2013-01-02, 19:26
  #541
Medlem
Chozos avatar
Blev lite nyfiken själv och körde förbi där på väg till ett annat ärende
Kasst försök till översiktsbild: https://dl.dropbox.com/u/7997131/20130102_092137.jpg
Var folk i närheten så satt kvar i bilen. Men blev ganska förvånad att det låg ett sådant hus just i det området, som ändå får räknas till ett av stans finare. Tänkte försöka spana in lite bättre någon gång framöver, men lär ju inte precis vara enkelt att ta sig in där diskret.
Citera
2013-01-02, 19:44
  #542
Medlem
LågOchLångsams avatar
Verkar mycket konstigt att ett så pass nytt hus ligger öde. Lite som villan på Högstorp som stod öde ett par år (oklar status på det huset nu). Ska försöka glida förbi huset innan jag åker hem igen. Framåt mitten på nästa vecka borde dessutom grannarna ha börjat jobba igen så då borde man kunna kolla in huset lite mer ostört.
Citera
2013-01-02, 20:21
  #543
Medlem
Det är inte svårt alls att ta sig in i villan ostört - baksidan vetter mot en liten skog, visserligen med en upplyst stig, men ändå. Häcken är väldigt hög och tät, så grannarna ser inget. När jag gick förbi för ett tag sedan stod dörren på baksidan på glänt. En ruta var pajad också. Kan säker se riktigt nasty ut där inne, med tanke på djur som kan ta sig in... om bakdörren har gläntat länge, vill säga. Vad gäller hemlösa så tror jag inte att den kategorin av folk befinner sig i området på daglig basis, så det är inte troligt att någon brukar sova i huset.

Någon som känner sig manad att ta lite bilder? Bor tyvärr långt från Växjö, annars hade jag gärna gjort det själv. Skulle vara grymt uppskattat!
Citera
2013-01-02, 20:24
  #544
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmannen
Det är inte svårt alls att ta sig in i villan ostört - baksidan vetter mot en liten skog, visserligen med en upplyst stig, men ändå. Häcken är väldigt hög och tät, så grannarna ser inget. När jag gick förbi för ett tag sedan stod dörren på baksidan på glänt. En ruta var pajad också. Kan säker se riktigt nasty ut där inne, med tanke på djur som kan ta sig in... om bakdörren har gläntat länge, vill säga. Vad gäller hemlösa så tror jag inte att den kategorin av folk befinner sig i området på daglig basis, så det är inte troligt att någon brukar sova i huset.

Någon som känner sig manad att ta lite bilder? Bor tyvärr långt från Växjö, annars hade jag gärna gjort det själv. Skulle vara grymt uppskattat!
Åhå, såg det bara väldigt snabbt från framsidan. Tänkte nästan att det nog skulle vara låst om det nu låg så pass bebyggt. Ska ta en närmre koll som sagt, så får man se!
Citera
2013-01-02, 20:35
  #545
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skalmannen
Det är inte svårt alls att ta sig in i villan ostört - baksidan vetter mot en liten skog, visserligen med en upplyst stig, men ändå. Häcken är väldigt hög och tät, så grannarna ser inget. När jag gick förbi för ett tag sedan stod dörren på baksidan på glänt. En ruta var pajad också. Kan säker se riktigt nasty ut där inne, med tanke på djur som kan ta sig in... om bakdörren har gläntat länge, vill säga. Vad gäller hemlösa så tror jag inte att den kategorin av folk befinner sig i området på daglig basis, så det är inte troligt att någon brukar sova i huset.

Någon som känner sig manad att ta lite bilder? Bor tyvärr långt från Växjö, annars hade jag gärna gjort det själv. Skulle vara grymt uppskattat!

