MFC Syd, den 1700 kvadrat stora bunkern under Staglaberget, står just nu öppen.
Kommunen har en intressent som eventuellt vill köpa anläggningen, därför har man billat upp huvudingången för att kunna visa utrymmet...
Jag var utanför idag och kollade läget. De har satt upp någon form av gallergrind som eventuellt måste forceras. Se bild.
http://oi45.tinypic.com/2m3mm4i.jpg
Det jobbiga med denna plats är det känsliga läget där mellan villorna med mycket folk i rörelse kvällstid.
Men framförallt så är det ju så, som det även står på en skylt där, att all el och ventilation har varit avslagen där inne sen den plomberades. Vilket medfört stora mögelangrepp och gasbildningar(?). Gasmask kanske är att föredra om man går in?
Just nu är det iallafall bara en gallergrind som hindrar inkräktare i denna topphemliga bunker mitt i stan. Anläggningen har ett femtiotal rum och planritning finns i "Kalla krigets kronoberg".
Om någon vågar sig in förväntar jag mig lite smaskiga bilder!