2021-02-03, 23:07
Medlem
Skulle kanske varit lite tydligare med att det var ett begränsat utbud.
Och jag håller med dig. Hade inte valt någon av dessa om jag fick välja fritt...

Får undersöka om det går att flytta det jag har där till AMF istället. Och slå ihop alla slattar till fondförsäkringar. Drygt att behöva på flera ställen.
Citera
2021-02-03, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plow
Ja, precis så är det. Ett mycket begränsat urval.
Jag har försökt göra det bästa av situationen men blir ju lite klurigt. Plockar jag bort för många så blir ju urvalet rätt fattigt.

Jag har iaf valt att använda dessa:
Odin Sverige C
SPP Obligationsfond
Swedbank Robur Access Mix
Swedbank Robur Fastighet
Öhman Etisk Emerging Markets A
Öhman Etisk Index Japan
Öhman Etisk Index USA A
Öhman Etisk Index Pacific
DI SICAV, Sverige Ränta
DI SICAV, Sverige Kort Ränta

Samma dilemma har jag hos AMF men där känns fondutbudet lite bättre.

Ursäkta missförståndet, jag missade helt att det handlade om Futur Pensions tjänstepension. Jag skrev under premissen att du ville bygga upp en privat pension på avanza.

Jag vet tyvärr inte hur utbudet ser ut där.
Men taktiken för fördelning av fonderna kan nog endå tillämpas, att sprida ut det mellan branscher samt länder. Jag är lite utanför mitt element nu, men ifall du kan se aktierna som fonderna innehåller kan du jämföra fonder med en del av samma aktier i fonderna med liknande inriktning och sedan välja den med bäst avkastning.

Sedan folk som pratar om höga och låga avgifter så är det ju så att en fonds avgift redan är avdragen när man ser värdeutveckling.
Så en fond med hög avgift med en hög värdeutveckling är bättre än en fond med mycket lägre avgift men med lite lägre värdeutveckling, man ska inte haka upp sig på höga avgifter så länge fonden ger bra avkastning

Hoppas att någon annan i tråden hjälper dig att välja ut ett bra urval av fonderna du skrev, eller kanske andra fonder som erbjuds på Futur Pensions tjänstepension.

Mvh
Citera
2021-02-03, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ettnyttaccount
Ursäkta missförståndet, jag missade helt att det handlade om Futur Pensions tjänstepension. Jag skrev under premissen att du ville bygga upp en privat pension på avanza.

Jag vet tyvärr inte hur utbudet ser ut där.
Men taktiken för fördelning av fonderna kan nog endå tillämpas, att sprida ut det mellan branscher samt länder. Jag är lite utanför mitt element nu, men ifall du kan se aktierna som fonderna innehåller kan du jämföra fonder med en del av samma aktier i fonderna med liknande inriktning och sedan välja den med bäst avkastning.

Sedan folk som pratar om höga och låga avgifter så är det ju så att en fonds avgift redan är avdragen när man ser värdeutveckling.
Så en fond med hög avgift med en hög värdeutveckling är bättre än en fond med mycket lägre avgift men med lite lägre värdeutveckling, man ska inte haka upp sig på höga avgifter så länge fonden ger bra avkastning

Hoppas att någon annan i tråden hjälper dig att välja ut ett bra urval av fonderna du skrev, eller kanske andra fonder som erbjuds på Futur Pensions tjänstepension.

Mvh

Är nog fler än du som idiotförklarat mig

Vi borde kanske starta en ny tråd där vi diskuterar de olika utbudet av fonder som pensionsbolagen erbjuder.
Måste väl vara fler än jag som vill ha en strategi som går att använda där utbudet är begränsat.
Citera
2021-02-03, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plow
Är nog fler än du som idiotförklarat mig

Vi borde kanske starta en ny tråd där vi diskuterar de olika utbudet av fonder som pensionsbolagen erbjuder.
Måste väl vara fler än jag som vill ha en strategi som går att använda där utbudet är begränsat.

Ja du kan ju starta en ny tråd med samma frågeställning som du ställde här, så får du mer direkta svar.
Denna tråd har ju nästan 200 sidor så din fråga blir lite begravd bland andras frågor och diverse sidospår.
Antagligen finns det någon här på FB som redan klurat ut vilket det bästa pensionsbolaget är samt en bra fördelning i portföljen på hos dem.

