2020-02-26, 13:07
Medlem
En fråga om gulds vara eller inte vara i en MOM AGG - jag är rådvill om denna tillgång ska ingå eller ej?

Har för mig att Sinewaves backtester visar på en något lägre avkastning historiskt med guld som tillgång i universet? Samtidigt tror jag mig ha sett motsvarande backtests hos börslabbet/global trendföljning och dessa visade då på att guld som tillgångsklass ger ökad CAGR. Förustättningarna ser lite olika ut här med olika look-back och univers men verkar lite skumt att backtesterna ger olika resultat?

I rådande marknadsklimat känns ju guld som en stabil tillgång. Samtidigt finns det många praktiska överväganden som avgift och det olämpliga i att köpa pappersguld för 1/3 av ens förmögenhet som man ju måste ta hänsyn till.

Finns det några hårda fakta kring gulds vara eller inte vara?

Så här ser mitt univers ut för övrigt (och jag kör en MOM AGG3 med 3 månaders look-back):

Länsförsäkringar Fastighetsfond A
Swedbank Robur Technology A SEK
SEB Sverigefond Småbolag C/R
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
SPP Emerging Markets SRI
Lannebo High Yield
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Spiltan Räntefond Sverige
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Handelsbanken Realränte (A1 SEK)
Swedbank Robur Råvarufond A SEK
Citera
2020-02-26, 14:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GylleneUttern
En fråga om gulds vara eller inte vara i en MOM AGG - jag är rådvill om denna tillgång ska ingå eller ej?

Har för mig att Sinewaves backtester visar på en något lägre avkastning historiskt med guld som tillgång i universet? Samtidigt tror jag mig ha sett motsvarande backtests hos börslabbet/global trendföljning och dessa visade då på att guld som tillgångsklass ger ökad CAGR. Förustättningarna ser lite olika ut här med olika look-back och univers men verkar lite skumt att backtesterna ger olika resultat?

I rådande marknadsklimat känns ju guld som en stabil tillgång. Samtidigt finns det många praktiska överväganden som avgift och det olämpliga i att köpa pappersguld för 1/3 av ens förmögenhet som man ju måste ta hänsyn till.

Finns det några hårda fakta kring gulds vara eller inte vara?

Så här ser mitt univers ut för övrigt (och jag kör en MOM AGG3 med 3 månaders look-back):

Länsförsäkringar Fastighetsfond A
Swedbank Robur Technology A SEK
SEB Sverigefond Småbolag C/R
Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK)
SPP Emerging Markets SRI
Lannebo High Yield
AMF Räntefond Lång
SPP Obligationsfond
Spiltan Räntefond Sverige
Länsförsäkringar Europa Indexnära
Handelsbanken Realränte (A1 SEK)
Swedbank Robur Råvarufond A SEK

Summa summarum är att det beror på, dvs beror på övriga grundurvalet. Alla tillgångar korrelerar trots allt med varandra på olika vis under alla olika typer av perioder.

I grundurvalet som är i inlägget "Hybridstrategier" blir/är t ex guld en bra tillgång:
(FB) Hybridstrategier

Problemet som annars kan uppstå med "säkrare" tillgångar är att dessa kan ge vad man i princip kan kalla för "felsignaler"; att byten till det blir aktuellt (och förhastat), något som på sikt påverkar avkastningen negativt (för då sitter man tillfälligt i något som avkastar sämre än något annat). Här behöver man inte vara ett geni för att se och förstå vad det beror på; marknaderna har helt enkelt historiskt gått mer upp än ned varpå man alltid kommer att tjäna (i längden...) på att ha en större tilt mot högkonjunktur.

Börslabbets tester skiljer sig primärt från det egna genom att Henning Hammar
ställer sig negativ till branschfonder medan jag, så långt det är möjligt, försöker ha en neutral syn då jag i grund och botten inte tror på idén om att tro någonting om någonting. Detta pga på det simpla faktum att jag inte äger en tidsmaskin, därav anser jag det inte vara rationellt att vara exkluderande utan att det är mer rationellt att vara inkluderande istället (dvs ta med branschfonder i den mån dessa kan backtestas).

