Citat:
Ursprungligen postat av
Schwimmweste
Tack sinewave för en som alltid intressant rapport.
Jag undrar om du har funderat på använda nästlade listor till ditt universum? T ex att ha flera fastighetsfonder men begränsa portföljen till innehav i en.
Jag har själv börjat röra mig åt det hållet. Jag är inget fan av PLUS och har därför flera fonder för svenska småbolag i mitt universum. Jag har då också som regel att max en av dessa får inga i portföljen.
Ja, detta är det också vissa som har gjort. Dvs att ha fonder som korrelerar med varandra och sedan sätta ett maxtak om 1 av dessa per tillfälle.
Ett problem med det är att man komplicerar till saker. Mer komplicerat = mer
potentiellt ifrågasättande = större
potentiell osäkerhet = svårare att följa strategin i ur och skur.
Man vill så långt det går göra saker så brutalt icke-komplicerat och pragmatiskt som möjligt. Man vill gärna nå en typ av ultrapragmatism som närmar sig hur en enkel AI helt utan moral eller andra betänkligheter skulle se på frågor som "lös klimatproblemen" (svar: utrota mänskligheten).
Är man inne på ett sådant spår förstår man också saker som att en strategi aldrig kommer bry sig om huruvida det är jobbigare eller lättare att utföra någon typ av handling vid tillfälle A eller B; det är ett icke-kännande regelverk som inte på något vis bryr sig om vad den som använder den har för idéer och åsikter. Lika lite som en brödrost kommer förse användaren med geniala idéer kring det absolut bästa sättet att bygga ett hus på.
Det finns inga "rätt" eller "fel" då utan endast ett simplistiskt och pragmatiskt regelverk. Anledningen att det inte heller finns någon typ av
absolut rätt eller fel gör också att man aldrig på förhand kan döma ut ett system som "fel" ty detta skulle kräva saker som att man kan se in i framtiden.
Med det i åtanke kan inte jag säga att det är fel att köra en utslagningsmetod för A och B inom samma typ förutom det där första; mer komplicerat = svårare att följa.
Man bör då också ha väldigt god koll på vad som korrelerar och inte. En fond som t ex LF Fastighetsfond är inte direkt 1:1 mot t ex Swedbank Robur Fastigheter. Den ena är svenska fastigheter, den andra global (dvs mest USA). Under finanskrisen var det också fastighetskris i USA men inte riktigt i Sverige. Småbolagsexemplet som du ger är mer träffande, det är en av få kategorier där det finns flertalet fonder mot samma marknad. Det finns bara en av dessa som kallar sig för indexfond dock (även om både jag och många andra hävdar AMF Småbolag vara en sk dold indexfond).
Annars är det också så att allt som kan testas går att mäta och jämföras, det som inte går att testa inte. Jag föredrar det som går att testa och kvantifiera samt ställas mot något annat. Allt annat blir på tok för spekulativt vilket återigen för med sig saker som högre osäkerhet.