Citat:
Ursprungligen postat av
GylleneUttern
Noterar att jag har oerhört svårt att hålla fast i min strategi.
Tittar jag på mitt eget urval med look-back på 3 månader så får jag följande topp-3 för mars:
1. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
2. SPP Obligationsfond
3. AMF Räntefond Lång
Väljer jag att lägga in guld (vilket jag har varit inne på tidigare) får jag:
1. Guld AVA
2. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
3. SPP Obligationsfond
Ändrar jag min look-back till medel för 3/6/12 månader så får jag istället behålla nuvarande uppsättning:
1. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
2. SEB Sverigefond Småbolag C/R
3. Swedbank Robur Technology A SEK
Tittar jag istället på Sinewave uppsättning så får jag:
1. Swedbank Robur Ny Teknik A
2. Länsförsäkringar Fastighetsfond A
3. PLUS Småbolag Sverige Index
Beroende på fondunivers och look-back varierar aktieandelen alltså mellan 1/3 och 3/3. Jag velar i nuläget hur jag ska agera. Behåller jag aktieandelen 3/3 så tänker jag också att det krävs en ganska stor återhämtning på börserna för att aktieandel 3/3 ska behållas till nästa månadsskifte. Stor risk att bli utpetad om en månad alltså.
Vad har ni andra för tankar kring detta?
Avslutar med en artikel från gårdagens SvD:
"I en tid när alla väljer sina egna fakta, och sina egna källor, låt mig ändå föreslå en som är värd att lyssna på: Marc Lipsitch, som är professor i epidemiologi vid Harvarduniversitetet i Boston har ägnat hela sitt yrkesliv åt att studera hur virus sprids, och räknas som en av världens främsta experter på just smittspridning.
Innan han i stort sett stängde in sig i sitt labb har han den senaste veckan flera gånger upprepat följande i olika forum: coronaviruset kommer att drabba mellan fyrtio och sjuttio procent av jordens vuxna befolkning. En till två procent av dessa riskerar att dö.
Lipsitch baserar sina beräkningar på matematiska modeller för hur smittor har spridits tidigare, under de senaste hundra åren. Där har han lagt in tillgängliga fakta för hur utvecklingen hittills har sett ut för coronaviruset, eller sars-cov-2 som det nu kallas. Han ger sig själv ungefär tio procent felmarginal. I övrigt är han och hans team så säkra de kan bli. För detta har de stöd av experter i ett flertal länder som ägnar sig åt samma typ av forskning och beräkningar."
Lipsitch känns som en trovärdig källa och med detta i bakhuvudet är ju känslan att vi fortfarande har duktig fallhöjd till botten i detta drama. Men som alltid - omöjligt att sia om framtiden.
Som jag skrivit eller varit inne på tidigare är det oerhört tveksamt att basera sina val på en väldigt, väldigt ... kort period.
Själv har jag som en av alla grundregler att aldrig någonsin göra någon typ av förändringar i någon typ av fall där det råder högre volatilitet (när det är mer skakigt) på marknaderna. Detta pga den extraordinärt stora risken att man i sådana fall drar åt att ta icke-rationella beslut. Det rationella är snarare att syssla med sådant i tider när det går bättre för då har man inte ett så stort bias mot någon typ av kort period närliggande period.
1. Hur mycket back har du gått om du
inte tittar på 1 månad utan istället på 12 månader?
2. Vad har du för mål för 'Max Drawdown' och hur nära är du det?
Det större perspektivet
OMXSPI,
3m: -2.60% / 6m: +8.67% / 12m: +9.07%
DJ World Index,
3m: -6.78% / 6m: +1.69 / 12m: +1.45%
DJ USA,
3m: -6.42% / 6m: +2.26% / 12m: +5.33%
OMX Small Cap GI,
3m: -0.95% / 6m: +12.97% / 12m: +14.29%
...osv. Det ser i princip bara sämre ut om man helt exkluderar 6 månader och 12 månader.
Lyfter man dessutom in branscher som fastigheter osv är det något svårt att få det tt se dåligt ut (det nordiska branschindexet Bygg&Fastighet står på +0.48% de senaste 3 månaderna).
Men visst ser datan för 3m (månader) inte så glamorös ut, men det kommer alltid att komma perioder där saker och ting inte endast är glitter och glamour. Det bör man känna till, förstå och ta höjd för.
-
En professor kan man alltid hitta för nästan alla ståndpunkter i dagsläget som ger stöd för något man skriver, det gör att man bör vara försiktig med att ta dessa 'en professor säger...'.