2010-04-06, 17:43
Medlem
Extranss avatar
Var på en visit på Smålands Museum tidigare i eftermiddag, och såg att det nu kommit en nyutgåva av "Kalla krigets Kronoberg"! Denna upplagan har en extra bilaga med ett par extra platser. Passa på att köpa om ni inte har fått tag i boken tidigare, den är en riktigt trevlig inspirationskälla!
Citera
2010-04-14, 21:23
Medlem
Korsans avatar
Jag har också tagit kort på slakteriet! *Stolt http://picasaweb.google.com/102160579286763085267/KontrollslakteriVaxjo#
Har också gjort en trår som handlar om det, men får inga svar
Men om jag misstänker att det finns gångar under en byggnad, hur ska jag göra om jag vill veta om det är sant och var man kommer in, typ kartor? Är lite svårt att komma in där jag tror att en ingång finns.
Senast redigerad av Korsan 2010-04-14 kl. 21:54.
Citera
2010-04-14, 21:53
Medlem
V1P3Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korsan
Jag har också tagit kort på slakteriet! *Stolt http://picasaweb.google.com/10216057...slakteriVaxjo#
Har också gjort en trår som handlar om det, men får inga svar
Men om jag misstänker att det finns gångar under en byggnad, hur ska jag göra om jag vill veta om det är sant och var man kommer in, typ kartor? Är lite svårt att komma in där jag tror att en ingång finns.
Länken är bruten.
Citera
2010-04-14, 21:56
Medlem
Korsans avatar
Tackar! Nu är det fixat
Citera
2010-04-16, 16:20
Medlem
herrmuss avatar
Det har i mina yngre dar förekommit diskussion om huruvida en tunnel mellan de båda gymnasieskolorna Katedralskolan och Teknikum har en tunnel som leder till varandra.

Jag har frågat rektorer och lärare på de båda skolorna, men ingen har "hört något om några underjordiska tunnlar". Efter sökning här i forumet hittade jag bara ett inlägg som skrevs för några år sedan om en person som hade varit nere i någon sorts tunnel men blev sedan stoppad. Jag skulle vilja gå till botten med det här ryktet och sätta en spik i kistan om det verkligen finns en tunnel som leder mellan skolorna eller om det INTE gör det.

Finns det någon som bär på informationen jag söker? Eftersom jag själv aldrig hållt på med Urban Exploration, tycker jag att ämnet är fascinerande. Om någon UE i Växjö skulle vilja ge sig in i jakten på sanningen kring det här ryktet som cirkulerat i Växjö stad sedan urminnes tider, var god gör så!

Tack på förhand
Citera
2010-04-16, 21:49
Medlem
Extranss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmus
Det har i mina yngre dar förekommit diskussion om huruvida en tunnel mellan de båda gymnasieskolorna Katedralskolan och Teknikum har en tunnel som leder till varandra.

Jag har frågat rektorer och lärare på de båda skolorna, men ingen har "hört något om några underjordiska tunnlar". Efter sökning här i forumet hittade jag bara ett inlägg som skrevs för några år sedan om en person som hade varit nere i någon sorts tunnel men blev sedan stoppad. Jag skulle vilja gå till botten med det här ryktet och sätta en spik i kistan om det verkligen finns en tunnel som leder mellan skolorna eller om det INTE gör det.

Finns det någon som bär på informationen jag söker? Eftersom jag själv aldrig hållt på med Urban Exploration, tycker jag att ämnet är fascinerande. Om någon UE i Växjö skulle vilja ge sig in i jakten på sanningen kring det här ryktet som cirkulerat i Växjö stad sedan urminnes tider, var god gör så!