Om man inte vet någonting om något (framtiden) är det mest rationella att ställa sig neutral kan man summera det med.

Med det sagt kan man givetvis ha en annan filosofisk syn, men jag anser personligen att det är kraftigt tveksamt att börja blanda in högst subjektiva åsikter i dessa saker. Detta då att blanda in subjektiva åsikter är den enskilt största faktorn till att vanligt folk inte klarar av att följa en enkel plan (dvs strategi).
Citera
2020-02-26, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Börslabbets tester skiljer sig primärt från det egna genom att Henning Hammar
ställer sig negativ till branschfonder medan jag, så långt det är möjligt, försöker ha en neutral syn då jag i grund och botten inte tror på idén om att tro någonting om någonting. Detta pga på det simpla faktum att jag inte äger en tidsmaskin, därav anser jag det inte vara rationellt att vara exkluderande utan att det är mer rationellt att vara inkluderande istället (dvs ta med branschfonder i den mån dessa kan backtestas).

Om man inte vet någonting om något (framtiden) är det mest rationella att ställa sig neutral kan man summera det med.

Med det sagt kan man givetvis ha en annan filosofisk syn, men jag anser personligen att det är kraftigt tveksamt att börja blanda in högst subjektiva åsikter i dessa saker. Detta då att blanda in subjektiva åsikter är den enskilt största faktorn till att vanligt folk inte klarar av att följa en enkel plan (dvs strategi).

Jag skulle tro att Henning (som har forskarbakgrund) delar din syn om att man skall undvika känslor och subjektivt tyckande. Jag förstår det som att han inte vill ta med index som saknar lång historik, tex teknikfonder. Detta för att backtesting skall bli möjlig att utföra. Jag kör själv börslabbets strategi global trendföljning men startade i januari så jag har nyss börjat. Dina strategier är också mycket intressanta och jag ser de som ganska likvärdiga med börslabbets så jag kan mycket väl tänka mig att byta till någon av dina strategier i framtiden. Gillar att du har med amerikansk arbetslöshet som indikator, innovativt och smart.
Citera
2020-02-28, 08:24
Medlem
Hur går det för er med att undvika känslor och subjektivt tyckande i dagsläget? Ingen som fått kalla fötter och gjort en exit?
Nåja, ordningen blir väl återställd. Men det lär ju ta många år.
Citera
2020-02-28, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LFN
Hur går det för er med att undvika känslor och subjektivt tyckande i dagsläget? Ingen som fått kalla fötter och gjort en exit?
Inte alls säkert att det tar många år, ingen vet hur marknaden reagerar på någonting.
Citera
2020-02-28, 10:25
Medlem
bike99s avatar
Helvete säger jag bara. Nästan hela förra årets uppgång, mätt i pengar (inte procent) har raderats på mindre än en vecka.

Hur tacklar man detta egentligen? Sitter med en strategi så klart men sitter samtidigt i halvt panik.

Känns inte alls lockade att göra byten som strategin säger. Vad gör ni? Rider ut vågen? Gör byten som vanligt och hoppas att kontot inte är nollat nästan månad?

Sälja av allt och avvakta en vecka? Sälja idag för att sitta säker under helgen? Mina tankar är många.
Citera
2020-02-28, 11:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LFN

Jag brukar försöka att inte undvika känslor utan istället ha färdiga kontrollmekanismer på plats. Sådant kan dock kräva lite erfarenhet och kunskaper. Då allt sådant är högst personligt är det dock så att olika saker fungerar för olika människor.

Ett bra tips (enligt mig) är att helt sonika endast göra det man gör 1 gång per månad; inte mer, inte mindre. Nästan alla strategier här i tråden handlas på månadsbasis och inte dag-till-dag trots allt. Man har liten nytta (rentav negativ nytta!) av bruset som är mellan de olika kontrollpunkterna (månaderna).

