Citat:
Ursprungligen postat av
GylleneUttern
En fråga om gulds vara eller inte vara i en MOM AGG - jag är rådvill om denna tillgång ska ingå eller ej?
Har för mig att Sinewaves backtester visar på en något lägre avkastning historiskt med guld som tillgång i universet? Samtidigt tror jag mig ha sett motsvarande backtests hos börslabbet/global trendföljning och dessa visade då på att guld som tillgångsklass ger ökad CAGR. Förustättningarna ser lite olika ut här med olika look-back och univers men verkar lite skumt att backtesterna ger olika resultat?
I rådande marknadsklimat känns ju guld som en stabil tillgång. Samtidigt finns det många praktiska överväganden som avgift och det olämpliga i att köpa pappersguld för 1/3 av ens förmögenhet som man ju måste ta hänsyn till.
Finns det några hårda fakta kring gulds vara eller inte vara?
Så här ser mitt univers ut för övrigt (och jag kör en MOM AGG3 med 3 månaders look-back):
Länsförsäkringar Fastighetsfond A
Swedbank Robur Technology A SEK
SEB Sverigefond Småbolag C/R
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
SPP Emerging Markets SRI
Lannebo High Yield
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Spiltan Räntefond Sverige
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Handelsbanken Realränte (A1 SEK)
Swedbank Robur Råvarufond A SEK
Summa summarum är att det beror på, dvs
beror på övriga grundurvalet. Alla tillgångar korrelerar trots allt med varandra på olika vis under alla olika typer av perioder.
I grundurvalet som är i inlägget "Hybridstrategier" blir/är t ex guld en bra tillgång:
(FB) Hybridstrategier
Problemet som annars kan uppstå med "säkrare" tillgångar är att dessa kan ge vad man i princip kan kalla för "felsignaler"; att byten till det blir aktuellt (och förhastat), något som på sikt påverkar avkastningen negativt (för då sitter man tillfälligt i något som avkastar sämre än något annat). Här behöver man inte vara ett geni för att se och förstå vad det beror på; marknaderna har helt enkelt historiskt gått mer upp än ned varpå man alltid kommer att tjäna (i längden...) på att ha en större tilt mot högkonjunktur.
Börslabbets tester skiljer sig primärt från det egna genom att Henning Hammar
ställer sig negativ till branschfonder medan jag, så långt det är möjligt, försöker ha en neutral syn då jag i grund och botten inte tror på idén om att tro någonting om någonting. Detta pga på det simpla faktum att jag inte äger en tidsmaskin, därav
anser jag det inte vara rationellt att vara exkluderande utan att det är mer rationellt att vara inkluderande istället (dvs ta med branschfonder i den mån dessa kan backtestas).
Om man inte vet någonting om något (framtiden) är det mest rationella att ställa sig neutral kan man summera det med.
Med det sagt kan man givetvis ha en annan filosofisk syn, men jag anser personligen att det är kraftigt tveksamt att börja blanda in högst subjektiva åsikter i dessa saker. Detta då att blanda in subjektiva åsikter är den enskilt största faktorn till att vanligt folk inte klarar av att följa en enkel plan (dvs strategi).