Tack på förhand

Lendryggh har kollat ritningarna, och där fanns i alla fall inga tunnlar. Kolla någon sida bak i tråden och du skall finna.
Citera
2010-04-17, 02:53
Medlem
Korsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrans
Lendryggh har kollat ritningarna, och där fanns i alla fall inga tunnlar. Kolla någon sida bak i tråden och du skall finna.
Men kan inte dessa tunnlar vara typ speciella och inte med på ritningarna. "Hemliga" på något sätt, om du förstår vad jag menar. Ungefär som skyddsobjekt.
Citera
2010-04-21, 16:27
Medlem
lendrygghs avatar

Citat:
Men kan inte dessa tunnlar vara typ speciella och inte med på ritningarna. "Hemliga" på något sätt, om du förstår vad jag menar. Ungefär som skyddsobjekt.

Skulle inte tro det. Jag har boken Kalla krigets Kronoberg, och allt som står om Katedralskolan är att den skulle fungera som krigssjukhus. Notera att den här boken har med i princip allt om "hemligheter" upprättade av militären, och det finns inget om några tunnlar mellan skolorna. Som sagt gick jag till botten med myten, och ritningarna visade inget spår av någon tunnel. Källaren under Katedralskolan är däremot förbannat stor, men det löper inga tunnlar mellan Teknikum och Katedral.
Citera
2010-04-21, 18:37
Medlem
Korsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lendryggh

Skulle inte tro det. Jag har boken Kalla krigets Kronoberg, och allt som står om Katedralskolan är att den skulle fungera som krigssjukhus. Notera att den här boken har med i princip allt om "hemligheter" upprättade av militären, och det finns inget om några tunnlar mellan skolorna. Som sagt gick jag till botten med myten, och ritningarna visade inget spår av någon tunnel. Källaren under Katedralskolan är däremot förbannat stor, men det löper inga tunnlar mellan Teknikum och Katedral.

Kanske inte, men man borde kolla på Teknikums ritningar också. Byggdes inte det efter Katedral? Är inte säker, men då kanske de byggde tunneln när de ändå höll på?
Hur kan man vara säker på att den som skrev boken vet allting?
Citera
2010-04-21, 19:25
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Kanske inte, men man borde kolla på Teknikums ritningar också. Byggdes inte det efter Katedral? Är inte säker, men då kanske de byggde tunneln när de ändå höll på?

Samuel Palmblad som skrivit boken har gjort en rejäl research och outar så gott som alla Kalla Kriget-kvarlevor i hela länet, och den förmodade tunneln mellan de båda skolorna skulle definitivt vara med i boken, om den fanns på riktigt. Han skriver ju t ex. om Staglaberget, som innehåller ett massivt bergrum, men vars ingångar senare cementerades för, i syfte att maskera vad berget dolde. Det om något kan betraktas som konfidentiellt, men ändå tas det upp i boken, till skillnad från den beryktade tunneln. Jag är övertygad om att tunneln bara en urban legend som är sprungen ur en snabb flukt-visit av en finnig student på skolan som bara fick se en kort glimt av den stora källaren.
Dessutom ser jag inget bra motiv för bygget av en sådan tunnel, men du får gärna gå till stadsbyggnadskontoret och överbevisa mig med Teknikums blueprints om du har belägg.
Citera
2010-04-22, 10:13
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

Kan tillägga att jag har varit under nästan hela Teknikum och jag har inte sett några mystiska dörrar som vätter mot Katedralskolan.

Vart i KKK står det att Katedral skulle fungera som sjukhus? Det är inte med på kartan över olika vårdplatser i länet.
Citera
2010-04-22, 20:09
Medlem
lendrygghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LågOchLångsam
Kan tillägga att jag har varit under nästan hela Teknikum och jag har inte sett några mystiska dörrar som vätter mot Katedralskolan.

Vart i KKK står det att Katedral skulle fungera som sjukhus? Det är inte med på kartan över olika vårdplatser i länet.

Ursäkta mig om jag uttalat mig rörigt, men jag hade för mig att Katedralskolan var en av de skolor som skulle ha vårdplatser eller något i den stilen, i händelse av krig. Fagrabäckskolan vet jag säkert, då denna var på bild bredvid tabellen/listan över andra skolor med liknande uppgifter vid krig. Men jag har nog blandat ihop begreppen, men något om att skolorna (jag har för mig även Katedral) skulle hysa platser för skadade vid krig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in