Citat:
Ursprungligen postat av
bike99
Går det egentligen att dra så mycket slutsats från det mer än att Ryssland fungerade bra då men att ingen vet vad som kommer funka i framtiden? Nästa gång kanske Ryssland går riktigt risigt och agerar sänke i portföljen istället.
Hur ser du på att det ofta inkluderas ganska lite Asien i olika momagg-urval? För egen del har jag bara en enda fond som är "Asien", sen inkluderas det i vissa "globala" så klart men inte alls i samma utsträckning som väst inkluderas. "Borde" man ha med iallafall Asien och Asien småbolag i ens urval eller tänker du att om Asien får ett större marknadsvärde kommer pengar sökas sig dit och då inkluderas i olika typ av mer globala fonder i ens urval? T.ex global småbolag, fastigheter global osv.
Slutsatser av olika slag lämnar jag gärna över till andra att själva göra. Detta då man ändå bör dra egna slutsatser då ett utelämnade av egna slutsatser förmodligen gör någon typ av strategi svårare att följa då man då helt enkelt inte riktigt förstår varför det ser ut som det gör.
Vad
jag kan se finns dock något av ett mönster där Öst (inte specifikt ryssen) under vissa perioder går på tvären mot resten av marknaden som för oss här i Sverige vanligtvis är väst. Detta är i vissa fall även sant för Sverige och Norden.
Jag skulle därför personligen ställa mig något frågande till någon typ av portfölj som helt saknar något element av öst då detta i för stor grad förutsätter att det är just i väst vi ser den största tillväxten framåt.
Du har annars alla byten månad till månad för alla år i backtesterna som postades och kan därför själv göra jämförelser för perioden 2016. Ska försöka gå igenom det något senare, men är dessvärre inte gjord av tid. :)
Det något mer intressanta förutom Momentumkraschen 2016 vid 'Sinewave'-portföljen kontra den andre är att den förstnämnda inte påverkas särskilt mycket när man ändrar 'lookback' från 3 till 2 och 1. För den andre uppstår där något som bäst kan beskrivas som 'curvefitting', dvs att det första resultatet är för specifikt för tillgångarna och parametrarna. Med detta sagt är en CAGR på över 17% fortfarande brutalt bra, men den där diskrepansen ... Något problematisk.
Man får också tänka på att alla dessa backtester sker utan tillförsel av nytt kapital. Om man hela tiden tillför kapital via t ex ett månatligt sparande går i regel CAGR upp med en betydande del (tänk 2-4%) samtidigt som drawdowns sjunker en del (då man också då köper billigare). Ett problem där är att folk har en viss tendens att stirra sig blinda på roliga siffror och skita i allt annat så det finns oftast en negativ vinst i att posta något sådant. Det är bättre om det ser skit ut så att förväntningarna
förhoppningsvis blir något mer rimliga.