databas. Inga konstigheter egentligen. Med datan kan man sedan göra vad man nu önskar göra.

Men det är något annat och hör inte riktigt till ämnet.
Citera
2017-04-26, 12:03
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du menar om du ska använda dig av glidande medelvärden men har en fond/tillgång som inte har den långa NAV-kursen som krävs?

Då går det inte alternativt får du använda dig av ett jämförelseindex eller en annan fond som kraftigt korrelerar.

Tänkte primärt på exempel ovan med Spiltans branschfond som fanns med som innehav. Vad användes i de beräkningarna som är gjorda?
Citera
2017-04-26, 12:11
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Tänkte primärt på exempel ovan med Spiltans branschfond som fanns med som innehav. Vad användes i de beräkningarna som är gjorda?

I alla ex används datan från fonden.
Citera
2017-04-26, 13:03
Medlem
Farmstars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
I alla ex används datan från fonden.

Så ingen avkastning innan 2012?
Citera
2017-04-26, 13:29
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Så ingen avkastning innan 2012?

Nej, Spiltan Invest är dålig att backtesta med och t ex AMF Småbolag är bättre i det avseendet då dessa korrelerar relativt väl.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in