Skulle man fått "kalla fötter" vid föregående sättning på marknaden (när det stod klart att det skulle bli en "Brexit") skulle det minst sagt gått åt skogen. Man skulle ha sålt på bortåt -5-9% (!) och sedan inte varit med i uppgången. Ett sälj på botten och sedan ett betydligt dyrare köp, en typ av extremt icke-optimalt scenario som många nybörjare år efter år råkar ut för. Något jag också själv gjort en eller två gånger (för det har alla någon gång, annat är lögn). Det hade varit önskvärt med en tidsmaskin så att jag kunde resa bakåt i tiden och påtala det idiotiska i den typen av handlingar, men det är som det är.

Rent strategimässigt är detta med "kalla fötter" något av en cancer och något man på förhand bör förstå, se komma och ta höjd för. Det kommer alltid uppstå perioder där det är mindre glamouröst att sitta med något.

Detta ser man också i backtester om man studerar allt i detalj. Att studera sakerna i detalj är också ganska viktigt, man kan inte bara titta på "Max Drawdown" utan man måste också titta på andra perioder där det råder "drawdowns" men som inte får extrema utslag på det stora hela. Jag har länge tänkt att skriva något om det då detta är så tätt knutet till "att använda i strategi till vardags", men det är något av ett stort och väldigt subjektivt ämne (olika saker fungerar för olika personer osv).
Citera
2020-02-28, 15:38
Medlem
Frågan hör väl inte hemma här men gör ett försök ändå🙂

Hur kommer det sig att Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) går så dåligt nu. Jag trodde den skulle gå bättre med tanke på Corona viruset så flyttade en del av kapitalet från Ryssland fond dit.
Citera
2020-02-28, 18:58
Medlem
RonHowards avatar
Jag sitter lugn med TAA strategin (tråkig).

Det som förvånar mig är dock att guldet hängt med ner, jag hade på förhand trott att guld och räntor skulle agera hedge vid en plötslig nedgång, men det känns som att det mesta följde med nedåt denna gång.

Ska bli intressant att blicka tillbaka på den här perioden och jämföra med OMX med mera för att se hur väl portföljen stod sig.
Citera
2020-02-28, 19:00
Medlem
RonHowards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Frågan hör väl inte hemma här men gör ett försök ändå🙂

Hur kommer det sig att Handelsbanken Hälsovård Tema (A1 SEK) går så dåligt nu. Jag trodde den skulle gå bättre med tanke på Corona viruset så flyttade en del av kapitalet från Ryssland fond dit.

Stor vikt mot hälsovård i USA vad jag kan se. De har följt med nedåt som mycket annat. Där tror jag en stor del av svaret finns.
Citera
2020-02-28, 19:56
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Jag sitter lugn med TAA strategin (tråkig).

Det som förvånar mig är dock att guldet hängt med ner, jag hade på förhand trott att guld och räntor skulle agera hedge vid en plötslig nedgång, men det känns som att det mesta följde med nedåt denna gång.

Ska bli intressant att blicka tillbaka på den här perioden och jämföra med OMX med mera för att se hur väl portföljen stod sig.

Tiden är ung, det har inte direkt gått särskilt lång tid. Saker och ting kommer att bli tydligare när man kan se det ur ett bredare perspektiv senare. Guldet har gått +0.29% (Guldindex) den senaste månaden, världsindex -10.33% (DJ World Index). Guld går inte i samtliga fall i motsatt riktning, bara i ganska många (dvs inte i alla). Guldet har annars avkastat +7.95% de senaste 3 månaderna och +19.68% de senaste 12 månaderna.

Om man sneglar på RSI med en längd av 14 för DJ World Index ser man också detta:
https://i.imgur.com/h4GS4R2.png

Om man tror på RSI (Relative Strength Index) har inte börsen varit så översåld sedan maj år 2016.
Citera
2020-02-29, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RonHoward
Stor vikt mot hälsovård i USA vad jag kan se. De har följt med nedåt som mycket annat. Där tror jag en stor del av svaret finns.

Ok tack! Jag som trodde att det skulle agera krockkudde men det har fungerat lika dåligt so. Ryssland!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in