Sedär, då ska det nog bli besök i det närmaste. Tveksamt om det kan se så otrevligt ut, så länge de hemlösa och knarkarna håller sig undan blir det sällan så värst farligt. Och jag tvivlar på att grannarna skulle låta huset bli ett pundarhus.
Citera
2013-01-02, 21:55
  #546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Sedär, då ska det nog bli besök i det närmaste. Tveksamt om det kan se så otrevligt ut, så länge de hemlösa och knarkarna håller sig undan blir det sällan så värst farligt. Och jag tvivlar på att grannarna skulle låta huset bli ett pundarhus.

Pundarna i Hovshaga lyser nog med sin frånvaro, ja. Tänkte mest på djurbajs och en död fågel eller liknande. Glöm inte kameran också!
Citera
2013-01-03, 13:34
  #547
Medlem
Chozos avatar
Var nyss där en sväng igen.
Lite bättre bild på framsidan: https://dl.dropbox.com/u/7997131/20130103_131545.jpg

Kom in från baksidan och gångvägen där, häcken åt ena hållet var ganska tät men insynen från trädgården jämte och från gångvägen var inte så dålig som man hade önskat så vågade inte dröja mig för länge. Ena dörren på baksidan var igenbommad: https://dl.dropbox.com/u/7997131/20130103_130525.jpg Hittade en till men den var också låst, såg inget trasigt fönster men dröjde mig som sagt inte kvar så länge.
Citera
2013-01-03, 22:26
  #548
Medlem
Nu är det ju lite folk här och skriver
Är det dörren på framsidan som fått en masonitskiva istället för fönster? Undrar om det kan vara någon granne som satt dit för att hålla borta löst folk och djur?

Åkte förbi och kollade bilen idag, den ställdes av november 2005. Kan det ha varit då någon gång huset lämnades?

Ingen som vet något mer om familjen som bott där (eller damen om hon nu bodde själv.. verkar ha en dotter i Lund iaf).
Citera
2013-01-04, 11:51
  #549
Medlem
Chozos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av semit
Nu är det ju lite folk här och skriver
Är det dörren på framsidan som fått en masonitskiva istället för fönster? Undrar om det kan vara någon granne som satt dit för att hålla borta löst folk och djur?
Det var en av dörrarna på baksidan, vågade mig inte på att känna på den främre då det var en del folk i området. Fanns en till på baksidan vid någon altan, men ingen tur där heller.
Citera
2013-01-19, 00:51
  #550
Medlem
HC Häxan ute till försäljning. Visning idag 10:30-11:30.

http://bostad.lansfast.se/beskrivning.aspx?GUID=432RPDPS3Q6LEGO4&typ=CMLantb ruk
Citera
2013-01-21, 21:35
  #551
Medlem
LågOchLångsams avatar
Någon som var på visningen? Skulle vilja veta hur det står till med nedre plan, blev ordentligt vattenskadad efter strömavbrotten vid Gudrun 2005.
Citera
2013-03-12, 20:16
  #552
Medlem
MFC Syd, den 1700 kvadrat stora bunkern under Staglaberget, står just nu öppen.
Kommunen har en intressent som eventuellt vill köpa anläggningen, därför har man billat upp huvudingången för att kunna visa utrymmet...

Jag var utanför idag och kollade läget. De har satt upp någon form av gallergrind som eventuellt måste forceras. Se bild.

http://oi45.tinypic.com/2m3mm4i.jpg

Det jobbiga med denna plats är det känsliga läget där mellan villorna med mycket folk i rörelse kvällstid.
Men framförallt så är det ju så, som det även står på en skylt där, att all el och ventilation har varit avslagen där inne sen den plomberades. Vilket medfört stora mögelangrepp och gasbildningar(?). Gasmask kanske är att föredra om man går in?

Just nu är det iallafall bara en gallergrind som hindrar inkräktare i denna topphemliga bunker mitt i stan. Anläggningen har ett femtiotal rum och planritning finns i "Kalla krigets kronoberg".

Om någon vågar sig in förväntar jag mig lite smaskiga bilder!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in