Du har inget att förlora på det iallafall

Då jag själv är under 30 är detta någonting jag aldrig ens funderat på än faktiskt.

Annars har kanske pensionsbolaget du valt redan utformat en optimal portfölj med fonderna de har att erbjuda som de anser är den bästa fördelningen/värdeökning.

Eller möjligtvis en service där du kan se hur majoriteten av deras andra kunder har fördelat sina fonder och vilka fonder som är de mest ägda osv.
Om du nu går i tankar att byta till AMF kan du kanske ringa ditt nuvarande pensionsbolag innan ett byte och se om det erbjuder att visa hur majoriteten av deras kunders portföljer ser ut och helt enkelt välja samma fonder och slippa huvudvärken att behöva kolla upp och jämföra vad som verkar bäst själv.

Mvh
Citera
2021-02-04, 08:47
Medlem
Schwimmwestes avatar
Sinewave, jag funderar på om detta kanske är året jag lägger till en grön energi-fond i mitt utbud.

Har du några tips på hur jag ska resonera mig fram? Har du själv kollat på någon specifik fond inom sektorn?

Det känns inte bra i magen att bara plocka in HB Hållbar Energi för att den går bäst.
Citera
2021-02-04, 20:52
Citat:
Ursprungligen postat av Schwimmweste
Det känns inte bra i magen att bara plocka in HB Hållbar Energi för att den går bäst.
Varför inte? Fondstrategin denna tråd har kommit handla om är bokstavligt talat "håll de tre fonder som går bäst"
Citera
2021-02-04, 21:12
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Varför inte? Fondstrategin denna tråd har kommit handla om är bokstavligt talat "håll de tre fonder som går bäst"

I så fall borde du läsa om tråden då du uppenbarligen har missat poängen. Nämligen att det handlar om att hålla de fonder som har gått bäst i sitt URVAL.

Maestro förklarar det rätt bra här:

Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Men det viktigaste är att det är smått vanskligt att byta ut saker när de ligger i topp pga den uppenbara bias som uppstår (i korthet: man gillar saker mer om de gått bättre). Ett enkelt sätt att undkomma det är att inte införa nya saker i grundurvalet om denna/dessa tillgångar ligger på topp. Om jag lade in LF Fastigheter nu skulle den hamna på plats 2.
Citera
2021-02-04, 21:27
Citat:
I så fall borde du läsa om tråden då du uppenbarligen har missat poängen. Nämligen att det handlar om att hålla de fonder som har gått bäst i sitt URVAL.

Maestro förklarar det rätt bra här:
Okej, var utan en grön energi-fond i ditt URVAL då.

Ser inget fel på HSB hållbar om man inte redan har med en annan sådan typ av fond.
Citera
2021-02-04, 21:34
Medlem
Schwimmwestes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Okej, var utan en grön energi-fond i ditt URVAL då.

Ser inget fel på HSB hållbar om man inte redan har med en annan sådan typ av fond.

Min poäng är ju att jag vill ha en. Har du svårt med läsförståelsen?
Citera
2021-02-04, 21:39
Citat:
Testa Handelsbanken hållbar energi.
Citera
2021-02-04, 21:47
Moderator
HelgeBuks avatar
Det finns en fond som precis matchar önskemålet och är i en helt otrolig uppåt-trend just nu. Att det "inte känns bra" är en usel bortförklaring som helt och hållet motarbetar syftet med att ha en strategi.

Om det nu känns så dåligt, lägg till i urvalet HB Hållbar Energi och en till grön-energi-fond om du hittar nån, och om du klarar att följa strategin så kommer du automatiskt att byta ut HBHE när trenden bryts.
Det kan vara nästa vecka eller om tre år eller 10 år. Skulle det råka vara 10 år så kommer du känna dig bra fånig om du avstod köp 2021 för att det inte kändes bra.
Citera
2021-02-04, 22:36
Medlem
Citat:

Jag la till den i mitt urval för ett tag sedan. Bra fråga tycker jag eftersom man ska backtesta och jag tror inte att det finns tillräckligt med data men kan ha fel. Är ingen expert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in