Citat:
Ursprungligen postat av Korsan
Kanske inte, men man borde kolla på Teknikums ritningar också. Byggdes inte det efter Katedral? Är inte säker, men då kanske de byggde tunneln när de ändå höll på?
Hur kan man vara säker på att den som skrev boken vet allting?
Samuel Palmblad som skrivit boken har gjort en rejäl research och outar så gott som alla Kalla Kriget-kvarlevor i hela länet, och den förmodade tunneln mellan de båda skolorna skulle definitivt vara med i boken, om den fanns på riktigt. Han skriver ju t ex. om Staglaberget, som innehåller ett massivt bergrum, men vars ingångar senare cementerades för, i syfte att maskera vad berget dolde. Det om något kan betraktas som konfidentiellt, men ändå tas det upp i boken, till skillnad från den beryktade tunneln. Jag är övertygad om att tunneln bara en urban legend som är sprungen ur en snabb flukt-visit av en finnig student på skolan som bara fick se en kort glimt av den stora källaren.
Dessutom ser jag inget bra motiv för bygget av en sådan tunnel, men du får gärna gå till stadsbyggnadskontoret och överbevisa mig med Teknikums blueprints om du har belägg.